💌پيامبر خدا صلی الله علیه و آله:
الدُّنيا دُوَلٌ، فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ، وما كانَ عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِكَ، ومَنِ انقَطَعَ رَجاؤُهُ مِمّا فاتَ استَراحَ بَدَنُهُ، ومَن رَضِيَ بما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَينُهُ
دنيا مى چرخد؛ هر چه از آن براى تو باشد، به تو مى رسد، هر چند ناتوان باشى و آنچه به زيان تو باشد، نمى توانى آن را با نيرويت برانى. هر كس اميدش به آنچه از دست رفته، قطع گردد، بدنش آسوده مى گردد و هر كس به آنچه خدا روزى اش كرده، خشنود شود، چشمش روشن مى شود
بحارالأنوار ج77 ص121
#حدیث_سلامتی
🌸 پيامبر صلي الله عليه و آله:
👈 شما را سفارش مى كنم به خوردن مويز🍇
زيرا صفرا را برطرف مى كند،
بلغم را از بين مى برد،
اعصاب را قوى،
خستگى را دور،
و اخلاق را خوب مى كند،
وبه روح آرامش می بخشد،
وغم را می برد...🔸
📚خصال ص۳۴۴
#آدمبخیلخزانهداروارثانخوداست۰۰۰☝️
یـاذالجـلال والا کرام...
یکشنبـه ... صدمرتبه...
🌸 #ذکرروز یکشنبه ۱۰۰ مرتبه
💗یا ذَالجَلالِ والاِکرام💐
🌸ای صاحب جلال و بزرگواری
💗این ذکر موجب فتح و نصرت میشود
#نماز_آمرزش👇
✍هرڪس این نمازرادر روز1شنبه بخواندازآتش جهنم وعذاب ایمن شود↻2رڪعت ؛
رکعت اول⇦حمدو3ڪـوثر
رکعت دوم⇦حمدو3توحید
📚جمال الاسبوع۵۴
#احکام_شرعی
🍃 #حکم_خرید و #فروش #فیلترشکن و #نصب_آن
🍃🔶 سوال: آیا نصب فیلترشکن بری روی #رایانه خود یا رایانه دیگران اشکال دارد؟ درآمد به دست آمده حرام است؟
🍃🔶🔸 پاسخ: 👇👇
🔶 اگر بر خلاف #قوانین کشور باشد
و شخص نصب کننده بداند یا بترسد که دیگری وارد سایت های #منحرف و #مستهجن می شود
و برای او #مفسده دارد نصب کردن و درآمد آن حرام است.
🍃🌸 منبع: كتاب فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص 133
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👌️ به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن.
🌷 حاج اسماعیل دولابی
🔸از کمالات انسان این است که تا میتواند، کسی را رد نکند. انسانی که با حقتعالی انس و ربط کامل پیدا نمود، آنقدر قوی میشود که ممکن است اصلاً حالت رد نداشته باشد و هر کس را در حدّ خود پذیرا باشد و به او بهره دهد.
🔸 دیگر از کمالات انسان این است که با بدها احسان و خوبی کند: صِل مَن قَطَعَکَ وَ اعفُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَ اعطِ مَن حَرَّمَکَ وَ اَحسِن اِلى مَن أَساءَ اِلَیکَ: با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار کن و کسی را که به تو ستم کرده، ببخش و به کسی که از تو دریغ نموده، عطا کن و به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن.
🔸چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الاّ احسان به خوبها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است. #مؤمنی که علم و حلم و رضا داشته باشد، کارش به انتها رسیده است.
🔸عفّت، همسایهی عصمت است.
