هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️پرسش: آیا ایجاد تشکیلات تقنینی، اجرائی و قضائی در محله و روستا باعث خودمختاری و ایجاد نوعی نظام ملوکالطوایفی نمیشود؟
«امام» عنصری است که مانع حرکت ساختار امارت به سمت قومگرایی و حکومت ملوکالطوایفی میشود، چون فرهنگ حاکم بر طبقۀ علماء شیعه همیشه تمکین و تبعیت از مرجعیت و زعامت و حوزه مرکزی بوده است، نه تشتتگرایی در قالب اقوام و طوایف محلی. اما اگر امام وجود نداشته باشد، امیر و رئیس و خان و ... به سادگی به سمت تجزیهطلبی و قومگرایی سوق پیدا میکنند. لذا روحانیت همیشه طرفدار اقتدار حکومت مرکزی و سدی محکم در برابر تجزیهطلبان بوده است.
#محلیگرایی خودمختاری نیست، بلکه خودگردانی است، و بر اساس قومیت نیست، بلکه بر اساس نیازهای متفاوت هر شهر و محله و روستا است.
محلیگرایی یعنی هر تصمیمی در واحد محلی مربوط به خود گرفته شود. اگر تصمیمی مربوط به یک خانواده است، در خانواده، اگر مربوط به محله است، در محله، اگر مربوط به شهر است، در شهر، مربوط به استان، در استان، و اگر مربوط به کل کشور است در کل کشور.
@madineyefazele
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️پرسش: آیا ایدۀ تفکیک قوای سهگانه اقتباس شده از دیدگاههای منتسکیو نیست؟ در این صورت چگونه ادعا میشود که نظریه امامت و امارت مبنای اجتهادی و شرعی دارد؟
ایده تفکیک قوای سهگانۀ از آن منتسکیو نیست، بلکه محصول تجارب چندهزارساله و عقلانیت بشر است. منتسکیو تنها این امر را کشف و در قالب یک نظریه ارائه کرد و نام مشخص بر آن گذاشت، اما خود آن را ابداع نکرد.
در اولین اجتماعاتی که بشر تشکیل داد و اولین حکومتهایی که تأسیس کرد میتوان ردی از تفکیک قوا مشاهده کرد.
در آثار باستانی به جا مانده از برخی اقوام باستانی و ادیان اسطورهای این تفکیک قوا را میتوان در سمبلیسم «کتاب، شمشیر و ترازو» مشاهده کرد.
نوع حکومتهای بابل، یونان، روم، مصر و هند و ایران باستان به نوعی به تفکیک قوا دست میزدند.
تفکیک قوا در نظریه امامت و امارت بر اساس ادله برخاسته از کتاب و سنت استوار است.
بر اساس دیدگاه اسلامی، امارت امام به سه حوزۀ افتاء، اجراء و قضاء تقسیم میشود.
قرآن وظایف تبیینی و اجرایی و قضایی پیامبر را جداگانه به او یاد آور میشود: وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ... خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً .... فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ.
امیر مومنان (۱۱۰۰ سال پیش از منتسکیو) در نامه مالک اشتر پس از برشمردن طبقات و گروه های مختلف اجتماعی، استحکام آنها را در گرو استحکام سه طبقه «قُضات، عُمال و کُتاب» عنوان میکنند.
امام رضا (۹۵۰ سال پیش از منتسکیو) در حدیث مشهور بیان شرایط پذیرش ولایتعهدی خطاب به مأمون، قوای سه گانه را از هم تفکیک میکنند: فقال الرضا عليه السلام: «فإنّي اجيبك إلى ما تريده من ولاية العهد، على أنّي لا آمر و لا أنهي، و لا افتي و لا أقضي، و لا اولّي و لا أعزل، و لا اغيّر شيئا ممّا هو قائم».
