eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
👀 چندی پیش یکی از دوستان با ارسال متن کسی در باره خودارضایی🙈، خواستار توضیح شده بود که در ذیل متن بخش دوم پاسخی که برایش ارسال کردم می‌آید : 🔻📜 متن پاسخ : 📔 بخش دوم: ✍ و اما در باره ، در مطلبی که فرستاده‌اید متاسفانه بدون تخصص و تنها به انگیزه مخالفت با فقهای اسلام این سخنان زده شده. قطعا اگر خودارضایی از این آیات اثبات می‌شد چه دلیلی داشت که متخصصان فقه در طول تاریخ آن را حرام اعلام کنند. اتفاقا اگر با آن مخالفت نمی‌کردند خیلی ها خوشحال می‌شدند. جالب است که محققان پزشکی و متخصصان روانشناسی و جامعه شناسی مضرات فراوانی برای آن شمرده‌اند مانند ایجاد ناتوانی های جنسی در میانسالی، سست کردن بنیان‌های خانواده. 👌 علاوه‌براین قرآن هم خودارضایی و هرگونه لذت جنسی خارج از محدوده ازدواج را ممنوع کرده: ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺩﺍﻣﻨﺸﺎﻥ [ ﺍﺯ ﺷﻬﻮﺕ ﻫﺎﻱ ﺣﺮﺍم ]ﺍﻧﺪ ،(٥) ﻣﮕﺮ ﺩﺭ [ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﺍﺯ ] ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻳﺎ ﻛﻨﻴﺰﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ]ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ .(٦) ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺟﻨﺴﻲ ، ﺭﺍﻫﻲ ]ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻮﻳﻨﺪ ، ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭ [ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺣﻖ ] ﻫﺴﺘﻨﺪ .(٧) سوره مؤمنون. به آیه ۷ توجه کنید که هرگونه بهرمندی جنسی خارج از چارچوب ازدواج را تجاوز و خروج از حق معرفی کرده و طبیعی است که خودارضایی خارج چارچوب ازدواج است. 🍀 مولای ما حضرت امیر علیه السلام هم جوانی را که خودارضایی کرده بود، ابتدا با چوب چند ضربه به دست او زد تا سرخ شد و بعد دستور داد هزینه ازدواجش را فراهم کنند. 📖 باز در قرآن می‌خوانیم : ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﻭﺳﻴﻠﻪ ] ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻲ ﻧﻤﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ پاکدامنی ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﺯﺩ . (سوره نور آیه ۳۳) سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
هدایت شده از حرف حساب
✳️ چرا به وحی و دین نیازمندیم؟ 📌 ملاک نیاز بشر به #وحی و #دین، کودک بودن #عقل او نیست، بلکه ضرورت نیاز به منبعی فراتر از منابع قبلی است، چراکه بشر، #هدایت و #کمال و مقصدش در جایی است که در دسترس این منابع نیست. از این رو، منبع دیگری باید راه و مقصد او را نشان دهد. مگر این‌که ما برای بشر، کمالی را در حد نهایت اندیشه و تعقلش بپذیریم و بگوییم کمال بشر در آن حدی است که غریزه، یا حس و یا عقلش به آن می‌رساند. در این صورت دیگر نیازی به نبوت نیست. 👤 #استاد_محمد_عینی‌زاده_موحد 📚 برگرفته از کتاب #مبانی_فهم_کلام_خدا 📖 ص ۱۲ اینجا #حرف_حساب بخوانید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ بین عقلانیت و دیانت تعارضی نیست 📌 بین عقلانیت و دیانت تعارضی وجود ندارد؛ همان‌طور که بین و تعارضی وجود نداشت. یک منبع سرشار، لایزال، لایتناهی و خطاناپذیر است، لذا این وحی، عقل را هم شکوفاتر می‌کند؛ چرا که عقل نیازمند معارف است و وحی، معارف جدید در اختیار عقل می‌گذارد و این معارف باعث می‌شود که عقل رشد کند و پویاتر شود و در عرصه‌های بالاتری سیر کند. 🔸 این‌جاست که آن سخن امیر بیان علیه السلام بهتر فهمیده می‌شود که می‌فرمایند: انبیا آمدند تا گنجینه‌های اندیشه و خرد را استخراج و شکوفا کنند (و یَثیروا لَهُم دَفائن العُقول. نهج البلاغه، خ ۱)؛ زیرا انبیا معارفی فراتر از دسترس را در اختیار بشر می‌گذارند که آن معلومات، پایه می‌شوند تا این‌که عقلانیت شکوفاتر شود و بالاتر رود. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۲ و ۱۳ اینجا بخوانید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از بینات
