#اولین_اثر_عبادت
✅اولین اثر #عبادت که انسان را به خدا نزدیک می کند تسلط بر خود است.
🔅از اینجا باید فهمید که کدام عبادت قبول است و کدام مقبول نیست. عبادت بدون اینکه انسان را به خدا نزدیک کند عبادت نیست.
✅ یعنی باور نکنید که انسان عبادت کند ولی به خداوند نزدیک نشود و عبادتش را هم درست انجام داده باشد؛ چنین چیزی محال است.
🌱عبادت مرکب تقرب و نزدیک شدن به خداست.
آن وقت عبادت بنده و جنابعالی مقبول است که ما را #خداوند نزدیک کند.
باور نکنید که انسان به خدا، این کانون لایتناهی هستی نزدیک بشود ولی بر بصیرت و ایمان و روشنایی اش افزوده نشود، بر قدرت و حیات و اراده و تسلطش افزوده نشود.
@Andyshedini
✨اندیشه دینی
#شهید_مرتضی_مطهری
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬#سگ،🐶این حیوان با وفا و دوست داشتنی.
نظر اسلام در مورد #سگ چیه؟🤔☺️
⏱زمان انیمیشن:01:59
با ما همراه باشید 👇👇👇👇
🔸https://eitaa.com/Andyshedini
🔹https://telegram.me/Andyshedini
🔹https://instagram.com/andyshedini
#اختلاف_در_خلقت_و_عدل_الهی
#اختلافاتی که در آفرینش مخلوقات و بهویژه انسانها وجود دارد، چگونه با #عدل و #حکمت_الهی سازگار است؟ چرا خدای حکیم و عادل، همه مخلوقات را #یکسان نیافریده است؟
✅پاسخ این است که اختلاف آفریدگان در بهرههای وجودی، لازمۀٔ نظام آفرینش و تابع قوانین علی و معلولی حاکم بر آن است، و فرض یکسان بودن همه آنها پندار خامی است و اگر اندکی دقت کنیم، خواهیم دانست که چنین فرضی مساوی با ترک آفرینش است؛ زیرا اگر مثلاً همه انسانها مرد یا زن بودند، توالد و تناسل انجام نمیگرفت و نسل انسان منقرض میشد، و اگر همه مخلوقات انسان بودند، چیزی برای خوردن و تأمین سایر نیازمندیها نمییافتند، و نیز اگر همه حیوانات یا نباتات یک نوع و یک رنگ و دارای
خواص یکسان میبودند، اینهمه فواید بیشمار و زیباییهای خیرهکننده پدید نمیآمد.
✳️ پدید آمدن این یا آن نوع از پدیدهها، با این یا آن شکل و ویژگی، تابع اسباب و شرایطی است که در جریان حرکت و تحول ماده، فراهم میشود و هیچکس را قبل از آفرینش، حقی بر خدا نیست که او را چنین یا چنان بیافریند یا در این یا آن مکان، و در این یا آن زمان قرار دهد، تا جایی برای عدل و ظلم داشته باشد.
#عدل
#علامه_مصباح_یزدی
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#مهبانگ نظریهای برای #انکار_خدا2⃣
✅در پاسخ به سخنان ملحدان در استناد به نظریه انفجار بزرگ یا مهبانگ در سه مرحله میتوان به موضوع نگریست.
✅در این بخش مرحله اول پاسخ را ارائه خواهیم کرد:
الف: مرحلۀ اول مربوط به اصل نظریه است یعنی آیا اصل نظریه انفجار بزرگ قابل اثبات یقینی است یا خیر؟
در پاسخ به این پرسش لازم است به این نکته توجه داده شود که که نظریات تجربی مطرح در علوم طبیعی، نه عین واقعیت بلکه صرفاً تحلیلی است که نظریهپرداز از مشاهدات خود ارائه میدهد.
امروز دیگر هیچ دانشمند مطرحی نیست که نظریهها را عین واقع بداند؛ زیرا خود نظریات، محسوس و تجربی نیستند و صرفاً تحلیلیاند که ذهن ما از کنار هم نهادن مشاهدات حسی ارائه میکنند.
بر این اساس حتی اگر ما دادههای نظریۀ مهبانگ را صددرصد تایید کنیم نمیتوانیم به قطع و یقین ثابت کنیم که انفجار بزرگ اثباتی برای آغاز جهان است زیرا این گزاره تنها تحلیل و تفسیر ما از واقع مشاهدتی است.
💫 پ.ن؛ حجه الاسلام دکتر فاضل
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#معرفی_کتاب خاطرات سفیر
نیلوفر شادمهری در کتاب #خاطرات_سفیر به بیان چالشهای یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه میپردازد که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس میبرد و او را با رویدادها، تجربهها و خاطراتش شریک میکند.
خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هر چند برای ادامهی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجههی او با آدمهای مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذابتر میکند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناسترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس».
نیلوفر شادمهری در این کتاب، حدود سی خاطره را به رشتهی تحریر درآورده که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات ایشان است.
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
⚡️سوال: اگر خدا #جهنم را خلق نمىکرد چه مىشد؟
✅ این پرسش از سر ناآگاهى و توجه نداشتن به لوازم «اختیار» انسان است. #بهشت و #جهنم در واقع دو سر یک رشتهاند.
اگر جهنم نباشد بهشتى هم در کار نخواهد بود.
بهشت پاداشى است براى «انسان مختار»ى که «اختیار» خود را در مسیر خیر و صلاح به کار انداخته است. #اختیار وقتى معنا پیدا مىکند که حداقل دو راه پیش پاى انسان باشد و انسان نیز میل و امکانات انتخاب هر یک از آن دو راه را داشته باشد.
❇️اراده خدا این چنین تعلق گرفته که انسان موجودى «مختار» باشد. مختار بودن انسان در درجه اول به این است که هم گرایش به خیر و خوبى و هم گرایش به شرّ و بدى در او وجود داشته باشد؛ هم چنان که فرمود: فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ پرهیزکارى و پلیدکارىاش را به او الهام کرد. در مرحله بعد نیز باید کسانى که اختیار خود را در مسیر خوبى و صلاح به کار مىبندند پاداش عملشان را ببینند و کسانى هم که از آن در مسیر بدى و فساد بهره مىجویند به مکافات اعمال خود برسند.
❎اگر صالح و طالح هر دو سرانجامى واحد داشته باشند پس عدل خدا چه مىشود؟! از این رو علاوه بر بهشت، وجود جهنم نیز لازم است.
✨ پ.ن:علامه مصباح یزدی، آيين پرواز ، ص37
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
❓ آيا اقدام به #ذبح_اسماعيل به دست پدر در عيد قربان، عملي ضد اخلاقي بود؟
✅ پاسخ: خير. تلقي تقابل دين و اخلاق كه برخي نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور (انديشمند مسيحي) با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند، صحيح نيست زيرا:
🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد.
🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده و فقط به اين يك مورد اختصاص يافته است و بلكه تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است.
🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود.
🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونهی آن به شمار میرود.
🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت:
🔸قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ🔸
يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت.
✳️در نهایت نیز میبینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود.
✨پ.ن: حجه الاسلام و المسلمين دکتر ابوالفضل ساجدی
@Andyshedini 🍃
#اندیشه_دینی ☘