eitaa logo
مجله میدان آزادی
108 دنبال‌کننده
525 عکس
42 ویدیو
1 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پیشنهاد مطالعه: «پرونده رو تن این تخته سیاه» پرونده‌ای پیرامون معلم و مدرسه مهرماه سال گذشته بود که پرونده‌ی «رو تن این تخته سیاه» گشوده شد تا تصویر مدرسه و خاطرات آن را در ادبیات و هنر جستجو کند و تاکنون ۱۳ مطلب در این پرونده منتشر شده است. به مناسبت فرارسیدن روز اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شما را به مطالعه این پرونده دعوت می‌کنیم. در پرونده «رو تن این تخته سیاه» معلم‌های به یادماندنی سینمای ایران را به یاد آوردیم و صفحات کتاب‌ها را به دنبال روایتی از معلمان ورق زدیم. محمود دولت‌آبادی، جلال آل احمد، غزاله علیزاده، اکبر صادقی، علی اشرف درویشیان، محمد بهمن‌بیگی، پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، پرویز شیخ‌طادی و... از جمله ویسندگان و هنرمندانی هستند که آثارشان در این پرونده مرور شده است. پرونده‌ی رو تن این تخته سیاه؛ پرونده‌ای برای ماه مهر و مدرسه 3⃣4⃣9⃣ @azadisqarr
نام «شجریان» در کشور ما عجین با «ربنا» است. «ربنا» مناجاتی است که شجریان آن را تمرینی و از روی نسخه جواد ذبیحی خواند اما نتیجه این تمرین آنقدر موفق بود که به‌ مدت ۳۰ سال در دقایق نزدیک به افطار از تلویزیون پخش می‌شد و باعث محبوبیت و نوستالژی چند نسل از «ربنای شجریان» شد. نوستالژی‌ای که این سال‌ها هرچند دستمایه تولید محتوای سطحی خاطره‌بازها و هم وعده وعیدهای سیاسی شده باشد باز هم جایگاهش دست نیافتنی‌ست. «هوشنگ ابتهاج» یا سایه یکی از شاعرانی‌ست که همکاری زیادی با محمدرضا شجریان داشته است و معروف‌ترین و پرتکرارترین روایت همکاری او با شجریان که در صفحات مجازی ذکر می‌شود مربوط به قطعه «ایران ای سرای امید» است. اما سایه، خاطره‌ها و حرف‌ها و گفتنی‌های دیگری هم درباره شجریان دارد که در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» از آن‌ها سخن گفته است. یکی از این سخن‌ها درباره «ربنای شجریان» است و آن‌چه که از نظر سایه باعث به دل نشستن مناجات ربنا شده است. متن روایت هوشنگ ابتهاج از ربنای شجریان را بخوانید. 3⃣5⃣0⃣ @azadisqarr
🔹کاغذ اخبار هنر: مهم‌ترین خبرهای هنر و ادبیات؛ تابستان ۱۴۰۳ همچنان معتقدیم، مهمترین خبر تابستان ۱۴۰۳ درگذشت غزلسرای معاصر استاد محمدعلی بهمنی در 84 سالگی است. مجله میدان آزادی که پیش‌تر، در مطلب مفصلی به زندگینامه و مهم‌ترین کتاب‌ها و شعرهای استاد محمدعلی بهمنی پرداخته بود، در پرونده پرتره‌ای به مرور زندگی هنری و آثار او پرداخته است که اینجا در دسترس علاقه‌مندان است. 🔹اواسط تیرماه مصاحبه‌ای از دختر آلیس مونرو، که در آن فاش کرد سال‌ها توسط همسر مادرش آزار جنسی دیده است و مادرش با اطلاع از این حادثه به زندگی با همسرش ادامه داد، جهان ادبیات به‌خصوص کانادایی‌ها را که مونرو از مفاخر ادبی‌شان بود تحت تاثیر قرار داد. 🔹از دیگر مهم موسیقی در تابستان ۱۴۰۳ می‌توان به برگزاری اولین کنسرت در مجموعه‌ی تاریخی تخت جمشید اشاره کرد. 🔹یکی از حاشیه‌های مهم‌تر از متن اختتامیه جشنواره ونیز، بیانیه‌ی تنها برنده‌ی چند جایزه‌ای این رویداد جهانی، یعنی سارا فریدلند بود. فریدلند پس از ادای مقدمات مرسوم، بالای سن در حالی‌که جایزه‌اش را در دست داشت کاملاً صریح گفت: «من معتقدم که این مسئولیت ما به عنوان کارگردان فیلم است که با بسترهای نهادی مصون از مجازات، یعنی اسرائیل، در صحنه‌ی جهانی مقابله کنیم. من در کنار مردم فلسطین در مبارزه‌ی آن‌ها برای آزادی ایستاده‌ام.» متن کامل کاغذ اخبار هنر تابستان ۱۴۰۳ را بخوانید. 3⃣5⃣1⃣ @azadisqart
