38.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪴سابقهی دوستی تا کجا؟🪴
○ ضرورت واسطه بین ما و خداوند!
● اعتقاد به امام مهدی از زمان پیامبر!
● الا المودة في القربی در مورد کیست؟
○ نماز و روزه را چه کسی به ما آموخت؟
🎙بخشی از بیانات: آیت الله
سید محمود بحرالعلوم میردامادی دامظله
🗓 اصفهان | سال ۱۳۹۷ هـ.ش
🏫 مرکز جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه
{ @AyatollahBahrololom }
📖 تفسیر زیبای سورۀ عصر
مفضّل گوید: از حضرت #امام_صادق علیهالسلام درباره تفسیر سورۀ والعصر پرسیدم؛ حضرت فرمودند:
🌎 وَالعَصرِ: یعنی عصر و دوران ظهور حضرت قائم علیهالسلام؛
إِنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ: یعنی دشمنان ما در زیانکاری و خسران هستند؛
إِلاَّ الَّذينَ آمَنوا: غیر از کسانی که ایمان به آیات ما دارند؛
وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ: و مواسات (مالی) با برادران دینی خود میکنند؛
وَ تَواصَوا بِالحَقِّ: و یکدیگر را سفارش به امامت و ولایت میکنند؛
وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ: و یکدیگر را توصیه به صبر و استقامت در دوران سخت غیبت مینمایند.
💠 «عن المفضل قال: سألت الصادق علیهالسلام عن قول الله عزوجل (والعصر إن الإنسان لفي خسر) قال علیهالسلام (والعصر) عصر خروج القائم علیهالسلام (إن الإنسان لفي خسر) يعني أعداءنا (إلا الذين آمنوا) يعني بآياتنا (وعملوا الصالحات) يعني بمواساة الإخوان (وتواصوا بالحق) يعني بالإمامة (وتواصوا بالصبر) يعني فی الفترة.»
📜 کمال الدین (شیخصدوق)، ج۲، ص۶۵۶
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۲۴، ص۲۱۴
{ @AyatollahBahrololom }
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
▪️ما الدین؟
✍🏻 الدين عبارةٌ عن أحكام و قوانين و وظائف العبوديّة، و هذه الوظائف تشمل حوزتي الاعتقاد و العمل؛ إذن فالدين يعني: مجموعة التعاليم الاعتقاديّة و العمليّة. الأحكام و الأخلاق تتعلّق بأعمال المكلّفين، أمّا الأمور الاعتقاديّة فهدفها الأصلي هو المعرفة و الاعتقاد. و من ثمّ فالتفقّه في الدين يشمل التفقّه في الاعتقادات و الأحكام و الأخلاق، ولا ينحصر في التفقّه في الفروع و الأحكام فقط؛ فإنّ هذا الحصر يعدّ انحرافاً بيِّناً في امتثال الأمر الإلهي بالتفقّه في الدين مطلقاً.
📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (المجلد الأول، ص۳۵)
لسماحة آیة الله السید محمود بحرالعلوم المیردامادی دامظله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️دین چیست؟
✍🏻 دین عبارت از احکام، قوانین و وظایف بندگی است. وظایف بندگی شامل دو حوزۀ اعتقاد و عمل میشود. پس دین به معنای مجموع آموزههای اعتقادی و عملی است. احکام و اخلاق به عمل بندگان نظر دارند و عقاید اموریاند که هدف اصلی در آنها معرفت و اعتقاد است؛ در نتیجه تفقّه در دین شامل تفقّه در اعتقادات، اخلاق و احکام میشود و منحصر کردن فقه و فقاهت به فروعات احکام انحرافی آشکار در امتثال امر الهی به تفقّه در دین است. آری تذکار به معرفت فراموش شده کار حجّتهای الهی است و بدون این تذکار انسانها هرگز از غفلت بیرون نمیآیند و به خدای معروف فطری توجّه و تذکّر نمییابند.
📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (جلد اول، ص۳۴)
دروس و مباحث آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دامظله
{ @AyatollahBahrololom }
14.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️حضرت عبدالعظیم که نسب ایشان با چهار واسطه به امام مجتبی علیهالسلام میرسد، در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری در مدینه تولّد یافت. ایشان از راویان برجسته احادیث و از مبلّغان و مدافعان مذهب حَقّهی امامیه به شمار میآید و مورد توجّه معصومین زمان خود، امام رضا، امام جواد و امام هادی صلوات الله علیهم بوده است.
● حضرت عبدالعظیم در عین دارا بودن علم و کمال، خدمت امام هادی علیهالسلام مشرّف شد و عقاید دینی خود را خدمت ایشان عرضه داشت و حضرت با جمله "مرحباً أنتَ وَلیُّنا حقّاً" (تو به راستی از دوستان ما هستی)، بر عقاید او مهر تأیید زدند. حضرت عبدالعظیم، برای فرار از جور دستگاه خلافت متوکل عباسی ملعون، به شهر ری وارد شد و در خانه یکی از شیعیان مخفی گشت.
▪️ایشان تمام تلاش خود را برای انتقال معارف اهلبیت علیهمالسلام به شیعیان بکار بست و در این راه زحمات و سختیهای فراوانی را به جان خرید و در نهایت در سال ۲۵۲ هجری دعوت حق را لبیک گفت و پس از تشییعی باشکوه، در شهر ری مدفون گردید.
🕌 #کلیپ_تصویری تشرّف به محضر سیدالکریم عبدالعظیم حسنی و امامزادگان واجب التعظیم علیهم السلام
🗓 سال ۱۴۰۲ ه.ش
{ @AyatollahBahrololom }
🔺بُقعه و بارگاه منوّر حضرت حمزة بن
عبدالمطلب عمـوی گرامی پیـامبـر اکـرم
صلّیاللهعلیهوآله و یـار بـا وفای ایشان،
قبـــل از #تخريب توسّــــط وهابيــــت|
🏴 @AyatollahBahrololom
#تلنگر
⭕️ تنها واجب الهی كه در آن هیچ عذری پذیرفته نمیشود!
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند:
▫️در جنگ احد پس از تدفین عمویم #حمزه نشسته بودم، که جبرئیل نازل شد و گفت خداوند تو را سلام میرساند و میفرماید:
🔹نماز را واجب کردم، ولی آن را از معذور و دیوانه و طفل برداشتم؛
🔹روزه را واجب کردم، ولی آن را بر مسافر تکلیف نکردم؛
🔹حج را واجب کردم، ولی آن را از گردن بیمار و ناتوان ساقط کردم؛
🔹زکات را واجب نمودم، ولی آن را از تهیدست و نیازمند نخواستم؛
⚠️ امّا دوستی و ولایت علیبنابیطالب (علیهماالسلام) را واجب کردم و محبّتش را بر تمام اهل آسمانها و زمین الزام نمودم، بدون آنکه به احدی رخصت داده باشم (و هیچ عذری از هیچ کس در این زمینه نمیپذیرم)!
💠 قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: كُنْتُ جَالِساً بَعْدَ مَا فَرَغْتُ مِنْ جَهَازِ عَمِّي حَمْزَةَ إِذْ هَبَطَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ علیه السلام وَ قَالَ يَا مُحَمَّدُ اللَّهُ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ قَدْ فَرَضْتُ الصَّلَاةَ وَ وَضَعْتُهَا عَنِ الْمُعْتَلِّ وَ الْمَجْنُونِ وَ الصَّبِيِّ وَ فَرَضْتُ الصَّوْمَ وَ وَضَعْتُهُ عَنِ الْمُسَافِرِ وَ فَرَضْتُ الْحَجَّ وَ وَضَعْتُهُ عَنِ الْمُعْتَلِّ وَ فَرَضْتُ الزَّكَاةَ وَ وَضَعْتُهَا عَنِ الْمُعْدِمِ وَ فَرَضْتُ حُبَّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَفَرَضْتُ مَحَبَّتَهُ عَلَى أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ فَلَمْ أُعْطِ أَحَداً رُخْصَتَه.
📜 بحارالانوار، ج۴۰، ص۴٧
{ @AyatollahBahrololom }