29.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 ما کجا و حضرت زهرا (سلام الله علیها) کجا ...
🔸 یک سوالی که زیاد مطرح میشه 👇
❓ وقتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آن درجات بالای معنوی قرار دارند، چگونه می توانند برای ما که فاصله بسیار زیادی با آنان داریم الگو باشند؟
✅ دکتر میرباقری در این ویدئوی کوتاه با بیان این نکته مهم که خداوند معصومین (علیهمالسلام) رو مثل همه ما از جنس بشر قرار داده پاسخ این سوال رو بیان فرمودند.
لطفا دوستان علاقمند با مباحث کانال را با لینک زیر جهت عضویت راهنمایی بفرمایید:
@Ashenaiibanahjolbalaghe
آشنایی با نهجالبلاغه
https://eitaa.com/Ashenaiibanahjolbalaghe
🔸#ادب
🍃از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم گشت از فیض رب
🍃بی ادب تنها نه خود را داشت بد
بلکه آتش در همه آفاق زد
🔹در معنای ادب گفتهاند: نگاهداشتن و رعایت شرایط هر چیز
🔸و در اصطلاح، ملکه ای است در شخص که او را از کارهای زشت باز می دارد.
همچنین رعایت کردن حدود هر کسی عبارت است از ادب نسبت بدان کس.
🌸 آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره ادب می فرمایند:
الأدبُ كمالُ الرَّجُلِ .
ادب، كمال انسان است.
📚غررالحکم / ۹۹۸
🌸 و فرمود:
اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ الاَدَبِ اَحْوَجُ مِنْهُمْ اِلَى الْفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ؛
▫️مردم، به ادب (فرهنگ و تربيتِ) درست، نيازمندترند، تا به طلا و نقره.
📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۴۷، ح۵۰۸۰
🌸 و فرمود:
عَلَيْكُمْ بِالاَدَبِ، فَاِنْ كُنْتُمْ مُلوكا بَرَزْتُمْ وَ اِنْ كُنْتُمْ وَسَطا فُقْتُمْ، وَ اِنْ اَعْوَزَتْكُمُ الْمَعيشَةُ عِشْتُمْ بِاَدَبِكُم؛
▫️ادب بياموزيد، زيرا كه [در اين صورت] اگر پادشاه باشيد، برجسته مىشويد، اگر ميانه باشيد، سرآمد مىشويد و اگر تنگدست باشيد، با ادبتان گذران زندگى مىكنيد.
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۲۰، ص ۳۰۴،ح ۴۸۳
🌸 و آقا امام صادق عليه السلام فرمودند:
لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ يُورِثُ أَهْلَ بَيْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى يُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ [جَمِيعاً]
▫️مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت كند.
📚مستدرك الوسايل و مستنبط المسایل ج ۱۲، ص ۲۰۱، ح۱۳۸۸۱
✅ بی گمان یکی از برجسته ترین ویژگیهای حضرت زهرا علیهاالسلام نیز ادب آن حضرت بوده است.
🔹آن حضرت به عنوان دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و یک معصوم، ادب را در خویش به حدّ کمال رساند و آن را در همه مراحل زندگی مراعات می نمود.
🔹در تاریخ آمده است که یکی از آداب و رسوم زمان آن حضرت این بود که یکدیگر را به اسم صدا می کردند.
▫️حتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله را به نام آن حضرت صدا می زدند؛ در حالی که این امر خلاف ادب و به دور از شأن آن حضرت بود.
🔹تا اینکه خداوند برای مؤدّب ساختن این افراد در پیشگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله ، این آیه ۶۳ سوره نور را نازل فرمود:
«لاَّ تَجْعَلُواْ دُعَآءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَآءِ بَعْضِکُم بعضًا»
«خطاب کردن پیامبر را در میان خود، مانند خطاب کردن بعضی از خودتان به بعضی [دیگر]قرار مدهید.»
