❖ دوره ۲ جلدی کتاب «دروس هیئت و دیگر رشتههای ریاضی»
اثر حضرت علامه حسن زاده آملی
زبان: فارسی
جلد: سخت
این کتاب حاصل تدریس حضرت علامه در حوزه علمیه قم بوده که در دو جلد حاوی ۱۱۱ درس، که دروس ۱ تا ۶۵ آن در جلد اول و دروس ۶۶ تا ۱۱۱ آن در جلد دوم به چاپ رسیده است.
علامه حسن زاده آملی در مقدمه کتاب مینویسند: «این کتاب خوشههائی است از خرمن معارف استاد أعظم، طود تحقیق و تفکیر، آیت بزرگ علم و دین، علامه زاهدِ ذوالفنون، الذی عَزَفَت نفسُه عن الدنیا و ما فیها فتَساوی عنده حَجَرُها و ذَهَبُها، معلّم عصره آیه الله العظمی الحاج میرزا ابوالحسن الشعرانی -أفاض الله سبحانه علینا من برکات أنفاسه النفسیه القدسیه- که به مناسبت ذکرای بیستمین سال ارتحال آن جناب به روضه رضوان، به پیشگاه والای ارباب دانش و بینش تقدیم می گردد.»
همچنین در دیباچه مینویسند: «و بعد همی گوید حسن حسنزاده آملی که این کتاب مستطاب دروسی در دانش گرانقدر هیئت و دیگر رشتههای ارزشمند ریاضی است که هر دانشمند دینی را بدان نیاز است زیرا که بیانگر آیات و روایات وقت و قبله و هلال است، و دستور استوار خط سمت قبله و اعتدال و زوال. علاوه این که حاوی معارفی است که ینابیع آب حیاتند، و حائز مطالبی که مصابیح فرا راه وادی ظلمات. تدریس آن در جمع پریشانی به روزهای پنجشنبه و جمعه سال تحصیلی حوزه علمی قم اختصاص یافت.»
سفارش خرید: @rosvaa
@Arefane
❖ کتاب «شمسُ الوحیِ تبریزی»؛ سیرۀ علمی علامه طباطبایی
اثر حضرت آیتالله جوادی آملی
جلد: سخت
تعداد صفحات: ۴۰۸
در مقدمه این اثر آمده است: کتاب حاضر، مجموعه بیانات و بنانات(نوشتجات) حضرت استاد جوادی آملی درباره استاد و مرادشان علامه طباطبایی است. ایشان خود در این زمینه فرموده اند: «ما عشق و ارادت خود به علامه طباطبایی را در این کتاب اظهار کردیم».
این کتاب در سه بخش «علامه و قرآن کریم»، «علامه و علوم عقلی»، و «علامه و عرفان» شکل گرفته است. فهرست برخی مطالب این کتاب بدین شرح است: مهارتهای تفسیری علامه، رتبه تفسیری علامه، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر و تأویل، تفسیر المیزان، حیات قرآنی علامه، تفسیر و علوم قرآنی، ظاهر و باطن قرآن، فراتر از مرزها، انسانیت و تعلیم الهی، عرضه بر قرآن، شیعه در اسلام و قرآن در اسلام، اخلاق قرآنی، ویژگی های فکری، مشی فلسفی، ابتکارات عقلی و فلسفی، تلاش های علمی علامه طباطبایی، حیات عرفانی و اخلاقی علامه، عرفان نظری، عرفان عملی، درجات عوالم هستی، سالک مجذوب، دو خاطره از علامه، شرح صدر در مناظرات علمی، تواضع، بازگشت همه امور به توحید، صفای قرآن و مروه اهل بیت.
سفارش خرید: @rosvaa
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تنوّع علمی عجیب و کمنظیر
یکی مسئلهی تنوّع گستردهی دانشیِ این مرد بزرگ (علامه طباطبایی) است؛ یعنی ایشان در تنوّع دانشی انصافاً کمنظیر است. در طول تاریخ، ما افرادی مثل شیخ طوسی، علّامهی حلّی و امثال اینها را داریم که تنوّع علمی دارند، امّا در زمان ما انصافاً کم است؛ یعنی بنده غیر از ایشان کسی را با این تنوّع علمی نمیشناسم. ایشان فقیه است، اصولی است، فیلسوف است، دارای غُور شدید در عرفان نظری است، عالِم به هیئت و ریاضیات است، عالِم برجستهی تفسیر و علوم قرآنی است ــ که در این زمینه انصافاً ایشان بینظیر است ــ شاعر است، ادیب است، در علم انساب، علم نسب، ایشان یک فرد ماهر و فعّال است ...ایشان یک جدولی دارند که خانوادهی قاضی طباطبائی را معرّفی میکنند؛ یک جدول تاریخی است که به نظر من یک اثر هنری درجه یک است که چاپ شده و در اختیار افراد هست ...یعنی انسان یک تنوّع علمی عجیبی در ایشان مشاهده میکند. حالا مثلاً گفتم ریاضیات و هیئت؛ میدانید ــ یعنی شاید معروف است ــ که نقشهی مدرسه حجّتیّهی فعلی را ایشان کشیده؛ یعنی یک معمار به تمام معنا و یک معمار کامل است.
- رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۸/۱۷
@Arefane | عارفانه
زن مگو، مرد آفرینِ روزگار
زن مگو، بِنتُ الجَلال، اُختُ الوقار
زن مگو، خاکِ دَرَش نقشِ جبین
زن مگو، دست خدا در آستین
سرخوش از صهبای آگاهی شدم
دیگر اینجا زینبُ اللّهی شدم
مدعی گو کم کن این افسانه را
پند بی حاصل مده دیوانه را
کار عاقل رازها بنهفتنست
کار دیوانه، پریشان گفتنست
گنجینة الاسرار، عمّان سامانی
خرید کتاب
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شاگردپروری و فیلسوفسازی
یک جنبهی دیگر علمی این بزرگوار، مسئلهی شاگردپروری است. این شاگردپروریِ مرحوم آقای طباطبائی چیز عجیبی است. این یکی از هنرهای هر عالِمی است؛ در بین علما داریم کسانی که شاگردپرورند و شاگردهای زیادی دارند؛ مرحوم آقای طباطبائی از این قبیل آدمها است. در بین این فلاسفهی دورهی اخیرِ فلسفه در ایران ــ که مرکز فلسفهی کشور هم در واقع تهران بوده ــ از دورهی مرحوم ملّا عبدالله زنوزی و پسر ایشان، آقا علی حکیم، بعد مرحوم میرزای جلوه، میرزا اسدالله قمشهای، اینهایی که برجستگان حکمت و عرفانند که عمدتاً در تهران متمرکز بودند و بخشی هم در جاهای دیگر، مثل مرحوم حاجی سبزواری در سبزوار، یکی دو نفر در قم، یکی دو نفر در اصفهان، یکی دو نفر در مشهد ــ که اینها برجستگان فلسفهاند ــ هیچ کدام از اینها به قدر مرحوم آقای طباطبائی شاگرد برجستهی معروف فیلسوف ندارند. بله، مثلاً حاجی سبزواری شاگردان زیادی دارد که میآمدند پیش ایشان درس میخواندند؛ مرحوم آخوند خراسانی هم شاگرد ایشان است، لکن آخوند خراسانی فیلسوف نیست، فقیهی است که یک مقدار فلسفه خوانده. تربیتِ شاگردِ فیلسوف مثل شهید مطهّری، مثل شهید بهشتی، مثل مرحوم آقای مصباح و دیگران، و مثل بعضی از بزرگانی که امروز هستند، تربیت امثال اینها را به تعدادی که از درس مرحوم آقای طباطبائی استفاده کردند، بنده هیچ سراغ ندارم در هیچ کس دیگری ...ایشان زنده کرد فلسفه را و انصافاً فیلسوفسازی کرد.
رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۸/۱۷
@Arefane | عارفانه
❖ همایش ملی فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء علامه حسن زاده آملی(ره)
همزمان با سالروز جهانی فلسفه
🎙با سخنرانی حضرات آیات و اساتید گرانقدر:
علی اکبـر رشاد
حسن رمضانــی
رضا رمضانی گیلانی
رضا مختاری
زمان: چهارشنبه یکم آذر ماه ۱۴۰۲،
ساعت ۱۸ تا ۲۱
مکان: قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی(جنب حسینیه شهداء)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شاگردان علامه طباطبایی، از نقشآفرینان و شهدای بِنام انقلاب اسلامی
حالا این نکته هم جالب است که شاگردان ایشان ــ یعنی بسیاری از شاگردان ایشان ــ غالباً جزو نقشآفرینان در انقلاب اسلامیاند. در این مجلس خبرگانی که قانون اساسی را نوشت، تعداد زیادی از آن افراد شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند؛ چه در مجلس خبرگان، چه قبل از مجلس خبرگان در آن جمعی که قانون اساسی نوشته میشد که مرحوم آقای مطهّری هم جزو آنها بود، اینها شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند.
