❖ مکاشفه یکی از شاگردان علامه حسن زاده آملی در موضوع <شهادت به عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها در میان اذان و اقامه>
• یکی از عزیزانم که آزاد مردی است و در عرفان عملی دارای حظّی وافر است و به القاءات سبّوحی نایل است و به دستور یاد شده (شهادت به عصمت حضرت زهرا در میان اذان و اقامه) عامِل است، در اثنای فصول اقامه نماز مغرب شب یکشنبه دهم ربیع الاول ۱۴۱۹ هق، خواست که فصل مذکور را اداء کند، از نهاد دیوار مقابلش میشنود که کسی میگوید: <اَشهَدُ اَنَّ فاطمةَ الزهراء حُجّةُ اللهِ عَلَی الحُجَج>. شگفت اینکه همین عبارت شریف یاد شده، صورت روایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است، چنانکه سیّد عبدالحسین طیّب رحمة الله تعالی علیه آن را در تفسیر اطیب البیان (ج ۱۳، ص ۲۲۵) نقل کرده است: <قال الامام العسکری علیه السلام: نحنُ حُجَجُ الله علی خلقه، و جَدّتُنا فاطمة حجّة علینا>.
👤 علامه حسن زاده آملی،
هزار و یک کلمه، ج ۵، کلمه ۴۷۲
• پن۱: بعد از شهادت به رسالت پیامبر(ص) و ولایت امیرالمومنین(ع) در اذان و اقامه، شهادت به عصمت حضرت زهرا(س) از باب تبرک بیان میشود بدین عبارت و امثال آن: اَشهَدُ اَنَّ فاطمةَ الزهراء عصمةُ اللهِ الکبری و حُجّةُ اللهِ عَلَی الحُجَج؛ یعنی شهادت میدهم که حضرت زهرا(س) عصمت بزرگ خداوند و حجت خداوند بر دیگر حجتها (ائمه) است.
• پن۲: معنی روایتی که در آخر متن آمده است: امام حسن عسکری(ع): ما ائمه، حجتهای خداوند بر خلق هستیم، و جدهی ما فاطمه، حجت خداوند بر ما ائمه است.
• پن۳: شاگرد مذکور، مرحوم حاج رضا ولایی (خواجه ابوسعید آملی) نیست، و واقعه مربوط به ایشان، مکاشفه <فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة> است نه مکاشفه <شهادت به عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها>.
• پن۴: مکاشفه یعنی کشف و مشاهده یا شنیدن حقایق عوالم غیر مادی که برای برخی از سالکین در بیداری اتفاق میافتد. و کاش منکر اموری که علم نداریم نشویم.
@Arefane
❖ مکاشفه یکی از شاگردان علامه حسن زاده آملی در موضوع <شهادت به عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها در میان اذان و اقامه>
• یکی از عزیزانم که آزاد مردی است و در عرفان عملی دارای حظّی وافر است و به القاءات سبّوحی نایل است و به دستور یاد شده (شهادت به عصمت حضرت زهرا در میان اذان و اقامه) عامِل است، در اثنای فصول اقامه نماز مغرب شب یکشنبه دهم ربیع الاول ۱۴۱۹ هق، خواست که فصل مذکور را اداء کند، از نهاد دیوار مقابلش میشنود که کسی میگوید: <اَشهَدُ اَنَّ فاطمةَ الزهراء حُجّةُ اللهِ عَلَی الحُجَج>. شگفت اینکه همین عبارت شریف یاد شده، صورت روایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است، چنانکه سیّد عبدالحسین طیّب رحمة الله تعالی علیه آن را در تفسیر اطیب البیان (ج ۱۳، ص ۲۲۵) نقل کرده است: <قال الامام العسکری علیه السلام: نحنُ حُجَجُ الله علی خلقه، و جَدّتُنا فاطمة حجّة علینا>.
👤 علامه حسن زاده آملی،
هزار و یک کلمه، ج ۵، کلمه ۴۷۲
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ روایتی از حضور آیت الله مصباح یزدی در جلسات خاص عرفانی علامه طباطبایی به همراه علامه طهرانی و آیت الله سعادت پرور (که کتاب لب اللباب تقریراتی از آن جلسات است)
@Arefane
4_5947160138673556075.pdf
8.72M
❖ «گلشن أحباب، در کیفیّت سیر و سلوک اُولی الألباب»/ جلد اول
• سلسله مواعظ اخلاقی عرفانی آیةالله سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد علامه طهرانی)
• فایل pdf توسط رسانهی خود ایشان منتشر شده و استفاده از آن مانع شرعی ندارد.
@Arefane
4_5947160138673556077.pdf
44.46M
❖ «گلشن أحباب، در کیفیّت سیر و سلوک اُولی الألباب»/ جلد دوم
• سلسله مواعظ اخلاقی عرفانی آیةالله سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد علامه طهرانی)
• فایل pdf توسط رسانهی خود ایشان منتشر شده و استفاده از آن مانع شرعی ندارد.
