💢 فلسفه و الهیات فلسفه به علم میگوید تو بکوش ببین معلوم تو چیست؛ تمام تلاش و کوشش فلسفه هدایت کردن علم، تربیت کردن علم، راهنمایی علم، تهذیب علم، تزکیه علم است، به علم میگوید که ببین معلوم تو چه میگوید؛ کاری به دانشمندان ندارد، کاری به مردم ندارد.
⭕️ فلسفه به علم طبیعی میگوید، نه به طبیعیدان؛ فلسفه به علم طب میگوید، نه به طبیب؛ فلسفه به همه این علوم میگوید: «أیها العلوم» بدانید که هویت شما به هویت معلوم گره خورده است و معلوم، مثلث است این مثلث را مثله نکنید، اگر معلوم را مثله کردید علم مثله گیرتان میآید و خودتان مثله میشوید و علم مثله عالم مسلمان تربیت نمیکند.
⭕️ تبیین این مطلب این است که فلسفه میگوید هیچ موجود ممکنی نیست مگر اینکه مثلث است؛ یک ضلعش به مبدأ فاعلی برمیگردد که چه کسی او را آفرید؛ ضلع سومش این است که برای چه چیزی خلق شد؛ ضلع درونش را بهطور اجمال تبیین میکند و به طور تفصیل میگوید علمای طب و طبیعت و امثال ذلک بیایند تبیین کنند. به صورت یک موجبه کلیه استثناناپذیر فتوای الهیات فلسفه این است که هر موجود ممکنی مثلث است: یک مبدأ فاعلی دارد، اول؛ یک مبدأ غایی دارد، سوم؛ یک نظام داخلی دارد، دوم.
⭕️ علوم دیگر که متأسفانه بخش وسیعی از اینها از غرب به شرق آمدند، اولین کاری که به دست بیگانه یا آشنای جاهل انجام دادند، این است که این مثلث را مثله کردند فقط یک ضلع مانده است. چه کسی معلوم را آفرید؟ ضلع اول است؛ برای چه چیزی آفرید؟ ضلع سوم است، این ﴿هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ﴾ [1] را گرفتند، این ضلع وسط را که مثله شده است باقی گذاشتند که زمین چیست؟ آسمان چیست؟ دریا چیست؟ همین! زمینِ مرده، زمینهی حیات را زنده نمیکند؛ زمین مرده آسمان مرده، انسان را عالم نمیکند. علم، حی است، مادامی که معلومِ حی را تبیین کند، نه معلوم مرده شدهی لاشهی سردخانه را. لاشهی سردخانه لاشهی سرد است، لاشهی سرد، گرمی و فروغ علم ندارد.
⭕️ وقتی از موسای کلیم(سلام الله علیه) سؤال شد که پروردگاری که تو را فرستاد کیست؟ او این مثلث را تبیین کرد فرمود: ﴿رَبُّنَا الَّذِی﴾ این مبدأ فاعلی ﴿أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ﴾ این نظام داخلی ﴿ثُمَّ هَدَی﴾ [2] این نظام ثالث؛ یعنی خدا آفرید، این چنین آفرید، برای آن هدف آفرید. این معلوم مثله شده، در آن روز، جنگ جهانی اول و دوم را و امروز، جنگهای نیابتی را پدید آورده است؛ اینکه میبینید که یا سر از اختلاس و نجومی در میآورد یا سر از بیگانگی و تلاش و کوشش رهزنی و بردهگیری و مانند آن در میآورد برای اینکه مثله است، میگوید انسان تا نفس میکشد انسان است و بعد خبری نیست!
⭕️ معلوم مثله شده، علم مثله شده تحویل میدهد و علم مثله شده هم عالم مثله شده تربیت میکند؛ نه آینده را میداند نه گذشته را. اینکه راهبرد عملیاتی فلسفه در جامعه محسوس نیست، برای این است که فلسفه با علوم کار دارد.
