eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
879 دنبال‌کننده
103 عکس
141 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 اکسیر عبادات مُصْلِح(اصلاح کننده) عبادات احساس تقصیر است. برای اینکه کسی بخواهد بداند که اعمالش چه میزان از مراتب بندگی را دارد، باید در خودِ عمل احساس تقصیر داشته باشد؛ پس در هر عملی که انجام می‌دهد به خودش می‌گوید عملی که مورد رضایت حق تعالی است،‌ مرتبه‌ای بالاتر از این است. اگر کسی با این توجه مشغول عبادت شود، و احساس تقصیر داشته باشد؛ عالی‌ترین مرتبه بندگی را ترک خودش می‌داند. اگر اخلاص داشته باشد، خداوند متعال امتحانی را پیش می‌آورد که مورد دعوت و درخواست مادر قرار بگیرد؛ و چون عالی‌ترین مراتب را از خدا خواسته، و احساس تقصیر هم دارد، در این موقعیت از انجام عمل دست برمی‌دارد و دعوت مادر را اجابت می‌کند. این تشخیص اولویت‌ها به احساس تقصیر برمی‌گردد؛ و اینکه انسان درک نسبت به مراتب داشته باشد. استاد{مرحوم سعادت‌پرور} فرمودند، احساس تقصیر اکسیر عبادات است. منحصر در نماز و روزه هم نیست؛ بلکه در هر عملی که {انسان} انجام می‌دهد، این احساس را داشته باشد که این عمل مورد رضایت خداوند نیست، پس از قبل فکر می‌‌کند تا چه کار کند تا این عمل در مسیر رضایت بیشتر باشد. 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
تلاوت.قرآن-استاد.مؤیدی.mp3
1.53M
🔸تلاوت قرآن و هدیه به معصوم(ع) 🔸مواجهه علامه طباطبایی(ره) با قرآن کریم 📌بخشی از بیانات استاد ▪️حجم تقریبی: ۲ مگابایت ▪️مدت زمان تقریبی: ۶ دقیقه ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔸تلاوت قرآن و هدیه به معصوم(ع) 🔸مواجهه علامه طباطبایی(ره) با قرآن کریم 📌بخشی از بیانات استاد #مؤید
🔸تلاوت قرآن و هدیه به معصوم(ع) 🔸مواجهه علامه طباطبایی(ره) با قرآن کریم 📌بخشی از بیانات استاد ▪️ ... اگر آدم بتواند این را تمرین بکند خیلی خوب است. می‌تواند این کار را بکند هر بیست و چهار ساعت که مقید است و سر و کار با آیات شریفه قرآن دارد، یک صفحه یا دو صفحه؛ شبِ اول به نیابت از رسول‌الله(ص) بخواند، شبِ دوم به نیابت از امیر مؤمنان(ع) بخواند، شبِ سوم به نیابت از بی‌بی فاطمه زهرا(س) بخواند، و همین‌طور تا همه چهارده معصوم. همان را که الان خواندیم به نیت هدیه به رسول‌الله(ص) بخوانیم، یا به نیابت از رسول‌الله(ص) بخوانیم؛ و بعد ثواب آنرا هدیه کنیم به بقیه حضرات معصومین. سیزده معصوم از بی‌بی فاطمه زهرا(س) و بعد دوازده امام(ع)؛ و بعد دوباره ثواب آنرا هدیه کنیم به همه انبیاء، صدیقین، شهداء ... ▪️«شحّ نفس»(بخل شدید، همراه با حرص) به خرج ندهیم. در پله‌ی بعد آنرا هدیه کنیم به تمام گذشتگانی که حق به گردن ما دارند. چه می‌شناسیم و چه نمی‌شناسیم. این را من دیدم، گمان کنم از آقاسیدمحمدکاظم {طباطبائی یزدی (۱۲۴۷-۱۳۳۷ق)}، صاحب عروة {کتاب شریف العروة الوثقی} بود... ایشان فرمودند که من این کار را می‌کنم. حالا لازم هم نیست که موقع هدیه کردن طول بکشد، یکی یکی به زبان بیاوریم؛ یک توجهی انسان بکند، کافی است. ▪️اوایل اینطور است، بعد آرام آرام ممکن است انسان لطیف‌تر بشود، توجه به رسول‌الله(ص) در آن هست، توجه به چهارده معصوم(ع) در آن هست. این آرام آرام چه بسا تقویت بشود و بعد، البته حالا نه، بعدها انسان توجه کند به جبرائیل ... بعد آرام آرام توجه به ذات أقدس أحدیت... ▪️... گاه‌گاهی در توجه به بعضی آیات و مضامینِ بعضی آیات، در عین حال که همین نیت را داریم، توجه کنیم که خدای سبحان این آیه را به من خطاب می‌کند! همین الان کأنّ {انگار بر من} نازل می‌کند و مرادش من هستم... اگر این رخ بدهد بسیار بسیار حالت لطیفی هست. بسیار هم شیرین است. عجیب است در این مواقع که خود آیات چهره‌های باطنی‌اش برای انسان را باز می‌کند، مکشوف می‌شود. ▪️یعنی {شبیه} آن حالتی که مرحوم علامه(طباطبایی) داشتند، بصورت قوی هم داشتند. شهید مطهری می‌فرماید به نظر من الهامات خداوندی بوده است. همینطور بود. یعنی حالت بشری و صغری و کبری