eitaa logo
بیان‌الصدق
131 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه دوم :ادراک حسی از دیدگاه قرآن 📍رابطه ارگانیسم با محیط خود و به وسیله اندام‌های گیرنده و پاسخ دهنده صورت می‌گیرد. دریافت محرک به وسیله گیرنده حسی و انتقال آن به مراکز عصبی خاص، احساس نامیده می‌شود. در دریافت و انتقال اثر تحریک به مراکز حسی، قانونینی وجود دارند که مهم‎ترین آنها عبارتند از: ✔️«قانون همه یا هیچ»، ✔️«قانون مقاومت مطلق»، ✔️«قانون مقاومت نسبی»...؛ احساس عبارت است از انتقال اثر محرک از گیرندگان حسی، به سیستم اعصاب مرکزی، که به صورت عینی قابل پیگیری است. این احساس، ارزش شناختی ندارد و به گونه‌ای منفعل خاصل می‌شود و اساس کاملاً فیزیولوژیک دارد. (کاویانی، 1393، ص 60) 📍ادراک، فرایند ذهنی یا روانی است که گزینش و سازماندهی اطلاعات حسّی و در نهایت معنی بخشی به آنها را به گونه‌ای فعّال به عهده می‌گیرد. 📍 به سخن دیگر، پدیده درک را باید فرایندی دانست که طی آن تجربه های حسی، معنادار شده و از طریق، انسان، روابط امور و معانی اشیاء را در می‌یابد (ایروانی و خداپناهی،1381) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠 حدیث روز 💠 ❇️ بالاترین عبادت 🔻امام جواد عليه‌السلام: القَصدُ إلَى اللّه ِتعالي بِالقُلُوبِ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمالِ 💎به دل آهنگ خدا داشتن برتر است تا خسته كردن جوارح به عبادت. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۶۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه های ‎ از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه سوم: صوت از دیدگاه قرآن 📍صداها از ویژگی‌های روان شناختی برخوردار می‌باشد؛ صداها با احساسات و عواطف لحظه‌ای انسان مرتبط می‌شوند. براساس این ویژگی‌هاست که هم گوینده و هم شنونده، بدون اینکه توافقی با هم کرده باشند، در ارسال و دریافت یک حس مشترک، موفق می‌شوند. 📍شنونده از طریق صدا، همان حسی را که در گوینده وجود دارد دریافت می‌کند. این ارسال و دریافت، ممکن است، به نوع كلمات انتخاب شده، تن صدا، بلند یا آرام بودن کلام، نرم و دل انگیز یا خشن و رعب آور بودن گفتار مربوط شود (کاویانی، 1393، ص 64)؛ 📍برای مثال، جناب لقمان به فرزندش سفارش می‌کند که: «پسرم، در راه رفتن اعتدال را رعایت کن و از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت‌ترین صداها، صدای خران است»(لقمان، آیه 20). 📍بعضی از اصحاب پیامبر (ص) به علت نادانی، پیامبر (ص) را نیز همانند خودشان با صدای بلند و فریاد، خطاب می‌کردند، خداوند به آنان فرمود: این کار را نکنید (حجرات، آیه 4)، آنان که صدای خود را نزد رسول خدا کوتاه می‌کنند، همان کسانی هستند که خداوند دل‌هایشان را برای تقوا خالص نموده است و آنان که پیامبر را از پشت حجره‌ها بلند صدا می‌زنند، بیشترشان نمی‌فهمند (حجرات، آیه 5). 📍به هنگام مناجات با خداوند، لازم نیست فریاد بزنیم، چون در هر صورت، چه فریاد بزنیم و چه آرام و در دل دعا کنیم برای خداوند تفاوتی ندارد (اعراف، آیه 5). اما هر گاه به کسی ظلم شده باشد، اگر برای دفع ظلم از خود، فریاد بزند و ظلم را افشا کنند، اشکالی ندارد (نساء، آیه 149). ‎ https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 ❓چگونه عمر خود را طولانی کنیم؟ 