فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خشم؛ تا برای چی باشه؟!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠اظهار نظر علمی غیر از دخالت است
امام فرموده اند هر کسی به کار خودش بپردازد و کارش را خوب انجام بدهد. دیدم یک آقایی از این سخن سوء استفاده کرده بود، گفته بود که وقتی قرار است هر کسی کار خودش را انجام بدهد، بنابراین، افراد درباره ی مسائل دیگر حتی اظهارنظر علمی هم نکنند. حتی به خود من انتقاد کرده بودند که چرا دربارهی مسائل اقتصادی، نظریات فکری و علمی را اگر دارد، می دهد و بیان می کند.
این سوء استفاده است، نه در اسلام و نه در قانون اساسی حق اظهارنظر علمی و فکری از هیچ کس و در هیچ زمینهای سلب نشده است. اگر وزیر اقتصادی یک نظریهای داشته باشد درباره ی مسائل قضایی و در یک سخنرانی بگوید و یا در یک مصاحبه اظهارنظر کند یا در یک مقاله بنویسد، به این نمیگویند آقا شما دخالت کردید در امور قضایی؛ دخالت يعنى دخالت در تصمیم گیری و اجرا، نه در اظهارنظر؛ اظهارنظر دربارهی مسائل برای همهی صاحب نظران در همهی زمینه ها آزاد است.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۳، ص۶۴۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رژیم سلطنتی؛ عامل همه فسادها
از آغاز مرحله اخیر انقلاب ملت ایران... رهبری انقلاب با تيزبينی و ژرفنگری بر اين نكته تكيه داشت كه عامل اصلی همه خرابیها ، همه فسادها، همه عقب ماندگیها و تيرهروزیها در كشور ما عبارت است از رژيم، نوع حكومت، و به خصوص مسأله بیپايه و تحميلی سلطنت؛ و مكرر اعلام میشد كه مسائلی از قبيل انتخابات آزاد برای مجلسین (مجلس شورا، مجلس سنا)، انتخاب آزاد انجمنهای شهرستان، بخش، روستا، و امثال اينها در چهارچوب يك رژيم فاسد، فقط ايجاد جهتهای انحرافی برای جنبش و قيام ملت ماست.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
.
💠در عصر غیبت؛ انتخاب مردم شرط مشروعیت حاکم است!
بر طبق مبانی اسلامی، در عصر ما حکومت، زمامدار، حاکم صرفاً باید سِمَت و قدرت خویش را از آراء مردم بگیرد. کسی حق دارد زمامدار مردم باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفتة مردم و مورد حمایت مردم باشد. هیچکس حق ندارد بر طبق مبانی اسلام که ولایت، قدرت، زمامداری خودش را بر مردم تحمیل کند؛ بر خلاف رضایت آنها و بر خلاف پذیرش و حمایت آنها و بر خلاف انتخاب آنها. چرا؟ برای اینکه اگر کسی آمد بر خلاف رأی مردم، بر خلاف انتخاب و پذیرش و خواست مردم، به آنها گفت من آقا بالاسر شما هستم، من حاکم بر شما هستم، میخواهید بخواهید، میخواهید نخواهید، این آدم یک آدمی است که با زور و با تحمیل و از روی انگیزه تفوق طلبی آمده است سِمَتی را برای خودش ادعا کرده و تفوق طلبی و امتیازطلبی و برتری طلبی در منطق قرآن و بر طبق اندیشة اسلامی و ایدئولوژی اسلامی مردود، مطرود، و مایه فساد و مایه تیرهبختی در دنیا و آخرت است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۱۸و۱۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
سلام علیکم
پیرو پست آخر و سوالاتی که برای برخی از مخاطبین پیش آمده، تذکر چند نکته لازم است؛
۱. در این بستر آراء آیتالله بهشتی به اشتراک گذاشته میشود، و بدیهی است که امکان اختلاف نظر با دیگر اندیشمندان وجود دارد.
۲. مطالب و عناوین آنها بر اساس منظومه فکری آیتالله بهشتی تنظیم میشوند و نه صرفا بر اساس عبارتی کوتاه.
۳. برای تکمیل پازل اندیشههای شهید بهشتی باید به منابع معرفی شده که آثار متفکر شهید است مراجعه شود و پیگیر مطالب بعدی از همین کانال باشید.
۴. به جهت رفع استبعادی که برخی از مخاطبین گرامی داشتند در پست بعدی به برخی از سخنان آیتالله خامنهای در خصوص تاثیر رای مردم در مشروعیت حکومت اشاره خواهد شد.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
آیت الله خامنهای:
در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است. لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است.
اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و «مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است» یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. ۱۳۶۶/۳/۲۲
«در اسلام مردم یک رکن مشروعیّتند»، نه همهى پایهى مشروعیّت. نظام سیاسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پایهى اساسىِ دیگرى هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است.
اگر کسى که براى حکومت انتخاب میشود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همهى مردم هم که بر او اتّفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت نامشروعى است. ۱۳۸۲/۹/۲۶
بنابراین، پایهى مشروعیّت حکومت فقط رأى مردم نیست؛ پایهى اصلى تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبولیت مردم کارایى ندارد؛ لذا رأى مردم هم لازم است. ۱۳۸۲/۹/۲۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمهوری_اسلامی چیست؟
از بیانات #شهیدبهشتی دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti
💠تفاوت حکومت اسلام در عصر حضور و غیبت معصوم
به مسلمانها گفته می شود اطیعوالرسول: باید از این پیامبر فرمان ببرید. تعیینی است، ولی تحمیلی نیست. چون وقتی مسلمانان به فرزند عبدالله به عنوان نبي الله و رسول الله معتقد شدند و ایمان آوردند، زمینه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند. تعیینی هست ولی تحمیلی نیست. ولی امروز در این عصر غیبت امام معصوم منصوب منصوص، در این عصر، امامت، دیگر تعیینی نیست؛ تحمیلی هم نیست؛ بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است. بنابراین رابطه امت و امامت در عصر ما یک رابطه مشخص است. دقت بفرمایید! شناختن آگاهانه و پذیرفتن نه تعیین و نه تحميل.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۴۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠نظام سیاسی اسلام، «امت و امامت» است.
نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتابهای حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبيق نیست.
اتفاقا یک بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد. برای رهایی از استبداد انقلاب کردند. بعد گفتند حالا میدانید چه جایش بگذارید؟: «مشروطه». چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریهای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی میتوانست داشته باشد برای ما نداشت.
خاصیت چیز عاریتی همین است. به همین دلیل، ما فکر میکنیم عنوان نظام ما باید نظام «امت و امامت» باشد. منتها، در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برای توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول «حکومت اسلامی» انتخاب شد که بسیار هم خوب و گویا بود و سپس وقتی معلوم شد این نظام حکومتی رئیس جمهور هم دارد آنوقت گفته شد «جمهوری اسلامی». ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امت و امامت است. در رأس این نظام اصول عقیدتی و عملی اسلام بر اساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۴۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آغاز دعوت اسلام درکانون یادبودهای ابراهیمی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠تفاوت مرجعیت و رهبری
اختیارات مرجع این است که بگوید چه چیز حلال است و چه چیزی حرام است. حق گفتن بکن و نکن را ندارد، مگر این که رهبر باشد. از اختیارات رهبر است که میگوید بکنید، نکنید، بایستید، قیام کنید، بنشینید، حرکت کنید، بسازید، خراب کنید. و اگر مرجعیت و رهبری یکجا جمع شد، این دستورات را همان کسی میدهد که حلال و حرام را هم میگوید.
اگر دو تا بود [یعنی مرجع شخصی و رهبر شخص دیگر بود] شما میتوانید از هر کسی که میخواهید تقلید بکنید، اما در رهبری باید دنباله رو کسی باشید که لیاقت هدایت شما در جامعه شما را در مسائل اجتماعی و زندگی و حرکتهای جامعهساز دارد.
📚روزنامه جمهوری اسلامی، «گفتار مرجعیت و رهبری»، ۱۳۶۸/۳/۲۴
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انتخاب آزادانه مردم، اساسیترین پایه جمهوری اسلامی
حالا که باید در جامعهٔ ما بر این اساس حکومتی سر کار آید، این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل، عامل اینکه این سمت را من بر شما تحمیل میکنم، وجود نداشته باشد. این شکل بر طبق تعریفهایی که ما از انواع سهگانهٔ حکومت کردیم، چه شکلی میتواند باشد؟ جمهوری. بنا بر این، یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانهٔ اکثریت ملت به قدرت میرسد. این یکی از اساسیترین پایههای جمهوری اسلامی است.
