موسسه اندیشه بهشتی
♦️ آزادی و حجاب
♦️آزادی و حجاب
اگر به آن خانم مسلمان گفتند خانم شما آزادید، درست است که فریاد برآوردید برای آزادی، اما در کوچه و خیابان که میآیی لباس و پوششت لباسی ساده باشد، اندامهای بدنت و موی سرت پوشیده باشد، آن هم با پوششی ساده نه دل فریب، و سخن گفتنت و طرز برخوردت با این و آن و طرز راه رفتنت هم، باوقار و سنگین و متین باشد، درخور پاکدامنی بانوی والا قدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، باز هم آزادیاش حفظ شده، چون خودش آزادانه پیروی کرده است. اما اگر حالا نخواست آزادانه پیروی کند و گفت اینها را که شما میگویید خوب است ولی من فعلا دلم میخواهد نیمه برهنه از خانه بیایم بیرون، با آرایش تمام عیار بیایم بیرون، اینجا نظام اسلامی با او چه کند؟
آزادی او را حفظ کند و رعایت کند و به او بگوید آزادی، ما حرفمان را به تو زدیم، تو میخواهی گوش کن میخواهی گوش نکن؟ تو آزادی. گوش کردی خوشا به سعادتت، گوش نکردی عذابش خودت را میگیرد؟ یا ما نهی از منکر میکنیم؟ آنجا اگر خواستیم نهی از منکر کنیم خودبخود مقداری از آزادی این خواهر را از دستش میگیریم. نه به این خاطر که دشمن آزادی او و آزادی بشریت باشیم، بلکه به خاطر این که دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم. تو ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزهای است که تو را وامیدارد بهجای پوشش با کرامتی که اسلام برایت در نظر گرفته میخواهی بدون این پوشش به کوچه و خیابان بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمایی و میل به خودنمایی و نمایش دادن خویشتن در برابر دیدگان دیگران تو را به این گناه وانمیدارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل با جهل یا هر چیز را در خودت مهار کنی و باز خواستی این گونه بیرون بیایی، باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعیاش تحمل نمیکند.
📚موقعیت زن از نظر اسلام، ص ۱۳۸ و ۱۳۹
#روز_عفاف_و_حجاب
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
دیپلماسی و میدان در اندیشه شهید بهشتی.pdf
795.1K
🔻دیپلماسی و میدان در اندیشه شهید بهشتی
✍️ نویسنده: فاطمه اسلام پناه
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره یازدهم. تیر ۱۴۰۲
#روز_گفتگو_تعامل_سازنده
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ دوره تابستانه مطالعاتی و آموزشی
با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن
مدرس: محمدمهدی رفیعی (مولف کتاب و سردبیر موسسه اندیشه بهشتی)
⏰ زمان: ۷ مرداد تا ۲ شهریور
به صورت حضوری و مجازی
🔸 دورهٔ مطالعه محور همراه با چهار جلسه درسگفتار کتاب انسان از منظر قرآن
🎖️ همراه با اعطای گواهی و جوایز نفیس برای برگزیدگان دوره
⏳مهلت ثبت نام: پنجشنبه ۲۹ تیرماه
«ظرفیت محدود»
📍مکان جلسات حضوری: قم، بلوار الغدیر، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
برای ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید
https://survey.porsline.ir/s/aBnrIzUI
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
موسسه اندیشه بهشتی
♦️ دوره تابستانه مطالعاتی و آموزشی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن مدرس: محمدمهدی رفیعی (مولف کتا
♦️باسلام خدمت همراهان گرامی؛
ظرفیت دوره مجازی تکمیل شد. در صورت تمایل به شرکت در دوره، از لینک ثبت نام فقط برای شرکت حضوری اقدام فرمایید 🌱
پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.21M
🔻پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی
✍️ نویسنده: سید علی سجادی
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره دوازدهم. تیر ۱۴۰۲
#سالروز_تاسیش_شورای_نگهبان
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
May 11
🔲 در قیام کربلا هدف چیست؟
▪️هدف اباعبداللّه چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبداللّه میخواهد بر بلاد مسلمانان، بهخصوص عراق و کوفه حكومت کند؟ نه، هدف او حکومت نیست، هدف اعلاء، حکم حق است.
