eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
روشنفکری و مطالعات زنان! اینکه مقوله مطالعات زنان در افواه عمومی با روشنفکری قرین شده است، جای تعجب ندارد.. احتمالا از همین باب هم هست که مطالعات زنان، نه تنها مقبولیت عرفی نداشته بلکه از سوی سنتی اندیشان متحجر، تکفیر هم می‌شود.. گونه‌ای که اغلب فعالان این عرصه، به سرعت با عنوان نشان‌دار می‌شوند و اگر از صبغه‌ و سبقه‌ای مذهبی داشته باشند، عنوان پرطمطراق لقب خواهند گرفت.. همین رویکرد است که علاوه بر عدم غنای این رشته، در دهه‌های اخیر، مانع از پرداخت فارغ از سوگیری جناحی به مسائل زنان در جامعه ایرانی شده است.. جالب است رشته مطالعات زنان در ابتدای ورود فرمایشی خود به ایران، دارای سه گرایش بوده است که امروزه یکی از آنها نابود و دوتای دیگر فقط در مقطع ارشد ارائه شده و در نتیجه دوره دکتری مطالعات زنان در ایران، تنها دارای یک گرایش یعنی زن در اسلام است. حال باید دید مقصر این اتفاق، روشنفکران و عمل‌کرد و برونداد فکری ایشان بوده است که این‌چنین بستر ظلم به مطالعات زنان را فراهم آورده و یا ایراد از قانون‌گذاران عرصه آموزش عالی است که بدون بسترسازی و بومی‌سازی و بدون توجه به نیاز واقعی کشور این رشته را وارد کرده‌اند و یا نقص کار از سوی فعالان و فارغ‌التحصیلان مطالعات زنان است که هنوز و علیرغم گذشت دو دهه از عمر این رشته در کشور نتوانسته‌اند جایگاه بایسته‌ای به آن بخشند. بایسته به این معنا که عمیق باشد، دقیق باشد، جامع باشد و پویا، پراکنده و ایستا نباشد. به موقع باشد و به‌هنگام، دور و دیر نباشد. مناسب باشد و متناسب، عرف را دقیق شناخته باشد و فقه اسلام را اصیل فهم کرده باشد. واقع‌نگر باشد و عملیاتی، انتزاعی و موهوم و وام‌گیرنده از این طرف و آن طرف نباشد. طبیعی است که این همه، سخت است و باید برای رسیدن به آن تلاش کرد، برنامه داشت، هدف‌گذاری کرد و البته روشن‌فکر و جست‌وجوگر و پویا و حقیقت‌بین و واقع‌نگر بود... به امید آن روز. ✍الهام غفاری https://www.instagram.com/p/CaCjeNOLJ2k/?utm_medium=share_sheet
♦️بانو نگار رسانه تخصصی اندیشه ورزی زنان پیج بانو نگار را دنبال کنید👇 🆔 https://www.instagram.com/p/CaFtU-eoAzu/?utm_medium=share_sheet @banou_negar
بانونگار برگزار می کند: سلسله نشستهای واکاوی ابعاد جامعه شناختی قتل دختر اهوازی نشست دوم؛واکاوی ابعاد جامعه شناختی این قتل با حضور: دکتر غلامرضا حسنی جامعه شناس خانواده استاد دانشگاه فردوسی مشهد دکتر خدیجه برزگر هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم دکتری مطالعات زنان،؛ گرایش مطالعات نظری جنسیت فعال سابق سازمان دفاع از قربانیان خشونت کارشناس مجری زهرا عباس پور زمان: شنبه ۱ اسفند ساعت ۲۱ https://www.instagram.com/p/CaHo0Ruobcv/?utm_medium=share_sheet
🔺بانونگار برگزار می کند: سلسله نشستهای واکاوی ابعاد جامعه شناختی قتل دختر اهوازی نشست سوم؛ واکاوی ابعاد فقهی و قانونی این قتل با حضور: 📍حجت الاسلام مجید دهقان هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده 📍سکینه السادات پاد وکیل پایه یک دادگستری دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی. 📍کارشناس مجری الهام غفاری زمان برگزاری لایو: یکشنبه ۱ اسفند ساعت ۲۱ 🆔https://www.instagram.com/p/CaJ3lgZLF2p/?utm_medium=copy_link
