eitaa logo
ذاکرین آل الله
296 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
319 فایل
( متن اشعار؛سبکها وفایلهای صوتی ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) ومناسبتها ی ملی و مذهبی التماس دعا حاج غلامرضا سالار 09351601259 . شماره جهت ارتباط با مدیر کانال...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. آنان به سند فدک و شهادت گواهان اعتنایی نکردند. 🌴سرزمین فدک، يكى از دهكده‏ هاى آباد و حاصل‏خيز نزديک شرق خيبر است و تا مدينه ۱۶۵ كيلومتر فاصله داشت. درسال هفتم هجرى، قلعه‏ هاى خيبر، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست. ساكنان فدک تسليم شدند، و در برابر رسول اکرم(ص) متعهد شدند كه نيمى از زمين‏ها و باغ‏هاى خود را به آن حضرت(ص) واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين، آن‌ها كشاورزى سهم رسول اکرم(ص) را هم بر عهده گرفتند؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنند.(۱) طبق فقه اسلام ناب، سرزمين‏هايى كه بدون هجوم نظامى، و با صلح به دست مسلمانان مى‏ افتاد، به شخص رسول خدا(ص) تعلق می گرفت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند. فدک نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد، و به گفته مورخ بزرگ، طبرى که می گوید: 👤طبرى می نویسد: 📋《كَانَتْ فَدَكُ خَالِصَةً لِرَسُولِ اللهِ(ص) لأَنَّهُمْ لَمْ يَجْلِبُوا عَلَيْهَا بِخَيْلٍ وَلا رِكَابٍ》 ♦️فدک ملک خالص رسول اکرم(ص) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند.(۲) وقتى آيه‏ ی؛ 📋《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ》 ♦️حق خويشاوند را بده!(۳) نازل شد، رسول اکرم(ص) دخترش فاطمه(س) را فرا خواند و فدک را به او بخشید. حضرت رسول اکرم فرمود : 📋《خَطَّ‌ جَبْرَئِيلُ لِي فَدَكاً بِجَنَاحِهِ وَ حَدَّ لِي حُدُودَهَا》 ♦️جبرائیل با بالهایش فدک را برای من به امضاء درآورد و حدود و مرز آن را مشخص کرد.(۴) از سال هفتم تا سال یازدهم فدک در دست حضرت فاطمه(س) بود، تا اینکه در سال یازدهم، مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم او، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند و درآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. مهمترین هدف آنان، از این کار محدودسازى اهل بيت(ع) بود. آن حضرت(س) براى پس گرفتن فدک كوشيد؛ ولى دستگاه خلافت، از اين كار سرباز زد. 👤مرحوم طبرسی مى ‏نويسد : حضرت فاطمه(س) نزد ابوبكر رفت و به او فرمود : چرا نماينده‏ ى مرا از فدك اخراج نمودى؟ در حالى كه رسول اکرم(ص) آن را به امر خداوند به من بخشید و پیامبر(ص) در حین بخشیدن آن، علی(ع) و ام ایمن را شاهد قرارداد. ابوبکر گفت:شاهدانت را حاضر کن! سپس اميرالمؤمنين(ع) و ام‏ ايمن برای شهادت دادن حاضر شدند. عمر خطاب به ام ایمن گفت : 📋《أَنْتِ اِمْرَأَةٌ وَ لاَ نُجِيزُ شَهَادَةَ اِمْرَأَةٍ وَحْدَهَا وَ أَمَّا عَلِيٌّ(ع) فَيَجُرُّ إِلَى نَفْسِهِ》 ♦️تو زنی و شهادت زن به تنهایی منجز نیست و على نیز همسر اوست! و به نفع فاطمه(س) شهادت خواهد داد. سپس امام علی(ع) فرمود:اى ابوبكر و عمر! اگر من اموال مسلمانان را كه در دستشان و تحت تصرفشان است، ادعا كنم که مال من است، شما از من دليل مى ‏خواهيد يا از مسلمانان؟ عمر با حال غضب گفت:اين غنيمت مسلمانان و زمين آنان است كه در دست فاطمه(س) است و محصول آن را مصرف مى ‏كند. در اینجا اصحاب سقیفه احساس کردند از آنجایی که فدک حکم پشتوانه مالی برای اهل بیت را دارد، از طرفی هم نمی‌توانستند آیه قرآن را انکار کنند، پس اول متوسل شدند به اینکه این ملک رسول اکرم(ص) بوده و ایشان آن را هبه نکرده و دیدند اگر این ملک ارث رسول اکرم(ص) باشد، چون زوجات از زمین مزروعی ارث نمی برند، باز هم به حضرت فاطمه(س) می رسد، پس حدیثی از پیامبر(ص) جعل کردند! پس ابوبکر گفت:عمر و عایشه براین شاهدند که رسول اکرم(ص) فرمود: 📋《نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبِیاءِ لا نُوَرِّثُ وَ ما تَرَکناهُ صَدَقَةٌ》 ♦️ما گروه انبیا چیزی را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما باقی بماند صدقه است. پس فدک نه ارث است و نه هبه ای از جانب رسول اکرم(ص)! بلکه غنیمت جنگی است که برای مسلمین می باشد! حضرت فاطمه(س) فرمود : 📋《هَذَا أَوَّلُ شَهَادَةِ زُورٍ شَهِدَا بِهَا فِي اَلْإِسْلاَمِ》 ♦اين اولين شهادت ناحقى است كه به آن شهادت مى دهید‏. ادامه مطالب :👇