امروز یکم مهرماه، سوزِ پاییز با خبر تلخی مهمان خانه‌هایمان شد. انفجار یک معدن زغال‌سنگ در طبس و کشته و مفقود شدن هموطنانمان. آمارها تا این ساعت از جان‌باختن بیش از ۵۰ کارگر ایرانی حکایت دارد. سال گذشته در تحریریه مجله میدان آزادی پرونده‌ای را پیرامون تصویر کارگران در ادبیات و هنر منتشر کردیم، برای قدردانی از این هم‌وطنان مظلوم و عزیز و نامش را «قهرمانان بی‌داستان» گذاشتیم. امروز ضمن تسلیت‌گویی به همه مردم ایران به ویژه خانواده‌های مصیبت‌دیده کارگران شما را به مطالعه این پرونده دعوت می‌کنیم. همچنین پرونده را با مطالب جدیدی به احترام سوگ مردم ایران در اندوه از دست دادن کارگران شریف طبسی به روز می‌کنیم. لئو تولستوی، جان اشتاین بک، هوشنگ مرادی کرمانی، ناصر تقوایی، احمد بیگدلی، محمدعلی گودینی، ناصر موذن، مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، همایون اسعدیان، رضا میرلوحی و علیرضا داوودنژاد از جمله هنرمندان و نویسندگانی هستند که آثارشان درمورد کارگران در این پرونده مرور شده است. قهرمانان بی‌داستان پرونده ادبیات و هنری کارگری 3⃣5⃣2⃣ @azadisqart
▪️ یک صفحه داستان: کارگر به روایت «ژرمینال»
اگر در میان رمان‌های مختلفی که در ادبیات جهان به توصیف اوضاع کارگران پرداخته‌اند به دنبال تصاویری دقیق از اوضاع کارگران معدن بگردیم هیچ رمانی را پیدا نمی‌کنیم که شفاف‌تر و درخشان‌تر از «ژرمینال» وضعیت این کارگران را به تصویر کشیده باشد. امیل زولا نویسنده فرانسوی این اثر را که بی‌گمان مهم‌ترین اثر اوست، در سال ۱۸۸۵ منتشر کرد و در آن نشان داد صنعت فرانسه بر چه بی‌عدالتی عجیبی بنا شده است. او شرایط کاری بسیار سخت و ناایمن، و دستمزدهای پایین کارگران معادن زغال سنگ را در رمان خود گزارش کرد. در ۱۸۸۴ که رمان ژرمینال به مرور در نشریات فرانسوی منتشر می‌شد بالاخره قانون اتحادیه‌های کارگری در این کشور تصویب شد. تعابیر او کماکان تکان‌دهنده و خواندنی هستند. «اتی‌ین عاقبت از پشتۀ خاک پایین رفته و به معدن وورو وارد شده بود. کسانی که او به آن‌ها روی می‌آورد و درباره امکان کار از آن‌ها پرس وجو می‌کرد همه سر می‌جنباندند و می‌گفتند که منتظر مباشر معدن باشد و او را میان بناهای تاریک و پر از سوراخها و کنج و کنارهای سیاهی که پیچیدگی فضاهای درهم و طبقاتشان اضطراب در دل می‌انداخت آزاد می‌گذاشتند. اترین پس از آنکه از پلکانی تاریک و نیم ویران بالا رفت خود را روی پل گونه‌ای لرزان یافت. بعد، از سرپوشیده سنگ گیری گذشت و این جایگاه به قدری تاریک بود که او دست‌ها را حایل خود گرفته پیش می‌رفت تا به چیزی برنخورد. ناگهان دو چشم بزرگ زردرنگ پیش رویش تاریکی را شکافت به زیر برج استخراج و تالار تحویل دم دهانه چاه رسیده بود. درست در همین وقت استادکار چاقی که باباریشوم Richomme صدایش می‌کردند و چهره با صلابت مهربانش با سبیل درشت سفیدی به دو نیم شده بود به سمت دفتر تحویل می‌رفت. اتی‌ین به او روی آورد و پرسید: _ اینجا کارگر نمی‌خواین؟ هر کاری باشه می‌کنم!» متن کامل بریده‌ای از کتاب «ژرمینال» اثر امیل زولا را در پرونده‌ی قهرمانان بی‌داستان بخوانید. 3⃣5⃣3⃣ @azadisqart
