نظام تقديم 15.mp3
5.7M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم
🔊 جلسه پانزدهم
#ملکوت_اعمال / 15
📅97/07/24
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 جلسه سوم
🔶 بخش سوم
❓حالا دوباره سؤال اساسی را تکرار می کنیم * من چه باید کنم؟ *
⬅️ پاسخ بنتام:
کاری را انجام بده که شدیدترین لذت،پایدارترین لذت،قطعی ترین لذت،نزدیک ترین لذت،بارورترین لذت،خالص ترین لذت،شامل ترین لذت باشد ، این همان وظیفه توست.
❓لذتی که می گویی چیست؟
لذت را این طور تعریف کرده اند: ملایمت با نفس ، که البته این تعریف را تمام فلاسفه قبول دارند.
نکته:
قرآن کریم کلید واژه ی عجیبی را بیان می فرماید که کل این ساختار (تئوری فلسفه غرب) را متلاشی می کند.
قرآن کریم می فرماید:
لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﻧﻴﻜﻰ [ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ] ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ؛ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺧﻮﺏ ﻳﺎ ﺑﺪ ، ﻛﻢ ﻳﺎ ﺯﻳﺎﺩ ، ﺑﻪ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﻳﺎ ﺭﻳﺎ ]ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(آل عمران/92)
یعنی خوبی و خوشی یکی نیستند بلکه دقیقا متضاد یکدیگرند. همچنین کسی به خوبی نمی رسد تا از خوشی عبور کند!
قرآن اساسا لذات را برای ابرار معرفی و بیان می کند و لذت های سطحی دیگر را به طور مخصوص در شان حیوانات (انعام) میداند ، بطور مثال در جایی می فرماید:
وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا
ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺴﺘﺮﺍﻧﻴﺪ.
أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا
ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺑﻮ ﭼﺮﺍﮔﺎﻫﺶ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ.
وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا
ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩ.
مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ
ﺗﺎ ﻣﺎﻳﻪ ﺑﻬﺮﻫﻮﺭﻯ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. (نازعات / ۳۰ - ۳۳)
نکته ی این بحث در اینجاست که نفس مراتب دارد. یک مراتبی از آن ، مراتبی است که سریع و همان اول نیاز و لذتش را می فهمی که این ها فریب دهنده و خطرناک است.
مثلا در بازار یابی ها می گویند آن پیشنهادهایی که اول می شود ، خیلی پیشنهادهای بی ارزش بی خودی است و باید آنها را رد کنی.
یا در این مسابقات هم دیدید که بطور مثال یک نفر یک سؤال را جواب می دهد بعد می گویند که در حال حاضر دویست و پنجاه هزار تومان برنده شده اید دیگر ادامه نمی دهید؟
آدمی که ساده باشد همین مبلغ را قبول می کند و خیلی هم اشتیاق دارد ولی با تاملی می توان دریافت که این فریب بازی است و باید این مرحله را رد کنی تا به مرحله بعد و همینطور به جایزه اصلی مهم برسی .
💡در روایتی از معصومین ع داریم:
« حُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَ حُفَّتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ.» ( مجموعة ورام، ج1، ص: 190)
اطراف جهنم را شهوات گرفته است ، همان چیزی که اول و سریع می خواهی به آن برسی. آنهایی که نمی خواهی و کراهت داری ، بهشت پشت همان هاست.
می دانی آن زنی که می خواهد تو را خوشبخت کند ، چه زنی است؟ همان که از او خوشت نمی آید!
بگذارید خاطره ای درمورد ازدواج ، از خودم برای شما تعریف کنم:
بنده به یک شخصی برای ازدواج علاقه مند بودم و چهار سال در پی ایشان به سر می بردم تا از طرق و راه های مختلف به ایشان برسم.
خلاصه اینکه نشد و به بن بست خوردم.
یکی از اساتید که از بزرگان و علما هستند ، به ما توصیه کردند که به امام رضا ع واگذار کن.
خب ما هم رفتیم و به امام رضا (ع) توسل کردیم ولی همچنان دل ما با مورد اول بود.
در همان روز توسل ، یک نفر دیگری بر سر راه ما قرار گرفت.
با اکراه به خواستگاری رفتیم. پس از بررسی و تحقیق متوجه شدیم که از ایشان نمی توان اشکالی گرفت ولی بنده تمایلی نداشتم.
برای دومین بار به خواستگاری رفتیم ، گفتند که شما بروید قم ما هم می آییم قم تا یک سری بزنیم.
من رفتم پیش استادمان و از ایشان پرسیدم ، حاج آقا چه کار کنیم؟ ایشان گفتند که ازدواج کن.
گفتم حاج آقا من دلم راضی نیست گفتند که عشق بعد از ازدواج خوب است ، نه عشق قبل از ازدواج!