🔻امام صادق عليه ‏السلام: يَعيشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَعيشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ يَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِمْ؛ ❗️مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با و نيكوكارى زندگى مى‏كنند و بيشتر از آن‏كه با أجل بميرند، بر اثر خود مى‏ميرند. 📚 دعوات الراوندى: ص ۲۹۱، ح ۳۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه چهارم: صوت از دیدگاه قرآن 📍در آیه‌ای دیگر، خداوند با همسران پیامبر اتمام حجت می‌کند؛ این هم ناظر به تن صداست، مربوط به رعایت عفت در سخن گفتن است: «ای همسران پیامبر...! به گونه‌ای نازک و هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند و شایسته سخن بگویید»(احزاب، آیه 32). 📍جمله «فلا تخضعن بالقول» اشاره به کیفیت سخن گفتن و جمله «قلن قولا معروفا» اشاره به محتوای سخن دارد (مکارم شیرازی،۱۳۷۱، ج17، ص213 ). 📍یکی دیگر از ویژگی‌های روان شناختی صوت، نرم یا خشن بودن آن است؛ خداوند متعال به موسی (ع) و هارون (ع) می‌گوید: به سوی فرعون بروید و او را به سوی حق دعوت کنید و با نرمی با او سخن بگویید تا شاید متذکر شود، یا خشیت الهی پیشه کند. (طه، آیه 44) 📍در کنار این نوع اثرگذاری که مربوط به حالت روان شناختی صوت است، نوع دیگری از اثرگذاری نیز در آن وجود دارد که به بعد معرفت شناختی آن مربوط است، یعنی، محتوای سخن و دعوت به استدلال‌های مورد نظر؛ این نوع دوم در قرآن بسیار فراوان است، به گونه‌ای که در هر صفحه و هر سوره‌ای از کلام خداوند، این نوع مطلب را می‌توان دید. 📍برای مثال، شیطان از طریق صوت و صدایش افراد انسانی را تحریک می‌کند، اما نه به واسطه تن صدا و تند يا ملایم بودن صدا و، بلکه به واسطه استدلال و وعده و فریبی که می‌دهد (اسراء، آیه 65)، 📍یا مجادله‌ای که بین افراد صورت می‌دهد؛ این‌ها هر دو از طریق صوت هستند، اما جدال، به محتوای سخن برمی گردد، اگرچه معمولاً در لحن گفتار نیز خودش را نشان می‌دهد (حج، آیه 3؛ کهف، آیه 56) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَالنّاسِ یریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کلِّ حالٍ ❇️ ای مردم، اوست(علی) که در همه حال و همه کار تنها خدای عزوجل را می‌جوید. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
🌍 فضائل و اعمال شب و روز دحوالارض ▫️دحوالارض به روز ۲۵ ذی القعده اطلاق می شود. در چنین روزی خداوند زمین را از زیر کعبه گسترش داد. در این روز روزه و غسل مستحب است و مخصوصا روزه که ثوابش معادل ثواب شصت سال عبادت است...👇 hawzahnews.com/news/909795 https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه چهارم:پنج شیوه تربیت کلامی از منظر سوره لقمان و روایات 📍مقدمه: قرآن کریم حاوی بزرگترین دستورات، اصول، مبانی و روش‌های تربیتی است که خداوند توسط پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) برای هدایت وتربیت انسان‌ها فرستاده شده است. 📍قرآن کریم دربردارنده روایت‌ها، زندگی نامه‌ها، پندها و نصایح زیادی از پیامبران و افراد خاص می‌باشد یکی از این افراد لقمان حکیم است خداوند روش وشیوه تربیت اورا درقران کریم، به عنوان الگو و منشور تربیتی برای انسان بازگو نموده است 📍تربیت موفق بر اصول و پایه‌هایی مبتنی است که شامل: ✔️اصل اعتدال، ✔️ اصل تسامح و تساهل، ✔️اصل تدریج، ✔️اصل عزّت، ✔️اصل ارتباط ظاهر و باطن می‌باشد. 