💠معنای رمز گونگی قرآن
اگر کسی بخواهد بگوید زبان قرآن، مثل نامه های محرمانه اداری، سیاسی یا نظامی که رمزی نوشته و فرستاده می شود زبان رمز است و رمز آن کلیدی دارد که گیرنده نامه باید به آن مراجعه کند تا معنی نامه را بفهمد، ما گفته اش را قبول نداریم. قرآن کتاب رمز نیست؛ کتاب مبین است.
می توان گفت تعداد اندکی از آیات قرآن که به آن متشابهات میگویند، کم و بیش به صورت رمز است، اما اگر این گفته که قرآن زبانی رمزگونه و سمبولیک دارد به این معنا باشد که قرآن کلامی است دارای سلسله معانی ساده و همه کس فهم، ولی علاوه بر این معانی، اشاراتی هم به مفاهیم و مطالب عالی تر دارد کسانی میتوانند آن را بهتر درک کنند که از نظر فکری وضع بهتر و پیشرفته تری دارند، این درست است.
📚نگاهی دوباره؛ بازخوانی اندیشه های قرآنی شهید آیت الله دکتر بهشتی، ص۵۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نبرد با آمریکا ...
🎙 سخنرانی شهید آیتالله بهشتی پیرامون نبرد با آمریکا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
#معرفی_کتاب
تک گفتار موضوعی «شب قدر»
«شب قدر، شب دعاست. دعا یکی از پناهگاههای عالی سعادتبخش در زندگی است. دعا کردن در اسلام نه تنها با تلاش و کوشش در راه همان مطلبی که دعا میکنیم، بلکه با تلاش برای انجام همه وظایف الهی همراه است.» (شب قدر، ص۲۷)
این کتاب مجموعهٔ سه خطابه پیرامون اهمیت دعا، شرح صفات متقین و تشریح حالات معنوی علی(ع) در واپسین ایام حیات میباشد و دریچهای به نحوهٔ دستیابی به کمال معنوی از طریق عبودیت و الگو قراردادن انسانهای کامل است.
برای تهیه کتاب از لینک زیر اقدام نمایید
https://rowzanehnashr.com/product/%D8%B4%D8%A8-%D9%82%D8%AF%D8%B1/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠"مراسم قرآن به سر توسط شهید آیت الله بهشتی" | هم اکنون درصفحه اینستاگرام موسسه
https://www.instagram.com/tv/CcvfO4sIVq2/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 استقلال فرهنگی؛ از اساسیترین پایههای استقلال جامعه
استقلال فرهنگی از اساسیترین پایههای استقلال جامعه است. دهها سال است که جامعه ما مصرف کننده فرهنگ و آموزش وارداتی شده است. جهانخواران برای محکم کردن پایههای استعمار سیاسی و اقتصادی خود، به استعمار فرهنگی متوسل میشوند.
وقتی مردم ما در نوع خوراک و پوشاک و معماری و شهرسازی و خانهسازی و برنامه درسی و آموزشی و ورزشی و هنر و هرچه از این قبیل است؛ مقلد غربیها شوند و حتی قالبهای فکر و اندیشهٔ خود را از غرب به عاریت گیرند، جای پای غرب جهانخوار در این کشور محکم میشود و این همان بلایی است که جهانخواران غرب در ۱۵۰ سال اخیر بر سر ما آوردهاند.
به همین جهت، اینک که انقلاب ما پیروز شده، باید همه توان خود را به کار بریم تا این فرهنگ عاریتی را به دور اندازیم و به فرهنگ اصیل اسلامی بازگردیم.
📚حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی، ص۴۱۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 تفاوت زن و مرد
زن و مرد هر دو انسان هستند. از نظر جنبه های عمومی انسانی یکسان و مساوی اند، تنها با این تفاوت که زن نسبت به مرد در یک جنبه خاص انسانی قوی تر است و آن جنبه عواطف و لطافت در جسم و روح است. مرد نیز به طور معدل نسبت به زن در یک جنبه دیگر انسانی قوی تر است و آن صلابت و سرسختی در جسم و روح است. این در این جنبه قوی تر از نظر لطافت جسمی و روحی در زن و آن جنبه قوی تر از نظر صلابت و استحکام و سرسختی جسمی و روحی در مرد خود به خود سبب می شود که در تقسیم میدان های زندگی، رعایت این نکات درباره آنها بشود.
📚کتاب موقعیت زن از نظر اسلام، ص ۷۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 نقش زن در پیشبرد انقلاب
نقش زن در پیشبرد انقلاب تا چه اندازه بوده و هست؟
می بینید که در این دو سال، زنان ما در شدت بخشیدن به حماسه انقلاب چه نقش مؤثر و سازنده ای داشته اند. هیچ کس فراموش نمی کند شرکت این قهرمانان را در راه پیمایی های پر شکوهمان، در درگیری های مسلحانه مان و امروز در سپاه پاسداران انقلاب مان، در کمیته های انقلاب، در بسیج، نهضت سوادآموزی، در دانشگاه، مدارس و در جهاد سازندگی مان و در نهادها و سنگرهای دیگرمان.
