eitaa logo
آشنایی با نهج‌البلاغه
186 دنبال‌کننده
838 عکس
323 ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🔰عَنْ أبِی عَبْدِ الله - عَلَیْهِ السَّلامُ - فِی قَوْل اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّلِحُ یَرْفَعُهُ» (فاطر/۱۰) قالَ: وَلایَتَنا أهْلَ الْبَیْتِ (و أهْوی بِیَدِهِ إلی صَدْرِهِ) فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنا لَمْ یَرْفَعِ الله لَهُ عَمَلاً. 💬امام صادق - علیه السلام - در تفسیر آیه «سخنان پاکیزه به سوی او (خدا) صعود می‌کند و عمل صالح آن را بالا می‌برد» فرمودند: ولایت ما اهل بیت مایه عروج عمل است (و سپس به سینه خود اشاره کرد و) فرمودند: کسی که ولایت ما را ندارد، خداوند هیچ عملی را از او بالا نمی برد. 📚«نور الثقلین، ج ۴، ص ۳۵۳»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 چرا خداوند من را برگرداند !؟ 🔸 اولین نماز جمعه‌ی پس از حادثه ترور و پاسخ ایشان به این سوال که چرا خداوند من را برگرداند ... 🗓 ۶ تیر سالروز ترور نافرجام در مسجد ابوذر ... خدا آقامونو برامون نگه داشت ❤️🙂🤲 خدایا شکرت🤲
doa_arafeh.pdf
1.37M
🔺دعای عرفه ⬅️ به تفکیک فرازهای دعا + ترجمه
🪐بهشت در ناراحتى‌ها و جهنم در شهوات پيچيده شده است 🔸فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ؛ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ، فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ، فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَيْءٍ مَنْزِعاً وَ ... 🟤همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس‌ها و شهوات گرفته است. آگاه باشيد چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مى گيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مى شود. پس رحمت خداوند بر كسى كه شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سركوب كند، زيرا كار مشكل، باز داشتن نفس از شهوت بوده كه پيوسته خواهان نافرمانى و معصيت است.... ✍اين يک واقعيت است که انسان در مسير اطاعت فرمان خدا اعم از عبادات و غير آن و نيز براى کسب فضايل اخلاقى و دفع رذايل، بايد راه هاى پر پيچ و خمى را طى کند و از فراز و نشيب ها و گردنه هاى صعب العبور بگذرد و هر لحظه مراقب خطرهايى که از چپ و راست او را تهديد مى کند باشد تا به سر منزل مقصود برسد، ولى در مسير گناه، نفس سرکش گويى در جاده صاف و بدون مانع و خالى از پيچ و خم با سراشيبى مطلوب حرکت مى کند. همين است سرّ پاداش مطيعان و رمز کيفر عاصيان. 📘 ۱۷۶
💐از اشعار امیرالمومنین علی علیه السلام: 🍁انگار خودم و فرزندانم را در میدان کربلا می‌بینم، محاسن ما با خون خضاب می‌شود همانطور که لباس‌های عروس خضاب می‌شود رحمت خدا بر قیام‌کننده ما... حسین من! او انتقام من و تو را خواهد گرفت، پس بر غم‌ها صبور باش... آنجاست که دیگر عذرخواهی برای ظالمان سودی ندارد . کَأَنِّی بِنَفْسِی وَ أَعْقَابِهَا / وَ بِالْکَرْبَلَاءِ وَ مِحْرَابِهَا فَتُخْضَبُ مِنَّا اللِّحَی بِالدِّمَاءِ / خِضَابَ الْعَرُوسِ بِأَثْوَابِهَا ... سَقَی اللَّهُ قَائِمَنَا صَاحِبَ/ الْقِیَامَةِ وَ النَّاسُ فِی دَأْبِهَا هُوَ الْمُدْرِکُ الثَّأْرِ لِی یَا حُسَیْنُ/ بَلْ لَکَ فَاصْبِرْ لِأَتْعَابِهَا ... هُنَالِکَ لَا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ / قَوْلٌ بِعُذْرٍ وَ إِعْتَابِهَا 📚الصراط المستقيم: ج ۲، ص ۲۶۴. 📚بحار الأنوار: ج ۵۱، ص ۱۳۱.