▪️باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد بهکار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است.
▪️صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی میشود. به به چه هدفی! عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. خوب باید چه کسانی را برای مبارزه انتخاب کند؟ مردمی ثابت قدم.
📓 مبارزه پیروز، ص 17
#محرم
#امام_حسین
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔲 رهبری مبارزه
▪️کسانی که میخواهند یک مبارزه اجتماعی را رهبری کنند، باید از اباعبداللّه درس بگیرند. حسین بن علی(ع) در نظر دارد به مبارزهای دست زند، در این مبارزه دو دسته باید شرکت کنند، یک دسته آنها که در کادر اصلی مبارزهاند، یعنی کسانی که استخوانبندی مبارزه را تشکیل میدهند، سرنخها در دست آنهاست.
▪️اینها باید مردمی آزموده، قابل اعتماد، دارای هدف مردمی، دارای نیرو و استقامت و اراده قوی، مردمی آشنا به وظیفه، مردمی تشکیلاتی و مطیع و فرمانبردار باشند؛ نمونه آنها مسلم بن عقیل، نمونه دیگر قیس بن مهر، نامهرسان آن حضرت به کوفه. اباعبداللّه (ع) این عده را با کمال دقت انتخاب کرد.
▪️دسته دیگر هواداران یک نهضتاند که باید در مواقع لازم از نیروی آنها کمک گرفت. در انتخاب این دسته، آن اندازه نمیشود دقت کرد. اینها خواه و ناخواه، دنبالهرو هستند. از این دنبالهروها عدهای دنبال کاروان حسینی به راه افتادند
▪️ابن زیاد وضع را مطالعه کرد و با نیرنگهایی [باعث شد حامیان مسلم پراکنده شوند] ...اینها همان مردم مذبذب و بیارزش کوفه بودند. چنین مردمی ارزش آن را ندارند که بشود با اتکاء بر آنها مبارزه کرد. اینها نمونههای بیاستقامتی هستند
▪️اما با این اخبار وحشتناک، مبارزه حسینی متوقف نشد، فقط تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود...[حضرت در میان مردم فرمود] هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود.
▪️بیشتر کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند...چون صحنه مبارزه عوض شد، دیگر نباید افراد متزلزل و مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به در آمدهاند، پیرامون او بمانند.
📓مبارزه پیروز، ص 17-19
#کربلا
#محرم
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔲 درسی آموزنده برای تاریخ
▪️حضرت، مکرر قبل از رسیدن به خاک نینوا و کربلا گفته بود ما به استقبال مرگ میرویم، اما لازم بود بفهماند که او برای حکومت به کوفه نیامده که پس فردا مردم تفسیر نکنند و بگویند مردم کوفه او را دعوت میکردند به کوفه بیاید بعد دید حکومت به دستش نمیآید، به غیرتش برخورد و مرگ را بر زندگی ترجیح داد، زیرا نمیتوانست تلخی محرومیت از حکومت را تحمل کند.
▪️به همین جهت مکرر گفت اگر نمیخواهید بر میگردم. خیال نکنید که من حالا به غیرتم برخورده است و چون از حکومت محروم شدهام دیگر تاب آن را ندارم که زندگی کنم و آمدهام به دست خودم خودکشی کنم.
▪️مکرر گفت تا کسی آیه ولا تلقوا بایدیکم الى التهلکه را دربارهاش نخواند. باید تاریخ، این جمله مکرر را ثبت و ضبط کند تا واقعه کربلا درست تفسیر شود.
▪️در ریزترین و سادهترین جریانهایی که در تمام این مدت تا روز عاشورا پیش آمده این نکته را به خوبی میبینید که امام خواسته است در واقعه کربلا با همه دستکاریهایی که شد، با همه تحریفهایی که وقایعنگارهای سپاه دشمن در آن کردند آنچه از این واقعه و تاریخ آن برای مردم آینده میماند درسی آموزنده باشد.
📓مبارزه پیروز، ص 21
#عاشورا
#کربلا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔲 مبارزه، امری اجتناب ناپذیر
▪️مسلمانها، دوستان حسین، هواداران حسین، شیفتگان حسین، پیروان مکتب توحید و یکتاپرستی باید بدانند مبارزه در زندگی امری است اجتناب ناپذیر، باید از کسالت و کاهلی و از گوشهنشینی بیرون بیایند.