نداشت. {حالت} بشری این است که صغری کبری بچیند و نتیجه بگیرد؛ اینها نبوده است. {بلکه} مرحوم علامه الهاماتش را بصورت صغری کبری در آورده است در تفسیر، و توانمند بوده‌اند. بعضی‌ها می‌توانند دریافت کنند ولی نمی‌توانند پیاده‌اش کنند؛ ولی مرحوم علامه اینطور نبودند، چون قوی بودند. واقعا هم همینطور است. ▪️آدم می‌بیند تفسیرهایی که مرحوم علامه انجام دادند، قشنگ معلوم است که شهودی و الهامی نسبت به بطن آیات دارند. قشنگ بر جان پاکش سایه می‌انداخت، و با توجه به آن، آیات برایش جوش می‌خورد(متصل می‌شد). قشنگ {برای ایشان} مشخص می‌شد که آیه مربوط به کدام است و {به ایشان می‌گفتند} بیا جمع و جورش کن و بنویس. اینکه این آیه دارد آن یکی را تفسیر می‌کند و آن یکی آن یکی را تفسیر می‌کند؛ و این پیش می‌آید، و اگر پیش بیاید خیلی شیرین است. خیلی خیلی شیرین است. یقینا مرحوم علامه اینطور بوده است؛ یقیناً. ▪️گاهی آدم احساس می‌کند که مرحوم علامه ده‌ها محقق پژوهشگر در اختیار داشته که اینها کمک کرده‌اند. در حالی‌که تک و تنها بوده است. تسلط ایشان بر آیات، بر روایات، قشنگ معلوم است که آن اِنّیت(وجود عینی) مرحوم علامه در یک مقام بلندی نشسته، و این نور هم دارد می‌تابد. برایش خیلی هم آسان است، دست به قلم می‌برد و می‌نویسد. مرحوم مطهری می‌فرماید که صدسال باید بگذرد تا بعضی از کلمات مرحوم علامه را بفهمیم... ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom/ ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تفکر در ذات پروردگار، تحیّر می‌آورد. 📌بخشی از بیانات استاد در ؛ بیست و سوم آبان نود و چهار ▪️حجم تقریبی: چهارده مگابایت ▪️مدت زمان تقریبی: دو دقیقه ♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom/ ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
🔸 درمانِ بی‌قراری و عدم تمرکز یکی از دلایل بی‌قراری، عدم تمرکز فکری؛ و عدم تمرکز ناشی از تشویش؛ و آن هم به ضعفِ اراده بر می‌گردد. {انسان} باید در جهت تحکیم اراده قدم بیشتری بر دارد. اراده که باشد، قدرتِ نگه‌داشتنِ نیتی که دارد را پیدا می‌کند. برای تحکیم اراده هم آنچه –پس از توکل به خدا و توسل به أئمه(ع)- بیش از همه اهمیت دارد، نظم است. حتی اگر نظم سیّال{شناور} باشد؛ مانند اینکه فردی غذا خوردنش را با همسرش تنظیم کند، و برنامه‌اش این باشد، -« اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ »{پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، الکافي، جلد۴، صفحه۱۲}- هر ساعتی که باشد برایش فرقی نمی‌کند. برخی امور هم ساعت مشخص دارد، مثل اینکه هر روز ساعت هشت کلاس دارد؛ اگر در هفته یک‌بار تأخیر داشته‌ باشد، یعنی از جهت اراده ضعیف است. اگر انسان بی‌نظم باشد، در هیچ جهتی به کمال نمی‌رسد. کسی که برنامه‌ ظاهری زندگی مثل شرکت در کلاسِ درس سر یک ساعت مشخص را نتواند رعایت کند، چگونه می‌تواند برنامه بندگی داشته باشد، که نامحسوس است؟! مرحوم آقای سعادت‌پرور(ره) می‌فرمودند نظم و برنامه‌ریزی را از امور ظاهری، و چیزهای کوچک شروع کنید؛ مثلا جوراب‌‌تان را در جای ثابتی بگذارید، تا برای خروج از منزل دنبالش نگردید! و یا اگر برق رفت، در همان تاریکی بتوانید جای فلان کتاب را در قفسه پیدا کنید! بعد از نظم در امور ظاهری، شروع کند به برنامه‌ریزی برای امور نامحسوس و معنوی؛ مثلا اینکه پنج روز-چهل روز هم نه!- بعد از نماز صبح زیارت عاشورا بخواند، و یا یک وقتی در روز را بنشیند و فکر کند ... خود ایشان –که بنده از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم- نظم عجیبی داشت؛ هیچ ساعتی از ساعات، و هیچ فعلی از افعالش را سعی می‌کرد هدر ندهد. نظم عملی که از ایشان دیدم، فوق‌العاده بود. خودشان می‌فرمودند اگر نظم نبود، این کارها (اشاره به آثار مکتوب و ارتباط با شاگردان و ...) این‌طور پیش نمی‌رفت. البته استثنائاتی هم هست، و برخی در جهت خاصی از زندگی نظم دارند و به نتایجی هم می‌رسند... 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom