📚 بخوانید : دوشنبه ها . تفسیر قرآن
🌸🌹 @BARADARANH1_IR
صفحه ما در اینستاگرام 👇
https://instagram.com/baradarannh.ir2?utm_medium=copy_link
💠مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَي بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ (مائده/32)
به همين جهت، بر بنى اسرائيل نوشتيم كه هر كس انسانى را جز به قصاص يا به كيفر فساد در زمين بكشد پس چنان است كه گويى همه ى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ يا انحراف نجات دهد) گويا همه ى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلايل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با اين همه) بسيارى از مردم بعد از آن (پيام انبيا) در روى زمين اسرافكار شدند.
✳️نکته ها :
⬅️در اين آيه از كشتن يك نفر به منزله ى كشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضيح اين حقيقت چند بيان و معنا مى توان عرضه كرد:
✔️الف: قتل يك نفر، كيفرى همچون قتل همه مردم را دارد.
✔️ب: حرمت قتل يك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه ى مردم نزد شماست.
✔️ج: قتل يك نفر، بى اعتنايى به مقام انسانيّت است.
✔️ه : قتل يك نفر، سلب امنيّت از همه ى مردم است.
✔️و: چون انسان ها به منزله ى اعضاى يك پيكرند، پس قتل يكى قتل همه است.
✔️ز: جايگاه دوزخى قاتل يك نفر، جايگاه كسى است كه قاتل همه باشد.
✔️ح: قتل يك نفر، زمينه ساز قتل همه است.
✔️ط: يك انسان مى تواند سرچشمه ى يك نسل باشد، پس قتل او به منزله ى قتل يك نسل است. (به نظر مى رسد اين احتمال بهتر است)
✔️در روايات مى خوانيم: فانى شدن تمام دنيا نزد خداوند، از كشتن يك مؤمن آسان تر است.
✔️امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در موضعى كه آب يافت نمى شود، تشنه اى را سيراب كند، مانند كسى است كه نفسى را زنده كرده باشد.
طبق آيات و روايات، هدايت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احيا مى باشد و گمراه كردن مردم، نوعى قتل است.
✔️امام صادق عليه السلام نيز فرمودند: هركس نفس منحرفى را هدايت كند او را زنده كرده و هر كس ديگرى را منحرف كند او را كشته است.
✔️امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از احياى نفس، نجات گرفتاران از غرق و آتش سوزى و درّنده يا دشمن است. و در روايت ديگر آمده است: كسى كه به گرسنه اى غذا ندهد، به منزله كشتن اوست وغذا دادن، به منزله ى زنده كردن اوست.
✔️امام باقرعليه السلام فرمود: مسرفان همان كسانى هستند كه حرام ها را حلال مى شمرند و خون ها را مى ريزند.
✳️پیام ها :
✔️- گاهى حوادث تاريخى، عامل صدور فرمان هاى الهى است. «من أجل ذلك»
✔️- انسان ها و سرنوشت شان در طول تاريخ به هم پيوند دارند. «من أجل ذلك كتبنا على بنى اسرائيل»
✔️- احكام الهى حكمت دارد و گزاف نيست. «من اجل ذلك»
✔️- براى جلوگيرى از سنگدلى و پرهيز از تكرار حادثه، كيفر و مجازات لازم است. «من اجل ذلك كتبنا»
✔️ - جان همه ى انسان ها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. «نفساً»
✔️- اعدام مفسد، در قانون بنى اسرائيل نيز بوده است. «كتبنا على بنى اسرائيل انّه من قتل نفساً بغير نفس او فساد فى الارض»
✔️- خودكشى و سقط جنين، از نمونه هاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...»
✔️ - جان كسى كه در زمين فساد مى كند يا براى جان مردم ارزشى قائل نيست و آنان را به قتل مى رساند، بى ارزش است و بايد از بين برود. «بغير نفس او فساد»
✔️- كشتن انسان در دو مورد جايز است:
الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغير نفس»
ب: براى از بين بردن مفسد. «او فساد»
✔️- ارزش عمل مربوط به انگيزه و هدف است. كشتن يك نفر به قصد تجاوز، به قتل رساندن يك جامعه است؛ «فكانّما قتل النّاس جميعاً»
✔️- تجاوز به حقوق يك فرد، تهديد امنيّت جامعه است. «فكانّما قتل النّاس جميعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسان هاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتش نشانى، امدادگران، داروسازان و... بايد قدر خود و ارزش كار خويش را بدانند. «فكانّما قتل النّاس جميعاً»
✔️- نشان جامعه ى زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جانهاست. «من أحياها فكأنّما أحيى النّاس جميعاً»
✔️- عدم ايمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاريخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبيّنات ثمّ انّ كثيراً منهم بعد ذلك فى الارض لمسرفون»
✔️- انسان مختار است، با آمدن پيامبران هم مى تواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبيّنات... بعد ذلك فى الارض لمسرفون»
✍تفسیر نور . ذیل آیه شریفه
💢 تلاش برای بردبار شدن
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ، فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.
🔹 اگر بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار (و همانند حليمان عمل كن) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود.