ملت ایران! برادران و خواهران عزیز! بیدار باشید ای زنان و مردان پر خروش انقلابی کشور ما! هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سِمَتی از سِمَتهای اجتماعی مورد بهرهبرداری احدی قرار نگیرد. این پایهٔ اساسی است. به نظر ما همة مسائل دیگر، همهٔ مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانهٔ زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمامدار امت. این یک پایهٔ اساسی است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۲۲و۲۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وظیفه مردم در ادامه حرکت انقلاب
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انسان شدن؛ آرمان جمهوری اسلامی
برادران و خواهران عزیز! آرمان جمهوری اسلامی، آرمان انسان شدن و متعالی شدن و حرکت الى الله است. در تمام اصول قانون اساسی آینده باید همواره تکیه روی این اصل به چشم بخورد:
نقش بنیادی تقوا در رشد انسان
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۸۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠معنای رمز گونگی قرآن
اگر کسی بخواهد بگوید زبان قرآن، مثل نامه های محرمانه اداری، سیاسی یا نظامی که رمزی نوشته و فرستاده می شود زبان رمز است و رمز آن کلیدی دارد که گیرنده نامه باید به آن مراجعه کند تا معنی نامه را بفهمد، ما گفته اش را قبول نداریم. قرآن کتاب رمز نیست؛ کتاب مبین است.
می توان گفت تعداد اندکی از آیات قرآن که به آن متشابهات میگویند، کم و بیش به صورت رمز است، اما اگر این گفته که قرآن زبانی رمزگونه و سمبولیک دارد به این معنا باشد که قرآن کلامی است دارای سلسله معانی ساده و همه کس فهم، ولی علاوه بر این معانی، اشاراتی هم به مفاهیم و مطالب عالی تر دارد کسانی میتوانند آن را بهتر درک کنند که از نظر فکری وضع بهتر و پیشرفته تری دارند، این درست است.
📚نگاهی دوباره؛ بازخوانی اندیشه های قرآنی شهید آیت الله دکتر بهشتی، ص۵۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نبرد با آمریکا ...
🎙 سخنرانی شهید آیتالله بهشتی پیرامون نبرد با آمریکا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
#معرفی_کتاب
تک گفتار موضوعی «شب قدر»
«شب قدر، شب دعاست. دعا یکی از پناهگاههای عالی سعادتبخش در زندگی است. دعا کردن در اسلام نه تنها با تلاش و کوشش در راه همان مطلبی که دعا میکنیم، بلکه با تلاش برای انجام همه وظایف الهی همراه است.» (شب قدر، ص۲۷)
این کتاب مجموعهٔ سه خطابه پیرامون اهمیت دعا، شرح صفات متقین و تشریح حالات معنوی علی(ع) در واپسین ایام حیات میباشد و دریچهای به نحوهٔ دستیابی به کمال معنوی از طریق عبودیت و الگو قراردادن انسانهای کامل است.
برای تهیه کتاب از لینک زیر اقدام نمایید
https://rowzanehnashr.com/product/%D8%B4%D8%A8-%D9%82%D8%AF%D8%B1/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠"مراسم قرآن به سر توسط شهید آیت الله بهشتی" | هم اکنون درصفحه اینستاگرام موسسه
https://www.instagram.com/tv/CcvfO4sIVq2/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 استقلال فرهنگی؛ از اساسیترین پایههای استقلال جامعه
استقلال فرهنگی از اساسیترین پایههای استقلال جامعه است. دهها سال است که جامعه ما مصرف کننده فرهنگ و آموزش وارداتی شده است. جهانخواران برای محکم کردن پایههای استعمار سیاسی و اقتصادی خود، به استعمار فرهنگی متوسل میشوند.
وقتی مردم ما در نوع خوراک و پوشاک و معماری و شهرسازی و خانهسازی و برنامه درسی و آموزشی و ورزشی و هنر و هرچه از این قبیل است؛ مقلد غربیها شوند و حتی قالبهای فکر و اندیشهٔ خود را از غرب به عاریت گیرند، جای پای غرب جهانخوار در این کشور محکم میشود و این همان بلایی است که جهانخواران غرب در ۱۵۰ سال اخیر بر سر ما آوردهاند.
به همین جهت، اینک که انقلاب ما پیروز شده، باید همه توان خود را به کار بریم تا این فرهنگ عاریتی را به دور اندازیم و به فرهنگ اصیل اسلامی بازگردیم.
