♦️ #خطبة_الغدیر ۵
🔸 یُولِجُ اللَّیْلَ فِى النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فىِ اللَّیْلِ لا اِلاهَ اِلّا هُوَ الْعَزیزُ الْغَفّارُ. مُسْتَجیبُ الدُّعاءِ وَ مُجْزِلُ الْعَطاءِ، مُحْصِى الْاَنْفاسِ وَ رَبُّ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ، الَّذى لایُشْكِلُ عَلَیْهِ شَىْ ءٌ، وَ لا یُضْجِرُهُ صُراخُ الْمُسْتَصْرِخینَ، وَ لایُبْرِمُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّینَ. اَلْعاصِمُ لِلصّالِحینَ، وَ الْمُوَفِّقُ لِلْمُفْلِحینَ، وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنینَ، وَ رَبُّ الْعالَمینَ. الَّذِى اسْتَحَقَّ مِنْ كُلِّ مَنْ خَلَقَ اَنْ یَشْكُرَهُ، وَ یَحْمَدَهُ عَلى كُلِّ حالٍ.
🔹 شب را در روز و روز را در شب فرو برد. (حدید / ۶) جز او خداوندى نباشد؛ گران قدر و آمرزنده؛ پذیرندهى دعا و افزایندهى عطا؛ بر شمارندهى نَفَسها و پروردگار پرى و انسان. چیزى بر او مشكل ننماید. فریادِ فریادكنندگان، او را آزرده نكند و اصرارِ اصراركنندگان، او را به ستوه نیاورد. نیكوكاران را نگاهدار و رستگاران را یار، مؤمنان را صاحب اختیار و جهانیان را پروردگار است؛ همو كه در همهى احوال، سزاوار سپاس و ستایش آفریدگان است.
🔸 اَحْمَدُهُ كَثیراً، وَ اَشْكُرُهُ دائِماً، عَلَى السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ، وَ الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ، وَ اُومِنُ بِهِ، وَ بِمَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ. اَسْمَعُ لِاَمْرِهِ وَ اُطیعُ، وَ اُبادِرُ اِلى كُلِّ ما یَرْضاهُ وَ اَسْتَسْلِمُ لِما قَضاهُ، رَغْبَةً فى طاعَتِهِ وَ خَوْفاً مِنْ عُقُوبَتِهِ، لِاَنَّهُ اللَّهُ الَّذى لایُؤْمَنُ مَكْرُهُ وَ لایُخافُ جَوْرُهُ.
🔹 او را ستایش فراوان و سپاس جاودانه مى گویم در شادى و رنج و آسایش و سختى و به او و فرشتگان و نبشته ها و فرستادههایش ایمان داشته. فرمان او را گردن مىگذارم و اطاعت مىكنم و به سوى هر آن چه مایهى خشنودى اوست، مىشتابم و به حكم و فرمان او تسلیم؛ چرا كه به فرمان برى او، شایق و از كیفر او، ترسانم؛ زیرا او خدایى است كه كسى از مكرش در امان نبوده و از ستمش ترسان نباشد (زیرا او را ستمى نیست).
🔻 He merges the night into the daylight, and the daylight into the nigh. There is no God but Him, Who is Glorious and Forgiving. He answers the appeals and fulfills prayers, grants abundantly and counts the numbers of breaths; He is the Lord of Jinn and Mankind, nothing is baffling to Him.
The cries of the criers do not distress Him, nor does the insistence of those who insist, bother Him! He is the Guardian of the pious, and the Assistant of the righteous; the Guardian of the believers, and the Lord of the universe! He deserves to be praised and glorified by all those have been created.
🔻 I greatly thank, and eternally praise Him: not only in tranquility or in hardship, nor in extreme difficulty, but also in peace and serenity. I believe in Him and His Angels, in His Scriptures, and His Messengers! I heed His Commands and obey Him. I hasten to do whatever pleases Him, and I submit myself to His Command for I am inclined to obey Him, and I fear His chastisement. For indeed: He is such a God that no one remains safe from His Astuteness; and no one fears His Injustice – (for there comes no injustice from Him)!”
