eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ درس گفتار کتاب نظریه ی اجتماعی کلاسیک 🔸سرفصل: نظریه اجتماعی کلاسیک 🔸با ارائه ی استاد سید هادی ساجدی 🔸جلسه هفتم ▫️چهارشنبه/۲۹ بهمن/ساعت ۲۱ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=9385 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ سلسله جلسات آشنایی با فلسفه غرب 🔸سرفصل: دکارت خوانی 🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸جلسه اول ▫️سه شنبه/۳۰بهمن/ساعت۲۰:۳۰ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ کسی نمی‌داند دکارت چه گفته، هیدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چطور می‌تواند شاگرد حضرت باشد؟! ❃ حا
❖ اهتمام امام خمینی«ره» بر خوانش انتقادی آرای رنه دکارت ❃ دکارت فقط روح عاقله قائل بود و در اطراف چگونگی امتزاج روح و جسم اهتمام داشت، اخص صفات روح را فکر و اخص صفات جسم را امتداد می دانست و این دو را بکلی از هم ممتاز می دانست. از گفتار او است که چون روح چیزی است و جسد چیزی دیگر پس تصور ندارد که روح تابع جسد شود در حال او و مصیر او بنابراین جسد فانی شود و روح باقی بماند. ❃ اشخاصی که تبعیت از دکارت کردند بسیارند گرچه در خصوص امتزاج روح عقلانی و جسم با او مخالفت کردند و اثبات واسطه نمودند با همه مقام مشایخی که دکارت در فلسفه پیش اورپاییان دارد مسئله خلود روح را گویند از حد خیال و تفکر به حد حقیقت و وجود نیاورد. ❃ برشی از کتاب کشف الاسرار/چاپ ۱۳۲۰/ص۳۷ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ ضرورت هجی کردن متون در حوزه‌های علمیه ❃ برای حوزه‌های علمیه، از نخستین روزهای شکل‌گیری‌، متن به‌عنوان ناموس تلقی می‌شد. اما به‌تدریج، ظاهر متن مورد توجه جدی قرار گرفت و باطن آن، یعنی نظم و ساختار نهفته در آن و همچنین "ماتن" به‌عنوان محور اصلی، به فراموشی سپرده شد و هرکس خودش را در متن خوانش می کرد! در نتیجه، وضعیت کنونی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های به اصطلاح اسلامی به گونه‌ای شده است که باید همچون گادامر در سخنرانی افتتاحیه انجمن هگلیان لیبرال فریاد بزنیم که: "باید متن‌ها را هجی کنیم!" این بدان معناست که متن‌های اندیشمندانی همچون فارابی، ابن‌سینا، ملاصدرا، شیخ انصاری، آخوند خراسانی، امام خمینی و علامه طباطبایی و دیگران را باید با دقت و موشکافی خوانش و بررسی کنیم. این رویکرد نه‌تنها در سنت فلسفی ما، بلکه در فلسفه غرب نیز مورد توجه است و برای ما طلاب و دانشجویان ضروری است که به این امر اهتمام بسیاری ورزیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔹 معرفی سنت های علوم اجتماعی 🔸سنت علوم اجتماعی فرانسه 🔸با ارائه ی استاد حمید دهقانیان 🔸تعداد جلسات: ۳ جلسه 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b3%d9%86%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%87/ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔹 معرفی سنت های علوم اجتماعی 🔸سنت علوم اجتماعی آنگلوساکسون 🔸با ارائه ی استاد حامد حاجی حیدری 🔸تعداد جلسات: ۳ جلسه 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b3%d9%86%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%a2%d9%86%da%af%d9%84%d9%88%d8%b3%d8%a7%da%a9%d8%b3%d9%88%d9%86/ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔹 معرفی سنت های علوم اجتماعی 🔸سنت علوم اجتماعی آلمان 🔸با ارائه ی استاد ابوالفضل مرشدی 