eitaa logo
بصير
2.7هزار دنبال‌کننده
84.7هزار عکس
79.5هزار ویدیو
2.9هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (۶۳) قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ (۶۴) 🍀 ترجمه: بگو: چه كسی شما را از تاریكی‌هایِ خشكی و دریا نجات می ‌دهد؟ در حالی كه او را از روی فروتنی و زاری و مخفیانه به كمک می خوانید؛ كه اگر ما را از این [سختی ها] نجات دهد، قطعا از سپاس ‌گزاران خواهیم بود (۶۳) بگو: خدا شما را از آن [سختی‌ها] و از هر اندوهی نجات می ‌دهد، باز شما شرک می ‌ورزید‌(۶۴) 🌷 : بگو 🌷 : شما را نجات می دهد 🌷 : تاریکی ها 🌷 : خشکی 🌷 : دریا 🌷 : او را می خوانید 🌷 : فروتنی و ‌زاری 🌷 : مخفیانه 🌷 : سپاس گزاران 🌷 : شما را نجات می دهد 🌷 : اندوه 🌷 : شرک می ورزید نورى كه در تاريكى مى‌درخشد! 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره أنعام در مکه نازل شده است. بار ديگر دست مشركان را گرفته و به درون فطرتشان مى‌ برد و در آن مخفيگاه اسرار آميز نور توحيد و يكتا پرستى را به آنها نشان مى ‌دهد و به «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» دستور مى ‌دهد به آنها بگوید «‌قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ: بگو چه کسی شما را از تاریکی های خشکی و دریا نجات می دهد؟» 🌸 گاهى جنبه حسّى دارد و گاهى جنبه معنوى: جنبه حسّى آن است كه به كلّى قطع شود يا آن چنان ضعيف شود كه انسان جايى را نبيند يا به زحمت ببيند، و تاریکی همان مشكلات، گرفتاری ها و پريشانی ها و آلودگی هايى است كه عاقبت آنها تاريک و ناپيداست. اگر اين تاريكى با حوادث وحشتناكى آميخته شود و مثلاً در يک سفر دريايى و شب تاريک در بین امواج محاصره شود وحشت آن به درجات، بيش از مشكلاتى است كه به هنگام روز پديد مى ‌آيد. در چنين لحظاتى است كه همه چيز را به دست فراموشى مى ‌سپارد و جز خودش و نور تابناكى كه در اعماق جانش مى ‌درخشد و او را به سوى کسی مى ‌خواند كه تنها اوست كه مى ‌تواند چنان مشكلاتى را حل كند، از ياد مى ‌برد. اين گونه حالات دريچه‌ هايى هستند به جهان توحيد و خداشناسى. 🌸 لذا در ادامه مى ‌فرمايد: «تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً: در حالی که او را از روی فروتنی و زاری و مخفیانه می خوانید» و در چنين حالى فوراً با آن مبدأ بزرگ عهد و پيمان مى ‌بنديد كه اگر ما را از كام خطر برهاند به طور قطع، شكر نعمت هاى او را انجام خواهيم داد، و جز به او دل نخواهيم بست «لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشّاكِرِينَ: که اگر ما را از این نجات دهد، قطعا از سپاس گزاران خواهیم بود» ولى اى به آنها بگو«قُلِ اللّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ: بگو: خدا شما را از آن [سختی ها] و از هر اندوهی نجات می دهد، باز شما شرک می ورزید» 🔹 پیام های آیات ۶۳و۶۴ سوره أنعام ✅ یکی از شیوه های تبلیغ و موعظه، سؤال از وجدان است. ✅ یاد آوری و توجه دادن انسان به خلوص او در به هنگام سختی ها، از بهترین روش های خداشناسی است. ✅ در سختی ها دست از کفر و شرک برداشته و یکتاپرست می شود. ✅ برای هر کسی، مشکل خودش بزرگترین مشکل است. ✅ به تعهدات خود در برابر خدا بی وفاست ✅ بدترین نوع ناسپاسی، است. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 ✨در قرآن، در سوره قلم از آيه 16 تا 33، ماجراى سوختن باغى پربار بر اثر صاعقه مرگبار آسمانى سخن به ميان آمده، كه به عنوان مكافات عمل صاحبان باغ بود، از اين رو كه از دادن حق تهى‏دستان، خوددارى كردند، به اين مناسبت نظر شما را به اين داستان با استفاده از روايات و گفتار مفسران جلب مى‏كنيم: ✨در زمان‏هاى گذشته، قبل از اسلام، در سرزمين يمن، در حدود چهار فرسخى شهر صنعا، روستايى به نام صروان (يا: ضروان) وجود داشت، در اين روستا يك باغ بسيار عالى و پردرخت داراى ميوه، و محصولات غذايى وجود داشت، صاحب اين