eitaa logo
علی‌شناسی
94 دنبال‌کننده
95 عکس
446 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 شرح 🔴 قسمت دوم 🔹1.2 تقسیم بندی علم: 🔻حضرت گاهی علم را به علم فطری و علم اکتسابی تقسیم می‌کنند و گاهی به علم نافع و غیر نافع. ببینیم این ها نسبت و رابطه شان به همدیگر چیست؟ 🔸1.2.1 نافع بودن یا نبودن علم: در حکمت ۳۳۸ می‌خوانیم: «دانش بر دو قسم است، دانش فطری که در نهاد انسان قرار داده شده است و دانش شنیدنی که از استاد و کتاب و چیزهای دیگر ما یاد می گیریم دانش شنیدنی هر گاه با دانش و فطری هماهنگ نباشد سودی نمی دهد » بنابراین مسئله مهم این است که آیا علمی که ما می آموزیم نافع هست یا نافع نیست؟ در مورد علم نافع و علم غیر نافع حضرت دو ملاک و معیار معرفی فرمودند: یک) آیا به آن علم عمل می‌شود یا نه؟ دو) اینکه آیا آن علم تبدیل می‌شود به ایمان قلبی یا نه؟ درباره عمل به علم مطالب بسیار جالبی در نهج البلاغه است، در حکمت ۹۲ می‌خوانیم: « پست ترین دانش آن است که تنها بر سر زبان‌ها باشد و بالاترین دانش آن است که در اعضای بدن انسان آشکار می گردد». یا در حکمت ۳۶۶ می فرمایند: «دانش در کنار عمل است، پس هر کس که بداند عمل می‌کند و علم ، عمل را فرا می خواند اگر عمل اجابت کرد علم می‌ماند و گرنه کوچ می‌کند و می‌رود». 🔻 در حکمت۱۰۷ نهج البلاغه کار به جایی می‌رسد که حضرت می فرمایند: «چه بسا انسان عالمی که جهلش او را کشته است». چرا در حالی که عالم است جاهل است؟! می فرمایند: « علمی که داشته همراهش بوده اما سودی نبرده». یعنی؛ به آن علم عمل نکرده است. با این نگاه حضرت در حکمت ۲۷۴ به ما توصیه می فرمایند: «دانش خود را نادانی و یقین خود را شک قرار ندهید». یعنی با وجود اینکه علم دارید مثل نادانها عمل نکنید و به علم خود عمل کنید. و در حالی که یقین دارید این قدر وسواس نداشته باشید و مثل انسان هایی که شک دارند متوقف و متحیر نشوید. در ادامه می فرمایند: «هر گاه دانستید به دنبال عمل باشید و چون یقین پیدا کردید اقدام کنید». در نظر حضرت علی (علیه السلام) عالم بی عمل پست ترین موجود است. مثلا در خطبه ۱۱۰ می‌خوانیم: «عالمی که به دانش خود عمل نکند مانند جاهل سرگردانی است که از نادانیش بیدار نمی شود بلکه حجت و برهان علیه عالم بی عمل نسبت به جاهل بزرگتر و حسرت و اندوه او پیوسته تر است و او است که نزد خدا از همه بیشتر سرزنش می‌شود». درباره کسانی که ادعای علم می کنند در حالی که واقعا عالم نیستند در خطبه ۸۷ آنها را حیوان های عالم نما معرفی می فرماید و می‌فرمایند: « بنده ی دیگری است که عالم نامیده می‌شود، اما عالم نیست، پس چهره چنین کسی چهره انسان ولی قلب او قلب حیوان است. نه راه رسیدن به هدایت را می شناسد تا به دنبال آن برود و نه راه رسیدن به گمراهی را می‌داند تا از آن روی برگرداند پس انسانی با این صفات مرده ای است در میان زندگان ». 🔻با این توصیفات حضرت به جابر بن عبدالله انصاری در حکمت ۳۷۲ اینگونه بیان می کنند که: «عالمی که به علمش عمل می کند یکی از چهار ستون برقراری دین و دنیا است. می فرمایند: « ای جابر دین و دنیا به چهار کس پایدار است عالمی که به علم خویش عمل می‌کند، نادانی که از آموختن ننگ ندارد، بخشنده ای که از بخشش به جا دریغ نکند و فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد. پس اگر عالم به علم خویش عمل نکند نادان هم از آموختن سرباز می‌زند ». چرا؟ چون جاهل می‌گوید اگر این علم فایده‌ای داشت چرا خود اهل علم به آن عمل نمی‌کند 🔻نکته دیگری که درباره عمل به علم به عنوان نافع شدن علم بیان فرمودند در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی سلام الله علیها فرمودند: «بدان که در دانشی که نافع نیست، خیری هم نیست و آموختن دانشی که سزاوار نیست سودی هم ندارد ». پس معیار اول در نوع بودن علم این است که به آن علم عمل شود. علمی که به آن عمل شود نافع است و علمی که به آن عمل نکنید نافع نیست. 🔸1.2.2 دانش و ایمان: آیا این علم از ذهن به قلب هم سرایت کرده است؟ به تعبیر دینی آیا این علم از مرحله دانش به ایمان تبدیل شده است یا نه؟ اگر به ایمان تبدیل شد آن موقع حتماً نافع است. حضرت در خطبه ۱۵۶ می‌فرمایند: « به وسیله ایمان، علم آباد می شود». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_847872984.mp3
4.59M
🌸صوت روز بیست و هشتم👇 @Alishenasi
1_381891092.mp3
3.34M
🌸صوت روز بیست و نهم👇 @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 شرح 🔴 قسمت سوم 🔸1.2.3 فواید و آثار علم نافع: 🔻 امیرالمومنین در بحث قبلی علم را به دو دسته نافع و غیر نافع تقسیم کردند و در این بحث سوم آثار و فواید علم نافع را بیان می‌کنند: 1. پاداش اخروی 2. طاعت و بندگی 3. ذکر خیر مردم بعد از مرگ از انسانی که به علمش عمل کرده و علم نافع داشته است. 4. علم نافع راه هرگونه عذر تراشی را می‌بندد. 5. علم حقیقی و نافع باعث می شود عالم از مرگ ترس داشته باشد و همین ترس باعث می‌شود مراقبت بیشتری نسبت به دیگران از نفس خودش داشته باشد. 6. فقط انسان های صاحب علم حقیقی هستند که در فتنه های پیچیده میتوانند مسیر و جبهه حق را کشف و عَلَم دفاع از حق را درست بردارند. 🔻با علم نافع انسان می تواند به پاداش اخروی برسد و در دنیا می تواند با این علم و معرفت خدا را درست بندگی کند و بعد از مرگ هم ذکر خیرش باقی است. در حکمت ۱۴۷ این سه فایده این گونه بیان شده است: «ای کمیل آشنایی با علم، روشی است که انسان به آن جزا داده می‌شود. به وسیله دانش انسان در دوران حیاتش طاعت و بندگی خدا را به دست می‌آورد و پس از مرگش ذکر خیری به جا می گذارد». 🔻 درباره اینکه دانش راه عذر را بر دیگران می بندد و بر کسی که علم را می تواند بیاموزد و نمی رود آموزش ببیند در حکمت ۲۵۴ می‌خوانیم: « علم عذر بهانه آوران و آنهایی که از مسئولیت شانه خالی می کنند را قطع می کند» 🔻درباره اینکه علم عاملی می شود برای ترس از مرگ در دانشمندان، در خطبه ۱۵۶ می‌خوانیم: « با دانش است که از مرگ ترسیده می شود». 🔻 این که علم در بحث فتنه ها می تواند انسان را حفظ کند و بلکه بالاتر، انسان بتواند پرچم دفاع از حق را در فتنه بلند کند در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه است که فرمود: «پرچم دفاع از حق را بر دوش نکشد مگر کسی که از بینش و شکیبایی و علم و آگاهی به جایگاه‌های حق برخوردار باشد». این ها ارزش ها یا آثار و فواید علم نافع است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 شرح 🔴 قسمت چهارم 🔸1.2.4 ارزش و جایگاه دانشمندان: 🔻مولا علی (علیه السلام) در بحث چهارم از مباحث علم و دانش ارزش و جایگاه دانشمندان را بیان می‌کنند. ما قبلا ارزش و جایگاه خود علم و دانش را بررسی کردیم اما یک نکته بسیار مهم است که متاسفانه در زمان ما بسیار مورد غفلت است، ارزش و جایگاه اهل علم و دانش است 🔘 مولا علی (علیه السلام) در نامه ۵۳ به مالک اشتر می نویسد: «برای تقویت عواملی که اوضاع سرزمین مصر را به سامان می آورد و پیش از تو هم کار مردم به وسیله همان عوامل درستی و سامان می‌گرفت با دانشمندان و حکیمان بسیار به گفت‌ و گو و تبادل نظر بپردازند». 