eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته هفتم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. این را از سه فراز آیه می‌فهمیم: فراز اول: (فاِنْ لمْ تَفْعلْ) که نشان می‌دهد عدم ابلاغ این حکم مساوی هدم رسالت است. فراز دوم: وعده (یَعصِمُکَ) یعنی تضمین حفظ پیامبر از عواقب خطرناک ابلاغ این حکم، که اگر نبود پیامبر از خطر کفار رهایی نداشت. فراز سوم: وعده جلوگیری از رسیدن کفار به هدفشان (انّ اللهَ لا یَهدِی القَومَ الکافرین) است که بدون آن هم، ابلاغ این حکم موجب نابودی و از میان رفتن رسالت است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته هشتم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه) : این عبارت (اگر انجام ندادی، رسالت پروردگارت را تبلیغ نکرده ای) دلالت بر هم ارزی این ابلاغ و این حکم با اساس رسالت دارد. کلمه "رسالت" و جمع آن "رسالات" جمعا نه بار در قرآن به کار رفته که در همه موارد منظور از آن رسالت الهي است. یعنی اساس دین مانند توحید و نفی عبوديت غیر خدا و مسئله قیامت و یا نبوت که پیامبران مامور رساندن آن هستند. مانند: الله اعلم حیث یجعل رسالته. (انعام 124) و : الذین یبلغون رسالات الله (احزاب 39). و : لیعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم (جن 28) و : لقد ابلغتکم رسالت ربی (اعراف 79). و جالب است که در همه موارد با واژه تبلیغ و ابلاغ همراه است بجز سوره انعام که با واژه جعل آمده است. در این جا هم ضمیر "رسالته" به نزدیکترین مرجع یعنی (ربک) برمیگردد. یعنی رسالت پروردگارت. حاصل آنکه این عبارت نشان می‌دهد که اساس رسالت الهی پیامبر و اساس دین در گرو تبلیغ این حکمی است نازل شده است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
Movahed: 🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته دهم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : همانطور که بیان شد تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. ابلاغ این حکم موجب اتهام زنی منافقان به پیامبر و تشکیک در رسالت می‌گردد و عدم ابلاغ آن موجب ناتمام ماندن آن و افتادن نهضت اسلام به دست نااهلان. 🔹وعده «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس» ، وعده حفظ شخصیت رسالی پیامبر  از خطر ناشی از ابلاغ این حکم خاص است. یعنی خدا پیامبر را از تهمتها و خطر عِرضی که منجر به سلب اعتماد و تشکیک در اساس رسالت می‌شود به نحو تشریعی و تکوینی صیانت خوهد نمود. در نتیجه یکی از دوراه در برابر پیامبر باز می‌شود و آن راه ابلاغ این حکم حیاتی است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته یازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : 🔴 این فراز (خدا تو را از مردم حفظ می‌کند) مشعر بر خطری است که از سوی عامه مردم در صورت ابلاغ ماانزل متوجه پیامبر و دین میشود. یعنی مردم ابلاغ این حکم را دلیلی بر کذب اصل رسالت خواهند دانست.  🔶 و این تنها در یک صورت اتفاق می‌افتد و آن این که (ماانزل) حکمی مربوط به وابستگان پیامبر باشد. زیرا اگر مربوط به شخص پیامبر باشد مثلا مقام یا مالی را به پیامبر اختصاص دهد چندان حساسیتی را بر نمی انگیزد زیرا پیش از این هم مقامات دنیایی که بالاترینش حکومت است و مالی مثل انفال و خمس و غنایم به ایشان اختصاص یافته.    🔷 فقط میماند ریاست و حکومت پس از پیامبر که اگر آن را به بستگان خود واگذارد مردم در رسالتش تردید خواهند نمود بویژه اگر منافقان و خناسانی تحریکشان کنند.   ♦️بنا بر این پیامبر نگران آن است که اگر چنین حکمی را ابلاغ کند متهم به فامیل بازی شود و منافقان بگویند اساسا دین و رسالت بهانه است و هدف، قدرت و سلطنت بوده که پیامبر خود به آن رسید و اینک آن را به بستگانش می‌دهد. 🔵 اما خدا وعده می‌دهد که این تلاش منافقان را بی اثر کرده و پیامبر را از این تهمت برهاند. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