خلاصه ازدواج کردیم و بعد از 4-5 ماه این مسئله اکراه هم درست شد و مشکل هم برطرف شد.
این مسئله حسابی درست شد بعد از مدتی وقتی تامل می کردم و به گذشته دقت می کردم ، دیدم که خداوند ما را از چه پرتگاه هایی نجات داده است.
همسر تو کسی نیست که تو از او خوشت بیاید. خوبی با خوشی سازگاری ندارد.
مثلا طرف می گوید که من یک موردی را در نظر دارم که استاد اخلاق است و من هم نسبت به او رضایت دارم.
اگر شما اول ایشان را دیدی و خوشت آمد اصلا ایشان استاد اخلاق نیست! استاد اخلاق همان است که در طی مدت از او خوشت می آید.
چون خوب ها اینطور اند که دلبری ایشان دیر معلوم می شود و اصلا جنس دلبری ایشان خاص است.
🔔 @Aminikhaah_Media
پرديس انديشه 05.mp3
25.08M
🔈 #پردیس_اندیشه
🔊 #تحلیل_مغالطه / 5
📅97/07/25
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
زيارت معجزه مي کند 07.mp3
13.08M
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند
🔊 جلسه هفتم
📅97/07/25
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media
اربعين و سبک زندگي مهدوي.mp3
11.11M
🔈 #اربعین_و_سبک_زندگی_مهدوی
🔊 حماسه اربعین ، تبلور فلسفه شیعی
📅97/07/26
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
ايجازنويسي 02 بخش اول.mp3
19.71M
🔈 #اصول_ایجاز_نویسی
🔈 کارگاه توییت نویسی
🔊 جلسه دوم l بخش اول
📅97/07/26
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
ايجازنويسي 02 بخش دوم.mp3
15.63M
🔈 #اصول_ایجاز_نویسی
🔈 کارگاه توییت نویسی
🔊 جلسه دوم l بخش دوم
📅97/07/26
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 جلسه سوم
🔶 بخش چهارم
🔶 این تعبیر امیرالمؤمنین در خطبه قاصعه (192 نهج البلاغه) است که حضرت می فرمایند:
«وَ لَكِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْيِيزاً بِالاخْتِبَارِ لَهُمْ وَ نَفْياً لِلِاسْتِكْبَارِ عَنْهُمْ وَ إِبْعَاداً لِلْخُيَلَاءِ مِنْهُم»
خدا وقتی می خواهد امتحان کند به این گونه عمل می کند که اگر چیز خوبی را هم بخواهد در مقابلت قرار بدهد ، بدی هایش را فقط به تو نشان می دهد.
حضرت ، مثال ابلیس و آدم را می زنند و می فرمایند:
«وَ لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ مِنْ نُورٍ يَخْطَفُ الْأَبْصَارَ ضِيَاؤُهُ وَ يَبْهَرُ الْعُقُولَ رُوَاؤُهُ وَ طِيبٍ يَأْخُذُ الْأَنْفَاسَ عَرْفُهُ لَفَعَلَ وَ لَوْ فَعَلَ لَظَلَّتْ لَهُ الْأَعْنَاقُ خَاضِعَةً وَ لَخَفَّتِ الْبَلْوَى فِيهِ عَلَى الْمَلَائِكَة»
خدا می توانست نورانیت آدم و اسمائی که او حمل می کند را به ابلیس نشان دهد ؛ ولی فقط گل آدم را نشان داد و فرمان سجده داد.
در جایی از این خطبه حضرت می فرمایند:
«وَضَعَهُ بِأَوْعَرِ بِقَاعِ الْأَرْضِ حَجَراً وَ أَقَلِّ نَتَائِقِ الدُّنْيَا مَدَراً وَ أَضْيَقِ بُطُونِ الْأَوْدِيَةِ قُطْراً بَيْنَ جِبَالٍ خَشِنَةٍ وَ رِمَالٍ دَمِثَةٍ وَ عُيُونٍ وَشِلَةٍ وَ قُرًى مُنْقَطِعَةٍ لَا يَزْكُو بِهَا خُفٌّ وَ لَا حَافِرٌ وَ لَا ظِلْف»
خدا یک قسمت از زمین را واجب کرده است که همه بروند ، آن هم بدترین جای کره ی زمین است!
