eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
8⃣7⃣ برخی از هم می گویند: ⁉️ شبهه فقط یک به پیامبر(ص) و الهام می شود و بقیه، کار خود پیامبر است. مانند اینکه به یک فرمانده دستور بدهند نیروهایت را به فلان جبهه ببر و دفاع کن اما اینکه چطور آرایش نظامی بگیرد و با چه سلاحی بجنگد و چه تاکتیکی داشته باشد هیچ کدام را به او نگویند و همه ابتکارات خود او باشد. یا مثلا به معلمی بگویند به این کلاس درس فیزیک بده این خود معلم است که طرح درس می ریزد و طبق اطلاعات خود درس می دهد. پس برخی می گویند خدا به پیامبران فقط یک انگیزه الهام می کند مثلاً به پیامبر می گوید مردم در جهل و فسادند و بت پرستی می کنند، اینها را اصلاح کن پیامبر دیگر خود طراحی می کند که چه بکند مثلاً کتابی نازل کند، حتی الفاظ و عبارات را خود طراحی می کند چون پیامبران انسانهای باهوشی بودند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
9⃣7⃣ ✔️پاسخ شبهه قدسی نبودن قرآن، وحیانی نبودن الفاظ قرآن ✔️ در ادعای کسانی که می گویند فقط معانی قرآن انتقال یافته و الفاظ و عبارات از خود پیامبر است سوال هایی پیش می آید و باید گفت این ادعا نامفهوم است چون الفاظ قالب معانی هستند یعنی معانی با مدیوم الفاظ منتقل می شوند، وقتی لفظ را حذف کنیم معنا چه می شود؟ ما می گوییم شما دعوایتان در هم افق بودن لفظ که نیست، بلکه در معنا است چون لفظ هم افق است و همان الفاظ است و عربی است و دعوا سر لفظ نیست، دعوا سر معانی است. اگر شما می گویید هم افقی وجود ندارد، پس در معنا هم افقی وجود ندارد. اگر در معانی بین خدا و پیامبر هم افقی وجود نداشته باشد، پس خداوند چگونه به پیامبر معانی را منتقل می کند لذا این حرف در واقع است مگر اینکه بگویند فقط القا می شود یعنی این همه معارف الهی، ساخته و پرداخته ی خودش است. نقد دیگری که می توان کرد این است که بحث اختلاف افق و مشکل ساز بودن آن متعلق به سطح پایین به بالاست نه بالا به پایین؛ یعنی کسی که افق معنایی پایین تری دارد، سطح معنایی بالاتر را درک نمی کند. اما سطح بالاتر، پایینی را درک می کند لذا او می آید در سطح پایین تر حرف می زند. مثل این که شما سطح ذهنی بچه دو ساله خود را می دانید و برای او حرکت جوهری را توضیح نمی دهید یا با ادبیات خاقانی با او حرف نمی زنید، با ادبیات خودش و با چیزی که می فهمد با او سخن می گویید. قرآن کلام خداست وقتی خدا بخواهد با بشر حرف بزند طوری حرف می زند که او بفهمد. ممکن است بگوییم ما نمی توانیم در سطح خدا حرف بزنیم اما او که می تواند در سطح ما سخن بگوید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بازی رو بردیم؛ ۳ هیچ! باورتون میشه؟ به جهان درست نگاه کنیم... را برای جوانانمان بهتر تبیین کنیم @basirat_fa
هدایت شده از بینات
1⃣9⃣ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست راستش داده شود.  فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا بزودى‏ اش حسابى بس آسان كنند. (سوره مبارکه انشقاق، آیه ۷و۸) 💠 چه کسانی کارنامه شان بدست راستشان داده می شود؟کسانی که به بهشت می روند. سوال این است که اگر اینان بهشتی هستند پس دلیل حساب رسی که در آیه بعد آمده است چیست؟ ✔️پاسخ ✅ يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا روزى كه هر گروه از مردم را به پيشوايانشان بخوانيم، نامه هر كه به دست راستش داده شود، چون بخواند بيند كه به اندازه رشته باريكى كه درون هسته خرماست، به او ستم نشده است.(سوره مبارکه اسراء، آیه۷۱) ✔️مسأله این است که آنچه باعث بهشتی و جهنمی شدن افراد می شود یک است و بعد از دریافت آن جواز و بهشتی یا جهنمی شدن افراد شروع می شود و افراد مشخص می شود. طبق آیه شریفه هر کسی با امام و پیشوایش خوانده می شود و اگر امامش اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد و او اهل ولایت باشد جواز بهشت را دریافت می کند و در غیر این صورت جهنمی می باشد. ✅ پس جواز بهشتی شدن انسانها است و حسابرسی بعد برای تعیین درجه می باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
