eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
4⃣ 💠 در انجام وظيفه ، براى اهل اخلاص ، تفاوتى نمى كند كه مردم از او استقبال كنند يا با بى اعتنايى برخورد نمايند. ستايش و انتقاد در نظر آنان يكسان مى باشد. اگر كسى از استقبال مردم شاد شود و از بى اعتنايى شان دلسرد گردد، نشان ضعف اخلاص است . البته ممكن است كسى توجيه كند كه خوشحالى من از آن جهت است كه مردم دور حق جمع مى شوند و ناراحتى ام از سردى مردم نسبت به دين و ايمان است ، ولى گذشته از اين توجيه ، بايد ديد در دل چه مى گذرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
4⃣ 💠 اميرالمؤمنين عليه السلام فرموده است : للمرائى ثلاثُ عَلامات : يَكْسَلُ اذا كانَ وَحْدَهُ وَ يَنْشَطُ اِذا كانَ فىِ النّاسِ، وَ يزيدُ فى العَمَل اِذا اُثِنَى عَليِه وَ يَنْقُصُ اِذا ذُمَّ رياكار، سه نشان دارد: وقتى تنهاست ، با كسالت و بى حالى است ، وقتى با مردم است ، نشاط (در عبادت و عمل ) پيدا مى كند، اگر تعريفش كنند، كار بيشترى مى كند، و اگر بدگويى كنند، كم كارى مى كند. «تنبيه الخواطر، ص 195» 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
5⃣ 💠 انسان مخلص ، ساخته وظيفه و تكليف الهى است ، نه ساخته جوّ و شرايط و صرف اين و آن . بنابراين آنچه را كه تكليف اوست ، به طور مستمر و يكنواخت انجام مى دهد و از تكرار آن عمل ، حتى براى هزارمين بار، خسته نمى شود. ممكن است بخاطر ضعف جسم يا پيرى ، كمتر كار كند، ولى نشاط و انگيزه اش تغيير نمى كند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم (آیه ۴ سوره مبارکه بلد) 💠قرآن کریم آفرینش انسان را معمولا به صورت جمع بیان می کند و می فرماید ما شما را خلق کردیم و معمولا نمی گوید من شما را خلق کردم زیرا که بعضی اسباب مادی هستند و بعضی در عوالم فراتر از این دنیا هستند. . ✅ وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)! (آیه ۵۶سوره مبارکه ذاریات) 💠 علت اینکه خداوند در آیه فوق آفرينش و خلقت را فقط به خود نسبت داده است این است که می خواهد هدف خلقت را که همان عبودیت باشد مطرح کند و می فرماید من خلق کردم پس باید من را عبادت کنید. می فرماید "خلقت" زیرا . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُم ثمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ البته باز گشت آنها به سوی ماست. آن گاه حسابشان بر ما خواهد بود. (آیه ۲۵ و ۲۶ سوره مبارکه غاشیه) 💠 همانطور که خداوند را با و ها خلق می کند، نیز توسط عواملی انجام می شود. بخشی از این عوامل هستند و بخش دیگر هم به صورت هست که در راسشان قرار دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ آیا ندانسته ای که فرمانروایی و حکومت آسمان ها و زمین فقط در سیطره اوست و شما را جز خدا هیچ سرپرست و یاوری نیست؟(آیه 107 سوره مبارکه بقره) ✅إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی [مانند علی بن ابی طالب اند] که همواره نماز را برپا می دارند و در حالی که در رکوعند [به تهیدستان] زکات می دهند. (آیه 55،سوره مبارکه مائده) 💠عبارت "مِنْ دُونِ اللَّهِ" در قرآن کریم به معنای نمی باشد بلکه بدین معناست که در خداوند و سرپرست وجود ندارد و طبق آیه 55،سوره مبارکه مائده اگر هم ولی وجود دارد، ولایت او در ولایت خدا قرار دارد و خداوند خودش او را ولی قرار داده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
👆 عالم ربانی
هدایت شده از بینات
در لغت به معنی ، و است ولی امام خمینی و دیگر علما تاکید دارند، فروتنی و تواضعی عبادت است که ناشی از باشد. مثلا تواضع در برابر پدر محسوب نمی شود و شرک جایی است که طرف مقابل را خدا بدانیم یعنی بدانیم و در عرض خداوند قرار دهیم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
. ✅ هر و خشوعی نیست و تواضعی عبادت است که ناشی از باشد. خدایی یعنی داشتن در همه چیز. و تفاوتش با اسباب و وسائط در این است که آنان در دارایی های خود مستقل و بالذات نیستند و هر چه دارند به خواست خداست برای همین است که فقط مختص خدای تعالی است. و برای همین است که تمام خدای تعالی از قبیل خالقیت، رازقیت، رحمت، عظمت، علم، قابل نسبت به غیر خدا هست یعنی این صفات را به صورت و می توان به غیر خدا نسبت داد ولی عبودیت، الوهیت و خدایی را با واسطه نمی شود به غیر از خدا نسبت داد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است که: «همانا اسم اعظم خداوند بر هفتاد و سه حرف استوار است، در نزد آصف از آن حروف یک حرف بود، پس به آن تکلم کرد، در نتیجه زمین بین او و تخت بلقیس را فرو برد، سپس تخت را در دست گرفت و زمین سریع تر از یک چشم به هم زدن به حال قبلی برگشت، و در نزد ما هفتاد و دو حرف از اسم موجود است و یک حرف در نزد خداوند تعالی است، آن را مخصوص خود نموده، در علم غیب مکتوب ( مکنون ) می باشد». (محمد بن الحسن، منشورات مکتبة آیة اللّه العظمی المرعشی النجفی، قم المقدسة) 💠 در روایات آمده است که ۷۳ حرف است و ۷۲ حرف به اهل بیت( علیهم السلام) ارائه شده است و یکی از آنها است و جز خداوند کسی از آن خبر ندارد و همان یک حرف است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش آید که خداوند چگونه پرونده اين همه مخلوق را در روز قیامت حساب می كند؟ جواب چنين سوالي را حضرت علي(ع) فرموده است. روایت شده از آن بزرگوار پرسيدند؛ چگونه خداوند خلايق را با اينهمه زيادي حساب مي نمايد؟ حضرت فرمود؛ به همان گونه كه با زياديشان روزي مي دهد، آنها را حساب خواهد نمود. پرسيدند؛ چگونه آنها را حساب مي كند.با اينكه او را نمي بينند؟حضرت فرمود؛چنانكه آنها را روزي مي دهد او را نمي بينند. (بحار، ج 3 ، ص 237) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/3/24 💯 @bayyenat313