📚 حکمت 207 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/201500
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه دلنشین است زیبایی های ظهورت را تصور کردن🎊🍃
من به امید آن روز منتظر می مانم
عید من روز ظهور گل زهرا و علی است🎉🎊
اللهم عجل لولیک الفرج🤲🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز برگشتن تو دیدنی است ❤️🌷
به خدا روز خوش، رسیدنی است
اللهم عجل لولیک الفرج🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهره زیبایت عجیب دلبرباست❤️
بی خود نیست که طاووس اهل جنت شدی🍃
🔻 معنی روایت (علی باب حطه) توسط مناوی
🔹 مناوی روایت (علی باب حطه) را اینگونه معنا کرده: علی باب حطه است، یعنی راه بخشش گناهان است (به قرینه قصه بنی إسرائیل، که در آنجا هر کس خاضع و متواضع وارد باب حطه می شد، سبب بخشش او می گردید) هرکس وارد آن شود، با ایمان می گردد، یعنی خدا برای دین اسلام، مودت علی و هدایت به راهنمایی او و پیمودن راه او و ولایت او را سبب بخشش و ورود به بهشت و نجات از آتش جهنم قرار داده است؛ کسی از او خارج شود کافر می گردد، به معنی خروج علیه ایشان است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/37087
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #مکاتب_اهل_سنت
📎 #وهابیت_و_سلفیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
📽لیزر انداختن در مسابقه بند بازی
⭕️در این ویدئو پس از لیزر انداختن، تماشاگر روسریاش را درست میکند و آستین لباسش را پایین می کشد و به نوعی پوشش خود را سر و سامانی می دهد. ظاهرا همین اتفاق باعث شده که این گونه جا بیفتد که این لیزر انداختن به خاطر تذکر به پوشش آن تماشاگر بوده است. واکنش تماشاگر هم مؤید همین ادعا است که او از این لیزر انداختن چنین برداشتی را کرده که این کار برای تذکر نسبت به پوشش بوده است. ولی اینها همه حدس و گمان است و اصلا نمیتوان صرفا با تماشای یک ویدئوی چند ثانیهای با قاطعیت چنین چیزی را نتیجه گرفت. دلیل این مدعا این است که پوشش آن تماشاگر آن چنان هم زننده و نامتعارف نبود که بخواهند به او تذکر دهند. از آن جهت که ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و پوشش نامناسب آن تماشاگر به این وسیله بهتر دیده شود، چه بسا این کار اشاعه منکری دیگر باشد.
👈ادامه مطلب
https://b2n.ir/g55213
📎 #نقدرسانه
📎 #تلویزیون
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
📽دیوار حائل - (1)
⭕️من هنوز زنده هستم! این پیامی است که فرح نابلسی میخواهد از فلسطین به دنیا مخابره کند. نابلسی، طرفدار حقوق بشر و فیلمساز فلسطینی-بریتانیایی فیلمنامه را با همراهی و کمک هند شوفانی شاعر، تهیهکننده و کارگردان فلسطینی الاصل نوشته و آن را در مدتزمانی کوتاه در فلسطین اشغالی فیلمبرداری کرده است. تلاقی این دو دیدگاه توانسته محصولی را ارائه دهد که توانسته هنگام انتشار عناوین نامزد دریافت جایزه اسکار و برنده جایزه بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا، BAFTA) را در صدر جوایز دیگر از آن خود کند.
🔷یوسف، پدر خانوادهای فلسطینی که دریکی از مناطق محصورشده توسط اشغالگران زندگی میکنند، تصمیم دارد برای سالگرد ازدواجشان به همسرش هدیهای بدهد. دختر خردسالش یاسمین هم ذوق و شوق فراوانی برای همراهی پدر دارد. ماجرای اصلی فیلم از لحظه ورود پدر و دختر به گیت ایست بازرسی و درگیری با مأمورین اسرائیلی شروع میشود.
👈ادامه مطلب
https://b2n.ir/r32256
📎 #نقدرسانه
📎 #سینمایـجهان
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 صله رحم بودن زیارت قبور ارحام
💠 سوال:
🔷 آیا زیارت قبر پدر بزرگ و مادر بزرگ صله ی رحم محسوب می شود؟
✍🏻 پاسخ:
◀️واجب نیست اما ثواب آن در حد ثواب صله رحم است.
🔷از اميرالمومنين نقل شده:
🔹به زيارت مُردههاى خود برويد. آنها از زيارت شما شاد مىشوند.
🔺 سایت آیت الله مکارم | احکام معاشرت و صله رحم
🔺 الكافي، ج۳، ص۲۳۰.
📎 #احکام
📎 #احکام_معاشرت
📎 #احکام_اموات
📎 https://btid.org/fa/news/204065
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحابه و وعدهی بهشت
💥 اهل سنت: در قرآن به همه صحابه و تابعین وعده بهشت داده شده است؟
پاسخ شیعه: اگر مراد اهل سنت، آیه 100 سوره توبه «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ الله عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیم» است؛ باید گفت که مراد از این آیه این است که بهشت برای ایشان آماده شده است، آیا صحابه به آن میرسند یا خیر؟!
نکته بعد این است که "من" در اینجا (من المهاجرین و الانصار) تبعیضیه است. یعنی پیشینیان نخست از بین مهاجرین و انصار، عدهای از صحابه هستند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/37147
📎 #وهابیت
📎 #اهل_سنت
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 تلخی سال ۱۴۰۰
💠 مقام معظم رهبری:
(از تلخیهای سال ۱۴۰۰) از همه به نظر من سختتر و مهمتر است، تنگی معیشت مردم، مسئله گرانیها و تورّم و این چیزها بود که خب باید حتماً علاج بشود.
🔶 همه اینها دفعتاً برطرف نمیشود؛ به تدریج برطرف خواهد شد. این که آدم عجله کند، بگوید نهخیر، به همین زودی، واقعبینانه نیست؛ لکن انشاءالله امیدواریم بعضی از اینها در طول ۱۴۰۱ انشاءالله برطرف بشود.
✍️ پیام نوروزی حضرت امام خامنهای؛ ۱۴۰۰/۱۲/۲۹.
🔹 https://btid.org/fa/news/203821
📎 #گرافیک_ثابت
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org