12.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بانکها چگونه تولیدیها را به تعطیلی میکشانند؟
🔹مدتی پس از پرداخت وام، بانک پیشنهاد وام جدید میدهد. پس از پرداخت وام جدید، به بهانه دیرکرد پرداخت قسط، مبلغ وام پس از واریز برداشت میشود.
🔹پس از دیر شدن پرداخت قسط وام جدید، بانک کل وام و حداکثر میزان سود و جریمه دیرکرد را طلب میکند. بعد از ناتوانی تولیدکننده در پرداخت، تولیدی به قیمت پایین ارزشگذاری شده و به تملک بانک در میآید .
https://eitaa.com/Basir_MN
✍️خلاصه سخنان من (#سوزنچی) در #مناظره با #مهدی_نصیری
🔰مقدمه
با توجه به مشکلات روز، من #مساله_حجاب را مهمترین مساله امروز کشور نمیدانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست:
#حجاب غیر از کارکرد اصلیاش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم میفرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچهاش است؟
✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران
#قانون_حجاب، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد.
حکومت همان طور که دغدغه مساله #سلامت_جسمی مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به #سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجهای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجهی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقههای شخصی؟!
در جامعهای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.]
به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛
درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیفاند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زنندهای پوشش خود را کنار نمیگذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بیعفتاند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟
با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد.
✅ب. اشکالات و مخالفتها با قانون حجاب؛ و پاسخ
همه اشکالات منطقیای که موجب مخالفت عدهای با قانون بودن حجاب میشود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛
اما:
🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهارراهها کاملا دلبخواهی شود؟!
و
🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس #قانون_مدنی است، اما جامعه ما فقط #قانون_کیفری را به عنوان #قانون میشناسد!
مساله اصلی در #قانون_کیفری (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است.
اما مساله اصلی در #قانون_مدنی، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص میگردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات میشود.
💢 اشکالات و مخالفتهای منطقی همه به این برمیگردد که چرا میخواهید با زور افراد را محجبه کنید؟!
منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» میخواهید حجاب را مستقر کنید؟!
و از این جهت راست میگویند.
اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت میکنند؛ در حالی که سزاوار بود میگفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن.
✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون
اگر واقعا اکثریت مردم در جامعهای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛
اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمیکنند نمیتوان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمیکنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگیاند؟!
همچنین تفاوت بسیار است بین #ناتوانی از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با #کنار_گذاشتن یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)!
قوانین اسلام منظومهوار است؛ و خداوند است که مقدار واجبالالزام این منظومه را معین کرده است؛ ما حق نداریم به تشخیص سلیقهای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم.
https://eitaa.com/Basir_MN
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ عجیب دیپلماتهای خارجی درباره حملات شیمیایی رژیم بعث عراق علیه ایران در اسفند ۱۳۶۲ .
https://eitaa.com/Basir_MN
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 روایت حضور تاریخی حاج قاسم سلیمانی در میدان جهاد؛ از آشنایی با شهید محمد ناظری تا همکاری با شهید حسن باقری و تشکیل تیپ ثارالله
🎥 موشن گرافیک در میانه میدان - قسمت ۱.
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 بگوئید ظهور نزدیک است، تا فرج نزدیک شود...
🌕 آقا امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
اگر به ما بگویند این امر ( #ظهور) تحقق نمیپذیرد، مگر بعد از دویست یا سیصد سال و آن را دیر ببینیم دلها دچار سختی و قساوت گردد. بگوئید چه زود است چه نزديک است و بدينگونه دلهای مردم اُنس ميگيرد و آرامش میيابد و فرج نزديک میشود».
«فَلَوْ قِيلَ لَنَا إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ إِلَى مِائَتَيْ سَنَةٍ أَوْ ثَلاَثِمِائَةِ سَنَةٍ لَقَسَتِ اَلْقُلُوبُ وَ لَرَجَعَ عَامَّةُ اَلنَّاسِ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ وَ لَكِنْ قَالُوا مَا أَسْرَعَهُ وَ مَا أَقْرَبَهُ تَأَلُّفاً لِقُلُوبِ اَلنَّاسِ وَ تَقْرِيباً لِلْفَرَجِ»
📗الکافي ج ۱، ص ۳۶۹
📗الوافي ج ۲، ص ۴۲۸
📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۰۲
📗الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۴۱
https://eitaa.com/Basir_MN
♦️علامه مصباح يزدي:
دفاع مقدس، نسیم بهشتی ای بود که برخی 12-13 ساله ها آن را درک کردند ....
#دفاع_مقدس.
https://eitaa.com/Basir_MN
🔵 چه کسانی #دفاع_مقدس را #غیرعقلانی و #غیرمدبرانه می خواندند؟!