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#خدا_شناسی
🔰 وجود حقیقی و حقیقت وجود، ویژه باریتعالی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی خداوند متعال میفرماید:
🔸...كَائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ، مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ
🔹«هست» ای که غبار پدیدگی بر دامن کبریایی اش ننشسته و از مرز عدم ظهور ننموده است. ( #خطبه ١)
✍ نکته مهم در این فراز پیرایش ذات باری تعالی از مشابهت با مخلوقات و پدیدگان است که شاید بیشتر انحرافات اعتقادی از همین مورد برخاسته باشد. جاهلان «وجود» خداوند را با وجود خود مقایسه میکنند که روزی نبوده سپس از تاریکی عدم ظهور کردهاند. آنها در واقع #وجود را با #پدیده یکسان دیده اند.
امام علیه السلام وجود را از پدیده تفکیک نموده به طوریکه اطلاق وجود نوعی تسامح است. وجود حقیقی آن است که از نیستی متولد نشده باشد و نیازمند کسی نباشد.
نتیجه آنکه آفریدگار هستی پدیده نیست چون پدید آورنده است و اگر خود از نیستی و عدم بیرون آمده باشد باید پدیده باشد یعنی آفریدگار نباشد که این بر خلاف واقع و ضرورت است.
✅ کوتاه سخن آنکه «کائن» و «موجود» صفتی است که بر ممکنات هم صدق می کند ولی حقیقت آن ویژه خداوند است. امام علیه السلام برای نشان دادن این ویژگی دو کلمه اضافه می کند که «مانع اغیار» است:
«لا عن حدث»، هستی ای که پدیده نیست و چون ممکنات از رحم طبیعت عبور نکرده است، «لا عن عدم» موجودی که هرگز از دروازه عدم نگذشته است. در نتیجه این «کائن» و «موجود» بیش از یکی نیست، چون بقیه موجودات و کائنات همه از نیستی به هستی آمدهاند.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱ ص۴۹، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
♦️ #خطبة_الغدیر ۶
🔸 و اُقِرُّ لَهُ عَلى نَفْسى بِالْعُبُودِیَّةِ، وَ اَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَ اُؤَدّى ما اَوْحى بِهِ اِلَىَّ، حَذَراً مِنْ اَنْ لا اَفْعَلَ، فَتَحِلَّ بى مِنْهُ قارِعَةٌ، لایَدْفَعُها عَنّى اَحَدٌ، وَ اِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ، لا اِلاهَ اِلّا هُوَ، لِاَنَّهُ قَدْ اَعْلَمَنى اَنّى اِنْ لَمْ اُبَلِّغْ ما اَنْزَلَ اِلَىَّ فى حَقِّ عَلِىٍّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَ قَدْ ضَمِنَ لى - تَبارَكَ وَ تَعالَى - الْعِصْمَةَ مِنَ النّاسِ، وَ هُوَ اللَّهُ الْكافِی الْكَریمُ. فَاَوْحى اِلَىَّ:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ فى عَلِىٍّ یَعْنى فِى الْخِلَافَةِ لِعَلِىّ بْنِ اَبى طالِبٍ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ»
🔹 و اكنون به بندگى خویش و پروردگارى او گواهى مىدهم و وظیفهى خود را در آن چه وحى شده، انجام مىدهم؛ مباد از سوى او عذابى فرود آید كه كسى را یاراى دور ساختن آن از من نباشد، هر چند توانش بسیار و دوستىاش با من خالص باشد. - خداوندى جز او نیست - چرا كه به من هشدار داده كه اگر آن چه در حق على نازل كرده به مردم ابلاغ نكنم، وظیفهى رسالتش را انجام ندادهام. و خود او تبارك و تعالى امنیّت از آزار مردم را برایم تضمین كرده و البتّه كه او بسنده و بخشنده است. پس آن گاه خداوند چنین وحىام فرموده:
«به نام خداوند همه مهرِ مِهر وَرز، اى فرستادهى ما! آن چه از سوى پروردگارت بر تو فرو فرستادیم دربارهى على و جانشینى او به مردم برسان؛ وگرنه رسالت خداوندى را به انجام نرساندهاى و او تو را از آسیب مردمان نگاه میدارد».(مائده/۶٧)
🔻 “And now, I confess to my servitude to Him, so do I confess to the Divinity of His: and I carry out my duty concerning the Revelation has announced to me, in fear that if I were not to execute it, such a torment might befall on me that no one could eliminate it – even though having a great astuteness, and his friendship be sincere [to me]! There is no God but Him, for He has announced to me that if I do not proclaim to you [the Fact] that concerning Ali, (peace be upon him) has been stated to me, I have not fulfilled my mission as a Messenger of God. And God has guaranteed me of His protection against the people's corruption, for God is Generous, all-Sufficient. So, God has revealed to me thus:
‘In the name of Allah (Who's) the most Merciful Bountiful
(O Messenger of Us)!