⭕️ آنکه با الهیات فلسفه مأنوس است میداند که با علوم کار دارد و علوم هویتش را از معلوم میگیرد و معلوم مثلث است و معلوم مثلث را غرب مثله کرده است، این معلوم مثلثه شده، لاشهی سردخانه است و لاشهی سردخانه حیاتبخش نیست. اینکه گفتند علم زنده است حی لایموت است، علم مثلثی این گونه است؛ کار اساسی فلسفه این است.
ادامه دارد ...
#بخش_دوم
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 مگر میشود در این نظام دقیق ریاضی، موجودی خود به خود یافت بشود؟! به تعبیری که از جناب ابوریحان بیرونی نقل کردهاند گفتند جهان اگر بخواهد به صدا در بیاید میشود موسیقی؛ از بس عالَم منظم است! این آیه نورانی دارد:ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ یعنی آنقدر خدا منظم آفرید که اگر کسی در جایی شیئی را اختلاس کند رسوا میشود، چرا؟ چون این شیء فقط جایش همانجاست؛ مثلاً اگر کسی بین پنج و هفت این عدد شش را اختلاس کند آن را کجا میخواهد بگذارد؟ این بالاخره رسوا میشود! هیچ ممکن نیست کسی خلاف بکند و رسوا نشود؛ این در دستش میماند! بیان نورانی قرآن این است که هیچ چیزی بیجا قرار نگرفت و هیچ چیزی هم از جای خود تکان نخورد: ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ
⭕️ بنابراین اگر عالم این چنین منظم است، اگر هیچ موجودی، خود پدید نیامد بلکه مبدأ فاعلی دارد و مبدأ غایی، این معلوم ذاتاً و تکویناً مسلمان است چه اینکه قرآن کریم از آنها یاد کرده است: لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ نظام هستی نظام مسلِم و منقاد و مطیع است: فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعین نظام سپهری نظام مسلمان است، مسلمان یعنی منقاد، یعنی مطیع پروردگار.
⭕️ علمی که مطابق با معلوم است مسلمان است این علم مثلث است نه مثله شده. این علم میگوید خدا آفرید، منظم آفرید، برای هدف آفرید. آنقدر خلقت، مسلمان است که زیبایی یا زشتی ظاهری دخیل نیست؛ تمام آنچه برای یک موجود زنده لازم است خدای سبحان به مار و عقرب داد چه اینکه به آهو و تیهو هم داد.
⭕️ بنابراین فلسفه الهی و فلسفه اسلامی ارتباط مستقیمش با علوم است و علوم ارتباط مستقیمش با معلومات است، کاری هم از نظر طبیعی و طبّی با معلومات ندارد، کار تعلیمی در حد فلسفه با معلومات دارد. فلسفه ابتدا، خود علم را تربیت میکند که علم چیست، این علم تربیت شده به سراغ معلوم میرود و معلوم مثلث را مثله نمیکند، امین است، پاک است، جهان را آنطوری که هست میشناسد و آنطوری که هست با آن رفتار میکند؛ خود علم میشود مسلمان، آنگاه در درجه بعد عالِم را مسلمان میکند.
⭕️ اگر خدای ناکرده در حوزه کسی این چنین درس بخواند که أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ را انکار کند، هُدی لِلنَّاسِ را انکار کند، أَوْفُوا بِالْعُقُودِ را ببیند، دیگر معلوم نیست که این أَوْفُوا بِالْعُقُودِ حرف وحی است یا حرف جاحظ و امثال ذلک! حوزه در سایه این مثلث، موحد میماند، دانشگاه در سایه این مثلث، مسلمان میماند؛ یعنی تا علم مسلمان نباشد، عالِم را مسلمان نمیکند.
⭕️ عالِم ره آوردش از علم و اندیشه است، چه اینکه این اندیشه زمینهی آن انگیزه را فراهم میکند، آنوقت در سایه آن انگیزه که محصول فلسفه عملی است، رفتار مردم، گفتار مردم و کردار مردم اصلاح میشود. اینکه میبینید الهیات فلسفه با مردم کار ندارد، برای اینکه واسطه زیاد است؛ الهیات فلسفه اول با علوم کار دارد، علوم را مسلمان میکند. کیفیت مسلمان کردن علوم آن است که معلوم را تبیین میکند بعد به علم میگوید که تمام هویت تو در پرتو معلوم است، معلوم مثلث را مثله نکن. غرب این کار را کرد، گرفتار آن سکولار و انحراف و امثال ذلک شد، همان هم در زمان قجر و پهلوی به ایران آمد.