🔘 در حکمت ۱۴۷ وقتی مردم را به سه دسته تقسیم می کنند به کمیل می فرمایند: «مردم سه گروه هستند: گروه اول دانشمندان و عالمان ربانی، گروه دوم آموزندگان راه رستگاری و بقیه مردم، مثل پشه ها دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان هستند و به دنبال هر سر و صدایی می‌روند و با وزش هر بادی حرکت می‌کنند». بنابراین عالمان در نظر مولا علی (علیه السلام) در صدر جامعه قرار دارند نه در پایین ترین مرتبه؛ مثل امروز که فوتبالیست ها و هنرپیشه ها و... در صدر و آخر خط هم مراجع، علما و دانشمندان هستند. 🔻 مولا علی (علیه السلام) در همان حکمت ۱۴۷ درباره جایگاه عالمان و دانشمندان و مقایسه آن با جایگاه ثروت اندوزان اینگونه می فرمایند: « مال اندوزان با آن که به ظاهر زنده هستند مرده اند. ولی اهل علم، تا دنیا، دنیا است زنده هستند حتی اگر جسم آنها از میان برود اما یادشان همواره در دل‌ها است». اما هر عالمی هم عالم حقیقی نیست و ارزش ندارد. نشانه عالم حقیقی چیست؟ حضرت در خطبه ۱۰۳ می فرمایند: «عالم حقیقی کسی است که قدر وجایگاه و منزلت خودش را تشخیص بدهد». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
1_724171198.mp3
5.45M
🌸 صوت روز سی ام 👇 @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹شرح 🔴 قسمت پنجم 🔸1.2.5 آداب تعلیم و تعلم: 🔻بحث پنجم درباره علم و دانش در نهج البلاغه پیرامون آداب تعلیم و تعلم است. مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به فرزند عزیزشان می‌نویسند: « آنچه را که نمی دانی مگو. اگرچه آنچه را هم که میدانی اندک است» یا در همین نامه می نویسند: «درباره آنچه که نمیدانی و آنچه که در مورد آن مسئول به گفتن آن نیستی، سخنی نگو». مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۱۸۲ می‌فرمایند: «در سکوت از حکمت و دانش خیری نیست همچنان که در گفتار از روی نادانی هم خیری نیست». یعنی؛ آنجا که باید بگویی و میدانی، نگفتن خطا است و آنجا که نباید حرف بزنی چون اصلاً جهل داری گفتن خطا است. به قول سعدی دو چیز طیره عقل است: «دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی». 🔻مولا علی (علیه السلام) معتقدند که همان‌ طور که جاهل وظیفه دارد بیاموزد عالم جلوتر از او وظیفه دارد علمش را به دیگران آموزش دهد. در حکمت ۴۷۸ می‌خوانیم: «خداوند از نادانان تعهد به آموختن دانش نگرفت مگر آن که قبل از آن از دانشمندان تعهد گرفت که علم خود را آموزش بدهند». نکته دیگری که در بحث آداب تعلیم و تربیت است این است که هر چقدر انسان دقیق تر باشد بهتر می‌فهمد و هرچه بهتر بفهمد، علمش ارزشمندتر است. در حکمت ۲۰۸ می فرمایند: «هر که خوب نظر کند حق را میفهمد و هرکه فهمید دانش را فرا می‌گیرد». 🔻ادب دیگری که در نهج البلاغه پیرامون علم و تعلیم و تعلم آمده است آن است که؛ جایی که انسان چیزی را نمی داند و از او می پرسند خجالت نکشد از گفتن جمله نمی دانم! در حکمت ۸۲ از سفارشات امام علی (علیه السلام) این است: « هیچ یک از شما نباید در برابر پرسش از چیزی که نمیداند شرم کند که بگوید نمی دانم و نباید کسی که چیزی را نمی داند خجالت بکشد از اینکه برود آن را بیاموزد». بنابراین تا وقتی نمیدانی از گفتن نمی دانم خجالت نکش. از طرف دیگر از یاد گرفتن هم شرم نداشته باش. 🔻 ادب دیگری که درباره علم در نهج البلاغه است این است که علم مادامی که با تفکر و درایت همراه نباشد سطحی و کم اثر است. در حکمت ۹۸ می‌فرماید: « هرگاه خبری را شنیدید پیرامون آن تفکر کنید، تفکر برای عمل است، نه برای نقل کردن. زیرا روایت کنندگان دانش بسیار هستند اما رعایت کنندگان آن اندک». با این نگاه، حضرت معتقدند که آن جاهلی که خجالت نمی‌کشد برود یاد بگیرد و پیش عالم می رود تا یاد بگیرد عین عالم است و از طرف دیگر عالمی هم که با وجود اینکه علم دارد بیراهه می‌رود مثل جاهل است. در حکمت ۳۲۰ نهج‌البلاغه می‌خوانیم: «همانا نادان آموزنده همانند دانشمند دانا است و دانشمندی که بیراهه می‌رود مانند جاهل ذلیل است». 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️صلی الله علیک یا امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (علیه السلام) 💠بشارت امام صادق (علیه السلام) برای لحظه شیعیان بهر فرج‌ و ظهور امام مهدی (علیه السلام) @Alishenasi