باغ جوانمردى سخاوتمند و خداشناس بود، و به قدرى به فقراء و نيازمندان توجه داشت، كه از محصول آن باغ به اندازه نياز خود بر مى‏داشت و بقيه را در بين نيازمندان تقسيم مى‏كرد نيازمندان همواره دعاگوى او بودند، و آن باغ سال به سال رونق بيشترى داشت، و مستمندان عادت كرده بودند كه در فصل چيدن محصول، به آن باغ بروند، و حق خود را از صاحبش بگيرند، صاحب باغ نيز با كمال خوشرويى دست خالىِ آن‏ها را پر مى‏كرد. ✨اين مرد ربانى گهگاه كه فرصت به دست مى‏آمد، فرزندان خود را به گرد خود جمع مى‏كرد، و به آن‏ها پند و اندرز مى‏داد و سفارش‏هاى شايسته‏اى مى‏كرد، به ويژه در مورد نيازمندان، سفارش زيادترى مى‏نمود كه: براى كسب رضاى خدا حتماً به آن‏ها توجه كنيد و از محصول باغ و كشتزار به آن‏ها به قدر نيازشان بدهيد. حتى در آخر عمر با وصيت خود، بيشتر تأكيد كرد كه مبادا مستمندان را محروم كنيد. ✨اما افسوس كه آن‏ها گوش شنوا نداشتند، و غرور و غفلت، آن‏ها را از شنيدن و عمل كردن به نصيحت‏هاى مهرانگيز پدر باز مى‏داشت. بس وصيت كرد و تخم وعظ كاشت چون زمينشان شوريده بُد سودى نداشت گر چه ناصح را بود صد داعيه بنده را ادنى ببايد واعيه‏ سرانجام اجل اين مرد خدا سر رسيد و از دنيا رفت، باغ به دست فرزندان او افتاد. ✨آن هانصيحت‏هاى پدر را به باد فراموشى سپردند، حتى با يكديگر هم سوگند شدند كه محصول باغ را براى خود ضبط كنند و چيزى به نيازمندان ندهند و به هم مى‏گفتند: ما عيالوار هستيم، و محصول باغ و كشتزار بايد براى هزينه زندگى خودمان باشد، به قدرى در اين تصميمشان جدى بودند كه حتى اءن شاء الله نگفتند. ✨هنگامى كه فصل چيدن محصول فرا رسيد، با هم پيمان بستند كه صبح زود دور از انظار نيازمندان ميوه‏هاى باغ را بچينند. نيازمندان طبق معمول عصرِ پدر آن‏ها، به باغ سر مى‏زدند، به اميد آن كه حق آن‏ها داده شود، ولى محروم بر مى‏گشتند. ✨خداوند بر آن باغداران بخيل و دنياپرست و مغرور غضب كرد، نيمه‏هاى شب صاعقه‏اى مرگبار را به سوى آن باغ فرستاد، آن صاعقه چنان درختان آن باغ را سوزانيد كه آن باغ سرسبز و خرم را همچون شب سياه ظلمانى كرد، و چيزى از آن باغ، جز مشتى خاكستر باقى نماند. ✨باغداران از همه جا بى خبر، صبح زود همديگر را صدا زدند و براى چيدن محصول به سوى باغ روانه شدند، در مسير راه آهسته به همديگر مى‏گفتند: مواظب باشيد كه امروز حتى يك نفر فقير به طرف باغ نيايد. وقتى كه به باغ رسيدند، مشتى زغال و خاكستر ديدند، همه چيز را دگرگون شده يافتند، به قدرى كه گيج شدند و باور نمى‏كردند و گفتند: ما راه را گم كرده‏ايم. سپس گفتند: همه چيز از دست ما رفته و ما به طور كلى محروم شده‏ايم. ✨يكى از برادران كه از همه عاقل‏تر بود به آن‏ها گفت: آيا من به شما نگفتم كه تسبيح خدا كنيد. آن‏ها كه باد غرورشان خالى شده بود به تسبيح خدا پرداختند و خود را ظالم و مقصر خواندند و همديگر را سرزنش مى‏كردند و فرياد مى‏زدند: اى واى بر ما كه طغيانگر بوديم به گفته مولانا در مثنوى: ✨قصه‏ى اصحاب ضروان خوانده‏اى پس چرا در حيله‏جويى مانده‏اي حيله مي‏كردند كزدم‏نيش چند كه برند از روزى درويش چند خفيه مي‏گفتند سرها آن بدان تا نبايد كه خدا در يابد آن‏ ✨سرانجام به كيفر حيله و نيرنگ خود رسيدند و به مكافات سخت گرفتار شدند. از مكافات عمل غافل مشو گندم از گندم برويد جو زجو ادامه دارد ..... https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حکم گفتن تکبیر قبل از افراد صف جلو: 💬بعد از تکبیر امام، اگر افراد صف جلو آماده نماز باشند و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد، کسی که در صف بعد ایستاده، می تواند تکبیر بگوید. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری https://eitaa.com/Basir_MN