Movahed: 🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته دوازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِين) : (خدا قطعا کافران را هدایت نمی‌کند و به مقصدشان نمی رساند) 🔷 این فراز نشان می دهد کفار مترصدند در صورت ابلاغ ما انزل با تحریک مردم رسالت را نابود کنند. 🔶 هدایت در اینجا تکوینی و ایصالی است نه تشریعی. زیرا هدایت تشریعی عام است و شامل همه می‌شود حتی کافران. یعنی خدا کافران را هم به هدایت و ایمان دعوت کرده است و انسانها مختارند بپذیرند یا نه. 🔷 اما هدایت تکوینی و ایصالی منوط به خواست خدا و حکمت اوست. ♦️ این هدایت دو کاربرد دارد: یکی رساندن به مقصود الهی مانند بهشت و رضوان خدا. و دیگر رساندن به مقصود و مطلوب فرد. یعنی نیت و هدفی که فرد دارد برای آن کار میکند. در هر دو مورد رسیدن به هدف منوط به خواست خداست. 🔵 در اینجا مورد دوم مناسبتر است. یعنی خدا کفار را به مطلوبشان نمی‌رساند و از رسیدن به هدف و مقصودشان جلوگیری می کند. 🔴 این وعده دیگری به پیامبر است که خداوند اجازه نخواهد داد تا کفار در پی ابلاغ این حکم، مردم را علیه پیامبر تحریک و ایجاد فتنه و بلوا کنند. 🔶 شواهد تاریخی نشان می‌دهد که پیامبر در منا و نیز در مسجد خیف تلاش کرد تا ماانزل را ابلاغ کند اما جوی که منافقان ایجاد کردند مانع از آن شد. 🔷 با این وصف منافقان به هدفشان می‌رسیدند و ولایت ابلاغ نمی‌شد. 🔶 اما در فراز آخر آیه خداوند به پیامبر اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد کافران (منافقان) به هدفشان برسند در نتیجه پیامبر با آسودگی به ابلاغ ولایت پرداخت. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از بینات
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕒 نکته سوم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 گفته شد دو فراز وسط ارتباط موضوعی با صدر و ذیل آیه ندارد و روایات شأن نزول هم این مطلب را تایید میکند که این دو فراز وسط جداگانه و خارج از سیاق آیات قبل و بعد نازل شده است. 🟦 تمام مفسران در اینکه فراز سوم و یا فراز دوم و سوم همراه سایر آیات سوره مائده نازل نشده متفق القولند. برخی نزول این دوفراز را باهم در 9 ذیحجه در عرفه و بقیه در 18 ذیحجه در جحفه بعد از سخنرانی پیامبر در اعلام ولایت حضرت امیر علیه‌السلام میدانند. 🟦 این به آن معنی است که در تفسیر این دو فراز نمیتوان به سیاق استتاد کرد زیرا برای استناد به سیاق دو شرط اساسی لازم است: وحدت موضوع و وحدت نزول! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕒 نکته چهارم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 گفته شد فرازهای 1 و 4 ارتباط موضوعی دارند، بطوریکه اگر بهم بچسبند خللی در معنایشان ایجاد نمیشود: فراز 1 : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكلَ‏َ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلىَ النُّصُبِ وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَامِ ذَالِكُمْ فِسْق فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ فىِ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لّاِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم 🟨 این دو فراز قبلا هم با همین ترکیب نازل شده بود: 1) سوره بقره آیه 173: فراز 1 : إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم 2) سوره نحل آیه 115: فراز 1 : إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِه فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم 🟦 نتیجه آنکه دو فراز ۲ و ۳ در هنگام نزول آیه ۳ سوره مائده هنوز نازل نشده بود و آیه ۳ بدون این دو فراز بود. 