eitaa logo
برادرانه
219 دنبال‌کننده
26.9هزار عکس
11هزار ویدیو
324 فایل
حسین برادران پرسش سوالات دینی @Hossein_baradaranh
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام جواد عليه  السلام  : إظهارُ الشَّيءِ قَبلَ أن يُستَحكَمُ مَفسَدَةٌ لَهُ ؛   آشكار كردن چيزى پيش از استوار شدن ، مايه تباهى آن است . تحف العقول ، ص 457 .
📚 بخوانید : به مناسبت روز شهادت امام جواد سلام الله علیه ✔️جایگاه علمی امام جواد(علیه السلام) از منظر اندیشمندان اسلامی https://eitaa.com/BARADARANH1_IR 👇👇👇
💠جایگاه علمی امام جواد(علیه السلام) از منظر اندیشمندان اسلامی ✔️سخنان و مناظرات امام جواد و حلّ مشکلات بزرگ علمى و فقهى توسط آن حضرت، تحسین و اعجاب دانشمندان و پژوهشگران اسلامى اعم از شیعه و سنى را برانگیخته و آنان را به تعظیم در برابر عظمت علمى امام واداشته است و هر کدام او را به نحوى ستوده اند. به عنوان نمونه، ✳️«سبط ابن الجوزى» مى گوید: «او در علم و تقوا و زهد و بخشش بر روش پدرش بود».(۱) ✳️«ابن حجر هیتمى» مى نویسد: «مأمون او را به دامادى انتخاب کرد، زیرا با وجود کمى سنّ، از نظر علم و آگاهى وحلم، بر همه دانشمندان برترى داشت».(۲) ✳️«شبلنجى» مى گوید: «مأمون پیوسته شیفته او بود، زیرا با وجود کمى سنّ، فضل و علم و کمالِ عقل خود را نشان داده برهان (عظمت) خود را آشکار ساخت».(۳) ✳️استاد شیعه «شیخ مفید»، و «فتّال نیشابورى» از آن حضرت چنین یاد مى کنند: «مأمون شیفته او شد، زیرا مى دید که او با وجود کمى سنّ، از نظر علم و حکمت و ادب و کمال عقلى، به چنان رتبه والایى رسیده که هیچ یک از بزرگان علمى آن روزگار بدان پایه نرسیده اند».(۴) ✳️«جاحظ عثمانى معتزلى» که از مخالفان خاندان على (ع) بوده،(۵) امام جواد را در شمار ده تن از «طالبیان» ى آورده که درباره آنان چنین گفته است: «هر یک از آنان، عالم، زاهد، عبادت پیشه، شجاع، بخشنده، پاک و پاکنهادند. برخى از آنان خلیفه و برخى نامزد خلافت مى باشند و تا ده تن، هر یک فرزند دیگرى است. آنان عبارتند از: حسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفربن محمد بن على بن الحسین بن على. هیچ یک از خاندانهاى عرب و عجم داراى چنین نسب شریفى نیست».(۶)،(۷) ✍پی نوشت : (۱). تذکره الخواص، نجف، مکتبه الحیدریه، ۱۳۸۳ ه".ق، ص ۳۵۹. (۲). الصواعق المحرقه، الطبعه الثانیه، قاهره، مکتبه القاهره، ۱۳۸۵ ه".ق، ص ۲۰۵. (۳). نور الأبصار، قاهره، مکتبه المشهد الحسینى،، ص .۱۶۱ (۴). الارشاد، قم، مکتبه بصیرتى،، ص ۳۱۹ - روضه الواعظین، الطبعه الأولى، بیروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، ۱۴۰۶ ه".ق، ص .۲۶۱ (۵). جاحظ در بصره مى زیسته و داراى اطلاعات سرشارى بوده و در بسیارى از علوم و فنون رایج عصر خود کتابهایى نوشته و معاصر امام جواد (علیه السلام) و پس از او معاصر فرزندانش بوده است. (۶). مرتضى العاملى،، سید جعفر، نگاهى به زندگانى سیاسى امام جواد - علیه السلام -، ترجمه سید محمد حسینى، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین، ۱۳۶۵ ه".ش، ص ۱۰۶ (به نقل از آثار الجاحظ). (۷). گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ بیست و سوم، ص ۵۵۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید و بخوانید : به مناسبت روز شهادت امام جواد سلام الله علیه ✔️علت اوج گیری مناظرات در عصر امام جواد(علیه السلام) https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ 👇👇👇
✔️علت اوج گیری مناظرات در عصر امام جواد(علیه السلام) 💠از آنجا که امام جواد نخستین امامى بود که در خردسالى به منصب امامت رسید ، حضرت مناظرات و بحث و گفتگوهایى داشته است که برخى از آنها بسیار پر سر و صدا و هیجان انگیز و جالب بوده است. علت اصلى پیدایش این مناظرات این بود که از یک طرف، امامت او به خاطر کمى سن براى بسیارى از شیعیان کاملاً ثابت نشده بود (گرچه بزرگان و دانایان شیعه بر اساس عقیده شیعه هیچ شک و تردیدى در این زمینه نداشتند) از این رو براى اطمینان خاطر و به عنوان آزمایش، سؤالات فراوانى از آن حضرت مى کردند. از طرف دیگر، در آن مقطع زمانى، قدرت «معتزله» افزایش یافته بود و مکتب اعتزال به مرحله رواج و رونق گام نهاده بود و حکومت وقت در آن زمان از آنان حمایت و