⭕️ الآن که برکت نظام اسلامی است خونهای پاک شهداست مقام معظم امام و رهبری است، همه این بزرگانی که در دانشگاهها تدریس میکنند علمای نامآور و اساتید نامداری که در دانشگاه تدریس میکنند مسلمانان متدینی که شما عزیزان را تربیت کردند و شما که جزء فرزندان صالح قرآن و عترت هستید باید بدانید که کسی دست به این مثلث نزند و این را مثله نکند، زیرا معلوم مثله شده حیاتی ندارد پیامی ندارد.
⭕️ غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
#بخش_سوم (آخر)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 بیانات امام خامنه ای در باب تحول در علوم انسانی :
💢 اساسیترین كار این است كه مبنای علمی و فلسفیِ تحوّل علوم انسانی باید تدوین بشود؛
⭕️ این كار اساسی و كار اوّلی است كه بایستی انجام بگیرد.
⭕️ ۹۲/۹/۱۹
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت دانش فقه با علوم انسانی اسلامی
💢 بررسی رابطه بین فقه و علوم انسانی در فرآیند تحول علوم انسانی و بحث از تأثیر و تاثر هر یک بر دیگری مسئله پراهمیت و ضروری است که کمتر به آن توجه شده است.
#استاد_مسعود_معینی_پور
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ اول:
🔻تأسیس و تطور و تحول فقه و اجتهاد برای استنباط احکام به معنای خاص تا امروز برمدار کشف حکم الله در حوزه رفتار مکلفین بیشتر در ساحات فردی بوده است. فقه عنصر غالب هویت دانشی حوزههای علمیه به مثابه تولیدکنندگان نرمافزار تحقق تمدن اسلامی است. اما با نگاهی وسیعتر میبینیم که فقه به معنای خاص آن در یک نگاه کلان و در فرآیند پاسخگویی به نیازهای انسان و جامعه، دانشی در کنار سایر دانشهاست که عظمت و اهمیت آن به مرور زمان بر دیگر حوزههای دانشی حوزههای علمیه که اهمیت آنها کمتر از فقه نیست سایه افکنده است. به مرور زمان این حوزه دانشی با علوم روز مواجه شد که فقه میبایست نسبت خود را با آنها مشخص کند که چگونه با حوزههای دانشی جدید میتواند ارتباط برقرار کند.
🔻در فرآیند مدیریت تحول علوم انسانی و تلاش برای تولید علم بومی با توجه به جایگاه و اهمیت فقه در زیستبوم دانشی ما این سؤال بسیار مهم است؛ در برخی موارد با نگاههای بسیار بسیط و محدود به این رابطه مواجهیم و به این ترتیب بسیاری از فرصتهای تعامل و رابط بین شاخههای مختلف علوم انسانی با علوم انسانی اجتماعی را از دست میدهیم؛ از اینرو بایستی از زاویهای متفاوت به رابطه این دو حوزه دانشی پرداخت .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ دوم:
🔻وقتی از فقه سخن می گوییم گاهی به تعبیر قرآنی تفقه به معنای عام در منابع دینی دین مدنظر است و از این نظرگاه برای فقه، عرصهای گستردهتر از احکام مکلفین قائل میشویم. گاهی فقه در معنای خاص یعنی دریافتی که ما نسبت به احکام و دستورات شارع داریم مدنظر ماست؛ و آن را به احکام وضعی و تکلیفی تقسیم میکنیم ؛ احکام تکلیفی را نیز پنج قسم میکنیم و گاهی فقه را بهعنوان دانشی برای مدیریت عرصه حکومتی و اجتماعی نگاه میکنیم .