🌹 شرح 🔴 قسمت ششم 🔸1.2.6 علم اهل بیت علیهم السلام: 🔻امیرالمومنین علی (علیه السلام) در بخش ششم از مباحث مربوط به دانش اشاره می‌کنند به علم اهل بیت علیهم السلام و خودشان و مخصوصاً جایگاه انحصاری و اختصاصی ائمه علیهم السلام به عنوان معدن علم و تنها منشا علم مفید. در حکمت ۱۴۷ بعد از اینکه مقدمات بسیار مهمی را به کمیل گوشزد می‌کنند اشاره به سینه مبارکشان کرده‌اند و فرموده اند: « بدان که در اینجا دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را می یافتم که می‌توانستند آن را بیاموزند. آری تیزهوشانی می یابم ولی مورد اعتماد نمی باشند زیرا دین را وسیله دنیا قرار داده با نعمت های خدا بر بندگانش و با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. یا گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند ولی ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند با اولین شبهه ای شک و تردید در دلشان ریشه میزند، پس نه آنها که تیزهوشانند و نه اینها، سزاوار آموختن دانش های فراوان من نمی باشند. یا فرد دیگری که سخت در پی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است. یا کسی که در ثروت اندوزی حریص است. هیچ کدام از آنها نمی توانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهار پایان چرنده شباهت دارند و چنین است که دانش با مرگ دانشمندان می میرد». یعنی ما منشاء علم هستیم و کسی نیست که لیاقت داشته باشد از این منشاء استفاده کنند. در خطبه ۲۳۹ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را مایه حیات علم و مرگ جهل معرفی می‌کنند می‌فرمایند: « آنها یعنی اهل بیت مایه زندگانی علم و باعث مرگ جهل و نادانی هستند». 🔻در خطبه ۹۱ هم درباره خودشان اینگونه می‌فرمایند: « بدان که انسانهای راسخ در علم کسانی هستند که اقرار به همه غیبهای پوشیده، آنها را از گذشتن از سد ها و حجاب ها و حدودی که خدا میان آنها و حقایقی غیبی برقرار کرده است، بی نیاز ساخته است پس خداوند تعالی آنها را به جهت اعتراف به نادانی خود، از وصول به آنچه احاطه علمی ندارند مدح فرموده و چشم پوشیدن و رها ساختن تعمق در آنچه را که خداوند آنان را به بحث و تحقیق از حقیقت آن مکلف نکرده، رسوخ نامیده است». در واقع اشاره است به آیه ۷ سوره آل عمران که اهل بیت (علیه سلام) راسخون در علم هستند. 🔻 نکته آخر هم درباره علم اهل بیت در نهج البلاغه این نکته بسیار بسیار عجیب است که تنها فردی که در تاریخ با شجاعت تمام بر منبر می نشست بارها و مکرر و فریاد می زد: « ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی». از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید و من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشنا تر هستم، امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود. در خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه البته موارد بسیار بسیار زیادی از علم مولا علی (علیه السلام) و اهل بیت در نهج البلاغه است که ما به همین مقدار بسنده می کنیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
AUD-20210413-WA0014.