پشتیبانى مى کرد و از سلطه و نفوذ خود و دیگر امکانات مادى و معنوى حکومتى، براى استوارى و تثبیت خط فکرى آنان و ضربه زدن به گروههاى دیگر و تضعیف موقعیت و نفوذ آنان به هر شکلى بهره بردارى مى کرد. مى دانیم که خط فکرى اعتزال در اعتماد بر عقل محدود و خطاپذیرى بشرى افراط مى نمود: معتزلیان دستورها و مطالب دینى را به عقل خود عرضه مى کردند و آنچه را که عقلشان صریحاً تأیید مى کرد مى پذیرفتند و بقیه را رد و انکار مى کردند و چون نیل به مقام امامت امّت در سنین خردسالى با عقل ظاهر بین آنان قابل توجیه نبود، سؤالات دشوار و پیچیده اى را مطرح مى کردند تا به پندار خود، آن حضرت را در میدان رقابت علمى شکست بدهند! ولى در همه این بحثها و مناظرات علمى، حضرت جواد (در پرتو علم امامت) با پاسخهاى قاطع و روشنگر، هرگونه شک و تردید را در مورد پیشوایى خود از بین مى برد و امامت خود و نیز اصل امامت را تثبیت مى نمود. به همین دلیل بعد از او در دوران امامت حضرت هادى (که او نیز در سنین کودکى به امامت رسید) این موضوع مشکلى ایجاد نکرد، زیرا دیگر براى همه روشن شده بود که خردسالى تأثیرى در برخوردارى از این منصب خدایى ندارد. ✍پی نوشت : گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ بیست و سوم، ص ۵۴۲.
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 دلخسته و بی شکیب بودن سخت است هم صحبت نانجیب بودن سخت است هر مرد غریب مأمنش خانه اوست در خانه خود غریب بودن سخت است
❌ جاهلیت مدرن، ازدواج با اجسام بی جان و روح... بشر امروز و تهی از تعلیمات انبیا به کجا می‌رود؟ 📛 قابل توجه غرب پرستان....!؟
📚 بخوانید : ✡ صهیونیسم و سرمایه داری.... https://eitaa.com/BARADARANH1_IR 👇👇👇
💠امام خمینی رحمت الله علیه : ✳️ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و در تعقیب مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند. بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاسی نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می دهند و با دلسوزی های بی مورد و اعتراض های کودکانه می گویند: جمهوری اسلامی سبب دشمنی ها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادیشان افتاده است، که چه خوب است این سوال پاسخ داده شود که ملت های جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران در چه زمانی نزد غربی ها و شرقی ها احترام و اعتبار داشته اند که امروز بی اعتبار شده اند! ✍صحیفه نور؛جلد 20؛ صفحه 238
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید و بخوانید : دوشنبه ها . تفسیر قرآن 💞 ازدواج حضرت علی با حضرت فاطمه سلام الله علیهما در قرآن https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ 👇👇👇
💠مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ (الرحمن/19تا21) دو دريا(ى شور و شيرين) را روان ساخت كه به هم مى رسند. (اما) ميان آن دو فاصله اى قرار داد كه به هم تجاوز نكنند.پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟ از هر دو (دريا)، مرواريد و مرجان بيرون مى آيد. ✳️نکته ها : 🌸هنگامى كه امام على عليه السلام اين آيات را تلاوت فرمود: «يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان» از آن حضرت پرسيدند: پس چرا شما از اين نعمت ها استفاده نمى كنيد؟ آن حضرت فرمود: خداوند بر رهبران عادل واجب كرده كه زندگى خود را چنان ساده و تنگ بگيرند كه فقر بر فقرا سخت نباشد. 🌹امام صادق عليه السلام در تفسير آيه «مرج البحرين يلتقيان» فرمود: «علىّ و فاطمةعليهما السلام بحران عميقان، لايبغى احدهما على صاحبه، يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان، الحسن و الحسين عليهما السلام» : على و فاطمه عليهما السلام دو درياى عميق اند كه هيچ يك بر ديگر تجاوز نمى كند و از اين دو دريا، لؤلؤ و مرجانى چون حسن و حسين عليهما السلام خارج مى شود. ✳️پیام : ✔️نعمت دريا و آفريده هاى آن، از نعمت هاى بزرگى است كه خداوند، تكذيب كننده آن را سرزنش مى كند. جمله «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان» سه بار در اين آيات تكرار شده است. ✍تفسیر نور.ذیل آیات شریفه.
🎨 ببینید و بخوانید : کاریکاتور 💝 اندر حکایت ازدواج آسان....!؟ https://eitaa.com/BARADARANH1_IR