◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «موسی کلیمالله» ساخته «ابراهیم حاتمیکیا»
🔍 بازی تماشایی و فوقالعادهی مریلا زارعی (که به تنهایی بسیاری از ضعفهای فیلم را جبران میکرد)، مدیریت فیلمبرداری درخشان تورج منصوری، جلوههای بصری قابل قبول علیرضا واعظ، موسیقی دلپذیر کارن همایونفر، چهرهپردازی دیدنی شهرام خلج (مخصوصا در پردازش چهره کاهن)، بازی خوب فرهاد آییش (در نقش منفیاش)، ارجاعات هوشمندانه و درست و جالب فیلمنامه و در آخر باید اشاره کنم طراحی لوگو و نشانهی بسیار استادانه استاد مسعود نجابتی (که به نوعی نمایش دور بازوی برجستهی گرافیک و تایپوگرافیک امروز ایران هم هست) و... از جمله عواملی هستند که باعثشدهاند این فیلم یک تجربهی موفق و قابل اعتنا در سینمای امروز ایران باشد.
🎬 موسای حاتمیکیا در فضای فعلی و واقعیتِ توش و توانِ سینمای ایران، علیرغم بعضی اشکالاتش یک حرکت رو به جلو و یک قدم امیدوارکننده است که میتواند نمایندهای آبرومند از سینمای ایران، روایت ایران و فکر ایرانی در فضای بینالمللی باشد؛ همچنین به عنوان اولین قدم حاتمیکیا در عرصهی پروژههای بزرگ تاریخی و تمدنی. طبیعتا اگر فارغ از سبک و ژانر و زمینه و زمانه، موسی با دیگر آثار شاخص حاتمیکیا مقایسه شود، این امتیاز خوب را نمیگیرد.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی موسی کلیمالله را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#موسی_کلیم_الله
#مجله_میدان_آزادی
#جشنواره_فیلم_فجر
5⃣4⃣3⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «ترک عمیق» ساخته «آرمان زرینکوب»
👤 #آرمان_زرین_کوب تهیهکنندهای کهنهکار و شناختهشده در عرصهی #سینما و تلویزیون است. از سریالهای معروف و تکرارنشدنی این تهیهکننده «مرگ تدریجی یک رؤیا» به کارگردانی فریدون جیرانی است که بهار ۱۳۸۷ از شبکهی دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. البته سه فصل سریال «ستایش» را نیز به این موفقیت اضافه کنید. از کارهای دیگر او «شهر عسلی»، «ماه و پلنگ»، «بوم و بانو» و «یاور» است.
🎬 فیلم تا سی و اندی دقیقهی اول همچنان زن و شوهر را در کشمکش با هم نشان میدهد؛ پلانهایی متعدد از در باز کردن و سریع قفل کردن، نگاههای ترسآلود، نگاه نفرتآلود زن و همچنان نادیده گرفتن محمود توسط فخری. حتی تلاشهای بیمارگونهی محمود برای ترمیم رابطهای مخدوششده و از هم گسسته با همسرش نیز فیلم را دلچسب نمیکند، چون نمیدانیم چه خبر است. همهی اینها ما را متوجه این میکند که قرار است راز بین این زن و شوهر در پایان فاش شود تا عنصر غافلگیری را برای مخاطب به ارمغان بیاورد، ولی لو رفتن همین مسئله فیلم را از مخاطب دور میکند، تا جایی که تماشاگر دوست دارد به فیلم بگوید: «به من هم نگاه کن و با من هم حرف بزن». ولی باید گفت صبوری تماشاگر تا جایی کارساز است و در ادامه او را سر پا نگه نمیدارد.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی ترک عمیق را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
##جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
5⃣4⃣4⃣
@azadisqart
◽تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان
🎬 برای سینمادوستان همواره این سوال مطرح بوده چطور بازیگر بزرگ و بیهمتایی مثل علی نصیریان در سالهای اوج فعالیت درخشانش در بازیگری هیچگاه برگزیده سیمرغ نقش اول و حتی مکمل نشده بود و سیمرغهایی که سرانجام در کهنسالی به او رسید به نظر میرسید بیش از اینکه دنبال اعتباردادن به نصیریان باشند دنبال اعتبارگرفتن از او بودند، یا در خوشبینانهترین حالت: یک قدردانی دیرهنگام.
👤 علی نصیریان که از کلاس هشتم همراه همکلاسی خود بهمن فرسی نوشتن نمایشنامه و بازی در تئاترهای مدرسه را دنبال میکردند در ۱۶ سالگی اولین آموزش رسمی خود در زمینهٔ تئاتر را در هنرسرای «جامعهٔ باربد» آغاز کرد.