💠 💬بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنن که موقع سجده، باید آرنجشون رو به زمین بچسبونن، وگرنه نمازشون باطله. 🚫 در حالی که این درست نیست. ✍️ اینکه خانم‌ها آرنج‌هاشون رو موقع سجده به زمین بچسبونن، مستحبه؛ همون‌طور که مستحبه آقایون آرنج‌ها رو بالا بِدَن و بال کفتری سجده کنن. 📚 استفتائات رهبری، آیت‌الله مکارم و سیستانی. https://eitaa.com/Basir_MN
💬کیفیت غسل ترتیبی https://eitaa.com/Basir_MN
💠 در آغوش گرفتن بچه‌ با بدن و لباس نجس 💬 سوال: اگر والدین بچۀ خود را که بدن یا پوشک او نجس است در حال نماز در آغوش بگیرند، آیا‌ نمازشان صحیح است؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر نسبت به وجود نجاست در لباس و یا پوشک بچه یقین دارید، بنابر احتیاط واجب، در حال نماز، برداشتن و در آغوش گرفتن او جایز نیست و در صورت بغل کردن بنابر احتیاط نماز باطل است. ولی تا یقین به وجود عین نجس در آن نباشد بغل کردن بچه در حال نماز اشکال ندارد، جستجو و نگاه کردن هم لازم نیست. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه در آغوش گرفتن کودک موجب سرایت نجاست نشود، اشکالی ندارد و نماز صحیح است. 📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: ۵m۶y۵۶z 📚 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری : 140103310097 https://eitaa.com/Basir_MN
💬 فراهم کردن مقدمات استطاعت ✅پاسخ: ◀️ کسی که شرایط استطاعت را پیدا کرده، ولی انجام حج منوط به فراهم آوردن برخی مقدمات ـ مانند سفر کردن و تهیه‌ی اسباب و امکانات آن ـ باشد، باید نسبت به تهیه‌ی آن مقدمات اقدام کند، به گونه‌ای که مطمئن باشد در آن سال حج را درک می‌کند؛ پس اگر شخص مکلّف در این کار کوتاهی کند و حج را به‌جا نیاورد، معصیت کرده و حج بر ذمّه‌ی او باقی است و باید آن را ادا کند، هرچند شرایط استطاعت از میان برود. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬طلا پیدا کردم ،بعد از دو ماه که صاحبش پیدا نشد،به علت نیاز مالی فروختم و خرج کردم چه کنم؟ 💠 https://eitaa.com/Basir_MN
💠 مستحبات قیام 💬 برخی از اعمال مستحب در حالت قیام عبارتند از: 🔸 شانه ها را پایین بیندازد؛ 🔹 انگشت‌ها را روی رانها بگذارد؛ 🔸 انگشت‌ها را به هم بچسباند؛ 🔸 جای سجده را نگاه کند؛ 🔹 سنگینی بدن را به طور مساوی روی دوپا بیندازد؛ 🔸 با خضوع و خشوع باشد؛ 🔸 پاها را پس و پیش نگذارد. 📚 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص‌ 245. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬اگر فردی در شهری متولد شود ولی چند سالی در شهرستان پدر و مادرش زندگی کند و در همان دوران کودکی به شهر دیگری کوچ کند، تکلیف نماز و روزه هایش زمانی که به شهرستان پدر و مادرش برمی گردد، چیست؟ 💠 https://eitaa.com/Basir_MN
💠 زکات گندم آبی‌ و دیمی‌ 💬 سوال: در روستای‌ ما گندم بیشتر با آب چاه آبیاری‌ می‌شود البته تا عید با آب باران آبیاری‌ می‌شود حکم زکات ما چگونه است؟ مثلاً در ٤٠ تن گندم چقدر باید زکات داد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: به نسبتی‌ که با آب چاه آبیاری‌ شده، یک بیستم و به نسبتی‌ که با آب باران آبیاری‌ شده، یک دهم؛ بنابراین اگر نصف با آب باران آبیاری‌ شده و نصف با آب چاه آبیاری‌ شده باشد، زکات چهل تن گندم، سه تن گندم می‌ شود. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: اگر زراعتى با آب باران و آب چاه آبيارى شود، چنانچه يكى از آنها بقدرى كم باشد كه به حساب نيايد، بايد مطابق آن‏كه غالباً مشروب شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو به مقدار قابل توجهى مشروب شده است، مثلًا نصف يا ثلث مدّت با آب باران و بقيّه با آب چاه مشروب شده بايد زكات آن را نيمى به حساب یک دهم و نيمى به حساب یک بیستم بدهد. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 تصاویری جدید از تزیین حرم مطهر حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام در آستانه #عید_غدیر https://eitaa.com/Basir_MN