♦️ در اسلام شکل حکومت قابل تغییر است
از این امت و امامت چه بر می خیزد؟ مدیریت جامعه، شکل این مدیریت چیست؟ شکل خاصی برای آن در اسلام پیشنهاد نشده است. در هر زمان و در هر مکان و متناسب با شرایط مختلف میشود اشکال مختلف داشته باشد. فقط باید آن اصولی را که قبلا متذکر شدم (مکتبی بودن و تحمیلی نبودن) فراموش نکنیم و در آن تعیین و تحمیل نباشد. بنابراین، آیا نظام پادشاهی اسلامی میتوانیم داشته باشیم؟ هرگز! چون در آنجا تعیین و تحمیل است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص 52
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تامین نیازهای مادی در پرتوی اسلام
مردم آب میخواهند، نان میخواهند، پوشاک میخواهند، مسکن میخواهند، نظافت و پاکیزگی میخواهند، شغل و کار و درآمد میخواهند، تفریحات سالم میخواهند، ورزش میخواهند، مدرسه و دانشگاه میخواهند، همه اینها را میخواهند، اما در پرتو اسلام. اگر به مردمی که انقلاب اسلامی کردهاند بگویید قرار است به برکت انقلاب برای شما خوراک خوب، پوشاک خوب، مسکن خوب، شهرسازی خوب، روشنایی و برق منظم و مرتب، بهداشت و بیمارستان، اشتغال و کار، مدرسه و دانشگاه، خیلی زود و در زمان کوتاه تقدیم کنیم، اما این کار همراه با حاکمیت اسلام و در پرتو اسلام صورت نمیگیرد، جوابشان چیست؟ اما امروز میگوییم، دیروز هم گفتیم، فردا هم اگر زنده باشیم خواهیم گفت که ما همه این مواهب را میخواهیم و جداً هم به دنبالش هستیم، اما نه منهای اسلام، بلکه با اسلام و حتی نه «با» اسلام، که بر اساس اسلام و در پرتو اسلام و بر مبنای قانون اسلام.
📚ولایت، رهبری و روحانیت، ص277
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ خائن نیستند، طرز تفکرشان اینست!
ما در شورای مرکزی حزب مکررا گفته بودیم که باید کوشش کرد هرچه زودتر پیوند ما با آمریکا به صفر برسد. اگر هم گاهی اوقات در داخل شورا مخالف بودیم، مخالف بودیم با تندرویهای بعضی از عناصر که میآمدند روی این چهرهها مهر خیانت میزدند، برچسب خیانت می زدند. ما می گفتیم تا آنجا که ما این آقایان را مانند آقای مهندس بازرگان و آقای سحابی را میشناسیم اینها خائن نیستند، اینها طرز تفکرشان این است، به اینها نمیگوییم خائن، چون وقتی میگوییم خائن دیگر هیچگونه رعایت آن صداقت انقلاب اسلامی و صداقت اسلامی را نکردهایم.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج 3، ص 492
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟.pdf
1.39M
🔻انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟
✍️ نویسنده: شهید آیتالله دکتر بهشتی
🗞 اندیشه بهشتی، شماره اول، بهمنماه ۱۴۰۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
⚠️ اطلاعیه
🔻 مسابقه با محوریت مقاله «انقلاب ۵۷، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟» به مناسبت ایام الله دهه فجر
⏰ زمان آزمون: شنبه، ۲۲ بهمن ماه
🎁 جوایز: چهار هدیهی ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریالی به قید قرعه
❗برای شرکت در قرعهکشی، کسب هفتاد درصد امتیاز مسابقه لازم است.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ حساب ملتها از دولتها جداست!
ما با همهٔ ملتها و برادران مسلمانمان، هرجا باشند و در هر گوشهٔ دنیا، در عربستان سعودی، کویت، یمن، تونس، عراق، بحرین، امارات متحدهٔ خلیج، پاکستان، هندوستان، اندونزی، مسلمانان مقیم سرزمینهای شوروی، مسلمانان چین، ما با همۀ اینها پیوند عاطفی و عقیدتی داریم، ولی حساب ملتها از دولتها جداست.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص۲۷۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تفوق وحی بر دیگر منابع شناخت
تو میتوانی هرقدر که میخواهی، دقت کنی که پیامبران راستین را با مدعیان دروغین پیامبری عوضی نگیری. ولی بعد از اینکه پیامبر راستین را شناختی، دیگر حرف او را کنار حس و استنتاج از حس بهصورت مساوی قرار نده، چون حس ممکن است خطا کند، استنتاج از حس هم ممکن است خطا کند، ولی آنچه او (پیامبر) دارد خطا نمیکند.
📚شناخت از دیدگاه قرآن، ص 437
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از شهید بهشتی | بهشتیُم
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• سلطنت این بود...
#بهشتیم_تی_وی
@beheshtium_ir
instagram.com/beheshtium_ir
IMG_20230131_122924_176.pdf
375.1K
🔻 فهرست کتاب «انسان از منظر قرآن»
▪️همچنین میتوانید با مراجعه به سایت اندیشه بهشتی، پیش نمایش کتاب را مشاهده بفرمایید.
https://andishebeheshti.ir/product/830/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
May 11
♦️محدودیت در جوامع مکتبی
در جامعههای مکتبی، انسانها اول مکتب را انتخاب میکنند، منتها میگویند بعد از اینکه مکتب را انتخاب کردی، بهدنبال مکتب انتخابی خودت، بسیاری از مسائل برایت شکل میگیرد. ولی اگر مکتبی را انتخاب بکنی و مجدداً روی شکل و فرم آن هم بخواهی اظهار رأی کنی، با مکتبی بودن سازگار نیست و این اصل بیان این مکتب است و چیزی جز بیان آن نیست، زیرا انسان اول مکتب را انتخاب میکند و بهدنبال مکتب، مقداری تعهد برایش میآید و انتخابات بعدی نمیتواند نقضکنندۀ تعهدی باشد که قبلاً پذیرفتهاست.
📚صورت مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، ص۴۰۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی
رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم.
كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمامشده يافته باشد؟ خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72
#انقلاب_اسلامی
#شهیدبهشتی
#دهه_فجر
@shahiddoctorbeheshti