📍 لقمان هنگام تربیت و موعظه کردن به فرزندانش مهر و محبت، و شخصیت دادن و احترام نمودن دوری از خشونت و تندی و تحقیر را رعایت می‌کرد. 📍مواعظ و روش لقمان امروزه از نظر عالمان تربیتی از بهترین الگوهای تربیتی محسوب شده که هم موفقیت در حيات دنيوي و همچنین حیات اخروی را در پی دارد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 محبوب‌ترین اعمال نزد خدا 🔻امام علی علیه‌السلام: انتظروا الفرج و لا تیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار الفرج ... والمنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فى سبیل الله ❇️ انتظار فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوبترین اعمال نزد خداى عزوجل، انتظار فرج است و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند که در راه خدا در خون خود می‌غلتند. 📚 بحارالانوار، جلد ۵۲، ص ۱۲۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ أَلا وَ إِنَّهُ لایبْغِضُ عَلِیاً إِلاّشَقِی ، وَ لایوالی عَلِیاً إِلاَّ تَقِی ❇️ ای مردم پس بدانید و یقین کنید که با علی دشمنی نمی‌کند، مگر کسی که سیاهدل و ناپاک است و دل به ولایت علی نمی‌دهد، مگر کسی که پاک نهاد و پرهیزگار است. •┈┈••✾••┈┈• ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠مباحث اعتقادی 🔸✍توحید در اندیشه محمد بن عبدالوهاب (استغاثه به احیاء) محمدبن عبدالوهاب در باب سیزدهم کتاب خود، درخواست از شخص زنده را نیز شرک می‌شمرد. بنابراین از نظر شیخ، طلب یاری از پیامبر هم در حال حیات و هم در حال ممات شرک اکبر دانسته شده است. این در حالی است که این کلام، مخالف با آیات قرآن و کلمات بزرگان اسلام است. 1⃣یکی از پیروان حضرت موسی (ع) برای نجات خود، از حضرت موسی طلب استغاثه و نجات و کمک نمود. قرآن می فرماید: «فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ{قصص/15} آن كس كه از پيروانش بود بر علیه كسى كه دشمن وى بود از او يارى خواست»؛ 2⃣حضرت سلیمان از دیگران طلب یاری می کند: «قال يا أَيُّهَا الْمَلَؤُا أَيُّكُمْ يَأْتيني‏ بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ يَأْتُوني‏ مُسْلِمين{نمل/38} (حضرت سليمان) گفت: «اى بزرگان! كدام يك از شما تخت او را براى من مى‏آورد پيش از آنكه به حال تسليم نزد من آيند» 3⃣افزون بر این آیات، باید گفت که محمد بن عبدالوهاب به نظام فکری نظریه‌پرداز خود خط بطلان کشیده است. چرا که ابن‌تیمیه که به عنوان تئورسین وهابیت در نظر گرفته شده است، استغاثه در زمان حیات را می‌پذیرد. متن کامل مقاله👇: http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/128774 🌿🔘 عضویت در کانال 🌿https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠 حدیث روز 💠 💎 فضل خود را اینگونه نشان بده 🔻 امام علی علیه‌السلام: اِختَصِر مِن کَلامِکَ مَا استَحسَنتَهُ؛ فَإِنَّهُ بِکَ أجمَلُ، وعَلى فَضلِکَ أدَلُّ ❇️ سخن نیکو و مختصر بگو؛ زیرا این براى تو زیباتر است و بر فضل تو دلالت بیشترى دارد. 📚 غررالحکم، حدیث ۲۷۳۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
🔰 اطلاع‌نگاشت | مجلس امید و انتظار 🔻اطلاع نگاشت «مجلس امید وانتظار» مبتنی بر توصیه های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با مجلس شورای اسلامی (۲۲/۰۴/۹۹) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه پنجم:اصل تذكر و روش موعظه 📍موعظه روشي است كه لقمان براي تربيت فرزند خود به كار مي‌گيرد. او از پسرش گفت: اي پسرم پذيرفتن موعظه بر سفيه سخت است همان‌گونه كه بالا رفتن از كوه بر پير سخت است. (مجلسی، ج 13، ص 426) 📍لقمان گفت: بر تو لازم است كه موعظه را بپذيري و بدان عمل كني زيرا موعظه نزد مؤمن از عسل مصفا شيرين‌تر است (ديلمي، ص 72). 📍موعظه از ديرباز در جوامع بشري از جايگاه والايي برخوردار بوده است و جوامع از طريق تجربيات و تأملات خود را به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌كردند. موعظه از ماده وعظ در معناي مصدر به كار مي‌رود. منع و بازدارندگي از راه ترساندن و بيم دادن (تاج العروس، ص 112). 📍یکی از روش‌های تربیتی از طریق نصیحت، صحبت و موعظه است. موعظه مانند ساير روش‌هاي تربيتي در صورتي مؤثر خواهد بود كه شرايط آن رعايت شده باشد از ويژگي‌ها و شرايط آن مي‌توان به پنج شیوه در روش تربیت کلامی از منظر سوره لقمان و روایات اشاره كرد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ ماضٍ حُکمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ ای مردم حُکمش(علی) لازم الاجراست و کلامش جواز و مجوز، و فرمانش نافذ، مخالف او ملعون است و از دایره رحمت خدا بیرون، آمرزیده است هر که از او پیروی کند. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
❇️ 15 ویژگی اهل بیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در قرآن 👈 بخش اول ✳️ 1. ادله عصمت امامان ائمه اطهار(ع) در حقیقت باطن هر آیه از قرآن هستند و تاویل قرآن نیز تنها مخصوص آنان است در ادامه به 15 ویژگی اهل بیت عصمت و طهارت در قرآن اشاره می شود: ۱آیه تطهیر إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(احزاب/۳۳) 👈۲.آیه ابتلاء: امامت به ظالمان نمیرسد وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ(بقره/۱۲۴) 👈 ۳ آیه صادقین: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(توبه/۱۱۹) ✳️ ۲.ادله امامت حضرت علی (علیه السلام) 👈۱ آیه تبلیغ: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(مائده/۶۷) 👈۲ آیه اکمال: ٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا(مائده/۳) 👈۳ .آیه ولایت إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُون(مائده/۵۵) وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ َ(مائده/۵۶) ✳️ 3.وجوب اطاعت از اولی الامر(امامان معصوم) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(نساء/۵۹) ✳️ 4. وجود هدایت کننده برای همه زمانها وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ(رعد/۷) ✳️ 5.تعیین وصی توسط موسی برای مدت کوتاه ۴۰ روز که به میقات رفته بودند.(پس به تبع پیامبر هم همچنان که در غزوه تبوک، امام علی را به عنوان جانشین خود تعیین کرده بودند باعبارت(انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی )پس برای بعد از خودشون که مدت طولانی هم هست، لازم است جانشین تعیین کنند وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِين.(اعراف/۱۴۲) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه‌های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه ششم: مهر و محبت در گفتار 📍يكي از شيوه‌هاي تربیت، اصل حریت وروش محبت متربي است. روش‌هاي تربيتي كه براي تربيت فرزند كاربرد بسياري دارد برقراري روابط مناسب با فرزند بر اساس محبت مي‌باشد. منظور از محبت ايجاد شرايطي است كه در آن محبت واقعي و معقولي نثار فرزند گردد و بدين ترتيب معضل بي‌تفاوتي نسبت به او و سهل‌انگاري در تربيت حل شود. در تربیت کلامی باید متربی لحن كلامش مشفقانه و با ملايمت و مدارا باشد. (اخلاق و تربيت اسلامي، ص 137). 