خود خصم خودیم ورنه گردون با خلق ضعیف کین ندارد اتفاقی که چندی پیش در اهواز افتاد و جامعه را به شوکی عظیم فرو برد، از جنبه های گوناگون واکاوی و بررسی شده است. روزهای بعد از قتل مونا، نشست در پی نشست بود که برگزار شد و ابعاد مختلف حادثه به بحث گذاشته شد. گاه به قانون تاخته شد که قدرت بازدارندگی ندارد، گاه به غیرت، که اشتباه فهم شده و تیغی شده در دست جلاد، گاه به فضای یله مجازی تاخته شد که اسباب غفلت دختر را فراهم کرده و گاه .. . نکته مغفول در این میان اما، پرداختن به این مساله بود که شرایط خانوادگی و محیطی زندگی این زوج و زوج های مشابه به لحاظ سنتی و فرهنگی به چه صورت بوده است که مقدمات رقم خوردن چنین حادثه ای را موجب شده است؟ مقام معظم رهبری در دیداری که در اسفند ۱۳۷۵ با زنان خوزستان داشتند، تاکید کردند: "در طول زمان برخی عادات جاهلی و غلط در جامعه اسلامی به وجود آمده است، اما این عادات جاهلی که متأسفانه در مناطقی از شهرهای مرکزی و خوزستان نیز وجود دارد، به احکام نورانی اسلام مربوط نمی‌شود. از نظر اسلام مجبور کردن دختر به ازدواج با پسر عموی خویش ...، یک امر غیراسلامی و خلاف شرع بین است." به نظر می رسد پیش از هر اقدام و تحلیلی، نیاز به اصلاح تفکر و سنت های غلط رایج در منطقه در زمینه ازدواج باشد تا چنین آسان به جان و آبروی مردم چوب حراج زده نشود. ✍️ دکتر مرضیه شعربافچی دکتری حقوق زن در اسلام و استاد دانشگاه تهران @Banou_negar
زنان در گردباد «تعصبات مدرن» 👇 https://www.isna.ir/news/1400121713297/
📍روزی به نام «زن» یادداشت(۱) خیلی مهم است چرا یک روز، به نام یک نوع از ابنای بشر نام می‌گیرد. در واقع نیت‌ها مهم هستند. حتی گاهی بیشتر از شکل‌ها و نتیجه‌ها.. 📌روز هشت مارس روز زن نام گرفت دلیلش هم این بود که روز یکشنبه بود و تعطیل! البته ریشه شکل گیری آن، بزرگداشت یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» توسط حزب سوسیالیست آمریکا در سال ۱۹۰۸ بود. اعتصابی که در اعتراض علیه دستمزد نابرابر توسط کارگران زن امریکایی انجام گرفت و منجر به کشته شدن دردناک و فجیع چندین زن کارگر در کارخانه‌ای ریسندگی گردید. حالا و پس از گذشت سال‌ها در این روز توسط فعالان حوزه زنان به پاس ارج‌گذاری به جنبش‌های زنانه در دفاع از حقوق زنان جشن‌ها و یادبودهایی برگزار می‌گردد. برخی نیز از این فضا برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به خشونت علیه زنان استفاده می‌کنند. 🔻خلاصه اینکه هشتم مارس، که یک تاریخ قراردادی برای تلاش در جهت اجرای برابری جنسیتی نام گرفته است، در ذات خود دارای گزاره‌ای ناهمخوان با حقیقت دنیوی به نام «برابری» بوده که همین واقعیت، علیرغم تلاش‌های روزافزون، مانع از رسیدن به بهره‌ای حداقلی در باب ایجاد «برابری» در گستره‌ی تاریخ بشری است. 