6.99M
🌸صوت روز سی و دوم 👇 @Alishenasi
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 📒 نهج البلاغه، حکمت 6 : «سینه خردمند، صندوق راز اوست و خوشرویی، وسیله دوست یابی و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیب ها است». بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است: «پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند». 〰🔶〰〰🔸〰〰🔶〰〰🔸 🌹شرح : (قسمت اول) بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم: 1. رازداری 2.خوشرویی 3.صبر و شکیبایی 4.آداب پرسش کردن 5.از خود راضی‌ و خودپسند‌ نبودن. 🔸1. رازداری: درباره رازداری قبلاً در به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کرده‌ایم . 🔸2. خوشرویی: 🔹2.1 تعریف خوشرویی: در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در توصیف مؤمن می فرمایند: «شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است». یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگرچه مومن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است. 🔹 2.2 آثار خوشرویی: در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است: 2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ می‌خوانیم: «دل‌های مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند» 2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ می‌خوانیم: «خوشرویی وسیله دوست یابی است» 🔸3. پرسش کردن: 🔻آداب پرسش کردن: در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سوال کردن بیان شده است. 🔹3.1 سوال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن. حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند: «برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بی‌انصاف مانند نادان بهانه‌جویی است». یعنی شما که چیزی را می‌دانید برای چه چیزی برای دست انداختن سوال می‌کنید. 🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد. در حکمت ۳۶۴ می فرمایند: «از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است». 🔻آداب پاسخ دادن: پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است. 🔹1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است. حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند: «گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند». 🔹2. وقتی از انسان سوال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد. امیرالمومنین درحکمت ۸۲ می‌فرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمی‌دانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد». یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند: «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد» 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 سهم : از حکمت ۲۹۶ تا حکمت ۳۱۰ ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : شخصی را ديد كه چنان بر ضد دشمنش می كوشيد كه به خود زيان می رسانيد، حضرت فرمود: تو مانند كسی هستی كه نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگری را كه در كنار اوست بكشد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : عبرتها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندک ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : كسی كه در دشمنی زياده روی كند گناهكار است، و آن كس كه در دشمنی كوتاهی كند ستمكار است، و هر كس كه بی دليل دشمنی كند نمی تواند باتقوا باشد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسانها به حسابشان رسيدگی می كند؟ حضرت پاسخ داد: آن چنانكه با فراوانی آنان روزيشان می دهد. و باز پرسيدند چگونه به حساب انسانها رسيدگی می كند كه او را نمی بينيد فرمود: همانگونه كه آنان را روزی می دهد و او را نمی بينند. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو و نامه تو گوياترين سخنگوی تو است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آن كس كه به شدت گرفتار دردی است نيازش به دعا، بيشتر از شخص تندرستی كه از بلا در امان است، نمی باشد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستی مادرش نمی توان سرزنش كرد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : نيازمندی كه به تو روی آورده فرستاده خداست، كسی كه از ياری او دريغ كند، از خدا دريغ كرده و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : غيرتمند هرگز زنا نمی كند. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : اجل، نگهبان خوبی است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آدم داغدار می خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ @Alishenasi
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(3).mp3
3.04M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح تا مهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و سوم: از حکمت ۲۹۶ تا ۳۱۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ @Alishenasi
1_1149515994.pdf
1.48M
