eitaa logo
آشنایی با نهج‌البلاغه
187 دنبال‌کننده
834 عکس
321 ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امير مؤمنان سلام الله علیه فرمودند: هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحرخیزی برای تأمین معاش فرزندان و خانواده نیست. مفاتیح الحیاة صفحه ۸۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌹امام علی علیه السلام می فرمایند: فَانْظُرْ إِلَى الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ، وَالنَّبَاتِ وَالشَّجَرِ، وَالْمَاءِ وَالْحَجَرِ، وَاخْتِلاَفِ هذَا اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وَتَفَجُّرِ هذِهِ الْبِحَارِ، وَكَثْرَةِ هذِهِ الْجِبَالِ، وَطُولِ هذِهِ الْقِلاَلِ. وَتَفَرُّقِ هذِهِ اللُّغَاتِ، وَالْأَلْسُنِ الُْمخْتَلِفَاتِ.فَالْوَيْلُ لِمَنْ أَنْكَرَ الْمُقَدِّرَ، وَجَحَدَ الْمُدَبِّرَ! زَعَمُوا أَنَّهُمْ كَالنَّبَاتِ مَا لَهُمْ زَارِعٌ، وَلاَ لاِخْتِلاَفِ صُوَرِهِمْ صَانِعٌ؛ وَلَمْ يَلْجَؤُوا إِلَى حُجَّةٍ فِيها ادَّعَوْا، وَلاَ تَحْقِيقٍ لِمَا أَوْعَوْا. وَهَلْ يَكُونُ بِنَاءٌ مِنْ غَيْرِ بَانٍ، أَوْ جِنَايَةٌ مِنْ غَيْرِ جَانٍ! خورشيد و ماه وگياه و درخت و آب و سنگ را بادقت بنـگر، و نيز آمـد و شد شب و روز را و درهم خروشيدن درياها و انبوهى كوهها و بلنداى قله ها را و نيز كثـرث واژگان و گوناگونى زبانها را در نظر آر. با اين همه، واى بر آنان كه تقديرگر آفرينش را انكار مى كنند و مدبر نظام هستى را ناديده مى گيرند. اينان مى پندارند چون علفهاى هرز، كشاورزى ندارند و چهره هاى گونه گون آنان را نگارگرى نيست، بى آنكه براى پندار خود به دليل و برهانى تكيه كنند و براى جنجال بيهوده شان پشتوانه تحقيق و پژوهشى داشته باشند. نهج البلاغه خطبه ۱۸۵
🌺 نهج‌البلاغه: ✨ملَکَتْنِي عَيْنِي وَأَنَا جَالِسٌ، فَسَنَحَ لِي رَسُولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: فَقُلْتَ يَا رَسُولَ اللهِ، مَاذَا لَقِيتُ مِنْ أُمَّتِکَ مِنَ الْأُوَدِ وَاللَّدَدِ؟ فَقَالَ: «ادْعُ عَلَيْهِمْ»، فَقُلْتُ: أَبْدَلَنِي اللهُ بِهمْ خَيْراً مِنْهُمْ، وَأَبْدَلَهُمْ بِي شَرّاً لَهُمْ مِنِّي. 🔹همان گونه كه نشسته بودم، خواب چشمانم را ربود، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را ديدم، پس گفتم اى رسول خدا، از امّت تو چه تلخى ها ديدم و از لجبازى و دشمنى آنها چه كشيدم. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: نفرينشان كن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد، و به جاى من شخص بدى را بر آنها مسلّط گرداند. 🔸سید رضی می گوید: كلمه «أود» يعنى كجى و انحراف و «لدد» يعنى دشمنى و خصومت، و اين از فصيح ترين كلمات است ۷۰
در راه حق 💥أَيُّهَا النَّاسُ، لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ، فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ 🌖اى مردم در راه راست، از كمى روندگان نهراسيد، زيرا اكثريّت مردم بر گرد سفره اى جمع شدند كه سيرى آن كوتاه، و گرسنگى آن طولانى است. 📚 ۲۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تدبّر در قرآن
