یا فارق / ای جداکننده
امیر المومنین امام علی (ع) می فرماید: {خدای فارق} روشنی را ضد تاریکی ساخت و خشکی را ضد تری و این است فرموده خدای تعالی :
وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (آیه 49 سوره ذاریات )
و از هر چیز ی دو زوج آ فریدیم ، امید که شما یاد آور شوید.
متذ کرشوید بین گذشته و آینده، جدایی انداخت ، تا دانسته شود ، برای او ، پس و پیشی نیست . (نهج البلاغه، خطبة ۱۸۶)
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ يا خالِقُ يا رازِقُ، يا ناطِقُ يا صادِقُ، يا فالِقُ يا فارِقُ، يا
فاتِقُ يا راتِقُ، يا سابِقُ يا سامِقُ (جوشن کبیر)
خدايا ! از تو مىخواهم به حق نامت اى آفريننده، اى روزى ده ، اى گويا ، اى راستگو ، اى شكافنده، اى جدا كننده، اى باز كننده، اى پيوست دهنده ،اى سبقت جوينده، اى بلندمرتبه
یا فارق!
مارا از شر خطاها و گناهان مان نجات بخش و به رأ فت و مهربانی خود گره بزن ،که جز این راه نجاتی برای خود نمی شناسیم .
یا ستّار / ای پوشاننده
"ستّار" نام زیبای خداوندی که سه خصوصیّت دارد:
1-عیب پوش ومخفی کننده ی معاصی وگناهان مؤمنا ن است .
یا سَتارَ العُیُوب ای پوشاننده عیب ها (دعای کمیل)
2-پرده پوش و راز نگهدار پیامبران و اولیاءو مومنان و رمز و رازهای کتاب آسمانی خویش است .
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا (آیه45 /اسراء)
هنگامى كه قرآن بخوانى ، ميان تو و آنان كه به آخرت ايمان ندارند ، پردهاى نامريى قرار مىدهيم [كه به سزاى لجاجت و كفرشان از فهم قرآن محروم شوند .]
3-و مانعی برای فهم و درک کافران و مشرکان است .
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (آیه 7 سوره بقره) خدا [به كيفر كفرشان] بر دلها وگوشهايشان مُهر [تيرهبختى]نهاده ،و بر چشمها ى [دلشان] پردهاى [از تاريكى است كه فروغ هدايت را نمىبينند] ، و براى آنان عذابى بزرگ است .
ذکرِ مداوم "یا ستّار"، مؤمنان صالح را در پرده پوشی معاصی و گناهان گذشته شان امیدوار می سازد.
یا ستّار!
بسیاری از اعتبار و منزلت ما در نزد همنوعان مان ناشی از پرده پوشی تو بر عیوب و گناهان پنهان ماست. اگر درِ ورود به بارگاه توبه ات پشیمانی
یا غفّار /ای بخشنده و ای پوشاننده گناهان و زشتی ها و عیب ها
وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ ( آیه135 سوره آل عمران)
و چه کسی غیر از خدای مهربان گناهان را می بخشد؟
خداوند پوشاننده بدی ها و گناهان ماست تا از گناهان توبه کرده و جبران نمائیم، حال چرا ما این گونه نباشیم و عیب و بدیهای دیگران را نپوشانیم؟
وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ (آیه 82 سوره طه)
ومسلماً من آمرزنده هستم برای کسی كه توبه كرد و ايمان آورد وكار شايسته انجام داد، سپس در راه مستقيم پايدارى و استقامت ورزيد.
با گفتن مرتب این ذکر،گناهانِ بزرگ آمرزیده می شود.
یا غفار! بپوشان و بیامرز ما را .
یا مختار / ای صاحب اراده و اختیار
خدای قادر به واسطه آن که در انجام هر فعل و ترک آن مجبور نیست ، مختارِ آگاهی است که صاحب اراده و اختیار کامل بوده و این قدرت و اختیار از صفات کمال اوست .
تکرار ذکر"یامختار" گوشزد این نکته به مؤمنِ ذاکر است که خداوند متعال علی رغم تسلط مطلقش بر بندگان، مانع اختیار و آزادی آنان (در چار چوب مشخص شده) نمی باشد و کسی نمی تواند ادعا کند من کارهایم را از روی اجبار انجام می دهم و مسئول اعمال خود نیستم.
اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ
خدايا ! اى مالك همه موجودات !
تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ
به هر كه خواهى حكومت مىدهى،
وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ
و از هر كه خواهى حكومت را مىستانى،
وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ
و هر كه را خواهى عزّت مىبخشى،
وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ
و هر كه را خواهى خوار و بىمقدار مىكنى،
بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هرخيرى به دست توست، يقيناً تو بر هر كارى توانايى.
( آیه 26 سوره آل عمران)
یا فتّاح / ای گشاینده درهای رحمت وپیروزی
هُوَ الفَتَّاحُ العَلیِم ( آیه 36 سوره سباء)
او گره گشای مشکلات و دانای عالِم است.
این ذکرباعث پاکیزه شدن نفس وبرطرف شدن حجابهای نفسانی گشته ومشکل گشای صالحانِ مؤمن و ذاکر است.
خداوند متعال گشاینده تمام درهای بسته است . لذا مفتاح تمام مشکلات و مسائل جهان آفرینش به دست آن کسی است که افتتاح خلقت با اوست.
اگر کسی می خواهد حجاب های بین خود و خالق را برطرف کند، ذکر«یا فتاح» را بگوید.
یا فتاح!
همه ی گره های مشکلات پیدا و پنهان مان را بگشا و قلب مان را تنها به مِهرخویش مُهر و موم کُن.