ابوحامد محمد غزالی (۶۵۰ سال پیش از منتسکیو) در احیاء علوم دین و کیمیای سعادت سابقۀ تفکیک قوا را به اولین دوران شکلگیری اجتماعات بشری برمیگرداند: «...پس میان ایشان معاملتی پدیدار آمد که از آن خصومتها خاست، که هر کس به حق خویش رضا نمیداد و قصد یکدیگر میکردند. پس به سه نوع دیگر حاجت افتاد از صناعات: یکی صناعت سیاست و سلطنت و دیگر صناعت قضا و حکومت و دیگر صناعت فقه که بدان قانون وساطت میان خلق بدانند...»
علامه فیض کاشانی (۱۰ سال پیش از تولد منتسکیو) نیز نظر غزالی را در محجة البیضاء تأیید میکند.
میرزای نائینی در تنبیه الامة و تنزیه الملة تجزیۀ قوای سیاسیۀ مملکت را از الزامات حکومت اسلامی بر میشمرد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی قوای سهگانه را به رسمیت میشناسد و هر سه را ذیل حاکمیت امام امت قرار میدهد.
پس روشن میشود که بحث تفکیک قوا «ابداع» منتسکیو نبوده، بلکه عقلاء بشر طی قرنها به معقول بودن آن پی بردهاند و آن را در اشکال و عناوین مختلف اجرا کردهاند. منتسکیو تنها این موضوع را کشف کرده و نامی خاص یعنی تفکیک قوا بر آن نهاده است. ضمن اینکه تفکیک قوا در چارچوب امامت و امارت تفکیک بمعنای واقعی آن نیست. طبق این نظریه، قوا در ذیل نهاد امامت اتحاد پیدا میکنند نه انفکاک.
#اتحاد_امامت_و_امارت
#تفکیک_قوا
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊یه وقت با پخش این، واسمون درد سر نشه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹برشی از یک دیدار
▪️۲۷ آبان ٩٤
توصیه ها آيتالله العظمی صافى گلپايگانى(ره) به اینکه مراقب باشید با افرادی کار کنید که با شما هم فکر باشند.
ضرورة الولاية للفقهاء .pdf
446.5K
▪️رساله ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء آيتالله العظمی صافى گلپايگانى(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعترافات ضد انقلاب درباره رهبر ایران
خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوچکترین ناکارآمدی و فساد در دولت تحمل نمیشود/ این دولت قدرت حل مسائل را دارد
🔹رئیسجمهور در نشست مشترک هئیتدولت و استانداران سراسر کشور: برخورد با فساد به نگاه حساس استانداران، وزرا و مدیران دولت بستگی دارد. به هیچ عنوان اجازه ندهید فساد در نظام اداری کشور وجود داشته باشد
🔹نیروی ناکارآمد باید بهسرعت برداشته شود. نظر استانداران در عزل و نصب مدیران مهم و در اولویت است این دولت نباید از کنار مسائل بهراحتی عبور کند. باید راهحل پیدا کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️کدام نظام!
➖نقد منصفانه مسولین از روی دلسوزی لازم هست و به معنای تضعیف نظام نیست. علامه مصباح یزدی ره
➖چند نکته
۱. آن مسولینی مقدس هستند که به دنبال تحقق اسلام با خوانش مقام معظم رهبری هستند و الا غاصبند.
۲. مسولینی که سکولار هستند اشتباهی هستند و غاصبند و مومنین لازمهست با نقد دلسوزانه وبدون ایجاد ناامیدی به روش قانونی کناره گیری این افراد را مطالبه گری نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️وظایف رهبری از زبان ایشان
📍رهبری نمیتواند در تصمیمگیریهای موردی دستگاههای گوناگون دولتی، هی وارد بشود؛ این هم خلاف قانون است، هم ناممکن و هم نامعقول؛ وظیفهی رهبری آنجاست که...
✍این کلیپ را چندبار ببینیم تا بدانیم مسئولین و مردم هم وظایفی دارند؛ لذا خدای ناکرده، حکایت ما با رهبری نشود حکایت بنیاسرائیل با موسی(ع) که هنگام انجام وظیفه، شانه خالی کردند و گفتند:
"فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ؛ [ای موسی]تو و پروردگارت بروید و بجنگید، ما همينجا مىنشينيم"
🖌 محمد جوانی
🧠⚔علوم و جنگ شناختی
انگیزههای قدسی.mp3
284.2K
اگر آن حالتِ قدسیِ نوریِ ملکوتیِ معنویِ قربیِ الهی دست بدهد، عالَم عوض میشود.
