eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
👀 چندی پیش یکی از دوستان با ارسال متن کسی در باره خودارضایی🙈، خواستار توضیح شده بود که در ذیل متن سوال و پاسخی که برایش ارسال کردم می‌آید : 🔻 متن سوال: 🔸 حلال است!! حرمت استمناء (خود ارضایی) از احکام غلط مشهور است که نه آیه ای صریح و نه روایتی صحیح و خدشه ناپذیر که دلالت بر حرمت خودارضایی داشته باشد، وجود ندارد. در زمان ما هم که پیامبر اسلام زنده نیست تا مسلمین، حکم استمناء را از او جویا شوند و تنها قرآن و روایاتی از او به یادگار مانده که بعد از خودش، دیگران به راست یا دروغ به خدا و پیامبر نسبت داده اند که از همین قرآن و روایات هم حرمت قطعی این عمل ثابت نمی شود. از این رو مسلمین هم اگر دلایل این مقاله را صحیح می دانند، می‌توانند با خیال راحت و بدون احساس گناه اقدام به خود ارضایی کنند. البته افراط در آن ممکن است مضراتی در پی داشته باشد. در مقاله هفت صفحه ای فوق که پیرامون حکم ازدواج موقت و خود ارضایی نوشته شده است، از صفحه ۴ تا ۷ مورد توجه بنده است که حرام نبودن خود ارضایی را مختصر و مفید از قرآن و روایات استخراج می کند. : اگر فرضا روایتی صحیح مبنی بر حرمت استمناء وجود داشت باز هم بی ارزش بود چون روایات ظنی الصدور-اند و بنا به آموزه های قرآن، مسلمین حق ندارند مبتنی بر ظن چیزی را حرام کنند خصوصا تحریم مبتنی بر اخبار آحاد! 🔻📜 متن پاسخ : 📔 بخش نخست: سلام مدت زیادی تلگرام نداشتم مطلب شما را تازه دیدم. چند نکته در این‌باره بايد توجه شود : ✍ اول اینکه ارتباط کلامی خدای مهربان با مردم از طریق فرستاده رئوف و مهربان اوست. بنابراین حکم خدا را باید از فرستاده‌اش گرفت. قرآن هم همین را فرموده (۴۴ و ۶۴ سوره نحل، ۷ سوره حشر، ۳۶ احزاب و...) ✍ دوم اینکه بشر در زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز به هزاران هزار حکم و قانون و مقررات دارد که همه آنها باید از خدا باشد (مائده ۴۴، ۴۵،۴۷، سوره انعام ۵۷، یوسف ۴۰، ۶۷ و.. ) اما در قرآن کریم تنها حدود ۵۰۰ آیه آمده که برخی احکام را بیان کرده وبقیه را به سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ارجاع داده. مثلا فقط نماز بیش از هزار حکم و قانون دارد که در قرآن نیست که حتی نحوه انجام آن در قرآن نیامده و پیامبر از طرف خدا آن را بیان نموده است. ✍ سوم آنکه دستیابی به این هزاران هزار حکم الهی و استنباط آن از قرآن و سنت نیازمند تخصص است. تخصص در ادبیات عرب، زبان‌شناسی، تاریخ اسلام، حدیث شناسی، سندشناسی، تحقیق در باره راویان حدیث و میزان اعتماد به هریک از آنها، اعتبار سنجی احادیث، اصول استنباط، منطق و.. بدیهی است که همه مردم نمیتوانند به این تخصص‌ها برسند. پس چاره‌ای نیست جز اعتماد به متخصصان این رشته. همچنانکه در سایر تخصص‌ها چنین است مثلا در راه و ساختمان و شهرک‌سازی به مهندسان این رشته‌ها و در بیماری‌ها به متخصصان هر رشته از پزشکی اطمینان می‌کنیم البته بعد از تحقیق و بررسی در باره تخصص و درستی شان. 🔷🔶 حاصل آنکه غیر متخصص حق ندارد در احکام الهی دخالت کند و خودسرانه با دیدن یک آیه یا روایت حکم صادر کند. قرآن در این‌باره می‌فرماید : و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون. (۴۴ مائده) هرکه به آنچه خدا نازل کرده حکم نکند اینان همان کافران هستند. 🔽 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