🔻در بیان اول فقه به معنای عام مدنظر است و شاخههای مختلف علوم اسلامی را شامل میشود و کار ویژه آن استخراج آموزههای دینی از منابع دینی با روششناسی مورد تائید دین است .در بیان دوم فقه دانشی است که مسلمانها به وجود آوردند تا بتوانند بهوسیله آن، به احکام الهی دست پیدا کنند. این علم درواقع همان علم الشریعه است؛ دانشی که به وجود آمده است تا احکام شریعت را از منابع دینی استخراج کند. در رویکرد سوم فقه را بهمثابه نقشه راه و دستورالعمل تأسیس و راهبری نظام مدیریتی و اجتماع انسانی بررسی میکنیم همانکه حضرت امام آن را تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور میداند.
🔻فقه با این بیان و در یک رویکرد حداکثری دانشی توصیفی و تجویزی است که در حوزه بینشها، ارزشها و رفتارهای انسان و جامعه گزارههایی را از منابع دینی، با بهرهگیری از روششناسی اجتهاد استخراج میکند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ سوم :
🔻در باب علوم انسانی حداقل سه تلقی مطرح میشود: اول دانشهایی که به بیان گزارههای توصیفی، تجویزی و توصیه ـ ارزشی در باب رفتارهای انسان و مناسبات میان آنها میپردازد؛ این تلقی، علوم انسانی را به علوم رفتاری محدود میداند. دوم علومی که به بیان مناسبات بینشی، گرایشی و کنشی فردی و اجتماعی انسان میپردازد در این تلقی علوم انسانی اعم از علوم رفتاری است و شامل حوزه اندیشه نیز میشود و وضعیت او در ظروف زمانی و مکانی مختلف بررسی میشود. سوم علومی که شامل طیف وسیعی از علوم بهجز علوم طبیعی است.
🔻پس میتوان گفت علوم انسانی مجموعه دانشهایی است که به تولید گزارههایی در حوزه بینشها، گرایشها و رفتارهای انسان میپردازد وتلاش میکند تا نیاز انسان در ساحات زندگی فردی و اجتماعی را برطرف کند .
🔻مهمترین دغدغه این شماره بررسی نسبت فقه با علوم انسانی در فرآیند تحول علوم انسانی است. فقه و علوم انسانی هردو دغدغه پاسخگویی به نیازهای انسان رادارند و در بستر نیازهای فردی و اجتماعی تکون مییابند.(به این نکته توجه داریم که فقه دارای موضوعات اختراعیه و اعتباریه هست) هردو از منابعی برای پاسخ به موضوعات و مسائل پیش روی خود بهره میبرند و هردو روشهایی را برای پاسخ به مسائل در دست دارند و از آنها بهره میبرند. مطالعات گسترده در ترابط و نسبت بین فقه با علوم انسانی باعث میشود از سویی فقیه در عرصه نیازهای اجتماعی ورود بیشتر و جامعتری داشته باشد و کار ویژههای فقه در عصر جدید را بهتر دنبال کند.
🔻در بررسی کار ویژههای دانش فقه باید گفت فقه در ابتدا صرفاً به دنبال فهم و بیان تکلیف مکلف در مسائل زندگی بوده است و بهمرور و توسط برخی فقها تلاشهایی برای توسعه مرزهای آن شده است اما در مواجهه انسان و جامعه مسلمان با موضوعات نوپدید و تمدن جدید و دستاوردهای آن پیامدهایی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشت و دانش فقه به عنوان متولی بیان احکام مکلفین بایستی دراینباره اظهارنظر میکرد واز اینرو دانش فقه گسترده شد از سویی فقه در مواجهه با پدیدههای اجتماعی و شکلگیری حکومت اسلامی از لایه فردی به لایه اجتماعی توسعه یافت؛ فقه با این بیان بایستی برخلاف گذشته از انفعال بیرون میآمد و به طور فعال در سرپرستی جامعه و پیشبرد حکومت اسلامی ایفای نقش میکرد و ازاینجا شاخههای مختلف علوم از جمله علوم انسانی در فرآیند اجتهاد و کشف حکم الله اهمیت دوچندان یافت.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ چهارم:
🔻بررسی نسبت علوم انسانی و علم فقه حداقل از سه رویکرد ممکن است:
الف) رویکرد تاریخی یعنی بررسی بسترهای تاریخی شکلگیری هر یک از این دو و نسبتها تداخلها و افتراقاتشان.
