eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣1⃣ ✅ آیه شریفه می فرماید دشمن من و خودتان را ولی نگیرید چون شما به آنها ابراز مودت می کنید در حالیکه آنها بر حقی( قرآن و معارف قرآنی و وعده های قرآنی و توحید ) که بر شما نازل شده است کفر ورزیده اند یعنی بین این دو جمله تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ و وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ تقابل وجود دارد. و همینطور يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ در تقابل با تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ است چون میفرماید شما به آنها ابراز مودت می کنید در حالیکه آنها رسول شما را از مکه و از جایگاهی که می‌توانید فضا و زمینه ای را محقق کنید اخراج می کنند. و این اخراج کردن به خاطر ایمانتان به خدایی است که سر نوشت و رشد شما در دست اوست و او ربوبیت شما را در دست دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/17 💯 @bayyenat313
2⃣1⃣ ✅ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي در آیه شریفه جمله فوق شرطیه است و جزا حذف شده است. جایی که جزا ذکر نمی شود در جمله یا فضای صحبت، قرینه ای وجود دارد تا مخاطب جزا را تشخیص دهد البته خود آن قرینه جزا نیست و فقط برای تشخیص جزا است. در اینجا جزای جمله را با توجه به ابتدای آیه می توان تشخیص داد. آیه شریفه می فرماید: ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آنها افکنید مخصوصا هنگامی که برای جهاد خارج شدید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/17 💯 @bayyenat313
3⃣1⃣ ✅ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ ... مودة هم به معنای حب و دوستی است با این تفاوت که حب بر اساس عقل و حکمت است اما ود یا مودت براساس طبع است. مثلا صحیح است که بگوییم احب الصلاة چون عقل و حکمت اقتضا می کند که انسان به نماز علاقه داشته باشد و معمولا نمی توان گفت اود الصلاة چون یک علاقه ی طبیعی و میلی که مبتنی بر طبیعت انسان باشد نیست. ولی رابطه ی دوستانه با دشمن برای کسانی که احساس می کنند از این طریق مشکلشان حل می شود و در امان هستند طبیعی است و برای همین در آیه کلمه ی ود بکار رفته است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/24 💯 @bayyenat313
4⃣1⃣ ✅ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي ۚ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ  در آیه شریفه از تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ می توان جزای شرط إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي را تشخیص داد. اگر برای جهاد در راه خدا و کسب خوشنودی من خارج شده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و پنهانی با آنها دوستی کنید‌. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/24 💯 @bayyenat313
5⃣1⃣ ✅ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ ... من آگاه هستم به آنچه که پنهان می کنید و آنچه که آشکار می کنید. رابطه ی قیومی خدا با موجودات موجب می شود که احاطه ی علمی هم داشته باشد چرا که هر شأنی از شئون مخلوق با توجه و اراده ی او وجود دارد. و این شأن هم شأن ظاهری است و هم باطنی. و چون همه چیز به خواست تکوینی و اراده ی کن فیکونی او وجود دارد پس از ظاهر و باطن همه چیز آگاه است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/24 💯 @bayyenat313
6⃣1⃣ ✅وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ هرکسی با دشمنان رابطه ی ولایی برقرار کند و پنهانی به آنها ابراز مودت کند از راه معتدل و میانه ی راه که احتمال انحراف کمتر است گمراه شده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/24 💯 @bayyenat313
7⃣1⃣ ✅ إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاءً وَيَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ اگر بر شما دست يابند، دشمنى مى‌كنند و به آزارتان دست و زبان مى‌گشايند و دوست دارند كه شما نيز كافر گرديد.(آیه 2 سوره ممتحنه) 💠 دشمنان چون الان به شما نیاز دارند پاسخ اظهار مودت شما را می دهند ولی اگر این مودت و ولایت موجب شود شکست بخورید شما را به چشم دوست نمی نگرند و دستشان را بسویتان دراز خواهند کرد و به شما صدمه خواهند زد و هم در عمل و هم در کلام به شما حمله می کنند. و این شما هستید که با این هم جبهه گی و ابراز مودت به آنها، می خواهید که فقط حامی شما باشند ولی آنها به این بسنده نمی کنند و میل طبیعی آنها این است که ای کاش شما هم مانند آنها کافر شوید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/24 💯 @bayyenat313