و تعدادی از شهدای بنامِ انقلاب اسلامی از شاگردهای آقای طباطبائیاند؛ شهید مطهّری شاگرد ایشان است، شهید بهشتی شاگرد ایشان است، شهید قدّوسی شاگرد ایشان است، شهید آشیخ علی حیدری نهاوندی شاگرد ایشان است؛ از این قبیل شهدای برجسته شاگردهای آقای طباطبائی (رضوان الله علیه) هستند، بعضی هم بحمدالله در قید حیاتند که منشأ افادات زیادی هستند.
- رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۸/۱۷
@Arefane | عارفانه
❖ کتاب نفیسِ «أنَّهُ الحَقّ»
اثر حضرت علامه حسن زاده آملی
زبان: فارسی
۱۵۱ صفحه
کلمۀ مبارکۀ «حقّ»، چه در قرآن مجید و روایات و چه در کتب اصول معارف و فروع احکام و چه در کتب قدما، لفظی ریشه دار است؛ بدین جهت، استاد علامه حسن زاده، بر آن شدند که چندین بار درباره «حق» رسالهای بنگارند، ولی هر بار ناتمام ماند. تا اینکه حضرت علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه، به روضه رضوان ارتحال کردند، لذا از استاد حسن زاده، راجع به یادنامه آن جناب، درخواست شد مقاله یا رسالهای بنویسند. استاد وعده کردند مرقومههایی را که درباره «حق» نگاشتهاند، گرد آورده و آنها را همراه با بعضی از اضافات به صورت رسالهای به پیشگاه ارباب فضیلت تقدیم دارند که این رساله، به نام میمون و مبارکِ «أنَّهُ الحَقّ» مزیّن شد.
این رساله، حاوی مطالبی در بعضی از امّهات و اصول مسائل معارف علمی و عملی، در دو بخش و حول دو محور «حق» و «نفس» است. استاد علامه، خاطرنشان میسازند که ضمن بیان مطالب یاد شده، به ذکر آیات و روایات تبرک جسته و به کلمات اساطین فریقین، تمسک نمودهاند و نیز به طایفهای از نکات ذوقیه و لطایف حِکمیه اشاراتی کردهاند.
سفارش خرید: @rosvaa
@Arefane
فهرست مطالب رسالۀ «أنَّهُ الحَقّ»،
اثر حضرت علامه حسن زاده آملی
بخش اول رساله، در طایفهای از معارف حَقّۀ توحیدیه است با محوریت مسائل زیر: ۱. وحدت حقه حقیقیه، موضوع مسائل اهل تحقیق به صورت بحث نظری است؛ ۲. بحث «حق»، از نظری ناظر به تبکیت سوفسطایی است؛ ۳. معانی «حق»؛ ۴. حق تعالی، إنّیّت محض است، به بیان اهل تحقیق و اهل نظر؛ ۵. تشکیک وجود در اصطلاح اهل نظر و اهل تحقیق؛ ۶. مرتبه، در لسان اهل تحقیق و اهل نظر؛ ۷. وجود حق، غیر متناهی است، لا یشمل بحد و لا یحسب بعد؛ ۸. بیان استاد علامه شعرانی در شرح لا یشمل بحد و لا یحسب بعد؛ ۹. سبق بالحق؛ ۱۰. مطلبی به صورت استحسانی و خطابی در تاکید موضوع مسائل عرفانی؛ ۱۱. تمیز محیط از محاط به امتیاز و تعین احاطی است.
بخش دوم رساله، در طایفهای از معارف علمی و عملی گوهر نفس است، با محوریت مسائل زیر: ۱. انسان، حیّ بن یَقظان است، فرزند پسری به نام عقل کل و مادری به نام نفس کل است؛ ۲. انسان را شأنیّتی است که تواند عاقل موجودات گردد، لا جرم موجودات را شأنیّتی است که معقول وی میگردند؛ ۳. طُرُق اِقتنای معارف؛ ۴. نفس ناطقه انسانی را مقام فوق تجرد است؛ ۵. معرفت نفس؛ ۶. خود را بشناس؛ ۷. من عرف نفسه عرف ربه؛ ۸. مراقبت.