🔺در واقع در دنیایی که ساخت و بافتش نابرابر است و تصادم، تقابل و تعامل همین نابرابری ها، اصلِ آزادی و شکوفایی را رقم زده است، سخن از برابری، بدون توجه به حقیقت‌هایی هم‌چون مبدا، سنخ، نوع، قدر، اندازه، غایت و جهت بشری، سخنی اغواگرانه، فریبی سرگرم‌کننده و دروغی ضلالت‌بار است. اما چیزی که این میان مغفول از یادهاست، اصل رشد و بندگی است. در واقع نیاز بشر، نه به تأمین برابری و نه حتی عدالت، بلکه تأمین اصل آزادی از جبرهای درون و بیرون، برای شکوفایی و رشد و بهره های انسانی است. حقیقتی که در نهایت، بشر را به «انسان» برساند و حرکت او را در این دنیای رفتنی، سهل، ممکن و شکوفا سازد. ❗️مسأله‌ی مهم این میان، زمینه‌سازی برای رهایی از ظلم است. ظلم، در منظر دینی یعنی چیزی سر جای خودش نباشد. ظلم یعنی برای حرکت از بشر تا آدم، زمینه‌سازی نکنیم. ظلم یعنی اجازه ندهیم انسان ها، انسان باشند. ظلم یعنی عروسک بسازیم از بزرگ ترین مخلوق بشری و حرکتش بدهیم در هر جهتی که می‌خواهیم. در این معنا و منظر، ظلم هم به زن اتفاق می‌افتد و هم به مرد. هم به کودک و هم به جوان و هم به پیر... ✍ الهام غفاری_ دانشجوی دکترای مطالعات زنان @Banou_negar
📍روزی به نام"زن" یادداشت(۲) تلاش برای رفع ظلم در این نگرش، احقاق حقوق بشری نیست بلکه زمینه‌سازی برای انتخاب‌های اساسی در جهت رشد بشری است. 🔺با این حساب ما نیازمند یک روز برای تلاش احقاق حقوق از دست رفته زنان نیستیم. بلکه هر روز و هر لحظه بایستی تلاش کنیم تا حقوق انسان، چه زن و چه مرد، شناخته شود، محترم شمرده شود، به او ظلم نشود، یعنی انسانیتش در جایگاه رفیع خودش بنشیند. راستی که حق انسان، متناسب با قدرها و داشته های او تبیین می شود. ❗️اصل مهمی که جنسیت بردار نیست. انسان به ما هو انسان، ورا و فرای جنسیتش، محترم است. قدر و اندازه ای بزرگ تر از این عالم دارد که باید شناسایی و به راه اندازی شود. این باید را هم خود فرد و هم جامعه و هم دولت و هم حکومت ها، عهده دارش هستند. 🔻طبیعی است این میان اگر به شخصی از اعضای انسانی، فارغ از جنسیتش و یا به دلیل جنسیتش، ظلم علیحده شود، محتاج مراقبت، دقت نظر و اصلاح و برخورد عمیق است. ❗️قانون، همان بازوی نظارتی و اصلاحی است. لذا ضمن محترم شمردن حقوق زنان، دقت شود که تا زمانی که در این زمین، حقوق انسان ها شناخته و محترم شمرده نشود، حقوق زنان محلی از اعراب نخواهد داشت. 🍂 وقتی از حقوق زنان حرف می زنیم، منظور دقت در زمینه‌هایی است که از حقوق انسانی او دفاع شود. این حقوق انسانی را خداوند به انسان اعطاء کرده است و قوانین بشری، در حداقلی‌ترین رسالت خویش، جایگاه مراقبت از احیای این حقوق دارند. ❗️نگرانی آنجاست که این قوانین بشری، در طول تاریخ بشریت، هرگاه از اصول الهی خارج شدند، به پشتوانه دنیا و گاه به دلیل خوانشی نارسا و ناصحیح، سلیقه‌ای و دگم از دین، خودشان ابزاری برای نابودی حقوق الهی انسان در دو جنس زن و مرد شدند. 🔹گفتمان انقلاب اسلامی، تلاش دارد، با رویکردی الهی به موضع و موضوع زنان به عنوان انسانِ امانتِ الهی بپردازد و شأن و جایگاه حقیقی او را که گاه زیر یوغ دنیاپرستی و گاه زیر چماق جهالت سنتی و مدرن و گاه زیر فشار عدم دقت و بصیرت دینی، به بیراهه رفته است، به او بازگرداند. 