📚حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی، ص۴۱۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 تفاوت زن و مرد
زن و مرد هر دو انسان هستند. از نظر جنبه های عمومی انسانی یکسان و مساوی اند، تنها با این تفاوت که زن نسبت به مرد در یک جنبه خاص انسانی قوی تر است و آن جنبه عواطف و لطافت در جسم و روح است. مرد نیز به طور معدل نسبت به زن در یک جنبه دیگر انسانی قوی تر است و آن صلابت و سرسختی در جسم و روح است. این در این جنبه قوی تر از نظر لطافت جسمی و روحی در زن و آن جنبه قوی تر از نظر صلابت و استحکام و سرسختی جسمی و روحی در مرد خود به خود سبب می شود که در تقسیم میدان های زندگی، رعایت این نکات درباره آنها بشود.
📚کتاب موقعیت زن از نظر اسلام، ص ۷۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 نقش زن در پیشبرد انقلاب
نقش زن در پیشبرد انقلاب تا چه اندازه بوده و هست؟
می بینید که در این دو سال، زنان ما در شدت بخشیدن به حماسه انقلاب چه نقش مؤثر و سازنده ای داشته اند. هیچ کس فراموش نمی کند شرکت این قهرمانان را در راه پیمایی های پر شکوهمان، در درگیری های مسلحانه مان و امروز در سپاه پاسداران انقلاب مان، در کمیته های انقلاب، در بسیج، نهضت سوادآموزی، در دانشگاه، مدارس و در جهاد سازندگی مان و در نهادها و سنگرهای دیگرمان.
📚 موقعیت زن از نظر اسلام،ص 150
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠خاطرهای درباره شهید مطهری
اولین بار که خبر شهادت ایشان (شهید مطهری) را شنیدم، گذشته از الم و رنج و دردی که یک دوست چندین ده ساله در خودش احساس میکند، این خاطره قبل از هر خاطرهی دیگری در ذهنم زنده شد.
آقای مطهری مکرر میفرمود: «من طرفدار سر سخت اصلاح روحانیت و مخالف سر سخت اسلام منهای روحانیت هستم». ایشان غالبا مقید بود این دو را از نظر تأکید هموزن بیان کند و نشان بدهد به همان اندازه که به بقای روحانیت و دوام نقش روحانیت در جامعه معتقد و علاقهمند است، به همان اندازه هم به اصلاح روحانیت معتقد و علاقهمند است. و این از تکیه کلامهای این برادر عزیز فقید عالیقدر در بحثها بود.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۱، ص۵۵۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 حجاب؛ احترام به زن!
حجابی که در اسلام عرض کردم زن سرش را بپوشاند، تنش را بپوشاند، دست و صورتش باز باشد، بیاید بیرون؛ این حجاب را هم اسلام به عنوان احترام به زن مقرر کرده است. صریح قرآن این است. اصلا صریح دین ما این است.
📚 موقعیت زن از نظر اسلام، ص128
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 با صداقت فاتح جهان خواهیم بود!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠چرا تقلید میکنیم؟
تقلید، یعنی پذیرفتن رأي و فتوای مجتهد و عمل به آن.
می دانیم که اسلام اصولا طرفدار آزادگی و آزاداندیشی است و با تسلیم بی دلیل در برابر نظر این و آن، رویه نیاکان، سنت های عرفی، قدرت ها و متنفذان جامعه به شدت مبارزه می کند. ریشه این مخالفت دو چیز است:
اول این که از کجا معلوم که این آرا و سنت ها حقیقت داشته باشد و نوعی گمراهی و خرافه نباشد.
دوم این که ممکن است این آرا و دستورها از روی سودجویی و برای حفظ منافع شخصی یا طبقاتی صادر شده باشد. بنابراین پذیرفتن آن، تن دادن به استثمار و بردگی است و اسلام هم با خرافه پرستی و با بردگی و تن به ظلم دادن مخالف است.
در برابر، هر جا پذیرش و قبول نظر دیگری تصویب شده، باید صاحب آن نظر دارای دو شرط اساسی باشد:
۱- تخصص و آگاهی کافی در زمینه دست یافتن به آن رأی و نظر
۲- پاکی و صداقت و دوری از هوس های شخصی
زیرا اطمینان حاصل شود به این که این رأی بر محور حق و مصلحت است، نه براساس خودخواهی و سودجویی یا سطحی نگری و خلاف گویی. اگر این دو شرط حاصل شود، پیروی از نظر دیگری امری منطقی است، چون کسی که خود صاحب نظر نیست ناگزیر باید در یک حادثه راه را بشناسد تا بر طبق آن عمل کند و استفاده از نظر متخصص مورد اعتماد، چاره منحصر به فرد اوست.
📚 شناخت اسلام، ص ۴۱۹ - ۴۲۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