هدایت شده از حرف حساب
✳ بین عقلانیت و دیانت تعارضی نیست
📌 بین عقلانیت و دیانت تعارضی وجود ندارد؛ همانطور که بین #حس و #عقل تعارضی وجود نداشت. #وحی یک منبع سرشار، لایزال، لایتناهی و خطاناپذیر است، لذا این وحی، عقل را هم شکوفاتر میکند؛ چرا که عقل نیازمند معارف است و وحی، معارف جدید در اختیار عقل میگذارد و این معارف باعث میشود که عقل رشد کند و پویاتر شود و در عرصههای بالاتری سیر کند.
🔸 اینجاست که آن سخن امیر بیان #حضرت_علی علیه السلام بهتر فهمیده میشود که میفرمایند: انبیا آمدند تا گنجینههای اندیشه و خرد را استخراج و شکوفا کنند (و یَثیروا لَهُم دَفائن العُقول. نهج البلاغه، خ ۱)؛ زیرا انبیا معارفی فراتر از دسترس را در اختیار بشر میگذارند که آن معلومات، پایه میشوند تا اینکه عقلانیت شکوفاتر شود و بالاتر رود.
👤 #استاد_محمد_عینیزاده_موحد
📚 برگرفته از کتاب #مبانی_فهم_کلام_خدا
📖 صفحات ۱۲ و ۱۳
اینجا #حرف_حساب بخوانید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از بینات
#ذکر_یعنی_توجه_قلبی_انسان_به_آفریدگار_مهربان
✅ وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
و هر كس از ياد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شيطانى مى گماريم تا براى وى دمسازى باشد.
(سوره مبارکه زخرف، آیه ۳۶)
💠 #ذکر_زبانی برای #اسباب_تذکر انسان است، مثلا وقتی می گوید الله اکبر متوجه عظمت الهی و حضور آفریدگار مهربان در همه جا بشود و خود این توجه است که کار ساز است و انسان را #رشد می دهد. خداوند می فرماید کسی که ذکر ندارد و به خداوند توجهی نمی کند شیطانی همیشه قرین اوست.
مگر اینکه انسان به یاد خداوند باشد آن هم نه به مقدار کم.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/2/20
#ذکر
#ذکر_زبانی
#ذکر_یعنی_توجه_انسان_به_آفریدگار_مهربان
💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
#ذکر_یعنی_توجه_قلبی_انسان_به_آفریدگار_مهربان
#ذکر_کم_از_ویژگی_های_منافقین_است
✅ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
همانا منافقان با خدا مکر و حیله میکنند و خدا نیز با آنان مکر میکند، و چون به نماز آیند با حال بیمیلی و کسالت نماز کنند و برای ریاکاری آیند و ذکر خدا را جز اندک نکنند.
(سوره مبارکه نساء، آیه 142)
💠 آیات و روایات بی شماری در رابطه با فضائل #ذکر آمده است و باید توجه کرد که بر اساس قرآن کریم حتی ذکر کم هم فائده ندارد و #ذکر_کم_از_ویژگی_های_منافقین_است.
حال که ذاکر بودن انقدر مهم است باید انسان از خویش بپرسد چقدر برای ذاکر شدن تلاش کرده و وقت گذاشته است؟
آیا به اندازه یک دوچرخه سواری، رانندگی یا آموزش زبان که بسیار تلاش می کنیم و وقت می گذاریم ارزش قائل شده ایم یا اهمیت آن برای ما فقط در حد دانستن و سخنرانی کردن کردن است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/2/20
#ذکر
#اهمیت_ذاکر_شدن
#ذکر_یعنی_توجه_انسان_به_آفریدگار_مهربان
💯 @bayyenat313
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ
🌸 نکته چهارم :
🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.
🔷 (ما اُنزِلَ اِلیْکَ): ما انزل به صیغه ماضی نشان می دهد که حکم و امری قبلا به پیامبر نازل شده و پیامبر هنوز آن را ابلاغ نکرده است. یعنی ظاهرا تاخیر در ابلاغ صورت گرفته!
در حالیکه سیره و شان پیامبر سرعت و تعجیل در ابلاغ وحی بوده تا جایی که حتی قبل از اتمام وحی شروع به ابلاغ میکرده:
ولاتعجل بالقرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه.(پیش از آن که وحی قرآن تمام شود نسبت به آن شتاب مکن! طه 114)
ولاتحرک به لسانک لتعجل به. (زبانت را به قرآن حرکت مده تا نسبت به آن شتاب کنی! قیامت 16)
علت تاخیر در ابلاغ این حکم چه
میتوانست باشد؟
#غدیر
#آیه_تبلیغ
#ما_انزل
#تاخیر_در_ابلاغ_وحی
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از بینات
🔶 ولایت علی بن ابی طالب
💐 امام صادق عليه السلام:
🔻*وِلايَتي لِعَلِيِّ بنِ أبي طالب (عليه السلام) أَحَبُّ إلَيَّ مِن وِلادَتي مِنهُ، لِأنَّ وِلايتي لِعَليِّ بنِ أبي طالبٍ فَرْضٌ، و ولادتي منه فَضْلٌ*
🔻ولایت علی بن ابی طالب برای من محبوبتر از ولادت من از اوست، چرا که ولایت او فریضه (واجب) است اما ولادت من از او فضیلت است.