🔸این نگرش، انسان را، چه زن و چه مرد را عظیم‌تر از این دنیا و این لحظه می‌داند و برای او ادامه‌هایی قائل است و او را در بی‌شمار رابطه می‌پندارد. لذا او را بزرگ‌تر از این می‌داند که خرج خودش، دنیا و جلوه‌هایش و شیطان و وسوسه‌هایش شود. 🔹 همچنین این نگرش، جنسیت را عامل ظلم ندانسته و به کسی حق نمی‌دهد که به دلیل جنسیت، یک جنس را به یوغ جنس دیگر بکشد؛ لذا هر خوانش به ظاهر دینی که تلاش در وابسته کردن یک جنس به دیگری برای خرج شدن او در راه خودش باشد، خارج از حیثیت اعتباری دینی است. به امید آنکه نیت‌ها، نگاه‌ها و اقدام‌های ما از سطح بشری کمی بالاتر آید تا روزی که همه‌اش الهی شود... ✍الهام غفاری- دانشجوی دکترای مطالعات زنان، حقوق زن در اسلام @Banou_negar
فمنیسم و مدل حکمرانی زنانه یادداشت(۱) ♦️فمنیسم مفهومی است که درجهان بر بسیاری از مسائل حوزه زنان سیطره انداخته است. می توان گفت «برابری جنسیتی » که همان«تشابه جنسیتی» و تقابل با «جنسیت» است، راهبرد این جریان جهت حل مسائل زنان درجهان است. بر این اساس در عرصه سیاست عمده زنانی که وارد امر حکومت داری شدند زمانی توانستند در این عرصه تبدیل به یک سیاستمدار موفق شوند، که دارای خلق و خوی مردانه باشند از این رو زنان سیاستمداری همچون مارگارت تاچر، آنگلا مرکل، ترزا می و.. به لقب «بانوی آهنین» و «بانوی مرد سیاست» نامیده شدند. در بریتانیا مارگارت تاچر همانند یک مرد در کالبد زن رفتار می‌کرد به گونه‌ای که به او لقب بانوی آهنین دادند. او اقتصاد نئولیبرال را در بریتانیا، همزمان با دونالد ریگان در آمریکا اعاده کرد که موجب افزایش فشار بر طبقات متوسط و فرودست جامعه گردید، سیاستی که خیلی از مردان جسارت اجرای آن را نداشتند. آنچه این زنان از خود نشان دادند « مردانگی» بود حتی بیش از دیگر مردان سیاستمدار. بر این اساس که از ظاهر تا باطن سعی کردند خود را با آن نمایش دهند بر این اساس حتی بر روی لباس و صدای خود نیز تغییراتی دادند. تاکید بر «قدرت لباس» (Power dressing ) در به رسمیت شناخته شدن در دنیای سیاست، باعث گردید این زنان در پوشش خود از کت با اِپُل¬های بزرگ و شانه‌های پهن که نشانی از پوشش مردانه بود استفاده نمایند. نمونۀ این تاثیرگذاری را در پوشش هیلاری کلینتون هم می‌¬توان دید، ظاهر او در مقام بانوی اول آمریکا در مقایسه با زمانی¬که مقام مستقل سیاسی از همسرش یعنی سناتوری و وزارت خارجه را کسب کرد چرخش کاملا محسوسی داشت و از الگویی شبیه به پوشش مارگارت تاچر استفاده می‌کرد. شاید هیچ گاه این سیاستمداران زن خود را فمنیسم نخوانند اما این زنان نشان دادند با تبعیت از راهبردهای فمنیسم زمانی سیاستمدار موفقی هستند که سرتا پا مردانه تغییر و به دنیای سیاست ورود نمایند. بر خلاف آنچه فمنیست های غربی در رویکردی پسا مدرن، مرد سالاری غربی را مورد اعتراض قرار دادند و ادبیات مرد سالارانه تورات و انجیل را در خلقت زن مقدمه ادبیات مردسالارانه و حذف زنان از تصمیم گیری های کلان دانستند، خودشان در این نظام مردسالاری مورد انتقاد هضم گردیدند. ✍ زهرا عباس پور https://www.instagram.com/p/Ca7OnTbosyR/?utm_medium=share_sheet @Banou_negar