سپس فرمود: 📋《يَابْنَ اَبي ‏قُحافَةَ! اَفي كِتابِ اللَّهِ اَن تَرِثُ اَباكَ وَ لا اَرِثُ اَبي؟ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً فَرِيّاً》 ♦️ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟ همانا یک سخن دروغ را نسبت دادی! (اشاره به حدیث جعلی) و باز فرمود:چگونه است كه هرگاه تو درگذشتى، فرزندانت از تو ارث مى‏ برند، اما ما از رسول خدا(ص) ارث نمى ‏بريم؟ بعد به آياتى چون آیه «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ دَاوُدَ»(۵) اشاره کرد، که در آن ها از ارث پيامبران ياد شده، اشاره كرد. و ادعاى او را مخالف با آيات صريح قرآن دانست. سپس فرمود:آيا كسى نيست ما را يارى كند؟ شما بر حكومت خدا و رسول اکرم(ص)حمله برده ايد و بدون هيچ دليلى و حجتى آن را از خاندان رسول اکرم(ص) به خاندان ديگرى برده ‏ايد. به زودى ظالمان خواهند دانست كه به كجا باز مى ‏گردند. سپس اميرالمؤمنين(ع) به حضرت فاطمه(س) فرمود: بازگرد تا خداوند بين ما حكم كند و هم او بهترين حكم‏ كنندگان است. حضرت فاطمه(س) به حال غضب برخاست و فرمود: 📋《اَللَّهُمَّ! إِنَّهُمَا ظَلَمَا اِبْنَةَ مُحَمَّدٍ(ص) نَبِيِّكَ حَقَّهَا فَاشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَيْهِمَا ثُمَّ خَرَجَتْ》 ♦️خدایا! اين دو به حق دختر پيامبرت(ص) ظلم كردند. خدايا به شدت اينان را مأخوذ فرما. سپس حضرت فاطمه(س)محزون و گريان از نزد آنان بيرون آمد.(۶) 📚منابع: ۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۲۳۸ ۲)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۳ ۳)سوره روم، آیه ۳۸ ۴)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۳ ۵)سوره نمل، آیه ۱۶ ۶)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۲
🗞عوامل سیاسی غصب فدک در اقرار استادِ «ابن ابی الحدید معتزلی» :👇
👤ابن ابى الحديد معتزلی می نویسد : از استادم علی بن فارقی پرسیدم : آيا فاطمه(س) در ادعاى خود (درباره بازپس گيرى فدك) راستگو بوده است؟ ابن فارقی جواب داد : بلى! گفتم : خليفه مى‌دانست كه او زنى راستگو است؟ ابن فارقی گفت : بلى! گفتم : چرا خليفه حق مسلم او را در اختيارش نگذاشت؟ استاد تبسمى کرد و با کلام لطیف و زیبا و طنزگونه اى، در حالى که هرگز عادت به شوخى نداشت، گفت : 📋《لَوْ اَعْطاها الْیَوْمَ فَدَکاً بِمُجَرَّدِ دَعْواها لَجایَتْ اِلَیْهِ غَداً وَ ادَّعَتْ لِزَوْجِهَا الْخِلافَهَ وَ زَحْزَحَتْهُ مِنْ مَکانِهِ، وَ لَمْ یُمْکِنُهُ الاِعْتِذارُ وَ الْمُدافِعَهُ بِشَیْ لاِنَّهُ یَکُونُ قَدْ اَسْجَلَ عَلى نَفْسِهِ بِاَنَّها صادِقَهٌ فِیما تَدَّعِیهِ، کائِناً ما کانَ، مِن غَیْرِ حاجَه اِلى بَیِّنَه!》 ♦️اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعاى حضرت فاطمه(س) به او مى داد، فردا مجدد زهرا(س) به سراغش مى آمد و ادعاى خلافت براى همسرش مى کرد! و وى را از مقامش کنار مى زد و او هیچ گونه عذر و دفاعى از خود نداشت، زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت فاطمه(س) هر چه را ادعا کند راست مى گوید، و نیازى به بیّنه و گواه ندارد. سپس ابن ابى الحدید مى گوید : این یک واقعیت است، هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد.(۱) 📚منبع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۸۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5868293101621084666.pdf
2.01M
📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «فدک»
4_5956338518144846797.mp3
5.75M
