💠از کودکان انسان قالبی نسازید!
آزادی و انتخاب آزادانه است که زندگی و شخصیت ما را زندگی و شخصیت انسانی میکند. خوب، حالا بفرمایید که این اصل به مذاق شما خانمها و آقایان چگونه می آید؟ حتما آزادی را برای خودتان خیلی مطلوب مییابید. خیلی خوب؛ حالا آقایان و خانمها را ببریم سر کلاس: به این بچه ها که در دوران شکوفایی استعدادها و شکل گیری شخصیت خویشتن اند چقدر آزادی عنایت می فرمایید؟ اگر تا کنون به این بچه های عزیز و انسانهای آینده آینده ساز، آزادی لازم را عنایت نفرمودهاید، چقدر به آنها ظلم و خیانت شده است؟ و به چه چیز آنها خیانت شده؟ به شخصیت انسانی آنها. ای معلم با ایمان آگاه و آزاد! به عنوان یک دوست و همفکر و همراهت خواهش می کنم، شما را به خدا در این کلاسها یک مشت انسان نمای قالبی خاک بر سر نسازید. انسان بسازید، نه یک مشت انسان نمای قالبی ابزاری.
📚نقش آزادی در تربیت کودکان، ص۱۵۹ ـ ۱۵۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠نظام مورد انتظار ما چنین است...
نظر من این است که از جمهوری اسلامی ما، یک نظام اسلامی خالص، موفق، پیروز و نیرومند به وجود آید؛ یک جریان که در آن بسیاری از کسانی که امروز آنها را رد می کنید و نمی پسندید قرار بگیرند و ساخته شوند؛ و به صورت رهپویان و روندگان راهی در آیند که آنها را عاشقانه دوست داشته باشند. اصلا تا جامعه ما به چنین وضعی در نیاید، انقلاب ما در مسیر راستین خود قرار نگرفته است.
📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۲۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
.
💠انقلاب ما اسلامی بود نه ایرانی!
انقلابی که در ایران به وقوع پیوست، انقلابی ایرانی نیست، بلکه انقلابی اسلامی است. تبلیغات جهانی تمامی سعی و کوشش خود را برای وارونه جلوه دادن این حقیقت به کار میبرد. در همه جا تبلیغ میکنند که انقلاب ایران، انقلابی ملی و مخصوص ایرانیان است و هیچ گونه رابطهای با مسلمانان دیگر ندارد ولیکن خدای را سپاس و شکر میکنیم که مسلمانان تمام نقاط جهان را بیدار و هوشیار کرده است. آنها خوب میدانند و نیک درک میکنند که این خائنین به اسلام و انسانیت، از گسترش این انقلاب پربرکت به گوشه و کنار جهان اسلام بیم و وحشت دارند و نمیخواهند که انقلاب گسترش پیدا کند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله بهشتی، ج۲، ص ۲۲۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اسلام، انقلاب و عدالت اقتصادی
🎙 سخنرانی سال ۱۳۵۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠راه نقد را باز بگذارید تا فکرتان بیمه شود!
جامعه اسلامی جامعهای است که با برخورد سالم و سازنده اندیشهها میدان میدهد و این باعث باروری این پویشها و جستجوها میشود. البته، اگر یک جا دیدیم در پویشی رسوبات یگانه از اسلام آن قدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را برای مدتها ناخالص بکند، اشکالی ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلیها نمیپسندند. یعنی «گاهی هواداران یک فکر»، یک پویش، یک پوینده، «آن قدر سخت میگیرند که حتی راه نقد سالم را هم بر او میبندند». در نتیجه وقتی این راه بسته شد از آن سو حرکتهای شدید و «تنشهای پر آسیب به وجود میآید». باید سعی کنیم در جامعهمان کیفیت سالم و سازنده برخورد آراء بهتر بشود.
📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۱۱۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠ادب تعامل؛ به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم!
ما باید آرام حرفمان را بزنیم؛ به حرف همدیگر گوش بدهیم. نه اینکه هنوز حرف من تمام نشده بگوییم حرفت را فهمیدم، جوابت را گوش کن! یا اگر کسی حرف زد او را ملامت کنیم که چرا حرف می زنی؛ تو هم جزو آدم ها بودی که حرف می زنی؟! «هر کسی حق دارد حرف بزند». هر انسانی. آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، «به عقیده یکدیگر، احترام بگذاریم».
📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۶۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
بعد از سلام؛
با توجه به سوالات متعدد مخاطبان گرامی تذکر این نکته لازم مینمود که کتاب «دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن» اثر آیت الله بهشتی بوده و محتوای کتاب تماما بر گرفته از گفتارهای ایشان پیرامون دکتر شریعتی است.
بنابراین در کانال «اندیشه بهشتی»، سخنان دکتر شریعتی منتشر نشده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب و یا تهیه آن میتوانید از لینک زیر اقدام نمایید.
https://bookroom.ir/book/642/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسئله قدس ...
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠لازمه لاینفک مسلمان بودن تو این است که...
ای مسلمان، لازمه لاینفک مسلمان بودن تو این است که خود را در سرنوشت همه مسلمانان جهان سهیم و شریک بدانی و حتی یکی بدانی. تو به آن اندازه پیرو واقعی اسلام هستی که زندگی تو نمایشگرِ این به هم پیوستگی در سرنوشت مسلمانان دیگر جهان باشد.
📚سرود یکتاپرستی، ص 62
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠جریانی تربیتی برای ساخت انسانی آگاه و آزاد
برای اینکه نسل های مختلف یک جامعه انقلاب کرده در مسیر انقلاب و با معیارهای انقلاب، خودسازی آگاهانه داشته باشند و انسان های نویی بشوند و تولدی دوباره بیابند، لازم است انقلاب جریان نیرومند گسترده ای را به وجود آورد که بتواند افراد جامعه را در خودش فرو ببرد با خودش هماهنگ سازد، اما به شکلی که آنها حرکتشان حرکت آگاهانه و آزادانه باشد، نه حرکتی از روی جبر و تسلیم. این باید خط اصلی تعلیم و تربیت در همه نهادهای انقلابی جامعه اسلامی ما باشد.
📚نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 60
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
#معرفی_کتاب
کتاب «بایدها و نبایدها» اثر شهید آیتالله دکتر بهشتی
این کتاب در برگیرنده سلسله مباحث شهید بهشتی است که بین سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ در جلسات تفسیر قرآن با عنوان «مکتب قرآن» تشکیل میشده ایراد گردیده است. دکتر بهشتی در این جلسات به تفسیر و توضیح آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره مبارکه آلعمران و مبحث بسیار ارزنده امر به معروف و نهی از منکر می پرداخت.
برشی از این کتاب:
«انسان اسلام نه زیر ضربات تازیانه تبلیغات شهوت برانگیز انتخابگری اش را از دست می دهد، ...و نه زیر ضربات کشنده فقر و ناداری و ضربات مهلک اقتصادی... او انسانی است در یک مدار جالب. انسانی است که آوای حق درست به گوشش میرسد. انسانی است که مناظر برانگیزندۂ فطرت حقجویی و حق پرستی در برابر دیدگانش فراوان به وجود میآید. انسانی است که در عین حال راه فاسد شدن به روی او صد در صد بسته نمیشود، بلکه میتواند فاسد شود چون ارزش انسان در این است که بتواند فاسد شود، ولی نشود؛ والا اگر نتواند فاسد بشود چه هنری است!» (بایدها و نبایدها، ص۱۸۰)
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رخنه فساد در جبهه مقدم
انسان، دارای غرائز و کششهای گوناگون و در معرض طغیان و سرکشی است و این مکتب است که باید تعدیل و هدایت کند و انسانها را در مسیر تکامل اندازد. مکتب هم به دست رهبرانی شایسته مستقر و اجرا میگردد تا قدرت سازندگی داشته باشد. اگر «رهبری» خود به فساد گرایید و علیرغم تعالیم مکتب در زراندوزی و اشرافیگری و عیش و عشرت و صدها هوس بازی و تجاوزگری غرق شد، در این صورت «مکتب» از حرکت باز میایستد، زیرا حاملان و حامیان صدیقی ندارد.
وانگهی اصول تعالیم مکتب رفته رفته واژگونه توجیه می شود، چون نظام حاکم می خواهد همه چیز را در اختیار منافع و حفظ بقای خویش قبضه کند و مستقیما هم نمیتواند رو در روی مکتب قرار گیرد، زیرا قدرت و موقعیت خود را، هر چند غاصبانه، از مکتب گرفته است و افکار عمومی هم در بستر حمایت و تعلق خاطر به مکتب شکل گرفته است. لذا در سنگر مکتب قرار می گیرد و از پشت همین سنگر با حیلهگری به آن خنجر میزند.
📚شناخت اسلام، ص ۲۴۰ _ ۲۴۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