🟨 پس این دو فراز ۲ و ۳ بعدا در میان فرازهای ۱ و ۴ آیه ۳ قرار گرفته است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕓 نکته پنجم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 در نکته قبل دیدیم که دو فراز ۲ و ۳ بعدا در میان فرازهای ۱ و ۴ آیه ۳ قرار گرفته است. اما چگونه این دو فراز در میان آیه ۳ قرار گرفته و بخشی از آن شده است؟ 🟨 در این باره دو احتمال متصور است: ۱) این کار به دستور پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صورت پذیرفته است. ۲) بعد از پیامبر و در مرحله جمع یا توحید مصاحف و توسط صحابه اتفاق افتاده است. 🟦 قائلان به احتمال اول علت این کار توسط پیامبر را حفظ آن از تحریف دانسته‌اند. زیرا این دوفراز به حساسترین مسئله جامعه یعنی جانشینی پیامبر و ریاست بر امت اشاره دارد. این گروه چینش آیات و عبارات را در سوره‌ها توقیفی می‌دانند. 🟨 قائلان به احتمال دوم هم به همین حساسیت مسئله مورد اشاره در این دو فراز تمسک می‌کنند که اگر این دو فراز مستقلا در قرآن قرار می‌گرفت راه را بر ریاست طلبان می‌بست. زیرا با وجود کامل شدن دین با معرفی کسی که هم مرجع دینی و علمی و هم مرجع سیاسی و مدیریتی جامعه است، دیگر جایی برای دیگران برای بدست گرفتن این سمتها باقی نمی‌ماند! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از بینات
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕕 *نکته ششم* : 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟨 در نکات قبل دیدیم که دو فراز ۲ و ۳ آیه ۳ سوره مائده که به آیه اکمال مشهور است، مستقل از قبل و بعد خود است. در عین حال این آیه با آیه ۶۷ سوره مائده ـ آیه تبلیغ ـ ارتباط موضوعی دارد. 🟨 مقایسه دو آیه: ✔️ آیه تبلیغ از موضوعی صحبت می‌کند که هم ارز رسالت خدا است و بدون آن دین به اهداف خود نمی‌رسد. ✔️ آیه اکمال از موضوعی صحبت می‌کند که دین را کامل و نعمت الهی را بر مردم تمام می‌کند. ✔️ آیه تبلیغ وعده عصمت و حفظ پیامبر و دین او را میدهد و اعلام می‌کند که کفار به اهدافشان نخواهند رسید. ✔️ آیه اکمال از یاس و ناامیدی کفار سخن میگوید. ✔️ آیه تبلیغ امر می‌کند که پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم آنچه را نازل شده به تشریح و شفاف برساند تا رسالت به انجام برسد. ✔️ آیه اکمال از رسیدن رسالت به انجام با کامل شدن دین و انتخاب اسلام به عنوان دین مورد پسند الهی سخن می‌گوید. 🟦 حاصل آنکه در فاصله نزول آیه تبلیغ تا آیه اکمال، با ابلاغ آنچه پیامبر مامور به آن شده، دین کامل و کفار مایوس شدند! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕖 نکته هفتم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 اولین واژه آیه اکمال «الیوم» است. الیوم یعنی امروز: فرهنگ ابجدی: اليَوم‏‏ [يوم‏]: روز از سپيده دم تا غروب آفتاب‏ لسان العرب: اليَوْمُ‏: معروفٌ مِقدارُه من طلوع الشمس إِلى غروبها 🟨 مفاد این کلمه در آیه اکمال آن است که در روز نزول آیه اتفاقی افتاده که موجب یأس کفار شده است. 🟦 حاصل آنکه در فاصله نزول آیه تبلیغ تا آیه اکمال، با ابلاغ آنچه پیامبر مامور به آن شده، دین کامل و کفار مایوس شدند! 