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ ماهیان همه جمع شدند، گفتند همه از آب سخن میگویند؛ این چیست؟ کجاست؟ چگونه است؟ در جستجوی آب برآییم.
رفتند سراغ حکیمِ ماهیان. گفتند حکیم بزرگ؛ ما دنبال آب هستیم. حکیم گفت: شما هم اکنون در آب هستید و <آب از رگ گردن به شما نزدیکتر است> و شما را احاطه کرده است و بدون آن زندگی نتوانید کرد...
ماهیان از او رو برتافتند و او را جاهل خواندند و دشنامش بگفتند...
• پن: قسمت داخل پرانتز اشاره است به آیه شریفه: و نَحنُ اقربُ الیه مِن حبلِ الوَرید (سوره ق، آیه ۱۶). جمله آخر این حکایت هم اشارهای است به تکفیر عارفان توسط مخالفین عرفان. البته این داستان فقط یک تمثیل از رابطه مخلوقات با خداوند است و از تمثیل تا واقعیت، تفاوت بسیار است.
👈 مشاهده این کلیپ فوق العاده زیبا را از دست ندهید.
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب| امروز: امام بزرگوار ما در اوج غیرت دینی بود که هیچکس را مثل او ندیدیم، در عین حال در اوج عقلانیت بود. همچنین فقیه و فیلسوف معاصر ما مرحوم آیت الله مصباح یزدی که انصافا شاگرد شایسته امام بود، در غیرت دینی در اوج بود و در عقلانیت، یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود.
@Arefane
@Arefane.mp3
6.69M
❖ توضیحاتی از جناب استاد رمضانی درباره اتهام "تایید شُرب خمر توسط ابن سینا و ملاصدرا"
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ الهی؛ ما همه بیچارهایم و تنها تو چارهای، و ما همه هیچکارهایم و تنها تو کارهای...
👤 الهینامه، علامه حسن زاده آملی
• کلیپ زیبا از شفق قطبی
@Arefane
🔔 آغاز ثبتنام دریافت بن اعتباری خرید کتاب نمایشگاه کتاب
◻️ دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمنماه آغاز میشود و تا دهم بهمن ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت.
◻️ سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است.
📚 علاقهمندان برای بازدید و خرید کتاب میتوانند به ketab.ir مراجعه کنند.
جزئیات ثبتنام: hawzahnews.com/xbxf5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ رقصی چنین میانهی میدانم آرزوست...
• السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
#شب_جمعه
#بین_الحرمین
@Arefane
❖ توضیحاتی درباره شبهات و اتهامات پیرامون حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه با توضیحات جناب استاد وکیلی
1⃣ بررسی تهمت تجویز گوساله پرستی به حضرت علامه حسن زاده آملی (مشاهده)
2⃣ علامه حسن زاده در کتاب الهی نامه میفرمایند: "از گفتن نفی و اثبات شرم دارم که اثباتیم ، لا اله الا الله را دیگران بگویند الله را من". آیا حضرت علامه در پی نفی این ذکر شریف برآمده اند؟ (مشاهده)
3⃣ در کتاب ممد الهمم اینچنین آمده: "بدان اینکه نبى(ص) اطیب طیبین است و عایشه و باقى زوجات نبى اطیب طیباتند. پس پیغمبر از آن چه که ظالمان در حق زوجات و اعراض آنها مىگویند مبرا هستند." آیا علامه حسن زاده آملی در پی تقدیس عایشه از همه جوانب برآمده اند؟ (مشاهده)
4⃣ علامه حسن زاده در کتاب ممد الهمم میفرمایند: "چون به دقت بنگری آنچه در دار وجود است، وجوب است و بحث در امکان برای سرگرمی است." آیا ایشان وجود ائمه و معصومین و پیامبران را هیچ میدانند؟ (مشاهده)
@Arefane
❖ این اسلام را در بازار بگذار؛ آیا کسی به یک دینار میخرد؟!
• چنانچه ما به عالَم اعلام کردیم که اسلام، عرفان ندارد؛ بعد از ما نمیپرسند که پس اسلام چه دارد؟ اسلامی که عقل ندارد، فلسفه ندارد، عرفان ندارد، سیر و سلوک ندارد، عشق ندارد، شوق ندارد، پس چه چیزی دارد؟ ته قضیه چه میماند؟ اگر اسلام اینها را ندارد -چنانکه [برخی از] مخالفین فلسفه و عرفان میگویند- این اسلام را در بازار بگذار، آیا کسی به یک دینار میخرد؟!
✍ آیت الله حائری شیرازی، تحجرگرایی، ص ۲۲۱
• تصویر: ملاقات عالم ربّانی مرحوم آیت الله حائری شیرازی با سالک مجذوب مرحوم استاد یعقوبی قائنی
• توجه: منظور این است که اسلام حقیقی همه امور مذکور (عرفان، فلسفه، سلوک، و عشق) را دارد و اگر کسی اسلام را به گونه ای دیگر معرفی میکند به خطا رفته است.