▪️بدانند تا بشری در دنیا زندگی میکند باید همواره مبارزه ادامه داشته باشد. شیرینترین مبارزات، مبارزه در دفاع از حق و علیه باطل است. مبارزه برای زنده نگهداشتن فکر حق، مبارزه برای اجرای قانون حق.
▪️بدانند مبارزه، سنتی دارد و اگر بخواهند در مبارزات خودشان پیروز باشند، باید هدف داشته باشند، هدفی صریح و روشن و شناخته شده و قابل عرضه بر مردم، هدفی قابل اعتماد، هدفی قابل پذیرش. باید استقامت داشته باشند، نیرومند باشند، اراده قوی داشته باشند، فداکار باشند، جانبازی کنند، حاضر باشند مال، جان و هر چه دارند را در راه هدف از دست بدهند و نثار کنند.
▪️باید توجه داشته باشند با توجه به اوضاع و احوال زمان و مکان برای مبارزه خودشان راه و روش و تاکتیک مناسبی انتخاب کنند. آن وقت مطمئن باشید خدا یار آنها و پیروزی در انتظار آنها است.
📓مبارزه پیروز، ص 24
#امام_حسین
#محرم
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔲 انگیزه قیام کربلا
▪️روز هشتم ذیالحجه امام با عده زیادی از همراهان و با تمام بستگان از مکه حرکت میکند. ظاهر امر این است که امام به کوفه میآید تا با کمک مردم، خلافت اسلامی را بهدست آورد. این ظاهر امر است، ولی وصیتی که امام حسین در مکه نوشت و به دست برادرش محمد حنفیه داد هدف دیگری را نشان میدهد.
▪️من جملهای از این وصیت را میخوانم. در آن وصیت حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و اظهار عقاید حقه چنین نوشت:
«اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لامفسدة و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في أمه جدي. أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنکر و اسیر بسیره جدی و أبی؛ آگاه باشید من از اینجا به طمع ریاست یا از روی خودخواهی بیرون نمیروم. آگاه باشید من از اینجا برای اینکه به مردم ستم کنم و پایه ظلمی را بنا بگذارم، بیرون نمیروم.
▪️آگاه باشید من برای اینکه در میان امت اسلام فسادی بهپا کنم، از اینجا بیرون نمیروم. انگیزه من برای این حرکت و قیام این است که امت اسلام را دچار فساد میبینم. بهخاطر اصلاح امت بهپا میخیزم و قیام میکنم. در راه ترویج نیکیها و مبارزه با فساد و بدیها قیام میکنم.
▪️میخواهم در میان امت اسلام به همان روشی که پیغمبر، جد من، امیر المؤمنان علی، پدرم، رفتار میکرد رفتار کنم. قیام برای اصلاح امت.» هدف خروج و قیام و نهضت حسینی و حادثه کربلا اینجا بهصورت صریح و روشن در مکتوب امام در تاریخ ثبت شد.
📓مبارزه پیروز، ص 37 و 38
#نهضت_حسینی
#کربلا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔲 برای هدف، زنده بمانید
▪️حسین موفق شد درس عقیده و جهاد را نه تنها برای زمان خودش بلکه تا ابد برای جامعه بشریت زنده و تازه نگهدارد. آیا جز این است؟ بگذرید از اینکه ما در محافل و مجالسی که در این ایام، بهپا میکنیم کمتر به این حقایق توجه میکنیم و جز نوحه سرایی و گاه اعمالی که چندان پسندیده نیست، کار دیگری انجام نمیدهیم، اما واقع مطلب غیر از این است.
▪️حسین آمده است تا این درس همواره جاویدان گفته، شنیده و عمل شود و همینطور هم شد. بنابراین حسین آمد تا بار دیگر، عملا به گوش همگان بخواند ای زنان و ای مردان! مبادا برای هوس یا مقام زنده بمانید. برای هدف زنده بمانید و در راه آن تا پای جان بایستید. أن الحياه عقیده و جهاد.
📓مبارزه پیروز، ص 49 و 50
#امام_حسین
#محرم
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