تازگی در غزل‌های منزوی تاریخ‌دار نشد و شد یک ویژگی همیشگی و بدون تاریخ مصرف. این تازگی نه با غزل‌های «از کهربا و کافور» که از غزل‌های «حنجره‌ی زخمی تغزل» شروع شده بود؛ شعرهایی که در سال‌های جوانی شاعر سروده و چاپ شد و منزوی در مقدمه‌ای که در بازنشر این کتاب حدود سی ‌سال بعد نوشته، درباره‌ی چند غزلِ افزوده بر آن، گفته است که این‌ها پاره‌هایی از جوانی مرا با خود حفظ کرده‌اند و من امروز جوانی خودم را بسیار دوست می‌دارم و یادگارهایش را نیز هم. هیچ دورخیزی نکرده بودم برای اینکه یک شعر جدید بنویسم؛ یک غزلی که تازه باشد و مثلاً ربطی به غزل‌های گذشتگان نداشته باشد؛ اصلاً چنین چیزی در ذهنم نبود. اگر در این غزل یک تازگی هست که هست، به نظرم در دو سه عامل می‌توان این را جست‌وجو کرد: یکی اینکه احتمالاً ذهنیت من یک عنصر تجددطلب و تازه‌جو بود یا حداقل چنین چیزی در ذهنیت من بود. دوم اینکه... متن کامل غزل‌های منزوی؛ تازگی نگاه؛ تازگی کلام را بخوانید. 3⃣5⃣4⃣ @azadisqarr
کوین اسپیسی در مصاحبه‌ای گفته بود: «در مکالمه‌ای که با بیل کلینتون داشتم او جمله‌ی بسیار جالبی بیان کرد؛ کلینتون خطاب‌ به من گفت: نود و نه درصد کارهایی که شما در آن سریال انجام می‌دهید کاملاً واقعی هستند، ولی یک رئیس‌جمهور هیچ‌ وقت نمی‌تواند لایحه‌ی آموزش و پرورش را به آن سرعت به‌ مرحله‌ی اجرا برساند.» شاید نود و نه درصد کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما گفته‌ی بیل کلینتون به موضوع واقعی بودن اتفاقات سیاسی سریال اشاره دارد. به این ترتیب، «خانه‌ی پوشالی» نه‌تنها بستری برای نشان دادن اختلافات و فساد داخل سیستم دولتی آمریکا بود، بلکه مضامین سیاسی‌اش خصوصاً پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و رسوایی‌های انتخابات ترامپ با اتفاق‌های واقعی پیوند خورد. همه‌ی این‌ها سریال را به موضوعی قابل بحث در میان مخاطبان تبدیل کرد، باورپذیری آن بیشتر شد و حتی توانست عنوان سریالی «پیشگامانه» را به خود اختصاص دهد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این توفیق، حضور عوامل اصلی سازنده همچون بو ویلیمن و مشاور سیاسی او، جی کارسن در عرصه‌ی سیاسی و در کنار سیاستمدارانی همچون هیلاری کلینتون و هاوارد دین باشد. ضمن اینکه نویسنده‌ی رمان، مایکل دابز نیز رئیس ستاد مارگارت تاچر بود. همچنین کوین اسپیسی نیز برای درک و دریافت حال و هوای یک سیاستمدار چند روزی را در کنار کوین مک‌کارتی، یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه مجلس گذراند. از سوی دیگر، سریال موضع‎‌گیری این کشور در ارتباط با کشورهای دیگر ازجمله روسیه و ایران را نیز نشان داد. عوامل سازنده‌ی این سریال به‌صورت آشکار و پنهان روسیه را تحقیر کردند و این کشور را ظالم و عقب‌مانده‌ی فرهنگی نشان دادند. در جایی هم از زبان یکی از شخصیت‌ها، ایران را کشوری با مردمی وحشی معرفی کردند. کلر آندروود نیز ایران را کشور تروریستی می‌داند که با کمک روسیه به لحاظ موشکی مسلح می‌شود. متن کامل ریویوی سریال خانه پوشالی را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید. 3⃣5⃣5⃣ @azadisqart