📚 مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب
♡••♡••♡••♡••♡
390.1K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_سفر_تحصیلی
❓دانشجویی که در رشته پزشکی در دوران کارورزی است و پول هم میگیرد ولی هنوز شغل او محسوب نمیشود، نماز و روزهاش چگونه است؟ لطفاً به صورت کلی بفرمائید چه گروههایی از دانشجویان و طلاب در حکم بورسیه حساب میشوند که با شرایطش نمازشان تمام میشود؟
✅ کسانی که برای تحصیل مسافرت میروند، اگر کثیرالسفر نباشد، یعنی گاهی مسافرت میرود و میآید و بین سفرها (ولو تعداد سفرها زیاد هم هست) ده روز فاصله میشود، این افراد در محل تحصیل و همچنین سفرهای دیگری که میروند نمازشان شکسته است؛ مگر اینکه بخواهند در آنجا حداقل ده روز بمانند که نمازشان کامل است؛ اما اگر کثیرالسفر شد، یعنی سفرهای تحصیلی زیاد دارد، و بین سفرها غالباً ده روز فاصله نمیشود، در این صورت چون سفر برای تحصیل است و در قبال تحصیلش حقوق به او نمیدهند، هرچند شهریه به او بدهند اما حقوق محسوب نشود، یعنی در قبال کار یا تعهد کاری نبوده و سفرش هم شغل محسوب نمیشود، در این فرض نظر حضرت آقا این است که باید احتیاط کنند، یعنی نمازهای چهار رکعتی را هم کامل بخواند و هم شکسته؛ گرچه میتوانند به فتوای مجتهد دیگری رجوع کنند؛
اما اگر کسی در قبال تحصیلش، حقوق میگیرد، مثل کسی که مأمور به تحصیل است... مانند دورههای ضمن خدمت که به خاطر همین تحصیل، به او حقوق میدهند و رفت و آمد زیاد هم دارد و کثیرالسفر است، اینها سفر شغلی محسوب شده و باید در این سفرها نماز را کامل بخواند.
.
❓فتوای این فقها درباره محاربه چه بود؟
توضیحاتی درباره نوشته اخیر استاد سروش محلاتی
بسم الله الرحمن الرحیم
اخیرا در کانال تلگرامی استاد گرامی متنی درباره حد محاربه منتشر شد که بیشتر محتوای آن -برخلاف اغلب مکتوبات خود استاد که قلمی روان و گویا دارد- نقل متن پیچیده فتوای مراجع معاصر بود. تیتر آن نیز - که احتمالا اشاره به قانون کنونی بود نه فتوا- در ترکیب با محتوا و چینش متن برای بخشی از مخاطبین فضای مجازی (که آشنایی کمتری با متون فتوایی دارند) ابهاماتی را به همراه داشت.
1️⃣بر اساس فتوای امام خمینی ره همانطور که در نقل استاد مشهود است قاضی می تواند برای هر محارب قتل، و یا صلب، و یا قطع دست و پا و یا تبعید را برگزیند. البته در ادامه، امام ره فرموده اند «اولی» این است که انتخاب یکی از این چهار گزینه به تناسب «جنایت» محارب باشد. اما بر خلاف برداشت برخی مخاطبین باید گفت:
♦️1- تعبیر «الاولی» صرفا بیان یک ترجیح غیر الزامی است. و به فتوای امام ، قاضی حتی برای محاربی که با سلاحش هیچ قتل و جرحی هم نداشته، «می تواند» حکم اول (اعدام) را صادر نماید.
♦️2- حتی همین ترجیح غیر الزامی ، بر پرونده ای که جرقه شروع بحثهای اخیر بود (مرحوم شکاری/ که علاوه بر ترساندن مرتکب جرح نیز شده) منطبق نیست. و لااقل صراحتی در متن امام در مورد این صورت یافت نمی شود. آنچه در تحریرالوسیله هست (و در نوشته استاد با خط برجسته متمایز شده) در مورد محاربی است که با سلاحش «فقط مردم را ترسانده» است.
2️⃣به مناسبت یاد دارم استاد گرامی در اواسط دهه هشتاد -طی چند سالی که حق استادی پرثمر ایشان به گردن نگارنده آمد- معتقد بودند نمیتوان در تدوین قانون نظر مراجع مختلف را لحاظ کرد و اینکه قانونگذار مثلا فتوای امام ره را ملاک عمل قرار دهد خالی از منطق نیست. البته بعدها نظر ایشان با تغییر همراه شد. به هر صورت برای مخاطب با دیدن تیتر نوشته استاد این سوال مطرح است که «یک سال تبعید» کجا و «اعدام» کجا؟! چرا مثلا فتوای ایت الله خوئی ره و شاگردانش ملاک نباشد؟ لذا بد نیست این فتوا نیز بازخوانی گردد . دو نکته در فتوای ایت الله خوئی قابل توجه است:
🔸نکته اول: در محاربی که با سلاح خود مرتکب «ضرب» + «جرح» + «اخذ مال مردم» شده باشد ، امکان اعدام وجود دارد. (تکمله المنهاج ص 51) بنابراین حکم اعدام منحصر در ارتکاب «قتل» نیست.