🎭 نصیریان از جمله جوانانی بود که در جلسات تمرین تئاتر و هم در جلسات نقد و ژونالیسم هنر شاهین سرکیسیان شرکت میکرد. حوالی سال ۱۳۳۸ بود که تلویزیون نوپای ایران شروع به تهیه و پخش نمایشهای هفتگی تلویزیونی یا تله تئاتر تلویزیونی کرد. نمایشهایی که نصیریان یک پای ثابت هم کارگردانی و هم اجرای نقشهای آن بود. جعفرخان از فرنگ برگشته به نویسندگی حسن مقدم، مارتی به نویسندگی پدی چایفسکی و افعی طلایی با اقتباس از داستان داش آکل صادق هدایت تنها چند نمونه از تلهتئاترهایی تلویزیونی هستند که نصیریان کارگردانی آن را عهدهدار بوده است.
🔗 متن کامل تکنگاری علی نصیریان را در سالروز تولد این هنرمند بخوانید.
#علی_نصیریان
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣4⃣5⃣
@azadisqart
71.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «موسی کلیمالله: به وقت طلوع» ساخته «ابراهیم حاتمیکیا»
🎬 #موسی_کلیم_الله تازهترین فیلم سینمایی #ابراهیم_حاتمی_کیا بخشی از داستان زندگی حضرت موسی (علیه السلام) را در دوران کودکی ایشان روایت میکند.
🔗 اولین #قاب_نقد_فیلم مجله میدان آزادی در چهل و سومین #جشنواره_فیلم_فجر به ویدئوی نقد و بررسی این فیلم اختصاص یافته است. فایل باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣4⃣6⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «آنتیک» ساخته «هادی نائیجی»
🎬 با فیلمی روبهرو هستیم که نه طنز است، نه متعلق به اوایل انقلاب. #آنتیک بیان طنز را برای مخفی کردن استعارههای توهینآمیزش انتخاب کرده است. استعارههایی که میتوانند مخاطب عادی را بهراحتی قلقلک بدهند تا بهجای خرافهها، قرینههای دیگری را در #فیلم ببیند. این داستان در اوایل انقلاب، زمان دگرگونی ارزشهای اجتماعی میگذرد تا نویسنده در بخش دوم فیلم قرینهسازیهای موهنی دربارهی امامزادهی تازهتأسیسی داشته باشد که مردم اقبال زیادی به آن نشان میدهند ولی در اصل یک قبر خالی است که لوحی اشکانی در آن مخفی شده. آن هم «قبری که مردهای در آن نیست» و معنای ضمنی این ضربالمثل «اعتقاد به هیچ و پوچ» است.
🔍 وقتی یک استعارهی دروغین در فیلم ساخته شد، خراب کردن یا سالم باقی ماندنش قرینههایی از جامعهی امروز را به ذهن مخاطب معمولی متبادر میکند که در هر دو سو مردم بازنده و احمق و فریبخورده نشان داده میشوند. و آن پیرمرد روستایی باخدا که برعکس اهالی، آدم دقیق و نکتهسنجی است و بهآسانی فریب نمیخورد هم با سؤالات بجا و تذکراتش نه میتواند جلوی سوداگری ابی و ولی را بگیرد، نه میتواند برای زهری که فیلم مخفیانه به جان جامعه تزریق میکند، پادزهری باشد.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی آنتیک را در پرونده پرواز برفراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#هادی_نائیجی
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
5⃣4⃣7⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «بچه مردم» ساخته «محمود کریمی»
📕 «من چه میتوانستم بکنم؟ شوهرم حاضر نبود مرا با بچه نگه دارد. بچه که مال خودش نبود، مال شوهر قبلیام بود که طلاقم داده بود و حاضر هم نشده بود بچه را بگیرد. اگر کس دیگری جای من بود، چه میکرد؟» چه کسی هست که دلش برای کودک رها شده در داستان «بچه مردم» جلال آل احمد نسوخته باشد؟
🎬 «#بچه_مردم» فیلمی در ژانر کمدی-رمانتیک است که با معرفی جذابی از چهار شخصیت اصلیاش آغاز میشود. ابوالفضل آقاجانی قهرمان داستان و همان بچهٔ مردم رها شده است که باید سرنوشت پرپیچوخمی را پشت سر بگذارد: توسط زن و مردی به فرزندی پذیرفته شود و بعد از حاملگی زن، به پرورشگاه بازگردانده شود، به همراه سه دوستش مصطفی و ایرج و منوچهر با نزدیکی انقلاب و علیرغم میل آقای تاجی، مدیر پرورشگاه از آنجا بیرون رانده شود، توسط یک مبارز متمکن ضد انقلاب مورد حمایت قرار بگیرد، به دختر او دل ببندد و… در تمام این مسیر مدام شکست را تجربه کند.