♦️پاسخ مقام معظم رهبری به شبهات دگراندیشان و #تحریف_گران_تاریخ_جنگ
🔳مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی خود در چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، در پاسخ به برخی تفسیرهای تحریف آمیز، پدیده دفاع مقدس را یکی از «عقلانیترین و مدبرانهترین حرکات ملت ایران» برشمرده، فرمودند:
🔻دفاع مقدّس یکی از عقلانیترین حوادث ملّت ایران بود. بعضیها با استناد به یک خطایی که در یک بخشی انجام گرفته یا یک جمعی انجام دادهاند، مجموعهی دفاع مقدّس را به بیتدبیری متّهم میکنند؛ ابداً این جور نیست؛ دفاع مقدّس از اوّل تا آخر مدبّرانه و عُقلائی بود.
🔻حتّی قبول قطعنامه هم در پایان کار، در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به «نوشیدن جام زهر»، این هم مدبّرانه بود. در آن مقطع، این کار، کار مدبّرانهای بود، باید انجام میگرفت. اگر مدبّرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمیداد. ما از نزدیک شاهد بودیم و میدیدیم که چه دارد میگذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. بنابراین، از اوّل تا آخر، مسئلهی دفاع مقدّس یک پدیدهی عُقلایی و یکی از عقلانیترین حرکات ملّت ایران بود و تحریفها را در این مورد بایستی مراقب بود.
⚫️این سخنان در محافل سیاسی مختلف محل بحث و بررسی فراوان قرار گرفته و جالب آنکه برخی جریان های زاویه دار، در اقدامی شیطنت آمیز، تلاش دارند آن را مستمسکی برای #تطهیر_کارشکنی_ها و #خیانت_های_دهه_شصت قرار دهند که این نیز حکایت از #مظلومیت مضاعف دهه شصت دارد.
🔶پرسش اساسی پیرامون بیانات مذکور آنکه، چه کسانی در دوران جنگ تحمیلی، دفاع مقدس را زیر سؤال بردند و غیرعقلانی نامیدند؟!!
🔻پاسخ به این پرسش بنیادین، در رازگشایی از بیانات حکیمانه مقام معظم، بسیار راهگشاست. در این یادداشت به اختصار به ۵ طائفه از مخالفان دفاع مقدس می پردازیم:
1-نهضت آزادی
نهضتی ها از جمله مخالفان نشان دار دفاع مقدس بودند که در کوران جنگ تمام عیار تحمیلی، به جای نقش آفرینی در عرصه جهاد و شهادت، مدام به نق زدن و کارشکنی و تخطئه و تشکیک روی آورده بودند و تلاش داشتند، از روحانیت و رهبری و انقلاب اسلامی به دلیل قطع رابطه با شیطان بزرگ (که استعفا و حذف آنان از رأس هرم قدرت سیاسی را به دنبال داشت) #انتقام بگیرند. نامه ها و بیانیه های زهرآگین بازرگان و یارانش، بهترین سند برای اثبات مدعاست. اینها همان کسانی بودند که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در اقدامی خیانت بار، قصد داشتند انقلاب اسلامی را #خلع_سلاح کنند که البته با روشنگری آیت الله خامنه ای، ناکام ماندند. آنان با سوءاستفاده از برخی رجال حوزوی منتقد انقلاب، برخی اظهارنظرهای خاص آنان را در رسانه های خود از جمله #میزان، به طور گسترده بازنشر کردند. نهضت آزادی پرچمدار تشکیک در دفاع مقدس در میان جریان های سیاسی ایران بود.
2- #انجمن_حجتیه
به موازات سمپاشی ضدانقلاب خارج نشین و طعنه های گاه و بیگاه سیاسیون زاویه دار داخلی، انجمن حجتیه تشکیلاتی بود که پرچمدار مخالفت با جنگ تحمیلی در دل #محافل_مذهبی بود. مخالفت های این طیف که ابتدای نهضت امام تا پیروزی نیز برقرار بود، در منشور روحانیت، جگرسوز تر از گلوله دشمن تعبیر شده است. دامن زدن به گفتمان معاندین در پوشش ادبیات مذهبی و ژست دینی، خیانتی فراموش ناشدنی است.
3- #جریان_منتظری
اظهارات گاه و بیگاه منتظری و خصوصا سخنان رادیکال او در 22بهمن 67، از نظر قدرت تخریب ارزشهای دفاع مقدس، قابل مقایسه با هیچ جریان دیگری نبود؛ سوابق مبارزاتی، منصب قائم مقامی و مرجعیت دینی او(که به برکت انقلاب اسلامی، رونق گرفته بود) انتشار گسترده سخنانش را به دنبال داشت.
#منشور_روحانیت امام خمینی در 5اسفند67 در حقیقت پاسخ به سخنان ضدجنگ منتظری بود و ایضا یکی از عوامل اصلی در نگارش نامه 1/6(که منتج به استعفای منتظری شد) نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.