یا نفَّاح / ای وزاننده ی نسیم رحمت و ای بسیار عطا کننده ی کرم
آیا رحمتش حدّی دارد؟ نه ! همچون ذاتش بی نهایت است.
باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده.
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ يا سَتَّارُ يا غَفَّارُ ، يا قَهَّارُ يا جَبَّارُ ، يا صَبَّارُ يا بارُّ ، يا مُخْتارُ يا فَتَّاحُ، يا نَفَّاحُ يا مُرْتاحُ (جوشن کبیر)
خدايا!ازتومىخواهم به حق نامت اى پوشاننده ،اى آمرزنده ،اى با قهرو با سطوت، ای باجبروت وعظمت،اى صبر پيشه،اى نيك بخش، اى مختار دركارها،اى كارگشا، اى و زاننده نسیمِ رحمت و جود و عطا ، اى فرح بخش
هر آنچه را طلب کنیم و نکنیم تو قبلاً بی منّت عطا کرده ای ، تو خدای خوبی آنچنان که ما خواهیم، نسیم مِهرت را بر ما بوزان و آن چنان خوبمان نما که خود خواهی.
یا مرتاح / ای خشنود کننده و شادی آفرین
خداوند مرتاح به واسطه غلبه و سبقت رحمتش بر غضبش باعث شادی و نشاط بندگان می شود.
وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا (آیه 48 سوره شوری)
و براستی ما چون به انسان رحمتی از خود بچشانیم ، بدان شاد ]و سرمست[ می گردد.
و مومنین شاد می شوند به این که می دانند:
لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (آیه 3 سوره روم) امر، امرخداست چه قبل ]ازپیروزی[ و چه ]بعد از آن[ و در آن روز مومنان شاد می شوند.
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
(آیه 58 سوره یونس)
بگو : [اين موعظه و شفا و هدايت و رحمت] به فضل و رحمت خداست ، پس بايد مؤمنان به آن شاد شوند كه آن از همه ثروتى كه جمع مىكنند بهتر است . و شهدا نیز به آنچه خدا از فضلش عطایشان کرده است شاد و با نشاطند.
(170/ آل عمران)
نور ذکرِ "یا مُرتاح" دل مؤمن را روشن و زمینه های شادی و خشنودی را در سایه عمل به دستورات الهی فراهم می آورد .
کسی که خدا را با نام های "یا فتاح "و "یانفاح" و "یا مُرتاح " صدا بزند، همیشه شاد و خندان خواهد بود.
یا مُرتاح!
همه شادی و نشاط حقیقی و ماندگار در نزد توست . دل غم زده ی گن
یا دائم الُّطف / ای صاحب لطف ومحبّت دائمی
خدای لطیفِ دائم الُّطف از سرمهربانی و کرم تکلیف را بر ما بندگان آسان کرده و از در لطف وسخاوت پاداش فراوان می دهد و این بخشش وعطا را با نوعی دقت و ظرافت، در رحمت همراهی می کند و زیبا ترین تجلّی محبّت خدا به بندگانش را در این لطافت رقم می زند.
نور ذکر "یا دائم الُّطف " در کاهش درد ها و رنج ها بسیار مؤثر است. و غم و اندوه و غصه های انسان را سریع از بین می برد.
یا دائم الُّطف! چه کسی می تواند پیشانی عشق برخاک ربوبیّت تو بساید و شیرینی عبادت تو را بچشد و دل به دیگری بسپارد؟ لطف تو به دل ما گره ای باز ناشدنی زده است . ای صاحب لطافت ومحبت دائمی !
یا دائم الاحسان / ای صاحب نیکی واحسان همیشگی احسان و نیکی خداوند در حق بندگان و مخلوقاتش همیشگی، دائمی و بی¬وقفه است و همین خصوصیّت و ویژگی را نیز به بندگانش سفارش می¬کند. إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى(آیه¬ی90 سوره¬ی نحل) به راستی خدا فرمان می دهد به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان، به خصوص به پدر و مادر (آیه¬ی 83 سوره¬ی بقره) و ]خدا[ خود را دوستدار احسان¬کنندگان می¬داند. ( آیه 195 سوره بقره)
یا دائم الاحسان! نیکی و احسان تو در حق بندگانت وقفه¬ناپذیر است و سپاس و حمدمان اندک. ما معترفیم که پرنده¬ی کوچک وجودمان از شُکر پرواز در وسعت آسمان رحمت تو عاجز است و پاهای خسته¬مان توان پیمودن جاده¬ی بی¬انتهای ثنای تو را ندارد. تو خود این فاصله¬ را به حق احسانت، جبران نما.
یا دائم الخیر / ای صاحب خیر و برکت دائمی
وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقى (آیه¬ی 73 سوره¬ی طه)
و خداوند بهتر و پایدارتر است.
* و آنچه نزد اوست نیز بهتر و ابدی است. (60 / قصص)
*و ما به هر خیری که او به ما عطا کند سخت نیازمندیم. (24 / قصص)
*بخصوص از پاداشی که به اهل علم داده می¬شود. (80 / قصص)
*و نباید از درخواست مستمر خیر خسته و مایوس شد. (49 / فصلت)
*البته در قبال خیر و نیکیِ اهدایی خداوند باید نیکی ارائه کرد. (84 / قصص) یا دائم الخیر! تو دهنده و دوستدار عطای خیری، و ما بندگانت محتاج و نیازمندآن، بر ما عطا کن آنچه را تو مایلی و ما خواهان.
ای صاحب و خیردهنده¬ی همیشگی