«وَ لَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَيْنَ جَنَّاتٍ وَ أَنْهَارٍ وَ سَهْلٍ وَ قَرَارٍ جَمَ الْأَشْجَارِ دَانِيَ الثِّمَارِ مُلْتَفَّ الْبُنَى مُتَّصِلَ الْقُرَى بَيْنَ بُرَّةٍ سَمْرَاءَ وَ رَوْضَةٍ خَضْرَاءَ وَ أَرْيَافٍ مُحْدِقَةٍ وَ عِرَاصٍ مُغْدِقَةٍ وَ [زُرُوعٍ] رِيَاضٍ نَاضِرَةٍ وَ طُرُقٍ عَامِرَةٍ لَكَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَى حَسَبِ ضَعْفِ الْبَلَاءِ وَ لَوْ كَانَ [الْأَسَاسُ] الْإِسَاسُ الْمَحْمُولُ عَلَيْهَا وَ الْأَحْجَارُ الْمَرْفُوعُ بِهَا بَيْنَ [مِنْ] زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ وَ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ وَ نُورٍ وَ ضِيَاءٍ لَخَفَّفَ ذَلِكَ مُصَارَعَةَ الشَّكِّ فِي الصُّدُورِ وَ لَوَضَعَ مُجَاهَدَةَ إِبْلِيسَ عَنِ الْقُلُوبِ وَ لَنَفَى مُعْتَلَجَ الرَّيْبِ مِنَ النَّاسِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ إِسْكَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ وَ لِيَجْعَلَ ذَلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِه»
خداوند متعال می توانست کعبه را طور دیگری بسازد. مثلا با سنگ های قیمتی. به طوری که در اطراف آن سرسبز ، حاصل خیز و با کیفیت بیشتر باشد و باعث جذب بیشتر انسان ها بشود.
اصلا کار و روش خدا همین طور است که جذابیت ها را می گیرد و حذف می کند ؛ تا امتحانت کند.
🔔 @Aminikhaah_Media
زيارت معجزه مي کند 08.mp3
14.16M
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند
🔊 جلسه هشتم
📅97/07/26
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media
سخنرانی_شهادت_امام_حسن_علیه_السلام.mp3
27.36M
🔈 #ویروس_دودلی
🔊 تحلیلی تمدنی - جامعه شناختی از دوران امام مجتبی ع
📅97/07/24
#مشهد
#هیات_لبیک
#حسینیه_هنر
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 جلسه سوم
🔶 بخش پنجم
🔶 مقدس اردبیلی (ره) ماجرایی دارد که خیلی جذاب است.
مقدس اردبیلی یک سیب را در مسیر جوی آبی دید ، آن سیب را برداشت و یک مقداری از آن را خورد بعد از اینکه خورد متوجه شد که این سیب برای یک باغی است و باید برود نزد صاحب باغ تا از او حلالیت بگیرد.
رفت و به صاحب باغ ، ماجرا را گفت و از او درخواست حلالیت کرد.
صاحب باغ گفت نصف این باغ برای من است و نصف دیگر آن برای برادرم است که در کربلاست.
راه افتاد و به سمت کربلا حرکت کرد تا صاحب آن باغ را بیابد.
صاحب باغ را پیدا کرد و برای او هم قضیه را نقل کرد.
صاحب باغ گفت من به یک شرط تو را حلال می کنم.
گفت چه شرطی؟
گفت تو باید با دختر من که کور و کر و لال و شل است ازدواج کنی!
وقتی می گویند وظیفه همان نتیجه است یعنی همین.
با این حساب ، آدم اگر به لذت و خوشی رسید ، باید بدگمان باشد. که کجای کار من گیر داشت که نفسم خوشش آمد.
حاج آقای قرائتی نقل می کردند که من یک دفعه نماز لذت بخشی خواندم ، بعد مقداری بدگمان شدم و تامل کردم ، فهمیدم که وضو نداشتم!
خلاصه ایشان (مقدس اردبیلی ) ناچار شد که به خاطر حلالیت گرفتن با دختر صاحب باغ ازدواج کند.
وقتی در حجله قرار گرفتند تا عقد را بخوانند دختر با آن مشخصات را ندیدند و پرسیدند که آیا اشتباه شده است؟
پدر گفت که دختر من کور است چون معصیت ندیده است ، کر است چون معصیت نشنیده است ، لال است چون معصیت نگفته است و شل است چون به دنبال معصیت نرفته است. من دیدم کسی جز تو لیاقت این دختر را نداری!
به طور کلی اینطور است که جایزه های عمیق و اصلی در پی و پشت آن چیزهایی است که انسان خوشش نمی آید.
ولی تعریف آقای بنتام از لذت ، آن لذت سطح پایین و نزدیک است.
همه ی هفت قاعده آقای بنتام درست بود ولی فقط این را نگفته بود که اگر بخواهی به این قواعد برسی باید رنج بکشی و از سختی ها عبور کنی.
با این دید و نگرش است که حضرت زینب س فرمود:
«ْ مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا» (مثير الأحزان، ص: 90)
🔔 @Aminikhaah_Media