📍نرمی در سخن گفتن و ملایمت داشتن از دیگر آداب شکلی است که در آیه 159 سوره آل عمران و 28 سوره اسراء و 44 سوره طه بدان توجه داده شده است؛ زیرا هرگونه درشت‌گویی و فریاد زدن می‌تواند شنونده را در موضع تقابل و واکنش شدید قرار دهد. 📍قرآن با ‌اشاره به بیزاری آدمی از فریادهای خران، از گوینده خواسته است که نرمی در سخن گفتن را مراعات نموده از داد و فریاد در هنگام سخن گفتن پرهیز کند. 📍«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ» (سوره لقمان، آیه 19) صداى خود را كوتاه كنيد، از فرياد بيهوده بپرهيزيد و بيانى نرم و آرام داشته باشيد. چرا که فرياد كشيدن و بلند كردن صدا، امرى ناپسند و نكوهيده است (حجرات آیه 4)، 📍در آیات پرخاشگری و فریاد در سخن گفتن را ناپسند می‌شمارد و در آیه 19 لقمان از زبان پدر به پسر سفارش می‌کند که شیوه اعتدال را در پیش گیرد و مراعات آهنگ صوت را بکند. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص)فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَ قَدْ أَحْصاهُ الله فِی ، وَ کلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَ ما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ ❇️ ای مردم دانشی نیست مگر آنکه خداوند به منَش بازسپرده و من هم تمام آنچه آموخته و اندوخته‌ام، به علی منتقل کرده‌ام که پیشوای پرواپیشگان است، هیچ علمی در عالم نیست که من به علی نیاموخته باشم و او (علی )پیشوای روشنگر است. ‌‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
عيون أخبار الرضا عليه السلام : حدّثنا عليّ بن أحمد بن عمران الدقّاق ، قال : حدّثنا محمّد بن هارون الصوفى ، قال : حدّثنى أبو تراب عبيد اللَّه بن موسى الرويانى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، قال : قُلتُ لِأَبى جَعفَرٍ مُحمَّدِ بنِ عَلِيِّ الرِّضا عليه السلام : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ! حَدِّثنى بِحَديثٍ عَن آبائِكَ عليهم السلام ... فَقالَ : حَدَّثَنى أبى، عَن جَدّى، عَن آبائِهِ عليهم السلام، قالَ : قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : مَن أيقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِيَّةِ . عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‌۲ ص‌۵۳ - ۵۴ ح‌۲۰۴ ، بحار الأنوار : ج‌۹۳ ص‌۱۱۵ ح‌۶ . نيز ، ر . ك : همين كتاب : ح ۹۳ . ترجمه‌ حضرت عبد العظيم عليه السلام : به امام جواد عليه السلام گفتم : اى فرزند پيامبر خدا! از پدرانت براى من حديثى روايت فرما ... . فرمود : «پدرم از جدّم از پدرانش نقل نمود كه امير مؤمنان عليه السلام فرمود : كسى كه به جاى‌گزين شدن [مالى كه آن را انفاق مى‌كند] باور داشته باشد ، بذل و بخشش مى‌كند» . شرح‌ اين سخن، اشاره به اين معناست كه مردم در بذل و بخشش، دو دسته اند: دسته اوّل: كسانى كه سخن خداوند متعال را در باره جايگزين كردن، باور ندارند. چنين افرادى از بخشيدن مال خود به ديگران بخل مى‌ورزند ؛ چون بخشش را موجب كاهش مال خود مى‌پندارند. دسته دوم: كسانى كه وعده خداى متعال را در جاى‌گزين ساختن، باور دارند . چنين افرادى به آسانى، مال خود را به نيازمندان مى‌بخشند. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412