🔹فهرست: ۱۰ شعر از بهترین شعرهای پاییزی پاییز کوچک من، گنجایش هزار بهار گنجایش هزار شکفتن دارد پاییز، بر خلاف فصل بهار که به حیات‌بخشی معروف است و رویش، فصلی است که نمایشی دیگرگون و البته دیدنی راه‌انداخته. نمایشی که مرگ نمادین گیاهان را برای بینندگانش به اجرا درآورده است. نمایشی که شاید برای خیلی از ما تکراری شده و از عادت‌های ذهنیمان فراتر نمی‌رود. حال و هوای مردم قدیم را فقط کودکی می‌فهمد که برای اولین بار از دیدن ریزش برگی از درخت با تعجب می‌ایستد و با برق چشمان خاصی نظاره‌گر آن است. اما یک شاعر هم در هر زمانه‌ای که زندگی می‌کند، به دنبال کودکی کردن است و دیدن نادیدنی‌ها. شاعران دوره‌های مختلف تاریخی، بسیار علاقمند به تصویر کشیدن زیبایی‌های این نمایش نمادین مردگان بوده‌اند. تا این حد که در دوره‌های قدیم و همین زمانه‌ی اطراف ما، دفترهاشان را پر بکنند از کلمات به نظم در آمده‌ی پاییزی! در این نوشته، سعی شده است که از دریچه‌ی شعرهای کلاسیک و معاصر، به تماشای پاییز بنشینیم. متن کامل فهرست ۱۰ شعر از بهترین شعرهای پاییزی را بخوانید. 3⃣5⃣6⃣ @azadisqart
سعید آقاخانی برای ساخت این سریال، همکاری موفقیت‌آمیز خود را با امیر وفایی تکرار کرده است. امیر وفایی در هر پنج فصل از سریال «نون خ» نویسندگی کار را بر عهده داشت و توانست با یک قصه‌ی روان، داستانی روایت کند که به تجربیات فرهنگی مخاطب ایرانی نزدیک است. چنین داستانی همراه با مهارت آقاخانی در کارگردانی، سریالی شد که در مجموع توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. «راز بقا» نیز به همین منوال از داستانی ساده، روان و نزدیک با فرهنگ مخاطب ایرانی ساخته شده که می‌تواند لحظات خنده‌دار بسازد. «راز بقا» در مقایسه با سایر آثار طنز شبکه‌ی نمایش خانگی توانسته استقلال خود را حفظ کند؛ چراکه به تکرار نیفتاده و فرمول‌های پول‌سازی و مخاطب‌ خریدن را بی‌رویه مصرف نمی‌کند. مثلاً در حالی‌که شاهد مصرف بی‌رویه‌ی ستاره‌های بازیگری در آثار نمایش خانگی هستیم، «راز بقا» در کنار چند چهره، ترکیب بقیه‌ی بازیگران را مستثنا از چنین قاعده‌ای چیده است. همچنین این سریال در برهه‌ای توانست رضایت مخاطبان را با روایت بی‌آلایش خود جلب کند که سریالی مانند «نیسان آبی»، کمدی را غوطه‌ور در لودگی ارائه می‌کرد و سریالی مانند «هیولا»، نمایشی پرزرق‌وبرق در طراحی صحنه و لباس به راه انداخته بود. متن کامل ریویوی سریال راز بقا را در پرونده‌ی هزار و یک سریال بخوانید. 3⃣5⃣7⃣ @azadisqart
🔹فهرست: بهترین سریال‌های جنایی ایرانی و خارجی ژانر جنایی همواره طرفداران زیادی داشته و دارد. برای کسانی که درگیر مسائل عادی روزمره‌اند، تماشای داستان‌های جنایی یکی از بهترین راه‌های قطع ارتباط از اتفاقات ساده‌ی پیرامون است. این موضوع از چشم کارگردان‌ها نیز مخفی نمانده، تا جایی که سالانه بیش از بیست سریال هالیوودی در این ژانر ساخته یا به‌روز می‌شوند. آلفرد هیچکاک، اسطوره‌ای که امروزه از شیوه‌ی روایتش در انواع قصه‌گویی سینمایی استفاده می‌شود، پیشگام ساخت این‌گونه فیلم‌ها و سریال‌ها بود. شاید بتوان گفت حتی بهترین کارگردان‌ها بخواهند یا نخواهند، در ساخت آثارشان وام‌دار ژانر جنایی و هیچکاک هستند. در این ژانر کارآگاهان، پلیس‌ها، وکیل‌ها، جنایتکاران و بی‌گناهان در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند و حل پرونده‌های جنایی برای مخاطبی که فقط در جایگاه تماشا قرار گرفته ‌است، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. در ادامه فهرستی از برترین سریال‌های این ژانر به انتخاب شما را معرفی می‌کنیم. متن کامل فهرست بهترین سریال‌های جنایی را در پرونده‌ی هزار و یک سریال بخوانید. 3⃣5⃣8⃣ @azadisqart