2⃣9⃣ پیامبر اعظم، صلی الله عليه و آله و سلم می فرمایند :  عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آي الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ لِكلِّ آيةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَكونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةٌ؛  درجات بهشت به تعداد آیه های قرآن است. پس وقتی هم­نشین قرآن داخل بهشت می شود، به او گفته می شود «بخوان و به ازای هر آیه بالا برو». از این رو بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست. ( مستدرك‏ الوسائل، ج4، ص231.) 💠 اگر كسى از محبان و پيروان اهل بيت عليهم السلام در دنيا موفق به آموختن قرآن نشد و عمر وى پايان يافت، چنين شخصى را در عالم برزخ قرآن ياد مى‌دهند. اين يكى از امتيازهاى پيرو اهل بيت عليهم السلام بودن است. اين حقيقت والا بر زبان گويا و زيباى موسى بن جعفر عليه السلام جارى شده است كه مى‌فرمايد: من مات من اوليائنا و شيعتنا و لم يُحْسن القرآن عُلِّمَ‌ في قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة علي قدر آيات القرآن يقال له إقرأ و ارق. «هركس از شيعيان ما كه قرآن را نيكو ياد نگرفته است، (در دنيا) در قبر به وى مى‌آموزند تا درجات وى بالا رود زيرا درجات بهشت به مقدار آيات قرآن است. به قارى قرآن گفته مى‌شود بخوان و بالا برو.» 📕(اصول كافى، باب فضل حامل القرآن، حديث 10؛ المحجة البيضاء، ج 2، ص 217.) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
🟨 سوال یکی از دوستان در باره کلمه «إقرأ» : 🔰 سلام استاد پاسخ این شبه چیست؟👇 ازجوانی که عربی رابصورت کلا سیک می‌آموختم و با روحانیت نواندیش مترقی حشرونشری داشتم این موضو ع ذهنم را مشغول می کرد که فعل امر اقر ء دلالت برفرائت قاری دارد مسلما منظور خواندن ازروی الواح حکاکی شده یا مکتوبات کتابت شده اصواتی مفهوم بر لسان قاری جهت استماع مستمع جاری شود درحالی محمد ابن عبداله پیامبر اکرم امی فاقد سواد درغار حرا به لوحی و کتابی وصحفی دسترسی نداشته چرا جای فعل اقرء(بخوان) از صیغه های فعل قال (بکو) قل استفاده نشده که نیازی به سواد خواندن متکلم هم نبود.
🔶 پاسخ: سلام کلمه قل در جایی به‌کار می‌رود که بخواهیم کسی چیزی را بگوید، در سوره علق نمی‌خواهد که پیامبر چیزی را بگوید بلکه مسئله آغاز وحی و قرآن است که به پیامبر می‌گوید قرآن را به نام پروردگارت بخوان. پس دو امر است یکی خواندن قرآن و دیگر آنکه به نام خدا خواندن را آغاز کند. 🔻نکته بعدی کلمه رب است که دلالت بر ربوبیت، مدیریت و تربیت دارد. یعنی بنام همان که می‌خواهد تو و مردم را تربیت و امر رشد و زندگی‌تان را مدیریت کند و این مربی همان است که خالق است و او می‌داند راه رشد و تربیت انسان و جامعه چیست. 🔻پس کلمه قل اصلا اینجا جا ندارد. 🔶 اما اینکه پیامبر چه چیزی را بخواند، گفتیم قرآن را که جبرئیل شروع می‌کند، یعنی قرآن را که به تو بتدریج نازل می‌شود، به نام پروردگارت بخوان، و در ادامه آیاتی از قرآن را نازل می‌کند و البته خود این عبارات هم قرآن است. و البته خواندن الزاما از روی لوح یا نوشته نیست. بلکه خواندن متن از حفظ یا تکرار آن با شنیدن از دیگری هم خواندن است. 🟪 واما اینکه پیامبر سواد نداشته اشتباه مشهوری است که متأسفانه اغلب دچار این اشتباهند. بقول مولوی در فیه ما فیه، حکیمی که بر ماه رقوم نویسد او نبشتن نداند؟! و بقول لسان الغیب : نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت، بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد. ✅ روایات غار حرا هم با همین اشتباه ترجمه می‌شود. در حالی که دو نقل هست. یکی آنکه پیامبر فرمود : لستُ بقارئ. یعنی من خواننده نیستم. یعنی بنای بر خواندن متون ندارم. نقل دیگر آنکه فرمود: و ما اقرأ؟ یعنی چه بخوانم؟ اصلا نقلی که فرموده باشد من خواندن بلد نسیتم نداریم. و الحمدلله