✅ وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ و هر كس از ياد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شيطانى مى‏ گماريم تا براى وى دمسازى باشد. (سوره مبارکه زخرف، آیه ۳۶) 💠 برای انسان است، مثلا وقتی می گوید الله اکبر متوجه عظمت الهی و حضور آفریدگار مهربان در همه جا بشود و خود این توجه است که کار ساز است و انسان را می دهد. خداوند می فرماید کسی که ذکر ندارد و به خداوند توجهی نمی کند شیطانی همیشه قرین اوست. مگر اینکه انسان به یاد خداوند باشد آن هم نه به مقدار کم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا همانا منافقان با خدا مکر و حیله می‌کنند و خدا نیز با آنان مکر می‌کند، و چون به نماز آیند با حال بی‌میلی و کسالت نماز کنند و برای ریاکاری آیند و ذکر خدا را جز اندک نکنند. (سوره مبارکه نساء، آیه 142) 💠 آیات و روایات بی شماری در رابطه با فضائل آمده است و باید توجه کرد که بر اساس قرآن کریم حتی ذکر کم هم فائده ندارد و . حال که ذاکر بودن انقدر مهم است باید انسان از خویش بپرسد چقدر برای ذاکر شدن تلاش کرده و وقت گذاشته است؟ آیا به اندازه یک دوچرخه سواری، رانندگی یا آموزش زبان که بسیار تلاش می کنیم و وقت می گذاریم ارزش قائل شده ایم یا اهمیت آن برای ما فقط در حد دانستن و سخنرانی کردن کردن است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته چهارم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (ما اُنزِلَ اِلیْکَ): ما انزل به صیغه ماضی نشان می دهد که حکم و امری قبلا به پیامبر نازل شده و پیامبر هنوز آن را ابلاغ نکرده است. یعنی ظاهرا تاخیر در ابلاغ صورت گرفته! در حالیکه سیره و شان پیامبر سرعت و تعجیل در ابلاغ وحی بوده تا جایی که حتی قبل از اتمام وحی شروع به ابلاغ میکرده: ولاتعجل بالقرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه.(پیش از آن که وحی قرآن تمام شود نسبت به آن شتاب مکن! طه 114) ولاتحرک به لسانک لتعجل به. (زبانت را به قرآن حرکت مده تا نسبت به آن شتاب کنی! قیامت 16) علت تاخیر در ابلاغ این حکم چه می‌توانست باشد؟ سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از بینات
🔶 ولایت علی بن ابی طالب 💐 امام صادق عليه السلام: 🔻*وِلايَتي لِعَلِيِّ بنِ أبي طالب (عليه السلام) أَحَبُّ إلَيَّ مِن وِلادَتي مِنهُ، لِأنَّ وِلايتي لِعَليِّ بنِ أبي طالبٍ فَرْضٌ، و ولادتي منه فَضْلٌ* 🔻ولایت علی بن ابی طالب برای من محبوب‌تر از ولادت من از اوست، چرا که ولایت او فریضه (واجب) است اما ولادت من از او فضیلت است. 📚بحار الانوار،٢٩٩/٣٩ سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته هفتم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. این را از سه فراز آیه می‌فهمیم: فراز اول: (فاِنْ لمْ تَفْعلْ) که نشان می‌دهد عدم ابلاغ این حکم مساوی هدم رسالت است. فراز دوم: وعده (یَعصِمُکَ) یعنی تضمین حفظ پیامبر از عواقب خطرناک ابلاغ این حکم، که اگر نبود پیامبر از خطر کفار رهایی نداشت. فراز سوم: وعده جلوگیری از رسیدن کفار به هدفشان (انّ اللهَ لا یَهدِی القَومَ الکافرین) است که بدون آن هم، ابلاغ این حکم موجب نابودی و از میان رفتن رسالت است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته هشتم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه) : این عبارت (اگر انجام ندادی، رسالت پروردگارت را تبلیغ نکرده ای) دلالت بر هم ارزی این ابلاغ و این حکم با اساس رسالت دارد. کلمه "رسالت" و جمع آن "رسالات" جمعا نه بار در قرآن به کار رفته که در همه موارد منظور از آن رسالت الهي است. یعنی اساس دین مانند توحید و نفی عبوديت غیر خدا و مسئله قیامت و یا نبوت که پیامبران مامور رساندن آن هستند. مانند: الله اعلم حیث یجعل رسالته. (انعام 124) و : الذین یبلغون رسالات الله (احزاب 39). و : لیعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم (جن 28) و : لقد ابلغتکم رسالت ربی (اعراف 79). و جالب است که در همه موارد با واژه تبلیغ و ابلاغ همراه است بجز سوره انعام که با واژه جعل آمده است. در این جا هم ضمیر "رسالته" به نزدیکترین مرجع یعنی (ربک) برمیگردد. یعنی رسالت پروردگارت. حاصل آنکه این عبارت نشان می‌دهد که اساس رسالت الهی پیامبر و اساس دین در گرو تبلیغ این حکمی است نازل شده است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