🟦 این به آن معنی است که در این روز چیزی معادل رسالت پیامبر و آنچه موجب یاس کفار است به ظهور رسیده که با سرنوشت دین و آینده امت اسلامی ارتباط مستقیم دارد. 🟦 پیداست که چنین امری قطعا مربوط به حرکت امت بسوی اهداف دین و هدایت جامعه و رهبری آن است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕗 نکته هشتم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟨 با توجه به اینکه آیه اکمال در واپسین روزهای عمر پربرکت پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله و در اواخر رسالت حضرتش نازل شده، پیداست که مهمترین و حساسترین امری که منجر به یاس کفار و کامل شدن دین اسلام می‌شود و معادل رسالت الهی پیامبر است، چیزی جز استمرار حرکت امت با رهبری برگزیده الهی نیست. 🟨 برخی برای آنکه کلمه الیوم را از مفاد مهم آن تهی کنند تا کسی دنبال واقعه مهمی که در این روز به ظهور پیوسته نگردد، - همان امری که مربوط به آینده امت و رهبری جامعه است - در باره واژه الیوم نشانی غلط داده و آن را به معنی دیگری تاویل کرده اند: 🟦 بعضی واژه الیوم را به معنای مجازی آن تاویل کرده‌اند. یعنی روزگار! یعنی : در این روزگار کفار از دین شما مایوس شدند! 🟦 این معنی نمی‌تواند صحیح باشد زیرا هم با متن آیه ناسازگار است و هم با قواعد ادبی. 🟦 با متن آیه ناسازگار است: زیرا کلمه یَئِسَ ماضی است و دلالت بر گذشته میکند، یعنی کفار امروز ـ پیش از نزول این آیه ـ مایوس شدند. اگر منظور از امروز، این روزگار بود باید یاس کفار بصورت اسمی و وصفی بیان می‌شد : در این روزگار کفار از دین شما مایوسند! (الیوم الذین کفروا آیسون من دینکم!) 🟦 با قواعد ادبی ناسازگار است: زیرا معنای «روزگار» برای الیوم معنای مجازی است و کاربرد معنای مجازی نیازمند قرینه است و در آیه اکمال قرینه‌ای بر استعمال معنای مجازی نیست. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕘 نکته نهم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 بعضی معنای حقیقی واژه الیوم را به معنای امروز ـ روز نزول همین آیه ـ پذیرفته‌اند اما روز نزول آیه را تاویل کرده‌اند! 🟦 اینان روز نزول آیه را روز بعثت، یا روز فتح مکه و یا روز ابلاغ برائت از مشرکین دانسته‌اند! اما این معنی هم نمی‌تواند صحیح باشد زیرا هم با متن آیه ناسازگار است و هم استبعاد عقلی دارد. 🟦 با متن آیه ناسازگار است: زیرا آیه شریفه از کامل شدن دین در این روز خبر می‌دهد و بدیهی است دین اسلام در روز بعثت در آغاز راه خود بود و هیچکس جز پیامبر و علی صلوات‌الله‌علیهما‌وآلهما از این امر خبر نداشت پس چگونه این روز می‌تواند روز کامل شدن دین مسلمانان باشد: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ *لَكُمْ* دِينَكُمْ! 🟦 استبعاد عقلی دارد: زیرا بعثت ۲۳ سال پیش از حجه الوداع بوده و نمی‌توان باور کرد که این آیه در آن روز نازل شده و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌ وآله‌وسلم ۲۳ سال آن را کتمان نموده و به مردم ابلاغ نکرده و اینک در پایان رسالت خود آن را به مردم ابلاغ کند! 🟦 تعیین روزهای فتح مکه و روز اعلان برائت از مشرکین هم با همین دو مشکل روبرو است، باضافه این که آیه از کامل شدن دین خبر می‌دهد در حالی که در این دو روز نهایتا پیروزی و نصرت برای مسلمانان پیش آمده و در دین مسلمانان یعنی اسلام تغییری ایجاد نگشته و چیزی به آن افزوده نشده است تا موجب کامل شدنش شود. 🟨 همچنین هیچ گزارشی از نزول این آیه در روزهای مزبور وجود ندارد! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44