@Arefane
❖ یکوقت کسی در خیابان دارد راه میرود، یک دفعه یاد خدا میافتد و [از ته دل] میگوید: خدایا قربونت برم!
این ارزشش از این که من بنشینم از اول تا آخر مفاتیح الجنان را با وضو و رو به قبله [و بدون توجه] بخوانم و چیزی نفهمم بیشتر است.
👤 عالم ربّانی مرحوم آیة الله شیخ مرتضی تهرانی
@Arefane
❖ انتشار نخستین بار| جذبهای نوری هنگام سخنرانی در منبر| در بیان علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
• یکی از آقایان که نمیدانم الان مرحوم شده اند یا در قید حیاتند، ایشان در یک ماه رمضانی بالای منبر بود، چه جور بندگان خدا را داشت سلّاخی میکرد [یعنی مردم را بیش از اندازه سرزنش میکرد] که شما چرا اینطور هستید و اونطور نیستید.
• در همین اثنای کرّ و فر که حرف میزد، ناگهان جذبهی نوری به او رسید و یک حالت خوشی برای او پیش آمد. ناگهان کسی از باطنِ او به او ندا کرد: تو که با بندگان خدا اینجور میکنی، خودت همینطور که مینمایی هستی؟!
• رفیق ایشان که از رفقای درس و بحث ما بود میگفت ایشان زبانش بند آمد. مردم هم هاج و واج که چه شد زبانش بند آمد. بعد از چندی از منبر پایین آمد و بدون اینکه حرفی بزند از مسجد خارج شد. پنج شش ماه هیچ خبری از ایشان نبود؛ بعد پیدا شد. خطیب توانای شهرمان بود، آن بارقهی خوب او را گرفت، حرفش کم شد، دیگر حرف نمیزند. آن کرّ و فر را دیگر اصلا ندارد، سوخت و خاموش شد؛ ولکن وجودش پر برکت شد...
👤 بیانات علامه حسن زاده آملی در درس مصباح الانس
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ کلیپ دیدنی| شور و شعف عالِم ملکوتی حضرت آیت الله بهاءالدینی هنگام شنیدن مدح حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان حبیبالله چایچیان (حسان)
• زیرنویس اشعار و بیانات توسط صفحه عارفانه
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ بیانات اشکبار حاج آقای عاملی: قهر کردنها با خدا، غالبا به خاطر امید و انتظاری بوده که شخص از خدا داشته... (به همراه نقل رویایی از مرحوم آیتی)
• زیرنویس بیانات توسط رسانه عارفانه
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انا لله و انا الیه راجعون
صحنه ای ماندگار از تواضع آیت الله صافی گلپایگانی
@Arefane
❖ کتاب «عرفان در آیینه قرآن و روایات (عرفان نظری)» به قلم جناب استاد حسن رمضانی در ۳۹۶ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
• در معرفی این کتاب آمده است: در مقام بیان خاستگاه عرفان اسلامی میتوان بر دو امر تکیه و تأکید کرد: نخست، فطرت و نوع خلقت انسانهاست که ایجاب میکند هر انسانی بتواند به اندازه قابلیّت و تلاشش، ذوقیّات و کمالات عرفانی را تجربه نماید و در خود شکوفا سازد؛ دوم، فرهنگ غنی و تعالیم ناب اسلام، قرآن و روایات اهل بیت (ع) است که مطمئنترین بستر و نیز بهترین عامل برای رشد و به فعلیّت رسیدن قابلیّتهای انسانی میباشد و میتواند انسانها را با بهترین شیوه و مصونترین طریقه به سرمنزل مقصود برساند. تحقیق پیش رو سعی دارد اسلامی و قرآنی بودن این میراث گرانقدر را روشن سازد و ابرهای تیره و تار بدبینیها و سوءتفاهمها را بزداید و بدین گونه راه را برای کمالجویان و حقطلبان هموار کند و موانع را از سر راه آنان بردارد.
• لازم به ذکر است پیشتر، کتاب «عرفان در آیینه قرآن و روایات (عرفان عملی)» از جناب استاد رمضانی منتشر شده بود.
@Arefane
❖ در مکان شریفی از مرحوم علامه طباطبایی قدّسسرّه سوال شد: در بین دعاها، قرآن، نماز و زیارت، کدامیک از همه مهمتر است تا آدمی آنرا انجام بدهد؟ ایشان فرمودند: ذکر [و توجه به] خداوند تبارک و تعالی. و سپس این آیه را خواندند: فَاذکُرونی اَذکُرکُم؛ یعنی شما ذاکر باشید تا من ذاکر شما باشم.
✍ استاد امامی نجفآبادی، مهر جانان، ص ۲۵
@Arefane