💠 حکمت ۹۱ نهج البلاغه؛ 🔰قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ [الْحِكْمَةِ] الْحِكَمِ 📝 امیرالمومنین علی علیه السلام: اين قلب ها همچون بدن‌ها خسته مى‌شوند، براى شادابی و رفع خستگی قلوب لطائف حكمت آميز را بجوئید. 📙 ۹۱
🍃قَالَ علیه السلام مَثَلُ الدّنیَا کَمَثَلِ الحَیّةِ لَیّنٌ مَسّهَا وَ السّمّ النّاقِعُ فِی جَوفِهَا یهَویِ إِلَیهَا الغِرّ الجَاهِلُ وَ یَحذَرُهَا ذُو اللّبّ العَاقِلُ 🍃مثل دنیا مثل آن ماری است که هنگام دست کشیدن نرم، ولی زهر درون آن کشنده است، شخص مغرور نادان به سمت آن میل می کند، اما عاقل دوراندیش از آن دوری می جوید). امام علیه السلام دنیا را همانند ماری دانسته است. توضیح آن که دنیا در نظر بیننده، طعمه ای لذیذ و دسترسی بدان سهل است، در حالی که دلبستگی بدان و دستیازی بر آن باعث بدبختی اخروی و عذاب دردناک است، بنابراین شخص ناآگاه از سرانجام بد آن به طرف آن می رود، و شخص خردمند آگاه از حال دنیا از آن دوری می کند، از آنجا که دست مالیدن بر مار ملایم و جلوه‌ی آن نیکوست، نادان آن را النگویی از طلا و نقره تصور می کند و به دلیل ناآگاهی از زهر درون مار، به سمت او می رود، ولی آن که مار را می شناسد از آن دوری می جوید. ۱۱۹
💐 امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✨نفس گوهرى است گرانبها، هرکس که آن را نگهدارى کرد او را به مقام عالى خواهد رسانید و هرکس که در نگهداریش کوتاهى نمود او را به پستى خواهد کشید. ⚡️غرر الحکم/ص ٢٢۶ 💐در روایتی دیگر می فرماید:هرکس که نفسش شریف بود، عواطفش زیاد خواهد بود. ✨غرر الحکم/ص  ۶۳۸
عید قربان است‌ ای یاران گل افشانی کنید در منای دل، وقوف از حج روحانی کنید تا نیفتاده است جان درپنجه‌ی گُرگِ هوا گوسفند نَفس را گیرید و قربانی کنید 🌸عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت 🌹 مبارک باد.🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌸 الهی ، خانه کجا و صاحب خانه کجا؟ طائفِ آن کجا و عارفِ این کجا؟ آن سفر جسمانی است و این روحانی؛ آن برای دولتمند است و این برای درویش؛ آن اهل و عیال را وداع کند و این ماسوا را؛ آن تَرکِ مال کند و این تَرکِ جان؛ سفر آن در ماهِ مخصوص است و این را همه‌ی ماه، و آن را یک بار است و این را همه‌ی عمر؛ 🍁 آن سفر آفاق کند و این سِیر اَنفس؛ راه آن را پایان است و این را نهایت نَبُوَد؛ آن می‌رود که برگردد و این می‌رود که از او نام و نشانی نباشد؛ آن فرش پیماید و این عرش؛ آن مُحرِم می‌‌شود و این مَحرَم؛ آن لباس اِحرام می‌‌پوشد و این از خود عاری می‌شود؛ آن لبّیک می‌گوید و این لبّیک می‌‌شنود؛ 🌸 آن تا به مسجدالحرام رسد و این از مسجد اَقصی بگذرد؛ آن اِستلام حَجَر کند و این اِنشقاقِ قَمَر؛ آن را کوه صفاست و این را روح صفا؛ سعی آن چند مَرّه بین صفا و مروَه است و سعی این یک مَرّه در کشور هستی؛ آن هروَله می‌‌کند و این پرواز؛ آن مَقام ابراهیم طلب کند و این مُقام ابراهیم؛ آن آب زمزم نوشد و این آب حیات؛ آن عَرَفات بیند و این عَرَصات؛ 🍁 آن را یک روز وقوف است و این را همه روز؛ آن از عرفات به مَشعَر کوچ کند و این از دنیا به محشر؛ آن درک مِنا آرزو کند و این ترک تمنّا را؛ آن بَهیمه قربانی کند و این خویشتن را؛ 🌸 آن رَمی جَمَرات کند و این رَجْم هَمَزات؛ آن حَلْق رأس کند و این ترک سَر؛ آن را (لا فُسوقَ و لا جِدالَ فِی الحَجّ) است و این را (فِی الْعُمر)؛ آن بهشت طلبد و این بهشت آفرین؛ لاجرَم آن حاجی شود و این ناجی؛ خنک آن حاجی که ناجی است! 📚 الهی نامه ، ص ۳۱