🗓 شنبه ۲۷خرداد۱۴۰۲
هدایت شده از مردم/ سیستان و بلوچستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️درخواست فوری علیرضا پناهیان از مردم برای اطعام غدیر در زابل و تایید بنیاد خیریه غدیر
🔹شماره کارت:
5892107044090143
🔹شماره شبا: 630150000003101011161094
بنام "بنیاد خیریه غدیر"
@mardom_sistanbalochestan
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 هرکس #غدیر را گرامی بدارد، شهید از دنیا میرود !
#استاد_پناهیان
#عید_غدیر
عید بزرگ غدیر بر همه ی غدیریان و برشما و خانواده ی محترم مبارک 🌹
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
455K
❌ #شبهه
❓یک شبهه ای مطرح می کنند که خداوند هر چیزی را که اهمیت زیادی داشته در قرآن گفته است مثل نماز و روزه و خمس و...پس بحث ولایت امامان مهم نبود که در قرآن به آن اشاره نشده است؟ لذا در مورد وضو آیه نازل شده اما در مورد ولایت نه؟!
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa
📎 #غدیر
📎 #امام_زمان
📎 #ولایت
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
455K
❌ #شبهه
❓یک شبهه ای مطرح می کنند که خداوند هر چیزی را که اهمیت زیادی داشته در قرآن گفته است مثل نماز و روزه و خمس و...پس بحث ولایت امامان مهم نبود که در قرآن به آن اشاره نشده است؟ لذا در مورد وضو آیه نازل شده اما در مورد ولایت نه؟!
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa
📎 #غدیر
📎 #امام_زمان
📎 #ولایت
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
خدا که درباره این همه چیز در قرآن صحبت کرده اند چرا درباره غدیر و ولایت امام علی علیه السلام چیزی نگفته است؟.Mp3
723.6K
⭕️ سوال
⁉️ خدا که درباره این همه چیز در قرآن صحبت کرده؛ چرا درباره غدیر و ولایت امام علی علیه السلام چیزی نگفته است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/185556
📎 #غدیر
📎 #امام_زمان
📎 #عید_غدیر
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨ عضویت ایران در شانگهای و ورود دگرگونی در نظم جهانی به فاز عملیاتی
ایران در حالی به عضویت رسمی سازمان شانگهای درآمد که همچنان ۲۳ فرد و ۶۱ نهاد ایرانی در ماده ۷ قطعنامه برجام (۲۲۳۱) ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، تحت تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.
اهمیت این مسئله از آن روست که اعضای شانگهای در نشست ۲۰۱۰ خود در تاشکند تصویب کرده بودند که عضویت کامل یک کشور در این سازمان، مشروط به این است که تحت تحریمهای شورای امنیت نباشد.
فارغ از مباحثی که پیرو رقابتهای سیاسی داخلی حادث شده، این مهم را باید از منظر دگرگونی در نظم جهان تحلیل کرد. پاسخ به این سوال که چرا ایران به عضویت شانگهای درآمد، این نیست که چون در برجام تحریمهای شورای امنیت علیه ایران لغو شد. ایران همچنان تحت تحریم شورای امنیت است و میتوانید لیست افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم را اینجا ببینید. آنچه رخ داده، و بسیار حائز اهمیت است اینکه اعضای شانگهای، اعتباری که سابقا برای شورای امنیت سازمان ملل قائل بودند، در شرایط جدید قائل نیستند. از این منظر، میتوان پیشبینی کرد که حتی اگر غربیها مکانیسم ماشه را فعال کرده و قطعنامههای قبلی شورای امنیت علیه ایران را احیا کنند، تغییری در عضویت ایران در شانگهای پیش نخواهد آمد.
شورای امنیت سازمان ملل را میتوان مهمترین رکن نظم پساجنگ سرد دانست. اینک مهمترین ضربه بر پیکر این رکن وارد شده و نباید اهمیت این اتفاق را از نظر دور داشت. دگرگونی نظم جهانی وارد فاز عملیاتی خود شده است.