🔸تعداد جلسات: ۳ جلسه 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b3%d9%86%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%a2%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86/ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔹 معرفی سنت های علوم اجتماعی 🔸در جستجوی سنت علوم اجتماعی اسلامی 🔸با ارائه ی استاد سید هادی ساجدی 🔸تعداد جلسات: ۳ جلسه 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/product/%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%88%db%8c-%d8%b3%d9%86%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔘 لینک درس‌گفتار های «سنت های علوم اجتماعی» ❖ سنت علوم اجتماعی فرانسه • https://eitaa.com/AyeSchool/4025 ❖ سنت علوم اجتماعی آنگلوساکسون • https://eitaa.com/AyeSchool/4026 ❖ سنت علوم اجتماعی آلمان • https://eitaa.com/AyeSchool/4027 ❖ در جستجوی سنت علوم اجتماعی اسلامی • https://eitaa.com/AyeSchool/4028 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه https://eitaa.com/AyeSchool
❖ جایگاه فلسفه ایمانوئل کانت در سنت علوم اجتماعی ❃ من در این جا از واژه علوم اجتماعی استفاده می کنم نه جامعه شناسی ، دکتر توسلی تحت تأثیر سنت فرانسوی از اصطلاح جامعه شناسی استفاده کرده اند. اما علوم اجتماعی مفهومی فراتر از جامعه شناسی است. به این نکته هم اشاره کنم که با وجود این که پدر علم جامعه شناسی آگوست کنت است ولی آگوست کنت بدون جان استوارت میل نمی توانست به جامعه شناسی برسد. متأسفانه در ایران کمتر کسی وجود دارد که با آراء میل به صورت مستقیم آشنا باشد؛ حتی افرادی که خیلی پوزیتیویستی هستند و مباحث زیادی در این زمینه طرح می کنند و عجیب است که تا کنون کتاب اصلی وی به فارسی ترجمه نشده است کتاب جان استوارت میل با عنوان نظام منطق A System of logic یکی از مهمترین کتابهای علوم اجتماعی پوزیتیویستی است ، در این کتاب اصلاً بحثی در باب دیالکتیک طرح نشده است. ❃ نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند ، مفهوم اراده که در مباحث قبل نیز طرح شد ، در مقابل میل مطرح میشود خرد بنیاد ارزش می شود و بدون خرد ارزش نمیتواند شکل بگیرد لذا دو مفهوم در این جا شکل میگیرد ،اول علیت طبیعی؛ دوم علیت آزادی. ❃ علیت آزادی در خرد شکل میگیرد؛ نه اینکه در فهم و فاهمه تکوین یابد که متأثر از علیت طبیعی باشد به همین جهت این بحث که به علیت آزادی پرداختند قبل از این جریان فکری پارتو ، کنت و میل به بحث خرد توجه نمیکردند ، پوزیتویستها گمان داشتند که جهان در حقیقت عین فیزیک است و جامعه را میخواستند با مدلهای فیزیک و ریاضی توضیح بدهند لذا نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد. ❃ استاد محمد علی مرادی 📲 https://eitaa.com/AyeSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍برگزاری دومین همایش مجازی ادبیات قرآنی برای طلاب و دانشجویان علاقه مند با مباحث ادبیات قرآنی از سراسر کشور دوره اول با 230 شرکت کننده از سراسر کشور برگزار شد که به قبول شدگان در دوره مدرک علمی هم تعلق گرفت از طرف موسسه بین المللی ائمة الهدی اگر میخواهید ادبیات رو از جنبه قرآنی یاد بگیرید و خاصیت ادبیات رو در قرآن کریم همراه با نکات ناب در یابید در این دوره شرکت کنید دوره به صورت مجازی هستش و یک ساله هر هفته براتون صوت ارسال میشه در صورت تمایل به شرایط شرکت به آیدی زیر پیام دهید @admin_managara2