💥 بهترین جزوه درمانی بیماری 🔶 ارائه شده توسط "اساتید کشور" ✅ مطالعه و انتشار این جزوه صدقه جاریه محسوب می شود... 💢 💢 🌺@Alishenasi
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۲) 📚 انتشارات عهدمانا معاویه گفت: تو هیچ یک از این چهار گروه نیستی! تو گروه پنجمی که هنوز هم نتوانسته است تو را بشناسد. تو مرا نصیحت نکن! آن قدر مار خورده ام که افعی شده ام. آنچه را گفتی خود نیز می دانم. بگذریم بگو تو چه کرده ای؟ گفتم: گروههای بسیاری را به سراسر شام گسیل داشته ام. آنها هر یک پیراهن خونین در دست دارند تا به مردم بگویند این پیراهن خونین خلیفهٔ مقتول است که به ناحق به دست علی و یارانش کشته شده و حالا علی قصد دارد با حمله به شام، همه را از دم تیغ بگذارند، دین محمد را نابود و قرآن خدا را آتش بزند. شاعران در ذمّ شعرها می سرایند و سخنرانان به منبر می روند. موجی بر ضدّ علی به راه افتاده است که گمان نکنم کسی بتواند نام او را بر زبان آورد، مگر اینکه او را ناسزا گوید. جاسوسانی هم به شهرهای کوفه و مدینه رفته اند، منتظرم خبرهایی از آنها برسد. ما باید هر چه زودتر سپاهیان خود را برای مقابله با علی تجهیز کنیم. 🔹●🔹●🔹●🔹 کشیش سر راست کرد، قوسی به کمرش داد و بعد برگ کاغذ را به چشم هایش نزدیک کرد، ادامهٔ کلمات خوانا نبود، چند سطری بیشتر باقی نمانده بود تا این بخش از نوشته های عمر و عاص به پایان برسد. کشیش دوباره مطالعه را پی گرفت. @Alishenasi
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۹۶ تا ۳۱۰.mp3
6.29M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۹۶ تا ۳۱۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ @Alishenasi
💠درس هایی زندگی ساز از معارف همیشه زنده و الهام بخش 💠 🔮 2⃣ شیطان چیست؟ 🔴 فطرت انسان گرایش به‌ نیکی و پاکی و خداپرستی دارد اما نیرویی از درون یا برون، آشکار یا نهان، از جنس بشری و جن او را به بیراهه می‌کشد به گناه و فساد دعوت می‌کند انسان هم تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان به سوی گناه می‌رود 🔺 شیطان همان موجود فریب‌کار و فسادگران و گمراه‌ کننده است قرآن کریم بارها از شیطان به‌عنوان« عدو مبین» «دشمن آشکار» انسان یاد کرده و هشدار داده‌است که آدمیزاد فریب وسوسه‌های او را نخورد 🔶اوصاف شیطان در قرآن🔶 ⭕️ لغزاننده ⭕️مصرف‌کننده ⭕️دعوت‌گر به فحشا ⭕️مغرور کننده انسان ⭕️خوب جلوه‌ دهنده کارهای زشت ⭕️غافل‌کننده از خدا ⭕️ عده دهنده ی فقر و ... 🔆ترسیم از : ✴️شیطان دشمن خدا و پیشوای اهل تعصب و پیش‌کسوت مستکبران است اوست که اساس و پایه عصبیت را گذاشته‌است 💎 وجود شیطان در عالم خلقت وسیله‌ای برای انسان است تا معلوم شود چه کسی فرمان‌ بردار خداوند و چه کسی در اطاعت ضعیف و سست است. ✨ادامه دارد.. 🍃دوستان خود را با کلام مولا (علیه سلام) آشنا کنید @Alishenasi
🔵 دو نگاه متفاوت به 💠 همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است، كه آن سوی دنيا را نمی نگرند، اما انسان آگاه نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سرای جاويدان آخرت را می بيند، پس انسان آگاه به دنيا دل نمی بندد و انسان كوردل تمام توجه اش به دنياست، بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا برای دنيا توشه فراهم می كند. 📒 ، خطبه ۱۳۳ @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۴ معیار صداقت و شجاعت و عفت.mp3
3.47M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 47 4⃣ ⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🎙حجت الاسلام @Alishenasi
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🔸 ۳. نکته سوم این است که در همین حکمت ۴۷ بیان فرمود: " ارزش هر انسانی به اندازه اوست " ؛ یعنی باید ببینی که چه هدفی برایت خیلی مهم جلوه داده شده و برای چه هدفی خیلی علاقمندی، به اندازه همان هدف می ارزی. اگر مال است، اگر مقام است، اگر شهرت است، اگر شهادت است، اگر زیارت است، اگر صالح شدن در قاموس بندگی است، تو به همان هدفی که در زندگی خودت قرار دادی و همّت می کنی، می ارزی. 🔸 ۴. نکته چهارم در نهج البلاغه این است که پایین ترین همّت های اخروی، از بالاترین همّت های دنیوی با ارزش تر اند. 🔻حضرت در حکمت ۳۷۰ می فرماید: « مَا الْمَغْرُورُ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الدُّنْيَا بِأَعْلَى هِمَّتِهِ، كَالْآخَرِ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الْآخِرَةِ بِأَدْنَى سُهْمَتِهِ »   " کسی که فریفته دنیا شده و از دنیا با عالی ترین همّتش به چیزی دسترسی پیدا می کند، مانند فرد دیگری نیست که از آخرت با کمترین همّت به چیزی رسیده است. " 🔸۵. پنجم متعلَّقاتی که شایسته است مورد همّت مؤمن قرار بگیرد. یعنی حالا که همّت اینقدر ارزش برای انسان می آورد و یا ما را بی ارزش می کند ما به چه چیزهایی همّت کنیم ارزشمان بیشتر می شود؟ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ @Alishenasi
moharam-shab10-1400-5-27(8).mp3
1.83M
🔉 دولت اصلاحات، آلوده کردن دانش‌آموزان به مسائل از دبستان و... 🎙 حجت الاسلام 🗓 محرم ۱۴۰۰ ⏱مدت زمان: ۲:۲ثانیه @Alishenasi