ایران باید فعالانه در دو سطح نظم آسیایی و نظم جهان اسلام پروژههای جدی سیاست خارجی تعریف کند. تدوین یک منشور ملل آسیایی و یک منشور امت اسلام، باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمود ۹۱ غرفه قرارگاه مردمی اربعین🌹
از همه سرورانی که به قرارگاه مردمی اربعین کمک کردن تقدیر و تشکر را داریم
مخصوصا از سرور عزیزمان حاج آقا سید محمود موسوی مسئول فرهنگی فاتحین 🌹
درس های از #غدیر (۱)
📌ولایت؛ علاج ضعف و کاستیهای امت اسلامی
ولایت را باید بهترین مدل حکومتی برای علاج مشکلات عمومی جامعه اسلامی معرفی کرد که برای همه جوامع اسلامی راهگشاست. «اگر حکومت اسلامىِ به معنای حقیقی - یعنی همان ولایت - به عنوان شعار برای مسلمانان مطرح شود، علاج ضعف را هم میکند؛ علاج اقتصاد را هم میکند؛ علاج دستنشاندگی را هم میکند؛ علاج دیکتاتوری را هم میکند. بنابراین، پرچم ولایت، یک پرچم اسلامی است. من از همه برادران شیعه و سنی در کشور خودمان دعوت میکنم که به مسأله غدیر با این چشم نگاه کنند و این بخش از حدیث غدیر و مسأله غدیر را مورد توجه قرار دهند. برادران سنی ما هم مثل ما روز غدیر را عید بگیرند؛ عید ولایت. برای این که اصل تولد مسأله ولایت، اهمیتش بسیار زیاد است؛ مثل اهمیت ولایت امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام که این دیگر بین ما و برادران سنی مشترک است.»
📄بیانات در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا(ع)، ۱۳۷۹/۰۱/۰۶
#غدیر
#جامعهسازی_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#امام_امت
#حکومت_ولایت
@Analysis_admins
درس های از #غدیر(۲)
📌حکومت علوی؛ الگوی جوامع اسلامی
عیارسنجش حکومتهای مبتنی بر اسلام الگوپذیری از حکومت علوی است. غدیر خم در صدد معرفی بهترین الگو در زمینه فردی و حاکمیتی است. حضرت آیتالله خامنهای فاصله گرفتن از الگوی معرفی شده در غدیر خم و دلبستگی به الگوهای معرفی شده غربی را بزرگترین خطر برای جامعه اسلامی میدانند. «بزرگترین خطر برای نظام و حکومتی مثل نظام و حکومت ما که با نام اسلام به وجود آمده، این است که ما فراموش کنیم الگوی حکومت ما، امیرالمؤمنین است؛ به الگوهای رایج دنیا و تاریخ نگاه کنیم و خود را با آنها مقایسه کنیم؛ به روش حکومتهای منحرفی که در طول تاریخ روزبهروز به بشریّت ضربه زدند، نگاه کنیم که اگر یک جنبه از زندگی انسان را رونقی بخشیدند، جنبه دیگری را دچار ضایعات جبرانناشدنی کردند. همّت جمهوری اسلامی باید این باشد که خود را به آن الگویی که در غدیر معرفی شد و در دوران پنجساله حکومت امیرالمؤمنین، نمونه آن نشان داده شد، نزدیک کند.»
📄بیانات در دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
#غدیر
#جامعهسازی_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#امام_امت
#حکومت_ولایت
@Analysis_admins
درس های از #غدیر(۳)
📌تعیین قاعده امامت برای جامعه اسلامی
ضابطه و قاعدهای که در غدیرخم برای امت اسلام رونمایی شد، قاعده امامت و ولایت بود. رهبر انقلاب اسلامی، امامت و ولایت را وجه تمایز بین حکومتهای الهی و غیر الهی میدانند. «جوامع بشری از دیرباز حکومت داشتند؛ بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها را، این نوع قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعدهی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند... تا آخر دنیا هرجا مسلمانها بخواهند و همّت کنند و هدایت شوند از سوی خدا به اینکه اسلام را تحقّق ببخشند و جامعهی اسلامی را تحقّق ببخشند، ضابطه و قاعدهاش این است: باید امامت را احیا کنند.»