Announce this Message that; to you
Being sent from your Great Lofty Lord:
[Regarding Ali, and Command of Ali]
Or else, then you have not carried
Your own task as a right Messenger of His;
‘DEFENDER’, from reproach of men, God is.’ (The Table: 5/67)
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️ مولانا اميرالمؤمنين عليه السلام: 🔸وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ 🔹 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست»
#شرح
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ
🔹 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست».
✍سودهاى مادى همه از بين مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است، همانگونه كه در قرآن كريم مى خوانيم:
✨مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق✨
در واقع سود مادى همچون خواب و خيال است ولى سود معنوى واقعيتى است انكار ناپذير.
✅ اضافه بر اين، سود مادى حدى دارد،
دو يا چند برابر و حتى ممكن است گاهى ده برابر شود در حالى كه ثواب الهى به مقتضاى آيه شريفه:
✨مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ…✨
گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است، سودى كه در هيچ تجارتى پيدا نمى شود.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ 🔹كسى ك
.
#درس_اخلاق
🔰 مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ
🔻 امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:
انسان در جایی که نمی داند باید هیچ اِبائی نداشته باشد و بگوید نمی دانم. اگر انسان آنجایی که نمی داند بگوید نمی دانم که صحیح اما اگر نمی داند و نمی گوید که نمی دانم اشکالش چیست؟
«أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ»
🔻«مقاتل» جمع مقتل است، مقتل یعنی مواضعی از بدن که اگر آسیبی به آن برسد انسان تلف می شود و می میرد، اگر مثلاً به پای انسان سنگی بخورد نمی میرد اما اگر مثلا قلب انسان آسیب ببیند انسان از بین میرود.
🔻امام می فرماید که یعنی آن بزنگاه مانند این است که تیر به مغزش خورده و این شخص هلاک می گردد، این خیلی مهم است که امام میفرماید آنجا که انسان نمی داند باید بگوید نمی دانم، اگر این قول «لَا أَدْرِي» را ترک کند هلاک می شود، یعنی گرفتار رذائل اخلاقی میشود، گرفتار دروغ و هرزه گویی و اضافه گویی و ... می شود.
🔻 در جای دیگر امام علیهالسلام توضیح میدهند که بدانیم صحبت کردن خیلی سرمایه گذاری میخواهد و حرف زدن خیلی گران است و انسان باید خیلی مراقبت کند که زبان او بیخودی حرکت نکند، ایشان در حکمت ۳۷۴ میفرماید: آنچه را که نمی دانی نگو، و هرچه را هم که می دانی حق نداری بگویی.
🔻گاهی انسان یک حرفِ راست می زند و یک طایفه را به هم میریزد، دروغ گفتن حرام است اما راست گفتم که واجب نیست. غیبت کردن یعنی راست گفتن، طرف یک عیبی دارد و یک کار خلافی را واقعاً مرتکب شده و تو هم آن را می گویی، غیبت همین است. پس انسان هر چیزی را هم که می داند نباید بگوید.
❇️ سلسله درسهای #اخلاق در #نهج_البلاغه؛ استاد حضرت آیت الله دین پرور (دام ظله)
——————————————
🆔 @Ayatollahdinparvar