اعضا و سمپاتهای نهضت آزادی، سازمان منافقین و حجتیه، همزمان با سوء استفاده از نفوذپذیری منتظری، سهم مهمی در بیان مواضع رادیکال آقای منتظری داشتند. سخنانی که خون به دل امام، رزمندگان و خانواده های شهدا کرد.
4- #مجمع_عقلا
جمعی از نمایندگان مجلس و در رأس آنان #حسن_روحانی، محفلی را با انگاره های ضدجنگ در دل مجلس تشکیل داده بودند که در نهایت با تشر شدید امام منحل شد!(شرحش را در #راز_قطعنامه بخوانید)
5- #سکولارهای_حوزوی
در شرایطی که #شهید_صدر و #آیتالله_خوئی، در شرایط خفقان عراق، به حمایت از انقلاب اسلامی پرداختند، برخی سکولارهای حوزوی بلندگوی #bbc و #صدام و #منافقین شدند؛ از شیخ علی تهرانی و گنجه ای تا #تشیع_لندنی و دنباله های داخلی #ارتجاع_نجف، به سمپاشی علیه جنگ پرداختند.
۹۹/۷/۱
https://eitaa.com/Basir_MN
⛔️ نکاتی مهم در مورد رزمایش قفقاز ۲۰۲۰
🔻مانور تمرینی بزرگ #قفقاز۲۰۲۰ در مرزهای جنوبی روسیه با حضور ۶ کشور چین، روسیه، ایران، پاکستان، بلاروس و ارمنستان در زمین، هوا و دریا حال برگزاری است...
🔻این رزمایش از چند جهت اهمیت دارد:
1️⃣ تمام اعضای حاظر در رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ با غرب و ایالات متحده هرکدام به نوعی چالش دارند...
2️⃣ اکثر کشورهای شرکت کننده در این تمرین از قدرت های نظامی شرق هستند...
3️⃣ همراه شدن جمهوری اسلامی با قدرت هایی مانند چین و روسیه در یک تمرین نظامی در سطح راهبردی ، نشانه ناامیدی این نظام سیاسی در مقطع زمانی کنونی از بلوک غرب، و سوق یافتن بیشتر آن به سمت شرق بوده و پیغام آن برای دولت های غربی و احیانا متخاصم کاملا واضح و آشکار است...
4️⃣ برخی تحلیلگران اعتقاد دارند این #رزمایش نشان می دهد بین کشورهایی مانند ایران، چین، روسیه، پاکستان و ارمنستان پیمان نظامی-امنیتی اعلام نشده وجود دارد..
5️⃣ زمان برگزاری این رزمایش نیز بسیار قابل تامل است؛ در آستانه انتخابات آمریکا که احتمال ماجراجویی از سوی رئیس جمهور ریسک پذیر آن برای ایجاد شوک در جهت بهبود وضعیتش میان افکار عمومی در رقابت با دموکرات ها جدی تر شده ، این مانور بین المللی پیام آمادگی و اتحاد نظامی و در نتیجه بازدارندگی قدرت های بلوک شرق و متحدان آن برای واکنش در مقابل تهدیدات نظامی ایالات متحده علیه هر کدام از اعضا را صادر می کند...
6️⃣ راه یافتن ایران و پاکستان به عنوان ۲ کشور قدرتمند نظامی جهان اسلام که طی سالهای اخیر بیش از گذشته به بلوک شرق نزدیک شده و در خصوص بسیاری از چالش های عرصه بین الملل نظریات مشترک دارند، بسیار مهم و راهبردی ارزیابی می شود؛ بالاخص که پاکستان علی رغم رابطه نزدیک با سعودی، در جنگ یمن و برقراری رابطه با اسرائیل با اعراب حاشیه خلیج فارس همراه نشد و طرف ایران ایستاد. این کشور سلاح اتمی دارد، متحد راهبردی چین است و دشمن هند...
7️⃣ کشورهای آذربایجان و گرجستان هم که در سالهای گذشته از بلوک شرق فاصله گرفته و به غرب نزدیک شده اند، در رزمایشی که نامش "قفقاز" است به بازی گرفته نشدند؛ ایران، ارمنستان و روسیه به شدت از نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی در این باریکه( قفقاز ) نگراناند و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود میپندارند. گرجستان عضو ناظر ناتو و آذربایجان رابطه نزدیکی با کشورهای عضو این پیمان نظامی دارد...
⚠️ درنهایت باید گفت در بحبوحه بحران کرونا که دنیا را به خود درگیر کرده ، برگزاری یک تمرین نظامی در این سطح جای تامل جدی داشته و حاکی از احساس خطر کشورهای حاضر در رزمایش در رابطه با رفتارهای ناتو علی الخصوص در منطقه قفقاز و آسیای میانه دارد...
یادمان نرود پیمان آتلانتیک شمالی تمایل شدیدی برای حرکت به سمت شرق دارد و بلاروس، ارمنستان، ایران و پاکستان کشورهای خط مقدم در برابر آن به شمار می روند.
https://eitaa.com/Basir_MN