👤 «بچه مردم» اولین ساختهٔ سینمایی #محمود_کریمی اثری بسیار خوشساخت در طراحی کاراکترها و پرداخت تصویری از کار درآمده است؛ اثری بسیار حساب شده در گفتگونویسی و زیباشناسی بصری؛ اثری چشمنواز در رنگبندیهای متوازن و گرم.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی بچه مردم را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣4⃣8⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «اشک هور» ساخته «مهدی جعفری»
🎬 #اشک_هور شروعی گلدرشت دارد. #فیلم با ریتم کند شروع میشود و تا پایان، شما را منتظر یک گریهی اساسی میگذارد و با پخش تیراژ پایانی است که شما متوجه میشوید انتظار بیهوده بوده است.
🔍 در حالت بدبینانه باید بگویم تیم تولید میخواست یک تیزر سینمایی از کارش را برای جشنواره ارائه کند، اما به عقیدهی من انگار کارگردان در قفس روح بزرگ و سرنوشت تراژیک علی هاشمی گیر کرده بود و آنقدر اصرار داشت که محتوایی را از قلم نیاندازد، که به ورطهی «اسراف محتوا» افتاده بود. این موضوع از همان سکانسهای اول نیز خود را نشان میداد و متاسفانه توی ذوق میزد.
🎞️ این اصرار به گفتن همه چیز باعث شده بود که نه شخصیتپردازی کاملی شکل بگیرد، نه داستان قوام یابد. نه دوران بدنامی علی هاشمی و پچپچهای خوزستانیها درست شکل گرفته بود و نه معلوم بود علی هاشمی کیست و چرا وسط هور دارد آنطور میکند؟ شاید اگر کسی از عقبهی قرارگاه نصرت و شهید علی هاشمی نداند، کارگردان برای آن مخاطب یک شهید بیمنطق را نمایش داده است؟ چرا؟ چون زمانی که باید صرف پرداخت شخصیت میشد، خرج موضوعات بیهوده شد.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی اشک هور را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#مهدی_جعفری
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
5⃣4⃣9⃣
@azadisqart
69.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «ناتور دشت» ساخته «محمدرضا خردمندان»
🎬 #ناتور_دشت تازهترین #فیلم سینمایی #محمدرضا_خرمندان است که به تهیهکنندگی #سید_محمود_رضوی و ایفای نقش بازیگرانی از جمله هادی حجازیفر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی، بابک کریمی، سعید آقاخانی، علی مصفا و... در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر جضور دارد.
🔗 در دومین #قاب_نقد_فیلم مجله میدان آزادی در چهل و سومین #جشنواره_فیلم_فجر به نقد، تحلیل و بررسی این فیلم سینمایی خواهیم پرداخت. فایل با کیفیت ویدئو را در سایت مجله تماشا کنید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣5⃣0⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «بازی را بکش» ساخته «محمدابراهیم عزیزی»
👤 محسن کیایی خیلی خوب در نقش موسی فرو رفته؛ مردی با جثهای درشت که خشم و غم و عصبانیت را بهزیبایی به بیننده القا میکند. موسی که برادرش را مانند فرزند خود میدانسته برای رسیدن به جواب سؤالاتش خود را به آب و آتش میزند. این بخش از شخصیت موسی با توجه به واقعی بودن داستان، برای غالب مخاطبان، حکایتی از فرهنگی آشناست. برادران بزرگی که بعضاً عهدهدار نقش پدری میشوند و زندگی خود را وقف خانواده میکنند. موضوعی که بار درام فیلمنامه را دوچندان میکند.
🔍 اما برخلاف آنچه از هدی زینالعابدین انتظار میرفت، نقش مونا خیلی خوب از آب در نیامده است. زینالعابدین سابق بر این با بازی در سریال «در انتهای شب» نشان داده که تواناییهای بالایی دارد و شاید بازی بیروح او در این فیلم صرفاً بیانگیزگی خود او نبوده و به کارگردانی کار بازگردد.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی بازی را بکش را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#بازی_را_بکش
#محمدابراهیم_عزیزی
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣5⃣1⃣
@azadisqart
◽گزارش: مهمترین خبرها و حاشیههای پنجمین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
🔍 جشنوارهی چهل و سوم فجر با همهی اما و اگرهای این سالها، با تلاش اهالی سینما، سعی کرد بدون حاشیه کار خود را آغاز کند و ادامه دهد؛ اما #جشنواره_فیلم_فجر بدون حاشیه هم مگر میشود؟! اهالی #سینما همیشه با حاشیههایشان خواندنیتر هستند و ما قصد داریم هر روز در پرونده #پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ در کنار اخبار مهم اما کوتاه اکران فیلمها در جشنواره، به حاشیههای آن نیز بپردازیم.