🔴 درخت عقل ✅ اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: 🔹اَلْعَقْلُ شَجَرَةٌ اَصْلُهَا التُّقى وَ فَرْعُهَا الْحَياءُ وَ ثَمَرَتُهَا الْوَرَعُ فَالتَّقْوى تَدعو اِلى خِصالٍ ثَلاثٍ: اِلَى الْفِقْهِ فِى الدّينِ وَ الزُّهْدِ فِى الدُّنْيا وَ الاِْنْقِطاعِ اِلَى اللّهِ تَعالى وَ الْحَياءُ يَدْعو اِلى ثَلاثِ خِصالٍ: اِلَى الْيَقينِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ التَّواضُعِ وَ الْوَرَعُ يَدْعو اِلى خِصالٍ ثَلاثٍ: اِلى صِدْقِ اللِّسانِ وَ الْمُسارَعَةِ اِلَى الْبِرِّ وَ تَرْكِ الشُّبُهاتِ 🔸عقل، درختى است كه ريشه آن؛ تقوا، شاخه‌هايش؛ حياء و ميوه آن؛ پارسايى است. ⬅️ تقوا به سه چيز دعوت مى‌كند: ▫️دين شناسى ▫️بى رغبتى به دنيا و ▫️دل بستگى به خداوند ⬅️ حيا به سه چيز دعوت مى‌كند: ▫️يقين، ▫️خوش اخلاقى ▫️تواضع ⬅️ پارسايى به سه چيز دعوت مى‌كند: ▫️راستگويى ▫️سرعت و شتاب در نيكى‌ها ▫️دورى از كارهاى شبهه‌ناک 📚 مواعظ العددية، ص ۱۶۰
💠مرحوم غلامرضا قدسی: ‼️جوان که بودیم؛ من و آقای خامنه‌ای و چندنفر دیگر درس طلبگی میخواندیم و در هفته، یکروز میرفتیم خانه‌ پیرمردی. پیر، منظور کسی که بتواند راهنمای انسان شود، ما را نصیحت میکردند، یک روز که آقای خامنه‌ای تازه معمم شده بود، رفتیم پیش ایشان، موقع برگشت ایشان گفتند: آقا سیدعلی! با شما کاری داشتم. آقا آنجا ماند و ما آمدیم بیرون. کمی طول کشید، بعد آقا بیرون آمدند. آن موقع یک برافروختگی در سیمای آقای خامنه‌ای مشاهده کردم. گفتم: سید! آقا چه فرمودند؟ گفتند که آقا مرا نصیحت کردند راجع به مسئولیت عمامه‌ای که سرم است، گفتم: خُب اگر واقعاً همین بود، ما هم بهره می‌بردیم. در خلوت آقای خامنه‌ای را دیدم. گفتم این را باید بگویی! گفت: والله ایشان یک چیزی فرمودند که من در خودم یک چنین مسأله‌ای را نمی‌بینم؛ ایشان به من فرمودند: خودت را بساز؛ یادت باشد، تو یک روزی در این مملکت باید حرف اول را بزنی! کتاب: حال اهل درد، صص: ۱۹۷_۲۰۰
نامه ۳۱ نهج البلاغه 📌قسمت ۳۵ ❣ از آنجا که گاهى افراد نادان به سبب بى‌اطّلاعى از حکمتِ حوادث عالم، زبان به اعتراض مى گشايند؛ امام عليه السلام به فرزندش هشدار داده، مى فرمايد: ✨فَإِنْ أَشْکَلَ عَلَيْکَ شَيْءٌ مِنْ ذَلِکَ فَاحْمِلْهُ عَلَى جَهَالَتِکَ، فَإِنَّکَ أَوَّلُ مَا خُلِقْتَ بِهِ جَاهِلاً ثُمَّ عُلِّمْتَ، وَمَا أَکْثَرَ مَا تَجْهَلُ مِنَ الاَْمْرِ، يَتَحَيَّرُ فِيهِ رَأْيُکَ، وَيَضِلُّ فِيهِ بَصَرُکَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذَلِکَ 💠 «و اگر درباره فهم اين امور (حوادث جهان) امرى بر تو مشکل شد، آن را بر نادانى خود حمل کن (و زبان به اعتراض مگشاى) زيرا تو در آغاز خلقت جاهل و نادان بودى و سپس عالِم و آگاه شدى و چه بسيار است امورى که هنوز نمى دانى و فکرت در آن متحير و چشمت در آن خطا مى کند، اما پس از مدتى آن را مى بينى (و از حکمت آن آگاه مى شوى. ✍اشاره به اينکه کسى مى تواند زبان به اعتراض بگشايد که نسبت به همه چيز آگاه باشد و فلسفه تمام حوادث را بداند و آن را موافق حکمت نبيند؛ در حالى که چنين نيست، معلومات انسان در برابر مجهولاتش همچون قطره در مقابل درياست. 🔹در آغاز عمر چيزى نمى داند و تدريجاً نسبت به بعضى امور آگاه مى شود و چه بسيار امورى که در آغاز از فلسفه آن بى خبر است، اما چيزى نمى گذرد که حکمت آن بر او آشکار مى شود. ✔️ آيا انسان با اين علم محدود و با اين تجاربى که درباره جهل و علم خود دارد مى تواند در مورد آنچه نمى داند لب به اعتراض باز کند؟! 📝ادامه دارد... ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