eitaa logo
متولد آوریل؛
51 دنبال‌کننده
419 عکس
110 ویدیو
2 فایل
خوش آمدی به سیرکِ ذهنِ یه متولدِ آوریل...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شفق the Argon
در حال تفکر به بینهایت کارهایی که بعد امتحانات میتونم انجام بدم(قراره با عذاب وجدان کمتر سرم تو گوشی باشه و بخوابم)
وای از ایتا میام بیرون دوباره میام ایتا
چرا عدد ۱۳ نحسه؟
این سوال جالبی است! واقعیت این است که عدد ۱۳ ذاتاً نحس نیست، بلکه این شهرت بد را مدیون چند داستان تاریخی و فرهنگی است. بیا با هم بررسی کنیم این باور از کجا آمده: ۱. داستان «شام آخر» در مسیحیت معروف‌ترین دلیل به ماجرای یهودا اسخریوطی برمی‌گردد . در شام آخر، حضرت عیسی (ع) به همراه ۱۲ شاگردش (جمعاً ۱۳ نفر) حضور داشت . یهودا که سیزدهمین نفر بود، به مسیح خیانت کرد و این اتفاق باعث شد در فرهنگ غرب، ۱۳ به عددی نحس و نامبارک تبدیل شود . ۲. افسانه «والهالا» در اساطیر نورس در باورهای کهن北欧 (اسکاندیناوی)، داستانی هست: خدای لوکی به عنوان نفر سیزدهم وارد یک مهمانی شد و با نیرنگ باعث مرگ خدای «بالدور» (محبوب‌ترین خدا) را فراهم کرد. از آن موقع هم عدد ۱۳ نماد بدشانسی شد . ۳. تضاد با عدد ۱۲ (نماد کمال) توی خیلی از فرهنگ‌ها، عدد ۱۲ نماد نظم و کمال است: ۱۲ ماه سال، ۱۲ برج فلکی، ۱۲ ساعت روز و شب، ۱۲ حواریون . عدد ۱۳ چون از این نظمِ دوازده‌تایی خارج می‌شه، به نماد بی‌نظمی، شورش و فروپاشی تبدیل شده . توی ایران باستان هم عمر جهان ۱۲ هزار سال دانسته می‌شد و ۱۳ نماد پایان دنیا و شروع یه دوره جدید بود . ۴. این باور در ایران از کجا آمد؟ جالبه بدونید که در ایران باستان نه تنها ۱۳ نحس نبود، بلکه روز سیزدهم فروردین (سیزده‌بدر) یک جشن بزرگ و مقدس بود به نام «تیرگان» که نماد پیروزی ایزد باران بر خشکسالی بود . حتی آرزوی «۱۲۰ ساله شدن» هم ریشه در رسم ۱۳ ماهه کردن سال هر ۱۲۰ سال یک بار در ایران باستان داره که اون ماه سیزدهم را ماه رحمت و بخشندگی می‌دانستند . باور نحسی ۱۳ در ایران، بیشتر تحت تأثیر فرهنگ غرب و از طریق ترجمه رمان‌ها و فیلم‌های خارجی در دوران معاصر رواج پیدا کرده . اسلام هم عدد ۱۳ را نحس نمی‌داند و حتی در روایات، ۱۳ رجب (ولادت امام علی) یک روز بسیار مبارک است . --- جمع‌بندی: عدد ۱۳ فقط یک خرافه فرهنگی است که از داستان یهودا در شام آخر و افسانه‌های北欧 ریشه گرفته . در واقع این ما هستیم که با باور خودمون، به عددها معنیِ «نحس» یا «خوش‌یمن» می‌دیم !
جالب‌تر اینه که بعضی جاها عدد ۱۳ نه‌تنها نحس نیست، بلکه خوش‌یمنه! مثلاً تو ایتالیا عدد ۱۳ نماد خوش‌شانسی و ثروته.
پس قرار شد ربطش ندیم به نحس بودن😳🤣
عه رفت
خوشمزه تر از این بادوما پیدا نمیکنننین🤏🤤
هوش مصنوعی ایتا ایز د بستتت🤙