ب) بسترهای اجتماعی شکلگیری هریک از این دو و بررسی تطبیقی وضعیت موجود فقه آنچنانکه هست و علوم انسانی آن چنانکه هست.
ج) بررسی تطبیقی این دو از حیث بایستههای آنها؛ فقه آن چنان که باید و بایسته است و علوم انسانی آنچنانکه باید و بایسته است.
🔻در رویکرد اول و دوم بحث از نسبت بین علوم انسانی و فقه باهدف بهرهبرداری در بیان بایستهها هرچند فوایدی را به همراه دارد؛ اما در رویکرد سوم بحث از نسبت بین این دو خصوصاً زمانی که سخن از تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی به میان میآید بسیار مهم است. وقتی از علوم انسانی در جامعهای که قواعد و قوانینش بر اساس حکم خدا طراحی شده است سخن می گوییم قطعاً دانش فقه و نسبت آن با علوم انسانی یکی از مهمترین عرصههای گفتگو در گفتمان تحول علوم انسانی و بهرهگیری از علوم انسانی اجتماعی است. چرا که در این جامعه علم فقه متولی کشف حکم الله است.
🔻این بررسی در چند حوزه کلان میتواند شکل بگیرید از حیث اشتراکات و افتراقات مبانی هستی شناختی،معرفتشناختی و انسانشناختی حاکم بر فقه و علوم انسانی؛ از منظر اشتراک در منابع فقه با علوم انسانی ، از جهت نسبت روششناسی اجتهاد با روششناسی تولید علوم انسانی ، ازنظر مناط شناخت موضوعات در فقه و علوم انسانی و ازنظر مسائل مطرح در فقه و علوم انسانی .
🔻این بررسی باعث میشود منابع مورداستفاده فقه و علوم انسانی در یک فرآیند رفتوبرگشتی و با توجه به اقتضائات جدید توسعه یابد همچنین روششناسی اجتهاد و روششناسیهای تولید شاخههای مختلف علوم انسانی در ترابط باهم توسعه یابند؛ برای مثال گفتمانی را که اصول فقه تولید کرده است، یک نوع نگاه جدید به فهم متن و اکتشاف دین است و این دستاورد، بسیار به کار تولید علوم انسانی اسلامی میآید .دایره مسائل در هر دو حوزه توسعه یابند و انضمامیتر شوند.
🔻در این میانه برخی معتقدند از آنجا که تفقه و عملیات اجتهاد اساساً تلاشی است برای دریافت احکام الهی نسبت به موضوعات ، پس موضوع شناسی فصل مهمی از فرآیند اجتهاد است ،در موضوع شناسی تلاش میشود تا فقیه دقیقه موردی را که میخواهد حکم را برای آن یا درباره آن استنباط کند بشناسد و سپس فرآیند استنباط حکم را برای آن طی کند. فقیه در دستگاه اجتهادی خود برای شناخت موضوعات به منابع مختلف ازجمله به علوم انسانی نیاز دارد اما به نظر میرسد مسئله بسیار پیچیدهتر از اینهاست و باید محققان واکاوی این ترابط را در دستور کار جدی خود قرار دهند.
🔻با توجه به نکات پیشین به نظر میرسد بررسی رابطه بین فقه و علوم انسانی در فرآیند تحول علوم انسانی و بحث از تأثیر و تاثر هر یک بر دیگری پراهمیت و ضروری است که کمتر به آن توجه شده است. ما نیاز به مرور و بازخوانی فلسفه علم فقه به مثابه بررسی تعاریف، اهداف، غایات، روششناسی و پیوند آن با سایر علوم داریم. از همین زاویه فلسفه علوم انسانی اجتماعی نیز باید مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شهید مطهری
💢 حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت #علوم_انسانی_جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند.
⭕️ و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.
⭕️ آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 گفتاری در تاریخچه علوم انسانی و موقعیت ( انسانِ مسلمانِ انقلابی)
💢 انقلاب اسلامی در گام های رشد و تحول خود، بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد. چراکه #علوم_انسانی نقش نرمافزاری دارد و این نرمافزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود.