📚 موقعیت زن از نظر اسلام،ص 150
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠خاطرهای درباره شهید مطهری
اولین بار که خبر شهادت ایشان (شهید مطهری) را شنیدم، گذشته از الم و رنج و دردی که یک دوست چندین ده ساله در خودش احساس میکند، این خاطره قبل از هر خاطرهی دیگری در ذهنم زنده شد.
آقای مطهری مکرر میفرمود: «من طرفدار سر سخت اصلاح روحانیت و مخالف سر سخت اسلام منهای روحانیت هستم». ایشان غالبا مقید بود این دو را از نظر تأکید هموزن بیان کند و نشان بدهد به همان اندازه که به بقای روحانیت و دوام نقش روحانیت در جامعه معتقد و علاقهمند است، به همان اندازه هم به اصلاح روحانیت معتقد و علاقهمند است. و این از تکیه کلامهای این برادر عزیز فقید عالیقدر در بحثها بود.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۱، ص۵۵۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 حجاب؛ احترام به زن!
حجابی که در اسلام عرض کردم زن سرش را بپوشاند، تنش را بپوشاند، دست و صورتش باز باشد، بیاید بیرون؛ این حجاب را هم اسلام به عنوان احترام به زن مقرر کرده است. صریح قرآن این است. اصلا صریح دین ما این است.
📚 موقعیت زن از نظر اسلام، ص128
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 با صداقت فاتح جهان خواهیم بود!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠چرا تقلید میکنیم؟
تقلید، یعنی پذیرفتن رأي و فتوای مجتهد و عمل به آن.
می دانیم که اسلام اصولا طرفدار آزادگی و آزاداندیشی است و با تسلیم بی دلیل در برابر نظر این و آن، رویه نیاکان، سنت های عرفی، قدرت ها و متنفذان جامعه به شدت مبارزه می کند. ریشه این مخالفت دو چیز است:
اول این که از کجا معلوم که این آرا و سنت ها حقیقت داشته باشد و نوعی گمراهی و خرافه نباشد.
دوم این که ممکن است این آرا و دستورها از روی سودجویی و برای حفظ منافع شخصی یا طبقاتی صادر شده باشد. بنابراین پذیرفتن آن، تن دادن به استثمار و بردگی است و اسلام هم با خرافه پرستی و با بردگی و تن به ظلم دادن مخالف است.
در برابر، هر جا پذیرش و قبول نظر دیگری تصویب شده، باید صاحب آن نظر دارای دو شرط اساسی باشد:
۱- تخصص و آگاهی کافی در زمینه دست یافتن به آن رأی و نظر
۲- پاکی و صداقت و دوری از هوس های شخصی
زیرا اطمینان حاصل شود به این که این رأی بر محور حق و مصلحت است، نه براساس خودخواهی و سودجویی یا سطحی نگری و خلاف گویی. اگر این دو شرط حاصل شود، پیروی از نظر دیگری امری منطقی است، چون کسی که خود صاحب نظر نیست ناگزیر باید در یک حادثه راه را بشناسد تا بر طبق آن عمل کند و استفاده از نظر متخصص مورد اعتماد، چاره منحصر به فرد اوست.
📚 شناخت اسلام، ص ۴۱۹ - ۴۲۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شکستن حریم امنیت جامعه؛ علت قطع دست سارق
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠صدور انقلاب اسلامی
ما میگفتیم انقلاب خود را صادر می کنیم، حالا هم می گوییم، اما نه اینکه ما میخواستیم به سرزمینهای مجاورمان لشکرکشی بکنیم.
امام امت مکرر فرموده بودند، مسئولان کشور مکرر گفتهاند، ملت ما مکرر گفتهاند؛ گفتهاند: ما با ایجاد جامعهی الگو و امت وسط و نمونه و با حمایت از مردم انقلابی کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی را صادر می کنیم، نه با زور اسلحه، تانک و بمب و موشک؛ ما که توی این خط نیستیم.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید بهشتی، ج۲، ص ۵۶۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠عدالتخواهی حقیقی محکوم به پیروزی است
هر حرکتی که از عدل دوستی واقعی و انصاف بهرهای در حد خود داشته باشد و آغشتگی و آمیختگی آن به باطل، خود پرستی، هواپرستی، شیطان گرایی، اهریمن گرایی، سودطلبی و من پرستی آن را از ارزش نیندازد و بیمار نکند و از درون کرم خورده و فاسد نکند، محکوم به پیروزی و بازده داشتن و نافع بودن است.
📚حق و باطل از دیدگاه قرآن، ص ۱۰۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اقلیت مخالف، خود را وکیل عموم مردم میداند!