|⇦• یا مَعشَرَالعِباداَلیَوم یُومَ عید... بسیار زیبا ویژه عیدالله الاکبر عید غدیر خم به نفس کربلایی حسین طاهری •✾• ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید قلبِ جهان شده سرمستِ بوی عید بر جانِ کائنات عِطر خدا دمید هر دم ز عرشیان می آید این نوید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید مقصود و مقصدِ عالم شده حصول بَلِّغ بِفوجِ خلق، یااَیُّها الرَّسول آیاتِ هَل اَتی امشب شده نزول در وصفِ مرتضی آن همسرِ بتول بر دوستان نوید بر دشمنان وعید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید جبریل از سماء ریزد طبق طبق بر جانِ مصطفی تفسیری از علق یا سیّدَالبَشر کن آشکارِ حق شأنِ علی بُوَد قرآن ورق ورق حیدر علی علی، صفدر علی علی بر تارُک شَهان، افسر علی علی مولا علی علی، رهبر علی علی سیّد علی علی، سروَر علی علی عطرِ ولایتش در جانِ ما دمید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید قربانِ نامِ تو ای شحنه یِ نجف جانها فدای تو ای مظهرِ شرف ای حجتِ خدا ای دُرِِّ در صدف مولایِ متقین ای قبله ی هدف فریادِ مصطفی با نعره ی جَلی مِن بَعدِ حُجَّتُ یا مرتضی علی بر من بوَد وصی، بر ما سِوی ولی هرگز نیامده مانندِ او یلی مسرور و شادمان از غصه ها رهید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید ذکرِ مُدامِ ما شد سوره ی فلَق حیدر همیشه دور از شرِِّ ما خَلَق
4_5949628701191701629.mp3
1.96M
دوباره ،یکی اومده دل میبره ساده  ببینید،رسیده اونی که جانِ جوادِ من ،گم کرده راهم تو، نورِ خدایی من ،دربندِ سلطان تو ابن و الرضایی  پر از عشقمُ پراز شادیم گدایِ قدیمِ امام هادیم ای ماهِ سامرا روحی لَکَ الفداء پَر زدم تویِ آسمونا با شور و شادی نوشتم روقلبم مددی حضرتِ هادی من ، عبدُ غلامم تو آقای مایی  من مجنونِ عشقُ و تو لیلایِ مایی  هوای دلم پُر از شادیِ دلم بیقرارِ امام هادی ای ماهِ سامرا.. دلِ من شده مهمونِ مهتاب و ستاره دوباره هوایِ حرم سامرا داره  باز با لطفِ هادی دل عرش خدا شد باز نقش دلِ من یا ابنُ الرضا شد  دلم ساکن همین وادیِ دلم بیقرارِ امام هادیِ   ای ماهِ سامرا.. عمریست که دم به دم علی میگویم درحالِ نشاط و غم علی میگویم عمریست علی گفتم و ان شاالله تا آخرِ عمر هم علی می گویم ملائک از اون بالا میان پایِ پیاده  تو دستا پرِ از نورِ پُر از جام و باده  تو رمزِ بقائی تو مشگل گشایی ما مجنون عشقُ تو لیلایِ مایی تویی سرورم،علی تویی صاحبم، علی گدایی علی بن ابیطالبم مستم قلندرم در بند حیدرم.
4_5766933222055216134.mp3
4.18M
قلب همه پر میزنه تا سامرا سامرا برای لحظه اومدنت یا مولا یا مولا هستی تمام ما و تمام دنیا فرش راحت هادی دلها همه دارو ندارمو هر چی که دارم فدایت ای مولا میزنم همیشه هر دم به شادی و غم صدایت ای مولا تویی ای علی چهارم پناه همه مردم قبله گاه مه و انجم یاابن فاطمه علی علی علی مدد مولامولا آسمونا پر رایحه بارونه بارونه روح بهشت تو زمین خدا مهمونه ای نورو الهدی رحمت ز نسل طاها طوبای محبت تو میون دلها راه تو هدایت منو سعادت منو هستی ام ای مولا نام دلربای تو چون حضرت حیدر ساقی کوثر علی علی مولا دل من مثل آیینه حرم تو رو میبینه به دل اسم تو میشینه یابن فاطمه آرزویی دیرینه می تپه میون سینه یابن فاطمه علی علی علی مدد مولا مولا علی مولا مولا علی🌷 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ذکر ما به هر غم و شادی یا علی النقی الهادی تو عزیز قلب طاها   تو ز نسل هل اتایی تو ستاره ی سمانه      تو امام سامرایی تو تجلیِ جوادی      تو نبیره ی رضایی نه بشر توانمت گفت      نه که گویمت خدایی ذکر ما به هر غم و شادی یا علی النقی الهادی چه ز دور یا که نزدیک   به حریم تو کنم رو به امید یک نگاهت   بزنم پری  به آن سو ز جهان گره گشایی   به اشاره ای ز ابرو به علی قسم ز عشقت    شده ام علی علی گو ذکر ما به هر غم و شادی یا علی النقی الهادی تویی هادی و به دستت    شده اُمَتی هدایت تویی نور و از کلامت   شده جامعه روایت چکنم به هر دوعالم     نزنم اگر صدایت بِاَبی و اُمی ، آقا     همه هستی ام فدایت ذکر ما به هر غم و شادی یا علی النقی الهادی .