Movahed: 🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته دهم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : همانطور که بیان شد تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. ابلاغ این حکم موجب اتهام زنی منافقان به پیامبر و تشکیک در رسالت می‌گردد و عدم ابلاغ آن موجب ناتمام ماندن آن و افتادن نهضت اسلام به دست نااهلان. 🔹وعده «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس» ، وعده حفظ شخصیت رسالی پیامبر  از خطر ناشی از ابلاغ این حکم خاص است. یعنی خدا پیامبر را از تهمتها و خطر عِرضی که منجر به سلب اعتماد و تشکیک در اساس رسالت می‌شود به نحو تشریعی و تکوینی صیانت خوهد نمود. در نتیجه یکی از دوراه در برابر پیامبر باز می‌شود و آن راه ابلاغ این حکم حیاتی است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته یازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : 🔴 این فراز (خدا تو را از مردم حفظ می‌کند) مشعر بر خطری است که از سوی عامه مردم در صورت ابلاغ ماانزل متوجه پیامبر و دین میشود. یعنی مردم ابلاغ این حکم را دلیلی بر کذب اصل رسالت خواهند دانست.  🔶 و این تنها در یک صورت اتفاق می‌افتد و آن این که (ماانزل) حکمی مربوط به وابستگان پیامبر باشد. زیرا اگر مربوط به شخص پیامبر باشد مثلا مقام یا مالی را به پیامبر اختصاص دهد چندان حساسیتی را بر نمی انگیزد زیرا پیش از این هم مقامات دنیایی که بالاترینش حکومت است و مالی مثل انفال و خمس و غنایم به ایشان اختصاص یافته.    🔷 فقط میماند ریاست و حکومت پس از پیامبر که اگر آن را به بستگان خود واگذارد مردم در رسالتش تردید خواهند نمود بویژه اگر منافقان و خناسانی تحریکشان کنند.   ♦️بنا بر این پیامبر نگران آن است که اگر چنین حکمی را ابلاغ کند متهم به فامیل بازی شود و منافقان بگویند اساسا دین و رسالت بهانه است و هدف، قدرت و سلطنت بوده که پیامبر خود به آن رسید و اینک آن را به بستگانش می‌دهد. 🔵 اما خدا وعده می‌دهد که این تلاش منافقان را بی اثر کرده و پیامبر را از این تهمت برهاند. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
Movahed: 🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته دوازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِين) : (خدا قطعا کافران را هدایت نمی‌کند و به مقصدشان نمی رساند) 🔷 این فراز نشان می دهد کفار مترصدند در صورت ابلاغ ما انزل با تحریک مردم رسالت را نابود کنند. 🔶 هدایت در اینجا تکوینی و ایصالی است نه تشریعی. زیرا هدایت تشریعی عام است و شامل همه می‌شود حتی کافران. یعنی خدا کافران را هم به هدایت و ایمان دعوت کرده است و انسانها مختارند بپذیرند یا نه. 🔷 اما هدایت تکوینی و ایصالی منوط به خواست خدا و حکمت اوست. ♦️ این هدایت دو کاربرد دارد: یکی رساندن به مقصود الهی مانند بهشت و رضوان خدا. و دیگر رساندن به مقصود و مطلوب فرد. یعنی نیت و هدفی که فرد دارد برای آن کار میکند. در هر دو مورد رسیدن به هدف منوط به خواست خداست. 🔵 در اینجا مورد دوم مناسبتر است. یعنی خدا کفار را به مطلوبشان نمی‌رساند و از رسیدن به هدف و مقصودشان جلوگیری می کند. 🔴 این وعده دیگری به پیامبر است که خداوند اجازه نخواهد داد تا کفار در پی ابلاغ این حکم، مردم را علیه پیامبر تحریک و ایجاد فتنه و بلوا کنند. 🔶 شواهد تاریخی نشان می‌دهد که پیامبر در منا و نیز در مسجد خیف تلاش کرد تا ماانزل را ابلاغ کند اما جوی که منافقان ایجاد کردند مانع از آن شد. 🔷 با این وصف منافقان به هدفشان می‌رسیدند و ولایت ابلاغ نمی‌شد. 🔶 اما در فراز آخر آیه خداوند به پیامبر اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد کافران (منافقان) به هدفشان برسند در نتیجه پیامبر با آسودگی به ابلاغ ولایت پرداخت. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44