📚بحار الانوار،٢٩٩/٣٩
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ
🌸 نکته هفتم :
🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.
🔷 تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است.
این را از سه فراز آیه میفهمیم:
فراز اول: (فاِنْ لمْ تَفْعلْ) که نشان میدهد عدم ابلاغ این حکم مساوی هدم رسالت است.
فراز دوم: وعده (یَعصِمُکَ) یعنی تضمین حفظ پیامبر از عواقب خطرناک ابلاغ این حکم، که اگر نبود پیامبر از خطر کفار رهایی نداشت.
فراز سوم: وعده جلوگیری از رسیدن کفار به هدفشان (انّ اللهَ لا یَهدِی القَومَ الکافرین) است که بدون آن هم، ابلاغ این حکم موجب نابودی و از میان رفتن رسالت است.
#غدیر
#آیه_تبلیغ
#خطر_نابودی_رسالت
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ
🌸 نکته هشتم :
🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.
🔷 (وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه) : این عبارت (اگر انجام ندادی، رسالت پروردگارت را تبلیغ نکرده ای) دلالت بر هم ارزی این ابلاغ و این حکم با اساس رسالت دارد.
کلمه "رسالت" و جمع آن "رسالات" جمعا نه بار در قرآن به کار رفته که در همه موارد منظور از آن رسالت الهي است. یعنی اساس دین مانند توحید و نفی عبوديت غیر خدا و مسئله قیامت و یا نبوت که پیامبران مامور رساندن آن هستند.
مانند: الله اعلم حیث یجعل رسالته. (انعام 124) و : الذین یبلغون رسالات الله (احزاب 39). و : لیعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم (جن 28) و : لقد ابلغتکم رسالت ربی (اعراف 79).
و جالب است که در همه موارد با واژه تبلیغ و ابلاغ همراه است بجز سوره انعام که با واژه جعل آمده است.
در این جا هم ضمیر "رسالته" به نزدیکترین مرجع یعنی (ربک) برمیگردد. یعنی رسالت پروردگارت.
حاصل آنکه این عبارت نشان میدهد که اساس رسالت الهی پیامبر و اساس دین در گرو تبلیغ این حکمی است نازل شده است.
#غدیر
#آیه_تبلیغ
#رسالت
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
Movahed:
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ
🌸 نکته دهم :
🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.
🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) :
همانطور که بیان شد تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. ابلاغ این حکم موجب اتهام زنی منافقان به پیامبر و تشکیک در رسالت میگردد و عدم ابلاغ آن موجب ناتمام ماندن آن و افتادن نهضت اسلام به دست نااهلان.
🔹وعده «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس» ، وعده حفظ شخصیت رسالی پیامبر از خطر ناشی از ابلاغ این حکم خاص است. یعنی خدا پیامبر را از تهمتها و خطر عِرضی که منجر به سلب اعتماد و تشکیک در اساس رسالت میشود به نحو تشریعی و تکوینی صیانت خوهد نمود.
در نتیجه یکی از دوراه در برابر پیامبر باز میشود و آن راه ابلاغ این حکم حیاتی است.
#غدیر
#آیه_تبلیغ
#خطر_ابلاغ_ولایت
#وعده_صیانت
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ
🌸 نکته یازدهم :
🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.
🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) :
🔴 این فراز (خدا تو را از مردم حفظ میکند) مشعر بر خطری است که از سوی عامه مردم در صورت ابلاغ ماانزل متوجه پیامبر و دین میشود. یعنی مردم ابلاغ این حکم را دلیلی بر کذب اصل رسالت خواهند دانست.
🔶 و این تنها در یک صورت اتفاق میافتد و آن این که (ماانزل) حکمی مربوط به وابستگان پیامبر باشد. زیرا اگر مربوط به شخص پیامبر باشد مثلا مقام یا مالی را به پیامبر اختصاص دهد چندان حساسیتی را بر نمی انگیزد زیرا پیش از این هم مقامات دنیایی که بالاترینش حکومت است و مالی مثل انفال و خمس و غنایم به ایشان اختصاص یافته.
🔷 فقط میماند ریاست و حکومت پس از پیامبر که اگر آن را به بستگان خود واگذارد مردم در رسالتش تردید خواهند نمود بویژه اگر منافقان و خناسانی تحریکشان کنند.
