eitaa logo
آشنایی با نهج‌البلاغه
187 دنبال‌کننده
834 عکس
321 ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اينكه گفتند: «دُم علی الطهارة يوسع عليك رزقك»[۱] يعنی دائماً باوضو باشيد روزی شما زياد مي‌شود، تنها روزی به معنای نان و آب و اينها نيست، علم روزی است، اخلاق روزی است، عقل روزی است، فضيلتها روزی است. روزيهای ظاهری هم روزی است فرمود: «دُم علی الطهارة» دائماً باوضو باشيد اين اثر دارد از همين راهها شروع ميشود.» درس اخلاق ۹۱/١/١٠ ‌[۱]فیض القدیر شرح جامع الصغیر صفحه ۳۶۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از کتاب و کتابخوانی
💠الإمامُ عليٌّ عليه السلام : اِعلَمْ أنَّ لِكُلِّ ظاهِرٍ باطِنا عَلى مِثالِهِ ، فَما طابَ ظاهِرُهُ طابَ باطِنُهُ ، و ما خَبُثَ ظاهِرُهُ خَبُثَ باطِنُهُ ، و قَد قالَ الرَّسولُ الصّادِقُ صلى الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ يُحِبُّ العَبدَ و يُبغِضُ عَمَلَهُ ، و يُحِبُّ العَمَلَ و يُبغِضُ بَدَنَهُ . . 🖌امام على عليه السلام : بدان كه هر آشكارى،نهانى همانند آن دارد؛ بنا بر اين، آنچه آشكارش پاك است، نهانش نيز پاك است و آنچه آشكارش پليد است، نهانش نيز پليد است. پيامبرِ راستگو صلى الله عليه و آله ، فرموده است : خداوند، گاه بنده اى را دوست دارد و عملش را دشمن مى دارد و گاه عملش را دوست دارد و شخصِ او را دشمن مى دارد. 📙نهج البلاغة : الخطبة 154 📚 @ketab_Et
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارزش جان انسان سخنی از مقام معظم رهبری مُدَّ ظِلُّهُ العالی : قیمت وجود شما خیلی بالا است؛ این را فقط به بهشت بفروشید؛ به هیچ چیزی کمتر از بهشت نفروشید که خدای متعال هم خریدارش است؛ جان ،مال خدا است ، خدا هم خریدارش است. اِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة. ۱۴۰۱/۸/۸
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ✍امام على عليه السلام: نياز عاقلان به ادب، همانند نياز كشتزاربه باران است. 📚 غررالحكم ح۳۴۷۵ ⏳امروز چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱ ۲۸ ربیع الثانی ۱۴۴۴ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
! ══💝══════ ✾ ✾ ✾ 📌 امام عليه السلام با صراحت بيشترى از آينده تاريک مردم سست و بى وفاى «کوفه» خبر مى دهد و مى فرمايد : 🔹أَمَا وَاللهِ، لَيُسَلَّطَنَّ عَلَيْکُمْ غُلاَمُ ثَقِيف الذَّيَّالُ الْمَيَّالُ يَأْکُلُ خَضِرَتَکُمْ، وَيُذِيبُ شَحْمَتَکُمْ 💠 «آگاه باشيد ! به خدا سوگند ! جوانکى از طايفه «بنى ثقيف» که متکبّر و هوس باز است بر شما مسلّط مى شود، اموال و کشتزارهاى سرسبز شما را مى خورد و قوّت و قدرت شما را مى گيرد» ✍ «منظور از «غُلامُ ثَقِيف»، «حجّاج بن يوسف ثقفى» است که از قبيله «بنى ثقيف» بود و در دوران حکومت «عبدالملک مروان»، به عنوان والى «کوفه» انتخاب شد، مردى بسيار سنگدل، خون خوار، پست و آلوده بود و «عبدالملک» مخصوصاً او را براى انتقام گرفتن از مردم «کوفه» و خاموش کردن شعله هاى قيام بر ضد «بنى اميه» انتخاب کرده بود و همان گونه که امام عليه السلام در اين سخنش پيش بينى فرموده، او بر هيچ کس و هيچ چيز رحم نکرد، اموال مردم را غارت مى نمود و از خون ريزى ابا نداشت و چنان مردم در زمان او تحت فشار واقع شدند که به گفته امام عليه السلام از آنها تنها استخوان و پوستى باقى ماند. ✔️و اين است عاقبت کسانى که رهبر آگاه و بيدار و دلسوز و مهربان و عادلى همچون على عليه السلام داشته باشند و در برابر او نافرمانى کنند 📘 ۱۱۶
نامه ۵۳ نهج البلاغه 📌قسمت ۲۶ ❣امیر المومنین علیه السلام در ادامه نامه به امام حسن می فرماید : ✨وَأَنْ أَبْتَدِئَکَ بِتَعْلِيمِ کِتَابِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَتَأْوِيلِهِ، وَشَرَائِعِ الاِْسْلاَمِ أَحْکَامِهِ، وَحَلاَلِهِ وَحَرَامِهِ، لاَ أُجَاوِزُ ذَلِکَ بِکَ إِلَى غَيْرِهِ 💠 «و چنين ديدم که در آغاز، کتاب خدا را همراه تفسيرش و اصول و احکامش و حلال و حرام آن به تو تعليم دهم و تو را به سراغ چيزى غير از آن (که ممکن است منشأ گمراهى شود) نفرستم» ✍شک نيست که عالى ترين تعليمات اسلام از عقايد و احکام و اخلاق، در قرآن است و سنّت پيامبر و معصومان شرحى است بر فروع و مسائل مربوط به آن، لذا امام به هنگام تربيت فرزندش از قرآن شروع مى کند و به همه مسلمانان تعليم مى دهد که آموزش فرزندان را از قرآن آغاز کنند تا گرفتار وسوسه هاى شياطين جن و انس نشوند. 🔹منظور از «تأويل» در اينجا تفسير قرآن است، زيرا در قرآن مطالبى است که گاه به اجمال بيان شده و در اينجا توضيح و تفسير پيغمبر و امام و آگاهانى را که از قرائن حاليه و مقاميه آگاهند، مى طلبد و منظور از شرايع اسلام در اينجا عقايد اسلامى است، به قرينه اينکه احکام بعد از آن ذکر شده است، هرچند شرايع و شريعت به اصول و فروع هر دو اطلاق مى شود و تعبير به «حَلاَلِهِ وَحَرَامِهِ» توضيحى است براى احکام، زيرا عمده احکام مربوط به حلال و حرام است، هرچند احکام ديگرى از قبيل مستحبات و مکروهات و احکام وضعيه نيز دارد. 🔅جمله «لاَ أُجَاوِزُ ذَلِکَ بِکَ إِلَى غَيْرِهِ» ✔️اشاره به اين است که من تمام حقايق دين را خالى از هرگونه خطا و اشتباه در قرآن مى بينم، لذا تو را به سراغ راه هاى مشکوک در عقايد و احکام نمى فرستم. 📝ادامه دارد .... ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