فمنیسم هراسی یادداشت(۲) در یادداشت قبل سعی کردم نشان دهم فمنیسم در حوزه های متعددی در جهان غرب اثر گذار بوده است از جمله حکمرانی زنان. در این یادداشت قصد دارم از "فمنیسم هراسی" درجامعه ایران به عنوان عاملی که مانع از دیدن عمیق و دقیق مسائل زنان در کشور گردیده است بگویم. در جهان معاصر مملو از "ایسم ها"شکی نیست مکتبی می تواند اثر گذار باشد که برای زندگی افراد و سوالات پیرامون مسائل زندگی او پاسخ های کافی و وافی داشته باشد. «جنسیت» پس از ظهور مدرنیته به عنوان یکی از مباحث دارای قدرت استراتژیک در جهان مطرح گردید جریان فمنیسم با اشکال و انحای مختلف در دل نحله ها و جریانات متعدد خود سعی نمود به این مفهوم مبتنی بر پارادایم اومانیستی خود پاسخ دهد. از این منظر در حوزه زنان ادبیات گفتمانی و نظری بسیاری تولید نمود. پس از انقلاب اسلامی در کشور ما مسائل زنان توسط رهبران و نظریه پردازان انقلاب به رسمیت شناخته شدند اما سیطره فکری و نظری فمنیسم همواره از دو دیدگاه دارای اهمیت بود: 1- عده ای آن را به عنوان جریانی که پاسخی برای مسائل روز زنان به لحاظ نظری و برنامه ای دارد و بدون هیچ ویرایش و نگاه نقادانه ای مبتنی بر مدل های بومی و دینی از مدلهای آماده جهانی این جریان در همه عرصه های خصوصا مباحث توسعه استفاده نمودند. 2- عده دیگری آن را به عنوان مکتبی که در تقابل با آموزه های اسلام قرار دارد و باید از صدر تا ذیل از آن دوری کرد معرفی نمودند. و از این منظر مساله زنان را به رسمیت شناختند. اگر نگاه اول را وامداری فکری و برنامه ای فمنیسم بدانیم که سعی در همراهی و هماهنگی با برنامه های جهانی پیرامون این مکتب، باوجود تقابل با مبانی دینی بود و منجر گردید جامعه متعارضی را در حوزه جنسیت با خود به همراه آورد، می توان گفت نگاه دوم نیز "فمنیسم هراسی" را بیش از "فمنیسم شناختی" با خود به همراه آورد چرا که اساس مبارزه با هر جریان فکری متعارضی شناخت دقیق آن است. سیطره فمنیسم از منظر "فمنیسم هراسان" آنقدر بزرگ به جامعه معرفی گردید که گریزی از آن تصور نمی شد از این منظر هر فرد و جریانی معتقد به مسائل زنان باشد، ناگریز از غوطه ور شدن در آن نیست! بر این اساس تلاشی برای فهم مسائل زنان در کشور به صورت همه جانبه صورت نمی گیرد و از اولویت کارکردی بسیاری از نهاد های فرهنگی خارج می شود و صرفا از منظر "فمنیسم هراسی" به مسائل زنان نگریسته می شود. غافل از آنکه در واقعیت جامعه این رویکرد باعث گردید صرفا فضایی برای استفاده از مدل های وارداتی حل مسائل زنان در کشور باز گردد چرا که زنان و مسائلشان قابل پاک شدن نیستند بلکه ناظر به نیازهایشان از پاسخ های آماده تر عرضه شده در جامعه استفاده می نمایند. سخن پایانی آنکه هرگاه در جامعه: "فمنیسم شناسی" بیش از "فمنیسم هراسی" اگر اتفاق بیفتد، "نظریه سازی دینی" در حوزه جنسیت اگر بیش از "نظریه هراسی" فمنیسمی اتفاق بیفتد، برنامه سازی جهت ارایه پاسخ به مسائل و نیازهای زنان مبتنی بر الگوی بومی، اگر بیش از مدل فمنیسم هراسی اتفاق بیفتد، می توان امیدوار بود در گام دوم انقلاب از "فمنیسم هراسی" عبور کنیم و به مدل سازی نظری، گفتمانی و برنامه ای مبتنی بر الگوی دینی جنسیت نزدیک شویم. ✍ زهرا عباس پور @Banou_negar