🔸نکته دوم: محاربی که (مانند پرونده اخیر) با سلاحش فقط مرتکب جرح شده ،ابتدا -با وجود شرایط- به همان مقدار مجروحش می کنند (قصاص) و سپس تبعید . اما چه تبعیدی؟
🔹الف) مرحوم آیت الله خوئی (و بسیاری از فقهای دیگر) تبعید را منحصر در «یک سال» نمی دانند.
🔹ب) شیوه این تبعید جای توجه دارد:
«ينفى المحارب من مصر الى مصر و من بلد الى آخر و لا يسمح له بالاستقرار على وجه الأرض و لا أمان له و لا يبايع و لا يؤوى و لا يطعم و لا يتصدق عليه حتى يموت» (تکمله المنهاج ص 52 )
یعنی محارب [به صورت مداوم] از شهری به شهر دیگر و از دیاری به دیار دیگر تبعید می گردد و به او اجازه استقرار بر روی زمین داده نمی شود[مضمون آیه شریفه «...ینفوا من الارض» که صرفا صحبت از «نفی بلد» و دوری از یک شهر نیست. صحبت از نفی و طرد از زمین! است]. هیچ امانی ندارد. کسی به او چیزی نمی فروشد و از او نمی خرد. کسی به او سرپناهی نمی دهد. کسی به او غذا نمی دهد. کسی به او کمک (صدقه) نمی دهد [و به همین وضع می گذراند] تا زمانی که بمیرد.
3️⃣ شاید وجه اشتراک همه مجازاتهای ذکر شده برای محارب همان باشد که در آیه شریفه اشاره شده «...ذلک لهم خزی فی الدنیا» در همین دنیا فضاحت و رسوایی برایش به همراه دارد. و بعید نیست گاهی خود متهم اعدام را بر چنین تبعیدی ترجیح دهد. بخصوص اگر خیال توبه هم نداشته باشد.
4️⃣غرض تبیین روشنتر فتاوا -که استاد گرامی بیشتر و بهتر از نگارنده بر آن مستحضرند- برای مخاطبین بود. در فقه ما برای بررسی و نقد یک فتوا و ترجیح فتوای دیگر، یا اجتهاد (منطقی) جدید درباره نوع مجازات محارب ، و شیوه آن - حتی اگر خروجی اش بر خلاف همه فتاوای گذشته باشد- و نیز تشخیص یا تعریف جدید از موضوع محارب، و به دنبالش تلاش برای اصلاح قانون، راه باز است. اما اینکه مانند عضو دفتر امام فتوا را طوری تشریح کنیم که بر خلاف قانون و رویه کنونی تلقی شود، جز تراکم غبار ابهام و سردرگمی مخاطب ثمره دیگری نخواهد داشت.
و الحمد لله رب العالمین/ 24 آذر 1401
هر کس دنیا را
از زاویه دید خود قضاوت میکند...
گاهی بهتر است
جای خودرا برای بهتر دیدن
عوض کنید
هیچوقت در زندگی تان به
خاطر احساس ترس عقب ننشینید.
همه ی ما بارها این جمله را
شنیده ایم که «بدترین اتفاقی
که ممکن است بیفتد چیست؟
مثلاً اینکه بمیرید؟
اما مرگ بدترین اتفاقی که
ممکن است برایتان رخ دهد نیست …»
بدترین اتفاق در زندگی این
است که اجازه دهید در
عین زنده بودن، از درون بمیرید.
📿↶【 #عطر_ناب_خدا】↷❣👇
❣_________📿________❣
🌷 @Atre_Naab_Khoda 🌷
❣┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈❣
فرواردیادتون نره🙏