eitaa logo
برای توجّه
504 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
7.3هزار ویدیو
31 فایل
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرّحیمِ لاحَولَ وَ لاقُوَّه اِلّا بِاللّهِ العلیِّ العظیم و صلّی اللهُ علی محمّد و الهِ الطّاهرین کپی مطالب کانال بدون ذکر لینک کاملاً جایز است اما مطالبی که دارای نام یا لینک سایرکانالهاست لینک و نامشون رو حذف نکنید @barayetvajoh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️از فرزند شهید مدافع حرم، اكبر زوار جنتى خواستن شعر بخونه؛گفت ميشه دعاى فرج بخونم؟آخه من روزی هزار بار دعای فرج می‌خونم! اینقدر‌ می‌خونم‌ تا امام‌ زمان‌ ظهور كنه.ميگن اگه آقا بياد، شهدا هم باهاش ميان.شاید يه بار دیگه بابامو ببینم... به سوز دل اين فرزند شهيد: الّلهم عجّل لوليك الفرج😭
♨️روسیه: برای رئیس واگنر پرونده تشکیل نمی‌شود 🔹کاخ کرملین اعلام کرد که پروندۀ جنایی علیه رئیس واگنر لغو شده و او روسیه را به مقصد بلاروس ترک می‌کند. 🔸وال‌استریت ژورنال هم به‌نقل از منابع آگاه نوشته آمریکا تحریم‌های جدید علیه واگنر را به‌خاطر شورشِ این گروه به تاخیر می‌اندازد.
❌طبق نظر تمام مراجع کاشت مژه و ناخن ،،هیچ غسل و وضویی صحیح نمیباشد و توقف در مساجد وحرم امامان و خواندن آیاتی که سجده واجب دارد حرام است 👈اسلام هر زائده ای بر بدن را روا نمیداند.. چرا که هر زائده اول از همه سلامتی و بهداشت و طهارت فرد را مخدوش میکند.. اسلام دین طهارت و سلامتی کامل است •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
💞💞💞💞💞 *یک اروپایی می‌گفت چقدر زنان ایرانی شوهرانشان را دوست دارند!* گفتم: چطور؟ گفت روزی در ژنو در خانه یکی از دوستان ایرانیم بودم که دیدم خانمش در حال دوختن دکمه پیراهن شوهرش بود. بعد از دوخت، هر دکمه، پیراهن شوهرش را می بوسید. با خودم گفتم ای کاش زنان اروپایی این عشق و علاقه را نسبت به همسرانشان داشتند! *گفتم: نه بابا! اینا پیراهن را نمی‌بوسن، بلکه با دندان، نخ سوزن دوخت را پاره می کنند!!😄*
Tafsir E Hamd 10_برش.mp3
4.81M
تفسیر سوره حمد 10 استاد جوادی آملی 💜بخش اول حجم : ۴:۴۵ مگابایت زمان : ۲۰ دقیقه
Tafsir E Hamd 10_برش_1.mp3
5.05M
تفسیر سوره حمد 10 استاد جوادی آملی 💜بخش دوم حجم : ۴:۵۳مگابایت زمان : ۲۱دقیقه
سلام علیکم عزیزان تازه ورود خوش آمدید تفسیر سوره های کوتاه با بیان شیرین آیت الله جوادی هربار دوتا فایل صوتی کوتاه بارگزاری می شود به همراه متن سخنرانی استاد حتماهمراه صوت ، به متن نگاه بفرمایید با دقت 🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌼🍃
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 10 🔵 بخش اول الحمد لله رب العالمين الرّحمن الرّحيم خداي سبحان، حميد مطلق در تفسير كلمهٔ حمد ملاحظه فرموديد كه حمد اولاً و بالذات از آن خداي سبحان است. زيرا اگر در برابر كمال ذاتي باشد، خدا محمود است. اگر در برابر انعام و لطف باشد، خدا محمود است. و اگر در برابر رحمت و رحيميتي كه به انسان مي‌رسد چون از ناحيهٴ خداست پس خدا محمود است لذا خدا حميد مطلق است. و اين آيات كريمه كه حمد را براي خداي سبحان اثبات مي‌كنند، در كنار اين اثبات برهانش را هم ذكر مي‌كنند. دو برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان اول اينكه الحمد لله. چرا الحمد لله؟ براي اينكه او الله است. الله، ذات مستجمع همهٴ كمالات را مي‌گويند. و اگر حمد در برابر كمال است، چون خدا كامل است، پس محمود است. هر كاملي محمود است و خدا كامل است، پس خدا محمود است. الحمد لله چون «الله» اگر اسم شد براي ذات مستجمع جميع كمالات، و حمد هم در برابر كمال است پس «الله» محمود است. الحمد لله چرا لانّه الله است. اين بحث قبلاً هم گذشت كه تعليق حكم بر وصف مشعر به عليت است. اگر گفتند اكرم العالم يعني اكرمه لعلمه. اگر گفتند الحمد له بايد دليل اقامه كنند. چرا الحمد له؟ لانّه الله. چون الله است، مستجمع همهٴ كمالات است، حمد از آن اوست. ولي اگر گفته شد الحمد لله اين تعليق حكم به وصف است كه مثل اين است كه بگوييم الاكرام للعالم. اگر گفتيم الاكرام للعالم، اين در حقيقت بيان سبب حكم است كه سبب ثبوت محمول براي موضوع، خود موضوع است. اگر گفتيم الجنة للمطيعين، النار للملحدين، اين تعليق محمول براي موضوع دليل را خود موضوع در بر دارد. الجنه للمطيعين. چرا؟ لانه مطيع است. النار للملحدين، چرا؟ چون او ملحد است. الاكرام للعالم، چرا؟‌ چون او عالم است. ولي اگر گفتيم الاكرام لزيد، دليل مي‌خواهد كه انسان بايد بگويد كه لانّه عالمٌ، از اين جهت بايد او را اكرام كرد. پس اگر گفته شد الحمد لله حمد مال «الله» است چون «الله» ذات مستجمع جميع كمالات است همين جامعيت كمال سبب ثبوت حمد براي خداي سبحان خواهد بود. اين يك دليل. دليل ديگر كه خداي سبحان محمود است اين است كه او «رب العالمين» است. حمد در برابر تدبير و تربيت است و خداي سبحان رب و مدبّر و مربّي است. پس خدا محمود است. خدا مدبر و مربي است. هر مدبر و مربي محمود است. پس خدا محمود است. اين دليل دوم. سؤال... جواب: چون ديگر عالمين در تحت تدبير اوست، پس همهٔ حمد مال اوست. اگر يك گوشهٴ عالم را ديگري تدبير بكند گوشه‌هاي ديگر را خدا مي‌شود گفت به اينكه حمد همه‌اش مال خدا نيست. اما اگر عالمين را خدا دارد تدبير مي‌كند، پس احدي حق محمود شدن ندارد. همهٴ حمدها از آن خداي سبحان است. «الحمد لله رب العالمين»(1) وقتي كه انسان بتواند يك حقيقت كلي را انشا كند، و حقيقت جزئي را انشا كند، محدود را انشا كند، نامحدود را انشا كند،‌ ديگر آن مسئله حل است. ما يك وقتي يك حمد خاص را انشا مي‌كنيم يك وقتي حمد عام را. مي‌گوييم جميع شكرها را ما هم اكنون انشا مي‌كنيم لله سبحانه تعالي. دليل دوم به اينكه حمد مال خداي سبحان است اين است كه خدا رب العالمين است. ربوبيتش حد وسط است براي ثبوت حمد براي خداي سبحان. خدا رب است و هر ربي محمود است، پس خدا محمود است.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 10 🔵 بخش دوم رب در لغة و ارتباط آن با مربّي رب لغةً غير از مربي است. چون آن اضعف است و آن ناقص يايي. رب با تربيب و مانند آن در ارتباط است. مربي با تربيت و مانند آن در ارتباط است. اما نزديك به همند و تقريباً متلازم همند. كه تربيب با تربيت نزديك همند. رب يعني مالك مدبر. لازمهٴ مالكيت و مدبر بودن همان مربّي بودن است. لذا در تفسير رب، مدبر گفته شده است و مربي هم گفته شده است. وگرنه از نظر لغت اين مضاعف است و آن ناقص. چون او رب عالمين است، پس محمود است. انبياء و توحيد ربوبي تمام تلاشهاي انبيا (عليهم‌السّلام) براي بود. در ربوبيت با انسانها درگير بودند. يك سلسله عقايدي است كه غير از مسئلهٴ جهان‌بيني و نظر علمي، اثر عملي ندارد. يعني مستقيماً اثر عملي ندارد. مثل اعتقاد به اينكه در جهان يك موجودي است به نام واجب الوجود. آيا يك همچنين چيزي كه هستي عين ذات او باشد هست يا نه؟ اين يك اختلاف علمي است و عقلي و نظري. اما تماس مستقيمي با كار انسان ندارد. و بعد از مسئلهٴ‌ توحيدِ واجب كه واجب موجود است و واحد است لا شريك له، سخن از است كه خالقي در جهان هست. اين نظام آفرينش را خدا آفريد. سماوات و ارض را خدا آفريد. در خالقيت كه يك مسئلهٴ‌ و است خيلي اختلاف هم نيست. و اثر عملي هم ندارد. كه انسان بگويد اين نظام را خدا آفريد چه بگويد نظام را خدا نيافريد. اعتقاد و ثنيين حجاز درباره خالقيت و ربوبيت خدا لذا مشركين و وثنيين حجاز هم از پذيرش توحيد خالقي هم استنكاف نداشتند. «لئن سألتهم من خلق السموات و الارض ليقولن الله»(2) مي‌گفتند اين نظام را «الله» آفريد. اما خدايي كه آسمان و زمين را خلق بكند كاري هم با انسان نداشته باشد،‌ انسان در برابر او مسئول نباشد، اين را همهٴ بت‌پرستان هم قبول داشتند. عمده توحيد ربوبي است كه بعد از توحيد خالقي يعني بعد از اينكه ثابت شد الله واجب موجود و الله خالق لا شريك له. بعد از اين دو مرحله سخن از ربوبيت است كه الله رب العالمين و لا شريك سواه و لا شريك له و لارب سواه. اينجاست كه درگيري انبيا با ديگران است. انبيا مي‌گويند ، ديگران مي‌گويند نه؛ يا اصلاً بشر رب نمي‌خواهد يا اگر هست اين بتها و ستاره‌ها و قديسين بشر يا جنيان و امثال ذلك ربوبيت انسان را به عهده مي‌گيرند. براي اينكه از زير بار اطاعت و مسئوليت بيرون بروند ربوبيت را نمي‌پذيرند. پذيرفتن خالقيت يك امر سهلي است. قبول دارند كه آسمان و زمين و انسان را خدا خلق كرده است. اما اين خدايي كه خالق است از انسان مسئوليت مي‌خواهد و انسان در برابر او بايد اطاعت كند و حرف او را بشنود ولا غير، اينجاست كه بين انبيا و غير انبيا درگيري است. و است كه ثابت كند او رب است ولا غير. همهٴ نظام را او مي‌پروراند، انسان را هم او تدبير مي‌كند و مي‌پروراند. انسان در برابر او مسئول است بايد حرف او را گوش بدهد و لا غير. اين توحيد ربوبي است