eitaa logo
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
154 دنبال‌کننده
137 عکس
15 ویدیو
11 فایل
#گروه_تاریخ #دانشگاه_باقرالعلوم_علیه_السلام راهبر علمی؛ جناب آقای دکتر الویری دبیر انجمن؛ @Rsl_chegini110 کمیته علمی پژوهشی @AZohori کمیته مطالعات نظری @Sfayyaz کمیته بین الملل @Zaefi_57 کمیته نشریات @salehi6 کمیته رسانه و ارتباطات @Sm_hoseini60
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صَلَی اللهُ عَلَیکِ یا فاطِمة الزَهراء ┄┅┅┅┅🌸🟢🌸┅┅┅┅┄ 🌷در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت مقام زن🌷 انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه، با همکاری بنیاد شیخ انصاری(ره)، انجمن علمی «نُها» مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان و اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می‌کند: 📖 میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام با حضور اساتید ارجمند ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. سالن شهید بهشتی 🌐 لینک مجازی: http://dte.bz/ayeh @BOU_NOHA ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هسته پژوهشی تاریخگذاری قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: موضوع نشست اعتبارسنجی و تاریخ‌گذاری روایت "المرأة عورة" در منابع روایی 🎙سخنران: دکتر معصومه ریعان عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان 📆 زمان: سه‌شنبه ۴ دی‌ماه ساعت ۱۴:۳۰ 📍دربستر گوگل‌میت لینک ورود: https://meet.google.com/guc-rjci-fpc @tarikhgozari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها)، نمونه‌ای بی‌بدیل از ایمان، تقوا و فداکاری است. او که در دامان پاکش، امامان معصوم (علیهم‌السلام) را پرورش داد و الگویی جاودان برای همه زنان و مردان عالم شد. روز میلاد بانوی عالمین سلام‌الله‌علیها یادآور مقام والای زن و مادر در فرهنگ اسلامی و انسانی است. این روز فرخنده، فرصتی است تا به یاد آوریم که حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) نه تنها مادر امامان معصوم (علیهم‌السلام) بلکه مادر همه مؤمنان و عاشقان اهل بیت (علیهم‌السلام) است. او که در زندگی کوتاه اما پربرکت خود، درس‌های بزرگی از صبر، ایثار و ساده‌زیستی داد. 🌸فرارسیدن سال‌روز میلاد خجسته بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و روز بزرگداشت مقام تهنیت.🌸 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر ناهید طیبی.mp3
36.67M
تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سخنرانی سرکار خانم دکتر ناهید طیبی «مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان» ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر معصومه ریعان.mp3
32.46M
میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سرکار خانم دکتر معصومه ریعان «عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان» 🔰 مروری بر انگاره برابری زن مسلمان در قرن اول ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
استاد نجمه صالحی.mp3
22.8M
گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🔹سرکار خانم نجمه صالحی «پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه» 🔰نقش زنان در عرصه عمومی دوره نبوی و پسانبوی ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر راحله ضائفی.mp3
30.16M
. تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🔹سرکار خانم دکتر راحله ضائفی (استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران) 🔰 بررسی نقش ارتباطی زن در سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
استاد سعیده رحیمی.mp3
21.4M
تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙 سرکار خانم سعیده رحیمی «پژوهشگر و مدرس» 🔰 تعامل امامان شیعه با حضور اجتماعی زن ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
#میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سخنرانی سرکار خانم دکتر ناهید طیبی «مدیر گ
. میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام به همت انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه برگزار شد: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی در ابتدای نشست به تعریف منزلت اجتماعی منظر جامعه شناختی اشاره کردند، منزلت قضاوتی است که به موجبش، جامعه، حیثیت و محبوبیت بیشتری به فلان موقعیت یا به فلان پایگاه اجتماعی میدهد و به طورکلی آن ها را به هر دلیلی بر موقعیتها و پایگاههای اجتماعی دیگر ترجیح می‌دهد وپسانبوی همان دوره خلفای سه‌گانه است. ایشان در ادامه گفتند:عصر جاهلی تصویر تحقیرآمیزی از زنان در تاریخ بر جای نهاده که در محرومیت آنان از ارث، زنده به گور کردن دختران در برخی قبایل، محصور کردن زنان در امور غیر اجتماعی و شئ انگاری زنان نمایان است. پس از ظهور اسلام اگرچه مبارزه با تمام آموزه ها، احکام و آیین‌های جاهلی در مورد زنان بسیار دشوار می نمود، اما در مواردی مانند ارث، محدودیت در چند همسری ، زمینه سازی حضور سیاسی مانند بیعت عقبه دوم در مکه در سال 13 بعثت که نُسیبه و اسماء بنت عمرو شرکت داشتند، و بیعت رضوان (واقدی، ج2، ص574) که ام سلمه، ام منیع و ام عامر اشهلیه شرکت داشتند و بیعت نساء پس از فتح مکه در 8 هجری (کلینی، الکافی، ج5، ص527) و حضور در مجالس علم زمینه ارتقای جایگاه زن ایجاد شد. بیعت نساء در سال۸ پس از فتح مکه و با مفاد عدم شرک، عدم سرقت، عدم زنا و کشتن فرزندان و عدم نسبت فرزندان دیگران به همسر خود و این که در هیچ کار ناشایستی نافرمانی پیامبر را نکنند و ضمایر مفاد این بیعت به زنان برمی گردد. بیعت به معنای پذیرش حاکمیت و یا اعلام وفاداری و فرمانبرداری از حاکم است و رفتاری کاملاً سیاسی و اجتماعی است. ایشان افزودند:23 سال زمان قابل توجهی برای تغییر عمده در نگرش ها و رفتارها نبود. به نظر می رسد در صورت استمرار خط نبوی پس از رحلت پیامبر(ص) و تثبیت ولایت و خلافت بلافصل علی(ع)، و پس از وی ائمه(ع) این امر به وقوع می پیوست و جایگاه مطلوب زنان در شریعت ترسیم می شد، اما با تغییر مسیر خلافت و تبدیل سیاست های خلفای سه گانه از تثبیت آموزه های انسانی- الهی شریعت به فتوحات و کشورگشایی در دوران خلافت خلفای قبل از امام علی(ع) با اتفاق قابل توجهی در حوزه مسائل زنان مواجه نمی شویم. در منابعی مانند الطبقات الکبری در فصلی با عنوان «النساء المسلمات المبایعات» اسامی 462 نفر از زنان بیعت کننده با پیامبر(ص) ذکر شده است ) الطبقات الکبری، ج8، ص222(اما گزارشی مبنی بر بیعت زنان با خلفای سه گانه دیده نمی شود. افزون بر بیعه عقبه دوم و بیعه فتح مکه با پیامبر(ص) گزارش هایی مبنی بر بیعت زنان با امام علی(ع) در واقعه غدیر وجود دارد. )ر.ک؛ مجلسی، ج21، ص388؛ امینی، الغدیر(بنا به نقل علامه از کتاب حدیث الولایه ابن عقده شش تن از اولین راویان حدیث غدیر، زنان صحابی و دو بانوی دیگر، غیر صحابی بودند.) امینی، ( دوران خلافت علی(ع) نوعی بازگشت به سیره نبوی در نوع تعامل با زنان و ارتقاء جایگاه آنان صورت می گیرد. گفته شده در عصر نبوی، پیامبر(ص) زنان را در جنگ ها در بخش خدمات و درمان و انتقال مجروحان سهیم می کرد ولی علی(ع) در نبردهای داخلی خویش زنان را تا مدیریت فرهنگی ، هدایت سیاسی ، تحلیل حوادث ، تبیین اهداف احزاب دشمن و شناخت چهره ها و دولتمردان به مردم پیش برده اند. )آیینه‌وند، ص23 (امام علی(ع) در توصیف کیفیت هجوم و بیعت مردم با وی با تعبیر« و حسرت الیها الکعاب؛ و دختران جوان، بی نقاب به صحنه آمدند» تصریح به حضور زنان برای بیعت می کند.) نهج البلاغه، خطبه 229 (در تاریخ خلافت امام علی(ع) زنانی مانند جَرداء بنت سمیر الکوفی کم نیستند که باور عمیق آنان به ولایت و حقانیت علی(ع) اثبات شده است)وقعه صفین، 140 و 141.و در این مسأله گوی سبقت از مردانشان ربوده اند. در عصر خلافت امویان با وجود گسترش فتوحات و ارتباط با ملل و اقوام دیگر جایگاه زن وابسته به قبیله وی بود و تنها زنانی که از قبایل برجسته اعراب بودند از جایگاه سیاسی بالایی برای اظهار نقد و نظر برخوردار بودند مانند أروی دختر حارث بن عبدالمطلب که به سبب جایگاه قبیله قریش در برابر معاویه با صراحت و شجاعت، نظر خویش در مورد علی(ع) و معاویه را بیان می کند. ابن ابی طیفور، ص 37؛ ضبی، ص46 ایشان در آخر اشاره کردند: البته با دقت در منابع و به ویژه تراجم زنان می توان دریافت بانوانی با گرایش شیعی و حتی زنان خوارج به سبب نگرش معترضانه خود به دستگاه امویان و جسارت در بیان نظر خویش حضور پررنگ تری به نسبت زنان موافق با حکومت داشتند وشاید به همین دلیل معاویه آنان را فراخواند تا با تطمیع، تهدید و ارائه تصویری جدید از خود حکومت را از تیغ زبان آنان حفظ کند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