👤 مجید مظفری کارتنخواب شد
نشست خبری فیلم دست تنها به عنوان دومین فیلم روز پنجم، نشست خبری جالبی بود. مجید مظفری، بازیگر حرفهای و پیشکسوت سینمای ایران که در نقش یک کارتن خواب در این فیلم ایفای نقش میکند در این نشست گفت که برای این نقش ۱۲ کیلو چاق شدم و یک سال موها و ریشم را کوتاه نکردم.
🎞 پیشنهاد ساخت یک سهگانه برای علی هاشمی
«اشک هور» اولین فیلم اکران شده در پنجمین روز جشنواره چهل و سوم بود، حول یک شخصیت از جنگ که در فیلم «اسفند» نیز حضور داشت؛ شهید علی هاشمی. موضوع این دو فیلم محل سوال افراد بسیاری، از هیئت داوردان انتخاب فیلم جشنواره بود که وجود دوفیلم دربارهی یک شخصیت در جشنواره چه لزومی دارد؟
🔗 متن کامل گزارش مهمترین حاشیههای پنجمین روز جشنواره فجر و روزهای دیگر جشنواره را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
5⃣5⃣2⃣
@azadisqart
◽اوپنهایمر ایرانیاسلامی یا هوش مصنوعیِ سازمان اوج؟
🔍 اوج در محصول جدید خویش، باز هم سعی کرده زندگی قهرمانی در دوران جنگ را دستمایهی یک اثر ترویجی قرار دهد و باز هم از نزدیکشدن به شخصیت حقیقی آن شهید ناتوان بوده. #خدای_جنگ ضعیفتر از «مجنون» و «غریب» و بیروحتر و باسمهایتر است و از نظر منطق داستانی و روابط علی و معلولی روی هردو #فیلم را سفید کرده. این یعنی کمپانی در سایهی نقدنشدن و جایزهپاشی حاکمیت، هرروز دارد ضعیفتر میشود.
🎬 جالب است که پیرنگ آمریکایی فیلم اوپنهایمر که در توجیه جنایت هستهای آمریکا در ژاپن است، عینا مورد بهرهبرداری کارگردان فیلم انقلابی سازمان اوج قرار گرفته! و ماجرا به پیرنگ هم ختم نمیشود، بلکه در ساخت اثر هم نماها و مضمونهای بسیاری از اوپنهایمر در خدای جنگ دیده میشود، مشخصاً نماهای مربوط به آزمایش شلیک، نماهای کوتاه و ثانیهای که خاطرات یا تصور قهرمان را از جنازههای سوخته پیش چشم میآورد و جالبتر از همه ارجاع و مضمونبازی با یک اسطورهی یونانی! در اوپنهایمر این اسطوره پرومته بود و در خدای جنگ آرس! چه کپی پیرنگِ موبهمو و چه پیروی دقیقی!
🎞️ «هالیوودیسم» و «هالیوودزدگی» در کشور ما آنگونه که در سالهای اخیر با محصولات کارخانهی یکسانسازِ اوج در حال تجربه و رواج است، در تمام این چهلوچندسال پس از انقلاب بیسابقه است.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی خدای جنگ را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#حسین_دارابی
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
5⃣5⃣3⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «شاهنقش» ساخته «شاهد احمدلو»
🎬 سینمای ایران در سالهای اخیر، گذشته از اینکه به کمدی رو آورده است، برای خنده گرفتن از مخاطب، مدام به برانگیخته کردن احساسات نوستالژیک او چنگ زده است. جدا از اینکه آن فیلمها موفق بودهاند یا نه، باید گفت #شاه_نقش موفق نبوده است. این فیلم بهتنهایی ما را با غرق کردن در حس نوستالژیاش خفه میکند. هر طرف از #فیلم که سر بچرخانی، تداعی همان دههها را با خود به همراه دارد؛ حتی وقتی ناصرعشقی را با کت خزداز معروف بهروز وثوقی در فیلم کندو، همراه با کبریتی که نقش بهروز وثوقی روی آن است میبینیم.
🔍 اینها فقط چند مثال از یک لیست عرض و طویل است. به این لیست، استفاده از موسیقی همان دهه، ضرباهنگهای سازهای کوبهای هنگام راه رفتن شخصیتها، آهنگهایی با حال و هوای زورخانه بهعنوان متن موسیقی، و صدای اغراقشده هنگام مشت زدن و کتک خوردن و رقص باباکرم با موسیقی دههی چهل هم اضافه کنید. این عناصر نوستالژیک که قرار بوده برگ برندهی فیلم باشد، فیلم را زمین زده است.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی شاهنقش را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#شاهد_احمدلو
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣5⃣4⃣
@azadisqart