eitaa logo
اندیشه دینی
388 دنبال‌کننده
660 عکس
423 ویدیو
51 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن ‌نفرمود اگر کسی کار خوبی کند چنین می‌شود، بلکه باید به قدری آن کار خوب را حفظ کند تا در قیامت در دستش باشد. اینکه امام رضوان الله علیه می‌فرمود معیار حال فعلی افراد است، در قیامت هم معیار حال فعلی افراد در آنجا است، می‌گویند چه آورده‌ای نه آنکه چه کرده‌ای. آیت الله جوادی آملی 💜 💜@Andyshedini
🍂وقتی امید نداشته باشی درواقع مُرده‌ای ! 🍁از این جهت بزرگترین گناه نا امیدی از درگاه خداوند متعال است. 📍درختان سوخته‌ی جنگل 🆔 @Andyshedini
↔️ اخلاق دینی و اخلاق غیر دینی! 🔹اگر بخواهیم بگوییم چه فرق‌هایی دارد این با اخلاق‌های دیگر از چند جهت می‌توانیم این‌ها را مورد توجه قرار بدهیم: 🔸اولا دایره این ارزش‌های اخلاقی در دین وسیع‌ترین دایره ارزش‌های اخلاقی در همه مکاتب دنیاست. انسان تنها باشد؛ خودش و خودش، می‌تواند رفتارش باشد یا نباشد. 🔹در خانواده همین‌طور، نسبت به جامعه همین‌طور، اگر رابطه‌اش را فقط در تنهایی نیمه شب با خدا در نظر بگیرد آن هم یک بخشی است دایره ارزش‌های اخلاقی در دین به خصوص در دین همه شئون حیات را درمی‌گیرد هیچ چیز از دائره ارزش‌های اخلاقی بیرون نمی‌‌ماند یا خوب است یا بد. 💜 @Andyshedini 💜
چشمه‌های حکمت 🎁 علامه طباطبایی (ره) می‌فرمودند: در اوایل تحصیلم حدیث «من اخلص الله اربعین صباحا، فجّر الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» ، «هرکس چهل روز خود را برای خداوند خالص کند خداوند چشمه‌های حکمت را از دلش بر زبان وی جاری و روان می‌کند» را خواندم و تصمیم گرفتم بدان عمل کنم. پس از آن چله، هرگاه اندیشه و تصور گناهی به ذهنم می‌آمد ناخودآگاه و بی فاصله از ذهنم می‌رفت. 💜 @Andyshedini 💜
20150922125528-9715-43.pdf
334K
☘سیر و سلوک معنوی در نگاه اهل بیت علیهم السلام ☘ @Andyshedini
🌺 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: 💠 شكرُ العالِمِ عَلى‏ عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ ❇️ شكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از: عمل کردنش به آن علم، و گذاشتن آن در اختیار سزاوارانش 📚 غررالحكم، حدیث ۵۶۶۷ 🇮🇷 @Andyshedini 💜
💠 ظهور عقل 🔹 ما واقعاً متحیریم كه وجود مبارك حضرت وقتی كرد چگونه جهان را اداره می ‌كند! یقیناً با كشتار فراوان نیست. در روایات دارد كه وقتی حضرت می ‌كند «وَضَعَ الله یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ» بالا می‌ آید؛ این واقعاً از هر شقّ ‌القمری حیرت ‌انگیزتر است! 🔹 الآن اگر این هفت میلیارد عاقل باشند و حضرت هم 313 شاگرد مثل امام داشته باشد به خوبی اداره می‌ كند. اگر جامعه عاقل بود مردم عاقل بودند اداره سخت نیست، اما تمام حیرت ما در این است كه حضرت چگونه مردم را عاقل می ‌كند؛ این عظمت او, جلال او, شكوه او چگونه است خدا می ‌داند! 🆔 @Andyshedini
✅نقش ترس و جهل در اعتقاد به خدا ✴️شبهۀ ایٔ که از سوی بعضی از جامعه‌شناسان مطرح شده، این است که اعتقاد به وجود خدا در اثر ترس از خطرها، به‌ویژه خطرهای ناشی از زلزله و صاعقه و مانند آنها پدید آمده است، و درواقع، بشر برای آرامش روانی خودش ـ العیاذ باللّه ـ یک موجود خیالی را به نام «خدا» ساخته و به پرستش آن پرداخته است. به همین جهت، هر قدر علل طبیعی پدیده‌ها و راه ایمنی از خطرها بیشتر شناخته شود، اعتقاد به وجود خدا ضعیف‌تر می‌شود. ✴️مارکسیست‌ها این شبهه را باآب‌وتاب زیاد، در کتاب‌های خودشان به‌عنوان یکی از دستاوردهای «علم جامعه‌شناسی» مطرح می‌کنند و آن را وسیله‌ای برای فریفتن ناآگاهان قرار می‌دهند. ✅ در پاسخ باید گفت: 🔸اولاً، مبنای این شبهه، فرضیه‌ای است که بعضی از جامعه‌شناسان طرح کرده‌اند و هیچ دلیل علمی بر صحت آن وجود ندارد؛ 🔹ثانیاً، در همین عصر، بسیاری از اندیشمندان بزرگ که بیش از دیگران، از علل پدیده‌ها آگاه بوده و هستند، اعتقاد جزمی و یقینی به وجود خدای حکیم داشته و دارند. پس چنان نیست که اعتقاد به وجود خدا، ناشی از ترس و جهل باشد؛ 🔻ثالثاً، اگر ترس از پاره‌ای از رویدادها یا نشناختن علل طبیعی پاره‌ای از پدیده‌ها موجب توجه به خدا شود، بدین معنی نخواهد بود که خدا، زاییدۀٔ ترس و جهل انسان است؛ چنانکه بسیاری از انگیزه‌های روانی، مانند لذت‌طلبی و شهرت‌طلبی و... موجب تلاش‌های علمی و فنی و فلسفی می‌شود، ولی زیانی به اعتبار آنها نمی‌زند؛ 🔸رابعاً، اگر کسانی خدا را به‌عنوان پدیدآورندۀٔ پدیده‌های مجهول‌العله شناخته‌اند و حتی اگر با کشف علل طبیعی آنها از ایمانشان کاسته شده است، باید آن را دلیل ضعف بینش و ایمان آنان دانست، نه دلیل بی‌اعتباری اعتقاد به خدا؛ زیرا حقیقت این است که علیت خدای متعال نسبت به پدیده‌های جهان از سنخ تأثیر علت‌های طبیعی و در عرض آنها نیست، بلکه علیتی است فراگیر و در طول تأثر همه علت‌های مادی و غیرمادی، و شناختن و نشناختن علل طبیعی، تأثیری در اثبات و نفی آن ندارد. 🆔@Andyshedini
برای تحصیل رضای یك روز باید راه رفت،روز دیگر باید جنگید و چه بسا كه روز سوم باید نانوایی كرد.برای من هیچ تردیدی وجود ندارد كه این نانوایی در محضر خدا بهای جنگیدن دارد. ☑️ @Andyshedini
امام على عليه السلام: حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ، وسَلامَةُ الدّينِ خوش‏گمانى موجب راحتی قلب و سلامتی دين است غررالحكم حدیث4816 🆔 @Andyshedini