#مدرنیته
#عصر_روشنگری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تقابل زنِ جمهوری اسلامی با تحجر و هرزگی
💢 جمهوری اسلامی در چهل سالگی با چالشی مواجه شده است که می توانست به راحتی زیر ساخت های آن را مرتفع سازد و به این چالش قبل از تحقق فائق آید.
⭕️ این ساختار حکومتی متکی بر عقلانیت مدرن و عقلانیتهای انتقادی نیست بلکه عقلانیتی خاصی را دنبال می کند که توسط امام خمینی (ره) بر پایگاه معارف اسلامی و تجربه زیسته تاریخی مذهب تشیع صورتبندی شده است.
⭕️ این عقلانیت در اتمسفر ایران اسلامی نیز رقیبانی دارد که بعضی ها متاثر از نظام بین المللی و عده ای نیز از حیث پایگاه ولی با قرائتی مخدوش نزدیک به #جمهوری_اسلامی می شوند!
⭕️ عقلانیت اجتماعی با تعینات مختلف در عرصه کنش های اجتماعی سعی دارد مبتنی بر پشتوانه های فکری خود مسئله ها را حل نماید.
⭕️ عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی نیز از دیرباز با مسئله های مهمی مواجه بوده است که یکی از این مسئله ها ، مسئله زن و حجاب می باشد که عقلانیت منحصر به فرد این جریان با پشتوانه اندیشه ای که دارد برای حل مسئله به میدان آمده است.
⭕️ البته جریان متحجر رقیب که متاسفانه تا حدودی هم هژمونی دارد ، در مسئله زن و حجاب معنای دیگری در طول تاریخ به جامعه پمپاژ کرده است که به ضد خود تبدیل شده و لوازم و زیبای خود را نیز از دست داده است!
⭕️ #حجاب که یکی از مولفه های مهم مسئله زن است در ادبیات متحجرین معنای حفاظ مالک بر ملک خود را افاده می کند یعنی مرد استیلا دارد بر زن و زن به عنوان ملک مرد مورد توجه است لذا مرد به فکر حفظ ملک خود است!
لینک #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 تقابل زنِ جمهوری اسلامی با تحجر و هرزگی 💢 جمهوری اسلامی در چهل سالگی با چالشی مواجه شده است که م
⭕️ ولی در حقیقت دین ، حجاب یکی از مولفه های کرامت انسانی می باشد که این در ادبیات تئوریسین های انقلاب اسلامی نیز به چشم می خورد.
⭕️ حجاب در این نظام معنای نه تنها حفاظ ملک مرد معرفی نمی شود بلکه می خواهد زن را از کالا شدگی چه به صورت سنتی و چه به صورت مدرن برهاند!
⭕️ حال اگر نتوانیم آنگونه که عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی حجاب را تبیین می کند آن تبلیغ نمایم ، بیشتر از امروز حجاب به ضد خود تبدیل خواهد شد یعنی حجاب برخاسته از عزت و کرامت انسانی، اذهان را به مستعمره شدن زن رهنمود می کند .
⭕️ لذا باید صریح و پوست کنده اعلام کنیم که زن در دیدگاه اسلام چیست و از چه هستی بر خوردار است و چه جایگاهی در اجتماع دارد که تا حدودی جریان دینی پشتوانه جمهوری اسلامی توانسته جواب گویی آن بر محوریت #کرامت_انسانی باشد برخلاف دو جریان دیگر که زن را به مسلخ کالا شدگی اعم از سنتی (جریان سنتی و سر ریز اجتماعی آن ) و مدرن (جریان روشنفکر و فمینیسم و سر ریز اجتماعی آن) می کشانند!
⭕️ این #گفتمان_سوم برای اینکه بتواند بر مسئله فائق آید نیاز به جریان سازی دارد ، بخاطر همین زنِ بر آمده از عقلانیت جمهوری اسلامی باید در مقابل جریان متحجر و مدرن قد اعلم کند و در دو جبهه به مبارزه بپردازد تا اینکه بر کرامت خلیفه الله ی خود نایل آید.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b