هدایت شده از بینات
3⃣9⃣ حقیقت و مجاز یکی از اسلوب‌های بیانی قرآن «حقیقت و مجاز» است.حقیقت در مقابل مجاز، استعمال لفظ در موضوع له و معنای اصلی آن است. اگر لفظ در معنایی به کار برده شود که در عرف اهل زبان برای آن معنا وضع شده باشد «حقیقت» و اگر در معنایی غیر از معنای حقیقی و اصلی آن به دلیل ارتباط میان آن دو معنا به کار رود «مجاز» است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
4⃣9⃣ اینکه بگوییم قرآن کریم یک هست و در مراجعه به قرآن کریم باید بدنبال پیام آیات باشیم و خداوند خواسته است یک سری گزاره های اخلاقی و معرفتی و عرفانی را در قالب متن ادبی به ما بگوید اشتباه است. بله از دیدگاه ادبی هم می شود به قرآن کریم نگاه کرد ولی قرآن کریم در این نگاه نمی گنجد و فراتر از آن است. و بسیاری از مواردی که معتقدین این دیدگاه اشاره می کنند مجاز نیست بلکه حقیقت است. بله مجاز در قرآن کریم وجود دارد ولی اینکه حقائق قرآن کریم را مجاز بدانیم اشتباه است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
5⃣9⃣ معتقدین به ادبی بودن متن قرآن کریم می گویند که در قرآن آمده از جمله مجازات قرآن می باشد و به داستان حضرت نوح، سخن گفتن خدا با حضرت عیسی، گفت و گوی خدا با فرعون، مستکبران و مستضعفان اشاره می کنند که البته از درک اینان خارج است و تمامی اینها حق است و در گذشته اتفاق افتاده است و یا درآینده اتفاق خواهد افتاد و آنچه قرآن کریم می گوید قصه نیست و حق است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
6⃣9⃣ بعد از آنکه و روحانیت در بشدت مورد هجمه قرار گرفت در دوره مدرنیته تلاش هایی شد تا دین را از دسترسی حملات فلسفی و کلامی مخالفان خارج کنند و گفتند که دین و وحی هر دو هستند و از ویژگی های و فردی، غیر قابل انتقال بودن است و تجربه دینی مبتنی بر دید گاهها و باورهای پیشین صاحب تجربه هست و وحی در واقع تفسیری است که او از این تجربه ارائه می کند. ولی در واقع، نظر تجربه دینی یک بود برای نجات اصل دین و مقوله ی وحی در دنیای غرب. پس نقد اول ما این است که این مطالب در رابطه با کتاب مقدس مطرح شد و ربطی به ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
7⃣9⃣نقد دوم بر دیدگاه این است که در واقع با اساس وحی در است چون وقتی ما می گوییم ، منظورمان یک منبعی از معرفت است که فراتر از منابع قبلی است. مثلا ما یک سری آگاهی های فطری و غریزی ممکن است داشته باشیم و یک بخشی از معارف که مبتنی بر تجربیاتی هست که بدست می آوریم مثل مطالعه و تحصیل و چیز هایی که خودمان تجربه می کنیم، یک منبع بزرگ معرفتی هم است برای انسان که او را از حیوان متمایز می کند زیرا از عقل برای تفکر استفاده می کنیم و از تعدادی گزاره معلوم به یک گزاره نامعلوم می رسیم، و اساسا یکی از مهمترین منابع دریافت و شناخت و معرفت برای انسان عقل است و یکی از مهمترین کارهای عقل برهان، تفکر و استدلال است از طرفی نتایجی که با عقل و تجربه بدست می آید گاه با خطا مواجه می شود پس وقتی که انسان اهداف مهمی مانند رسیدن به و دوری از پیش رو دارد به منبع معرفتی بالاتری نیاز پیدا می کند که نباشد و آن منبع وحی است. ✔️پس وقتی می گوییم وحی، یعنی منبعی که خطاناپذیر است و منبعی است فراتر از دریافت های بشری. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/12/2 💯 @bayyenat313