👀 چندی پیش یکی از دوستان با ارسال متن کسی در باره خودارضایی🙈، خواستار توضیح شده بود که در ذیل متن بخش سوم پاسخی که برایش ارسال کردم می‌آید : 🔻📜 متن پاسخ : 📔 بخش سوم: ✍ و اما نکته آخر که گفته بود روایات ظنی الصدورند، دروغی بیش نیست که البته شهرت پیدا کرده. چون ما در زمان پیامبر و امامان نبوده‌ایم می‌گویند پس روایات ظنی هستند! خوب ما در زمان نزول قرآن هم نبودیم. ما در تاریخ هم نبودیم اما متخصصان تاریخ و باستان‌شناسان در باره صحت و سقم گزاره‌های تاریخی تحقیق می‌کنند و معیارهایی بدست می‌آورند و با توجه به قرائن و شواهد تاریخی به حقایق تاریخی دست می‌یابند. ✍ روایات هم همینطور است و متخصصان با تحقیق در اسناد و شواهد به صحت روایات دست می‌یابند. به فرض در مواردی هم اختلاف نظر داشته باشند اما در اکثر موارد به حق می‌رسند. 🔻 در باره روایات مربوط به خودارضایی هم بجز یکی دو روایت ضعیف که نویسنده آورده، تقریبا همه روایات مانند قرآن این کار را ممنوع کرده‌اند و در مجامع روایی ما همچون وسائل الشیعه یک فصل با نام: باب حرام بودن استمناء باز کرده و روایات زیادی در حرام بودن ذکر کرده است. 📚 برخی از روایات حرمت اینها هستند: 🔶 از حضرت صادق (ع)از حكم آن می پرسند می فرماید: «گناه بزرگی است كه خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمنا كننده مثل این است كه با خودش نكاح كرده و اگركسی را كه چنین كاری می كند بشناسم با او هم خوراك نخواهم شد».{وسائل الشیعه , ج 18 ص 575}. 🔻 پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: لعنت خدا وفرشتگان و همه مردم بر استمناگر و لواط كننده گان باد. (میزان الحكمه ج 8 ص 539) 🔻 امام صادق (ع) در باره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کند یا از راه مالیدن آلت تناسلی با دست جُنُب می شود فرمود: این کارها و شبه آن زِنا هستند. [- وسائل الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805-] 🔻 ابو بصیر گوید از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی زند و به آنان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و برای آنان عذابی دردناک است ، یک از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح ( استمناء ) کرده اند. [- وسائل الشیعة ج : 20 ص : 354 حدیث 25810] سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
👀 چندی پیش یکی از دوستان با ارسال متن کسی در باره خودارضایی🙈، خواستار توضیح شده بود که در ذیل متن بخش دوم پاسخی که برایش ارسال کردم می‌آید : 🔻📜 متن پاسخ : 📔 بخش دوم: ✍ و اما در باره ، در مطلبی که فرستاده‌اید متاسفانه بدون تخصص و تنها به انگیزه مخالفت با فقهای اسلام این سخنان زده شده. قطعا اگر خودارضایی از این آیات اثبات می‌شد چه دلیلی داشت که متخصصان فقه در طول تاریخ آن را حرام اعلام کنند. اتفاقا اگر با آن مخالفت نمی‌کردند خیلی ها خوشحال می‌شدند. جالب است که محققان پزشکی و متخصصان روانشناسی و جامعه شناسی مضرات فراوانی برای آن شمرده‌اند مانند ایجاد ناتوانی های جنسی در میانسالی، سست کردن بنیان‌های خانواده. 👌 علاوه‌براین قرآن هم خودارضایی و هرگونه لذت جنسی خارج از محدوده ازدواج را ممنوع کرده: ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺩﺍﻣﻨﺸﺎﻥ [ ﺍﺯ ﺷﻬﻮﺕ ﻫﺎﻱ ﺣﺮﺍم ]ﺍﻧﺪ ،(٥) ﻣﮕﺮ ﺩﺭ [ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﺍﺯ ] ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻳﺎ ﻛﻨﻴﺰﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ]ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ .(٦) ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺟﻨﺴﻲ ، ﺭﺍﻫﻲ ]ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻮﻳﻨﺪ ، ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭ [ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺣﻖ ] ﻫﺴﺘﻨﺪ .(٧) سوره مؤمنون. به آیه ۷ توجه کنید که هرگونه بهرمندی جنسی خارج از چارچوب ازدواج را تجاوز و خروج از حق معرفی کرده و طبیعی است که خودارضایی خارج چارچوب ازدواج است. 🍀 مولای ما حضرت امیر علیه السلام هم جوانی را که خودارضایی کرده بود، ابتدا با چوب چند ضربه به دست او زد تا سرخ شد و بعد دستور داد هزینه ازدواجش را فراهم کنند. 📖 باز در قرآن می‌خوانیم : ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﻭﺳﻴﻠﻪ ] ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻲ ﻧﻤﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ پاکدامنی ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﺯﺩ . (سوره نور آیه ۳۳) سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
هدایت شده از حرف حساب
✳️ چرا به وحی و دین نیازمندیم؟ 📌 ملاک نیاز بشر به #وحی و #دین، کودک بودن #عقل او نیست، بلکه ضرورت نیاز به منبعی فراتر از منابع قبلی است، چراکه بشر، #هدایت و #کمال و مقصدش در جایی است که در دسترس این منابع نیست. از این رو، منبع دیگری باید راه و مقصد او را نشان دهد. مگر این‌که ما برای بشر، کمالی را در حد نهایت اندیشه و تعقلش بپذیریم و بگوییم کمال بشر در آن حدی است که غریزه، یا حس و یا عقلش به آن می‌رساند. در این صورت دیگر نیازی به نبوت نیست. 👤 #استاد_محمد_عینی‌زاده_موحد 📚 برگرفته از کتاب #مبانی_فهم_کلام_خدا 📖 ص ۱۲ اینجا #حرف_حساب بخوانید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ بین عقلانیت و دیانت تعارضی نیست 📌 بین عقلانیت و دیانت تعارضی وجود ندارد؛ همان‌طور که بین و تعارضی وجود نداشت. یک منبع سرشار، لایزال، لایتناهی و خطاناپذیر است، لذا این وحی، عقل را هم شکوفاتر می‌کند؛ چرا که عقل نیازمند معارف است و وحی، معارف جدید در اختیار عقل می‌گذارد و این معارف باعث می‌شود که عقل رشد کند و پویاتر شود و در عرصه‌های بالاتری سیر کند. 🔸 این‌جاست که آن سخن امیر بیان علیه السلام بهتر فهمیده می‌شود که می‌فرمایند: انبیا آمدند تا گنجینه‌های اندیشه و خرد را استخراج و شکوفا کنند (و یَثیروا لَهُم دَفائن العُقول. نهج البلاغه، خ ۱)؛ زیرا انبیا معارفی فراتر از دسترس را در اختیار بشر می‌گذارند که آن معلومات، پایه می‌شوند تا این‌که عقلانیت شکوفاتر شود و بالاتر رود. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۲ و ۱۳ اینجا بخوانید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از بینات
✅ وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ و هر كس از ياد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شيطانى مى‏ گماريم تا براى وى دمسازى باشد. (سوره مبارکه زخرف، آیه ۳۶) 💠 برای انسان است، مثلا وقتی می گوید الله اکبر متوجه عظمت الهی و حضور آفریدگار مهربان در همه جا بشود و خود این توجه است که کار ساز است و انسان را می دهد. خداوند می فرماید کسی که ذکر ندارد و به خداوند توجهی نمی کند شیطانی همیشه قرین اوست. مگر اینکه انسان به یاد خداوند باشد آن هم نه به مقدار کم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا همانا منافقان با خدا مکر و حیله می‌کنند و خدا نیز با آنان مکر می‌کند، و چون به نماز آیند با حال بی‌میلی و کسالت نماز کنند و برای ریاکاری آیند و ذکر خدا را جز اندک نکنند. (سوره مبارکه نساء، آیه 142) 💠 آیات و روایات بی شماری در رابطه با فضائل آمده است و باید توجه کرد که بر اساس قرآن کریم حتی ذکر کم هم فائده ندارد و . حال که ذاکر بودن انقدر مهم است باید انسان از خویش بپرسد چقدر برای ذاکر شدن تلاش کرده و وقت گذاشته است؟ آیا به اندازه یک دوچرخه سواری، رانندگی یا آموزش زبان که بسیار تلاش می کنیم و وقت می گذاریم ارزش قائل شده ایم یا اهمیت آن برای ما فقط در حد دانستن و سخنرانی کردن کردن است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته چهارم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (ما اُنزِلَ اِلیْکَ): ما انزل به صیغه ماضی نشان می دهد که حکم و امری قبلا به پیامبر نازل شده و پیامبر هنوز آن را ابلاغ نکرده است. یعنی ظاهرا تاخیر در ابلاغ صورت گرفته! در حالیکه سیره و شان پیامبر سرعت و تعجیل در ابلاغ وحی بوده تا جایی که حتی قبل از اتمام وحی شروع به ابلاغ میکرده: ولاتعجل بالقرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه.(پیش از آن که وحی قرآن تمام شود نسبت به آن شتاب مکن! طه 114) ولاتحرک به لسانک لتعجل به. (زبانت را به قرآن حرکت مده تا نسبت به آن شتاب کنی! قیامت 16) علت تاخیر در ابلاغ این حکم چه می‌توانست باشد؟ سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از بینات
🔶 ولایت علی بن ابی طالب 💐 امام صادق عليه السلام: 🔻*وِلايَتي لِعَلِيِّ بنِ أبي طالب (عليه السلام) أَحَبُّ إلَيَّ مِن وِلادَتي مِنهُ، لِأنَّ وِلايتي لِعَليِّ بنِ أبي طالبٍ فَرْضٌ، و ولادتي منه فَضْلٌ* 🔻ولایت علی بن ابی طالب برای من محبوب‌تر از ولادت من از اوست، چرا که ولایت او فریضه (واجب) است اما ولادت من از او فضیلت است. 📚بحار الانوار،٢٩٩/٣٩ سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته هفتم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. این را از سه فراز آیه می‌فهمیم: فراز اول: (فاِنْ لمْ تَفْعلْ) که نشان می‌دهد عدم ابلاغ این حکم مساوی هدم رسالت است. فراز دوم: وعده (یَعصِمُکَ) یعنی تضمین حفظ پیامبر از عواقب خطرناک ابلاغ این حکم، که اگر نبود پیامبر از خطر کفار رهایی نداشت. فراز سوم: وعده جلوگیری از رسیدن کفار به هدفشان (انّ اللهَ لا یَهدِی القَومَ الکافرین) است که بدون آن هم، ابلاغ این حکم موجب نابودی و از میان رفتن رسالت است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته هشتم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه) : این عبارت (اگر انجام ندادی، رسالت پروردگارت را تبلیغ نکرده ای) دلالت بر هم ارزی این ابلاغ و این حکم با اساس رسالت دارد. کلمه "رسالت" و جمع آن "رسالات" جمعا نه بار در قرآن به کار رفته که در همه موارد منظور از آن رسالت الهي است. یعنی اساس دین مانند توحید و نفی عبوديت غیر خدا و مسئله قیامت و یا نبوت که پیامبران مامور رساندن آن هستند. مانند: الله اعلم حیث یجعل رسالته. (انعام 124) و : الذین یبلغون رسالات الله (احزاب 39). و : لیعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم (جن 28) و : لقد ابلغتکم رسالت ربی (اعراف 79). و جالب است که در همه موارد با واژه تبلیغ و ابلاغ همراه است بجز سوره انعام که با واژه جعل آمده است. در این جا هم ضمیر "رسالته" به نزدیکترین مرجع یعنی (ربک) برمیگردد. یعنی رسالت پروردگارت. حاصل آنکه این عبارت نشان می‌دهد که اساس رسالت الهی پیامبر و اساس دین در گرو تبلیغ این حکمی است نازل شده است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44