♦️بنا بر این پیامبر نگران آن است که اگر چنین حکمی را ابلاغ کند متهم به فامیل بازی شود و منافقان بگویند اساسا دین و رسالت بهانه است و هدف، قدرت و سلطنت بوده که پیامبر خود به آن رسید و اینک آن را به بستگانش میدهد.
🔵 اما خدا وعده میدهد که این تلاش منافقان را بی اثر کرده و پیامبر را از این تهمت برهاند.
#غدیر
#آیه_تبلیغ
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
Movahed:
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ
🌸 نکته دوازدهم :
🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.
🔷 (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِين) :
(خدا قطعا کافران را هدایت نمیکند و به مقصدشان نمی رساند)
🔷 این فراز نشان می دهد کفار مترصدند در صورت ابلاغ ما انزل با تحریک مردم رسالت را نابود کنند.
🔶 هدایت در اینجا تکوینی و ایصالی است نه تشریعی. زیرا هدایت تشریعی عام است و شامل همه میشود حتی کافران. یعنی خدا کافران را هم به هدایت و ایمان دعوت کرده است و انسانها مختارند بپذیرند یا نه.
🔷 اما هدایت تکوینی و ایصالی منوط به خواست خدا و حکمت اوست.
♦️ این هدایت دو کاربرد دارد: یکی رساندن به مقصود الهی مانند بهشت و رضوان خدا. و دیگر رساندن به مقصود و مطلوب فرد. یعنی نیت و هدفی که فرد دارد برای آن کار میکند. در هر دو مورد رسیدن به هدف منوط به خواست خداست.
🔵 در اینجا مورد دوم مناسبتر است. یعنی خدا کفار را به مطلوبشان نمیرساند و از رسیدن به هدف و مقصودشان جلوگیری می کند.
🔴 این وعده دیگری به پیامبر است که خداوند اجازه نخواهد داد تا کفار در پی ابلاغ این حکم، مردم را علیه پیامبر تحریک و ایجاد فتنه و بلوا کنند.
🔶 شواهد تاریخی نشان میدهد که پیامبر در منا و نیز در مسجد خیف تلاش کرد تا ماانزل را ابلاغ کند اما جوی که منافقان ایجاد کردند مانع از آن شد.
🔷 با این وصف منافقان به هدفشان میرسیدند و ولایت ابلاغ نمیشد.
🔶 اما در فراز آخر آیه خداوند به پیامبر اعلام میکند که اجازه نخواهد داد کافران (منافقان) به هدفشان برسند در نتیجه پیامبر با آسودگی به ابلاغ ولایت پرداخت.
#غدیر
#آیه_تبلیغ
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از بینات
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال
🕒 نکته سوم:
🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3)
🟨 گفته شد دو فراز وسط ارتباط موضوعی با صدر و ذیل آیه ندارد و روایات شأن نزول هم این مطلب را تایید میکند که این دو فراز وسط جداگانه و خارج از سیاق آیات قبل و بعد نازل شده است.
🟦 تمام مفسران در اینکه فراز سوم و یا فراز دوم و سوم همراه سایر آیات سوره مائده نازل نشده متفق القولند. برخی نزول این دوفراز را باهم در 9 ذیحجه در عرفه و بقیه در 18 ذیحجه در جحفه بعد از سخنرانی پیامبر در اعلام ولایت حضرت امیر علیهالسلام میدانند.
🟦 این به آن معنی است که در تفسیر این دو فراز نمیتوان به سیاق استتاد کرد زیرا برای استناد به سیاق دو شرط اساسی لازم است: وحدت موضوع و وحدت نزول!
#آیه_اکمال
#ارتباط_موضوعی_فرازهای_آیه
#سیاق
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال
🕒 نکته چهارم:
🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3)
🟨 گفته شد فرازهای 1 و 4 ارتباط موضوعی دارند، بطوریکه اگر بهم بچسبند خللی در معنایشان ایجاد نمیشود:
فراز 1 : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكلََ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلىَ النُّصُبِ وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَامِ ذَالِكُمْ فِسْق
فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ فىِ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لّاِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم
🟨 این دو فراز قبلا هم با همین ترکیب نازل شده بود:
1) سوره بقره آیه 173:
فراز 1 : إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ
فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم
2) سوره نحل آیه 115:
فراز 1 : إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِه
فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم
🟦 نتیجه آنکه دو فراز ۲ و ۳ در هنگام نزول آیه ۳ سوره مائده هنوز نازل نشده بود و آیه ۳ بدون این دو فراز بود.
🟨 پس این دو فراز ۲ و ۳ بعدا در میان فرازهای ۱ و ۴ آیه ۳ قرار گرفته است.
#آیه_اکمال
#ارتباط_موضوعی_فرازهای_آیه
#نزول_جداگانه_فرازها
سروش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat313
💯 eitaa.com/Bayyenat44