🌸 از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است که حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود:
«وقتی که آیه «لاَّ تَجْعَلُواْ دُعَآءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَآءِ بَعْضِکُم بَعْضًا» بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد، من هم تصمیم گرفتم از آن پس، آن حضرت را به جای «ای پدر»، «رسول خدا» خطاب نمایم؛ لذا آن حضرت را «یا رسول اللّه» گفتم.
رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند:
«ای فاطمه! این آیه درباره تو و خانوادهات نازل نشده، تو از منی و من از تو هستم.
این آیه درباره درشتخویان از قریش و اهل کبر و غرور نازل شد.
📚ابن مغازلی، مناقب، ص ۳۶۴
#ایام_فاطمیه
#فاطمیه
#شرح نامه ۳۱
نهج البلاغه
📌قسمت ۴۰
❣امام عليه السلام در ادامه اين سخن به هفت وصف از صفات خداوند اشاره مى کند:
⚜نخست مى فرمايد:
✨وَلَکِنَّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ کَمَا وَصَفَ نَفْسَهُ
💠 «ولى او خداوند يگانه است، همان گونه که خودش را به اين صفت توصيف کرده است»
✍اين وصف نتيجه استدلالى است که امام عليه السلام قبلاً بيان فرمود که اگر پروردگار و معبود ديگرى بود، فرستادگان او به سراغ تو مى آمدند و آثار ملک و سلطانش را در همه جا مى ديدى و افعال و صفاتش را در جبين موجودات مشاهده مى کردى و چون چنين نيست نتيجه مى گيريم که او خداوندى است يکتا.
🔹اضافه بر اين در قرآن مجيد نيز بارها خودش را به يکتايى توصيف کرده که نمونه بارز آن سوره توحيد است و از آنجا که او صادق است و کذب و دروغ که نتيجه نياز و عجز و هواپرستى است در ذات او راه ندارد، بنابراين مى توانيم در اين وصف و ساير صفاتش، بر دليل سمعى; يعنى آيات و روايات قطعى تکيه کنيم.
⚜در دومين وصف مى فرمايد:
✨لاَ يُضَادُّهُ فِي مُلْکِهِ أَحَدٌ
💠«هيچ کس در ملک و مملکتش با او ضديت نمى کند»
🔰اين همان توحيد در حاکميّت است که يکى از شاخه هاى توحيد افعالى است، مالک يکى است و حاکم يکى. دليل آن هم روشن است، زيرا وقتى بپذيريم خالق اوست طبعا مالک و حاکم جز او نمى تواند باشد. آن هم خالقيت مستمر، چرا که مى دانيم خلقتش دائمى است؛ يعنى ما لحظه به لحظه آفريده مى شويم درست مانند نور چراغ که به منبع مولّد برق ارتباط دارد و اگر يک لحظه رابطه اش قطع شود خاموش مى گردد. آرى او همه روز خالق است و همواره حاکم و مالک.
📝ادامه دارد.....
┏━━━🍃🌹🍃━━━┓
4_5870571732095468744.mp3
29.38M
🎙سخنرانی مرحوم استاد فاطمینیا
جلسه سوم
با موضوع سیری در نهجالبلاغه
ای پسر تو بینشانی از علی
عین و لام و یا تو دانی از علی
تو ز عشق جان خویشی بیقرار
و او نشسته تا کند صد جان نثار
شعر از: شیخ فریدالدین عطار نیشابوری
شخصی به امیر مؤمنان سلام الله علیه گفت: میخواهم تجارت کنم.
آن حضرت پرسید: آیا احکام الهی را آموخته ای؟
پاسخ داد:برخی از آنها را آموختم.
حضرت فرمود: وای بر تو؛ کسی که میخواهد تجارت کند، ابتدا باید دانش و احکام آن را بیاموزد و اگر از حلال و حرام نپرسد، در ربا می افتد.»
آیت الله جوادی آملی، مفاتیح الحیاة، صفحه ۶۱۰