📄بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر، ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
#غدیر
#جامعهسازی_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#امام_امت
#حکومت_ولایت
@Analysis_admins
درس های از #غدیر(۴)
📌نفی نگاه سکولار به اسلام
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ابعاد غدیر را نفی نگاه سکولار به دین بیان نموده و حقیقت واقعه غدیرخم را پیوند دیانت و سیاست و حضور دین در متن جامعه میدانند: «آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصىِ زندگى افراد - و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند که تبلیغات دشمنان و دستهاى دشمنان هم این بینش را در بین مسلمانان در طول سالیان دراز ترویج کرده است - جوابشان مسئلهى غدیر است... نصب امیرالمؤمنین، فقط بهمعناى نصب جنبههاى معنوى نبود، بلکه میشود گفت که مسئلهى جنبههاى معنوى قابل نصب نیست؛ آنچه قابل نصب است عبارت است از: حکومت، کشوردارى، سیاست، مدیریّت جامعهى اسلامى؛ این را پیغمبر اکرم به مردم توصیه کرد.»
📄بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت عید غدیر، ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
#غدیر
#جامعهسازی_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#امام_امت
#حکومت_ولایت
@Analysis_admins
درس های از #غدیر(۵)
📌دخالت مردم در امر حکومت
نقش بیبدیل دخالت مردم در جامعه و تعیین سرنوشت خویش بُعد دیگری است که در غدیرخم به وضوح آن را میبینیم. حضرت آیتالله خامنهای نفی بیاعتنایی به سرنوشت جامعه و مسئولیتپذیری و مشارکت حداکثری را بُعد دیگر از غدیرخم معرفی کردهاند: «در نظام اسلامی، هر کس متدیّن به عقیده و شریعت اسلام است، در امر حکومت دارای مسؤولیت است. هیچ کس نمیتواند خود را از موضوع حکومت کنار بکشد. هیچ کس نمیتواند بگوید: «کاری انجام میگیرد؛ به من چه!؟» در موضوع حکومت و مسائل سیاسی و مسائل عمومی جامعه در نظام اسلامی، «به من چه» نداریم! مردم برکنار نیستند. بزرگترین مظهر دخالت مردم در امور حکومت، غدیر است. خودِ غدیر این را به ما آموخت و لذاست که عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است.»
📄بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۵/۰۲/۱۸
#غدیر
#جامعهسازی_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#امام_امت
#حکومت_ولایت
@Analysis_admins
درس های از #غدیر(۶)
📌اهمیت دادن اسلام به کیفیت مدیریت جامعه
مدیریت جامعه طبق آموزههای قرآنی باید در اختیار حاکمان صالح و مصلح باشد که بستر مناسب برای تحقق جامعه آرمانی و توحیدی را برای بشر فراهم نمایند. در واقعهی غدیرخم برای اهمیت دادن به این نکته است که مدیریت جامعه از اولویتهای اولیه و از تأثیرگذارترین امور در هدایت و ضلالت مردم شمرده میشود. علاوه بر اهمیت داشتن مدیریت جامعه، مصداقی که این مسئولیت را برعهده هم بگیرد باید تطبیق کامل با معیارهای الهی در این زمینه را داشته باشد.
حضرت آیتالله خامنهای این جهت را یکی دیگر از ابعاد غدیرخم برشمردهاند: «مسألهی غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام) به عنوان ولی امر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (صلّی الله علیه واله وسلّم) یک حادثهی بسیار بزرگ و پُرمعناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسأله ی مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعهی اسلامی، رها و بیاعتنا باشد.»
📄بیانات در دیدار مردم پاکدشت، ۱۳۸۳/۱۱/۱۰
#غدیر
#جامعهسازی_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#امام_امت
#حکومت_ولایت
@Analysis_admins