8⃣1⃣ ✅ لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ ۚ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَفْصِلُ بَيْنَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ هرگز روز قیامت خویشان و فرزندان شما (اگر مؤمن نباشند) هیچ سودی برایتان ندارند که در آن روز خدا میان شما به کلی جدایی می‌افکند و خدا به هر چه کنید بیناست.(آیه 3 سوره ممتحنه) 💠 شما بخاطر عواطف خویشاوندی و فرزند و پدر و مادر به دشمن ابراز مودت می کنيد ولی بدانید که در روز قیامت هیچ کدام به شما سودی نمی رسانند و خدا در قیامت بین شما فاصله ایجاد می کند و خدای تعالی به آنچه می کنید بصیر است و این فراتر از دیدن هست او هم می داند و هم می بیند که شما چه می کنید و اشراف کامل دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/10/24 💯 @bayyenat313
9⃣1⃣ ✅ آیات آغازین سوره ممتحنه ویژگی مهمی را برای دشمنان ذکر می کند که به خاطر آن باید با آنها قطع رابطه کرد و ولایت پذیری و ابراز مودت نداشت. این قطع ارتباط به این دلیل است که آنها دین الهی را قبول ندارند «و قد کفروا بما جاءكم من الحق»، این می‌تواند یک مبنای تمدن‌سازی هم باشد. در واقع می گوید نه تنها باید ابراز مودت نفی شود، بلکه ولایت پذیری و تسلط هم باید نفی شود. یکی از عرصه های ولایت، عرصه ی علم و دانش است؛ یعنی در علم و دانش هم نباید آنها ولی و برتر باشند، اگرچه در دانش و تکنولوژی پیشرفت های شگرفی دارند. اگر شما می‌خواهید استفاده‌ای کنید باید از محصولات آن‌ها استفاده کنید، نه از مبانی شان. مبانی دانش به‌ ویژه علوم انسانی در غرب که دشمن ماست، شامل الحاد، مادی گرایی، قرار دادن انسان به جای خدا و عقل خود بنیاد است -یعنی عقلی که متکی به شرع نیست- بر این مبنا این علوم شکل گرفته است. فلسفه‌ی علم در غرب این است. در نتیجه علوم انسانی‌ ای که بر مبنای این فلسفه شکل گرفته است، نباید برای شما حجیت داشته‌ باشد و ساختار علمی شما در آن مبنا و چارچوب شکل بگیرد؛ بلکه باید شما بر اساس مبانی علمی و فلسفه ی الهی خودتان علوم انسانی را بسازید و ایجاد کنید و رشد دهید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
0⃣2⃣ ✅ مبانی علوم تجربی و مادی هم در غرب الحادی است و در این زمینه هم باید ولایت قطع شود. دانشی که در آن، مبانی علوم بررسی می‌شود، فلسفه علم است. یعنی اگر ما قبول کنیم که جهان آفریدگاری دارد، دانشی که بر اساس آن شکل می‌گیرد، یک دانش است و یک جهتی دارد؛ اما وقتی مبنای ما الحادی باشد، علم هم جهت دیگری پیدا می‌کند. مثلاً در جرم شناسی وقتی مبنا الحادی باشد، نگاه به انسان، تعریف جرم و این‌که با مجرم چگونه باید برخورد کرد، همه این‌ها عوض می‌شود. این یک خطر جدی است که یک دانشمند بدون ایمان تربیت شود و احساس دین و تکلیف به بشریت نکند و این بخاطر این است که مبنای دانش او چیز دیگری است. وقتی که نگاه به طبیعت الحادی شد، علم ناشی از آن، در نهایت انسانی را تربیت می‌کند که به‌راحتی با سلاح علمی که در اختیار دارد می‌تواند جنایت بزرگی انجام دهد. در واقع همه ی علوم به تربیت انسان می پردازند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
1⃣2⃣ ✅ امروز همه‌ی فلاسفه‌ی علم معتقدند که ما هیچ دانشی نداریم که در آن فلسفه دخالت نداشته باشد، یعنی یا الحاد یا الهیات. یک دانش یا بر مبنای الحاد -یعنی در نظر نگرفتن خدا- شکل می‌گیرد، یا بر مبنای الهیات -یعنی در نظر گرفتن خدا- اینجا مبانی شکل می‌گیرد و بعد عالمانی در آنجا رشد می‌کنند و می‌روند به دانشگاه‌ها و دانشجویانی را تربیت می‌کنند با نگاهی که هیچ تعهدی نسبت به بشریت و هستی ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
2⃣2⃣ ✅ علم را ثروت شکل می‌دهد و جامعه‌ای که ثروت نداشته باشد نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد. یعنی ایجاد مراکز علمی و موسسات تحقیقاتی و تربیت دانشمندانی که بتوانند علم را پیشرفت دهند، مبتنی بر ثروت است. ثروت دست افراد خاصی است که وقتی می‌خواهند این مراکز را شکل دهند، با توجه به اهداف خاص خودشان، این‌ها را جهت‌دهی می‌کنند و این جهت گیری در واقع در فلسفه‌ی علم اتفاق می‌افتد. علمی که از اینجا نشئت می‌گیرد بیش از آنکه در خدمت بشریت باشد در خدمت اهداف اقتصادی و سیاسی صاحبان قدرت و ثروتی است که عرصه‌ی تولید علم را ایجاد کردند، در نتیجه این علم نهایتا به نفع آن‌ها شکل می‌گیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313