🎙 سخنرانی شهید آیتالله بهشتی در نماز جمعه
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠صداقت و صراحت؛ اساسی ترین موضع انقلاب ما
اولین موضع در رابطه با انقلاب اسلامی ایران که به عنوان پایه ی اصلی، آن را عنوان میکنم، صداقت و صراحت است که اساسی ترین موضع اجتماعی و روابط اجتماعی ما باید باشد. اسلام دین حق پرستی است؛ صراط مستقیم، راه راست و راه دوستی است. مجامله و خوش آمد گویی، بی اعتنایی به حق به عنوان محور اصلی زندگی و روابط اجتماعی مان، انحراف از راه اسلام است.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید بهشتی، ج۱، ص ۶۰۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انقلاب در دل انقلاب
فرهنگ اصیل اسلام فرهنگی است پویا نه متحجر، انقلابی، نه فقط یک بار، نه فقط برای برانداختن یک رژیم. آیا انقلاب شما تمام شده است؟ بزرگترین مایه تأسف ما این است که دو روز بعد از در دست گرفتن قدرت و حکومت عده زیادی از مردم خیال کردند بحمدالله انقلاب کردیم، کشته دادیم،خون دادیم، پیروز شدیم و دیگر تمام شد. وای بر آن انقلاب و انقلابی که در بامداد پیروزی بخواهد به محیط آرام و آسایش دهنده انقلاب پیروز شده دل ببندد و با شهادت و مبارزه و پیکار خداحافظی کند. وای بر آن انقلاب و انقلابی.
📚مبانی نظری قانون اساسی. ص ۸۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رهبری جامعه؛ متبلور کنندهٔ خواست مردم
بهترین نوع رهبری در یک جامعه این است که فرد یا گروه یعنی آنهائی که در رأس مخروط جامعه قرار دارند بازگو کننده شعار و آرمان خود مردم باشند. یعنی همان چیزی که امام خمینی در این انقلاب مکرر رویش تکیه کردند و همان چیزی که رمز پیروزی انقلاب است یعنی رهبر نمیآید واقعا راهی را نشان بدهد که به ذهن مردم نرسیده باشد و مردم به کلی از آن بیگانه اند. اینطور نیست، رهبر میآید متبلور و مشخص میکند همین خواست و راهیابی پراکنده شده در توده را و این بهترین نوع و سازندهترین و نیرومند ترین پیوند رهبر و مردم است، و چه وقتی اینطور میشود وقتی که افراد جامعه از نظر گرفتاریهای اقتصادی فرصتی برای به خود انديشيدن و به خود آمدن و به اوضاع اندیشیدن و چارهاندیشی و راهیابی کردن نداشته باشند. زیرا تا تک تک مردم به صورت راهیاب و چارہجو برنیایند و واقعا فکرها و اندیشهها و احساساتشان به صورت یک سیل خروشانی که میخواهد راه باز کند درنیاید، اصلا رهبری واقعیِ سازنده و کارساز به وجود نمیآید و هر وقت یک چنین پیوندی بین رهبر و مردم به وجود آمد آن موقع است که حرکتها به آسانی و خوبی و به طور خالص به ثمر میرسد.
📚مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج2 ،ص 1481
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠معیار رهبری
در مقدمه پیشنهادی قانون اساسی ضابطه تشخیص رهبری اسلامی عدالت ذکر شده آیا این تمام جوانب را در بر می گیرد؟ یا آن که ضوابط جامع تری لازم است؟
ضابطه رهبری و اسلام عبارت است از ایمان به اسلام بعنوان یک نظام عقیده و عمل، یک جهان بینی و ایدئولوژی زنده و یک ایدئولوژی تاریخی شده و ایمان به مسئولیت، احساس مسئولیت و تعهد، بینش اجتماعی و آگاهی به مسائل زمان، قدرت تدبیر و مدیریت و ارایه راه حل مناسب و مقید بودن به وظایف الهی اخلاقی و اجتماعی. حالا اگر عدالت به همه این وجوه اطلاق شود، که می شود، مشکلی پیش نمی آید. ولی اگر از عدالت، بینش و قدرت مدیریت فهمیده نمی شود، که ظاهراً فهمیده نمی شود، باید گفت عدالت همراه با قدرت و مدیریت و بینش معیار رهبری است.
امام نیز در «ولایت فقیه» معیارهای رهبری را عدالت و آگاهی ذکر کرده اند ولی در مقدمه قانون اساسی پیشنهادی تنها عدالت ذکر شده است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص95
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️امام خمینی پیرو راستین محمد صل الله علیه وآله (1)
دعوت امام در شهر قم این کانون علم و ایمان که در آن «آیات بینات» گوناگون وجود دارد مشابه با دعوت پیامبر است در شهر مکه. آن کانون ایمان و توحید تاریخ ما. البته یک تفاوت هایی اینجا هست. پیامبر وقتی دعوت را آغاز کرد، کسانی که دعوت او را پذیرفتند بسیار اندک بودند. امام به تقدیر خداوند این شانس و توفیق را داشت که در زمانی و مکانی دعوتش را آغاز کرد که لبیک گویان به دعوت او فراوان بودند.
نوجوانها! شما که در آن زمانها بدنیا نیامده بودید یا بسیار خردسال بودید. با شروع دعوت امام، شهر قم از روحانیت جوان حوزه اش تا بسیاری از روحانیت شهری اش و بسیاری از مردم خود شهر، پیش از همه جا و بیش از همه جا به دعوت امام پاسخ مثبت دادند. من خود شاهد دگرگونیهای عظیم شهر قم بودم.
📚جاودانه تاریخ، گفتارها ۱، ص ۱۷
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