🏺جرعه ای فیه ما فیه
قرآن دیگر را چرا رد میکنیم؟!
((ابن مقری¹ قرآن را درست میخواند. آری صورت قرآن را درست میخواند ولیکن از معنی بیخبر. دلیل بر آنکِ حالی که معنی را می یابد رد میکند، به نابینایی² میخواند. نظیرش مردی در دست قُندُز³ دارد قندزی دیگر از آن بهتر آوردند رد میکند. پس دانستیم قندز را نمی شناسد...
همچون کودکان که با گردکان4 بازی میکنند چون مغز گردکان یا روغن گردکان به ایشان دهی رد کنند که گردکان آن است که جغ جغ کند. این را بانگی و جغجغی نیست.
آخر خزاین خدای بسیارست و علمهای خدای بسیار اگر قرآن را به دانش میخواند قرآن دیگر را چرا رد میکند؟!))
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
¹_قاری ظاهرگرا ²_با بی بصیرتی ³_جانوری شبیه روباه 4_گردو
#قرآن #مثنوی #فیه_ما_فیه #مولوی
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اشتراک لفظ(یکسان بودن لفظ؛ تفاوت معنا) در تیترهای خبری رسانه ها باعث جذابیت و زیبایی میشود
مثل کلمه مس👇
#منطق #اشتراک_لفظ #ایهام
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اشتراک لفظ دستمایه بسیاری از لطیفه ها نیز هست.
مثلا در لطیفه زیر کلمه صلواتی👇
#اشتراک_لفظ #راز_زیبایی_لطیفه
https://eitaa.com/Andy_Andishe
📔📓کمی منطق
استدلال قیاسی چیست؟
✳️به این مثال توجه کنید:
مقدمه¹ هر انسانی حیوان است
مقدمه² هر حیوانی نيازمند به غذاست.
نتیجه: هر انسانی نيازمند به غذاست.
✳️در استدلال فوق با حذف بخش مشترک در دو مقدمه(حیوان) به سادگی نتیجه گیری انجام دادیم.
✳️نتیجه برآمده از دل خود مقدمات بوده و نتیجه نیز قطعی است.
به استدلال فوق استدلال قیاسی گفته میشود.
✳️استدلال قیاسی نوعی استدلال است که نتیجه آن قطعی است.
✳️پذیرش مقدمات در استدلال قیاسی مساوی است با پذیرش نتیجه.
✳️استدلالهای استقرایی(شامل تعمیمی،تمثیلی و بهترین تبیین) دارای نتیجه قطعی نیستند.
✳️استدلال قیاسی شامل دونوع اقترانی و استثنایی است.
✳️درس هشتم کتاب منطق(دهم انسانی) قیاس اقترانی را توضیح داده است.
#اندی_اندیشه #منطق #استدلال #استدلال_قیاسی #قیاس_اقترانی
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اندی اندیشه
❇️عدم رعایت شرایط قیاس اقترانی باعث نتیجه گیری مغالطه آمیز شده.
کلمه مشترک دو مقدمه(حد وسط) یعنی مسافر به یک معنا تکرار نشده است.
❇️به چنین مغالطه ای مغالطه عدم تکرار حد وسط(اشتراک لفظ) گفته میشود.
https://eitaa.com/Andy_Andishe
📔📓کمی منطق
مغالطه عدم تکرار حد وسط چیست؟
✳️هرگاه حد وسط دو مقدمه قیاس، یکسان تکرار نشود.
✳️مثال: مقدمه¹ در باز است.
مقدمه² باز پرنده است.
نتیجه: در پرنده است.(کلمه باز به لحاظ معنا یکسان تکرار نشده=مغالطه اشتراک لفظ)
✳️مثال دیگر: مقدمه¹شیطان از آتش است.
مقدمه² آتش با آتش نمیسوزد.
نتیجه: شیطان با آتش نمیسوزد(حد وسط به صورت لفظی یکسان تکرار نشده. یکی از آتش است؛ دیگری آتش)
#منطق #مغالطه #عدم_تکرار_حد_وسط #اشتراک_لفظ
https://eitaa.com/Andy_Andishe
📔📓کمی منطق
قضیه منفصل مانعه الرفع چیست؟
✳️در خصوص شغل دهکردی میتوان پرسید او یا بازیگر است یا نانوا یا هر دو(نه هیچ کدام!).
✳️شغل بازیگری و نانوایی با یکدیگر مانعه الجمع نیست. یعنی امکان بودن هر دو همزمان وجود دارد.
✳️با توجه به قابل جمع بودن این دو شغل گویا پیام دهکردی دارای هر دو شغل شده است!
✳️قضیه مانعه الرفع یعنی غیر قابل جمع در کذب.
#اندی_اندیشه #منطق #شرطی_منفصل #مانعه_الرفع #مانعه_الجمع #بازیگری #نانوایی #پیام_دهکردی
https://eitaa.com/Andy_Andishe
چرا نباید دنیای اینترنت را فضای مجازی توصیف کرد؟
✳️امروز به درس 18 تفکر و سواد رسانه ای رسیدیم. عنوان این درس به جای فضای مجازی از اصطلاح زندگی دوم استفاده کرده بود.
✳️مجازی به معنای غیرواقعی و دروغ است. امری که هم در دنیای محسوس و هم در فضای اینترنت در کنار واقعیات وجود دارد.
✳️فضای اینترنت و رسانه های آنلاین را باید در اصل واقعیت دانست اما به شکل غیرحضوری.
✳️البته ناميدن دنیای اینترنت با نام زندگی دوم چندان رسا نیست و بیشتر یادآور دنیای پس از مرگ است!(نقد خودم و بچه های کلاس به این عنوان درس)
✳️شما فکر میکنید چه نامی برای توصیف دنیای اینترنت مناسب است؟
#تفکر_سواد_رسانه #سواد_رسانه #فلسفه #اینترنت #فضای_مجازی #زندگی_دوم #اندی_اندیشه #هادی_داوودی_زواره
https://eitaa.com/Andy_Andishe
May 11
🏺جرعه ای فیه ما فیه
اصل تدریج
((کارهای عالَم بر مبنای اصل تدریج پیش میرود. نبینی صلح و دوستیِ بهار در آغاز اندک اندک گرمی ای مینماید و آنگه بیشتر و در درختان نگر که چون اندک اندک پیش می آیند اول تبسمی* آنگه اندک اندک رختها را از برگ و میوه پیدا میکند و درویشانه و صوفیانه همه را در میان مینهد و هرچ دارد جمله درمیبازد.))
توضیح عکس: روستای لنگر؛ منطقه چهاردانگه مازندران
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
* شکوفه
#اندی_اندیشه #فیه_ما_فیه #اصل_تدریج #مولوی
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اندی اندیشه
چرا نباید دنیای اینترنت را فضای مجازی توصیف کرد؟ ✳️امروز به درس 18 تفکر و سواد رسانه ای رسیدیم. عنو
در پاسخ به پرسش پیشنهادی این پُست👇