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مکاشفه حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه، هنگام تألیف رسالۀ «أنَّهُ الحَقّ»
(+ نماهنگ لبخند ملیح حضرت علامه طباطبایی)
در یکی از شبهایی که استاد علامه حسن زاده، به تألیف رساله «أنَّهُ الحَقّ» به عنوان یادنامه علامه طباطبایی مشغول بودهاند، برای ایشان مکاشفهای خوش و شیرین رخ داده که مشروح آن را از کتاب هزار و یک کلمه نقل میکنیم:
«در مبارک سحر لیلۀ چهارشنبه، هفدهم ربیع المولود ۱۴۰۲ هق، مطابق ۲۳ دیماه ۱۳۶۰ هش، شب فرخنده میلاد خاتم انبیاء -صلی الله علیه و آله- و وصیّ او، صادق آل محمد -صلوات الله علیهم- که مصادف با شب شصتم از ارتحال حضرت استادم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان بود، به ترقیم رسالۀ «أنَّهُ الحَقّ» به عنوان یادنامۀ آنجناب اشتغال داشتم، ناگهان مِثال مبارکش با سیمای نورانی حاکی از «سیماهُم فی وجوهِهِم مِن اَثرِ السُّجود» برایم متمثّل شد -فتَمَثَّلَ لنا بَشَراً سَویّاً- و با لهجهای شیرین و دلنشین از طیبِ طویّت و حُسنِ سیرت و سریرتم، بدین عبارت بشارتم داد: «تو نیکو صورت و نیکو سیرت و نیکو سریرتی»؛ تا چند لحظهای در حضور انورش مشرف بودم، رضوان الله تعالی علیه و افاض علینا من برکات انفاسه النفیسة.»
@Arefane | عارفانه
عارفانه
❖ همایش ملی فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء علامه حسن زاده آملی(ره) همزمان با سالروز جهانی فلسفه 🎙ب
گزارشی از همایش «فلسفه و معنویت» که امشب به مناسبت بزرگداشت حضرت علامه حسن زاده آملی برگزار شد، خدمت عزیزان ارائه میشود. سعی شده عبارات و نکاتی که از سخنرانان مراسم تقدیم میشود، نسبتاً دقیق باشد، گرچه خالی از احتمال خطا نیست.
همه سخنرانان امشب، از شاگردان و مستفیدان محضر علامه بودند. اولین سخنران، استاد علیاکبر رشاد بود.
استاد علیاکبر رشاد: «بنده منظومۀ «دفتر دل» استاد علامه حسن زاده را شرح کردم و برای چاپ به دانشگاه تهران دادم که متأسفانه آن نسخه مفقود شد و نتوانستیم به چاپ برسانیم. ولی برای شرح دفتر دل، جلساتی را به محضر استاد علامه میرفتم و ایشان توضیحاتی راجع به ابیات میدادند که برخی نوارهای آن جلسات ضبط شده و الآن موجود است. انشاءالله توفیق و حوصلهای دست دهد که باتوجه به همان نوارها، بتوانم دوباره شرحی بر دفتر دل بنویسم.»
@Arefane
استاد علیاکبر رشاد: «از راههای فهم آثار یک فرد و اینکه بالاترین دغدغههای آن فرد چه بوده، این است که کلمات کلیدی یا عناوینی که مکرّر در آثار آن فرد به کار رفته است را بررسی کنیم. مثلاً با بررسی آثار و خصوصا اشعار استاد علّامه حسن زاده، واژههای «شب» و «شیدایی» و نگاه عاشقانه به شب، در آثار و اشعار ایشان به وفور یافت میشود. مثل این غزل که از زیباترین غزلهای استاد است:
شُد گاهِ وصلِ دلدار، قُم ايّها المُزَّمِّل
آمد زمانِ ديدار، قم ايها المزمل
وقت سفر رسيده، يعنى سحر رسيده
بيدار باش؛ بيدار، قم ايها المزمل
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 زیبایی ببینید| کلیپی زیبا از دیدار مدالآوران و قهرمانان ورزش کشور با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۹/۱
@Arefane
🌿 استاد علیاکبر رشاد: بنده سال ۱۳۶۳ با الهام از مصراعِ «طُرّۀ عشق، شِکَن در شِکَن است» که از سرودههای استاد علامه حسن زاده است، غزل زیر را سرودم. استاد علامه مکرر میفرمودند: «من غزل شما را از بَر کردم». گاهی هم در حضور بنده این غزل را از حفظ میخواندند.
پیچِ گیسوی تو رأسُ الفِتَن است
کفرِ هندوی توأم راهزن است
بیت ابروی تو در دفتر حُسن
شاهبیت غزل ذُوالمِنَن است
مَطلعِ شعرِ قَدَت را نازم
گرچه هندوست ولی تُرکفَن است
دوش، عرشی نَفَسی میفرمود:
«طُرّۀ عشق، شکن در شکن است»
دل این بیدلِ واله، عمری است
که اسیرِ خَم آن پر شکن است
شیخِ ما رازِ حیات افشا کرد
دوش تا دید خمارْ انجمن است
تو که هر لحظه دو صد جلوه کنی
از چه پس پاسخ دیدار، «لَن» است
خودْ صلیبِ قَلَم از عهدِ صِغَر
چون «رشاد» آخته بر دوش من است
@Arefane | عارفانه