eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣2⃣ ✅ علم را ثروت شکل می‌دهد و جامعه‌ای که ثروت نداشته باشد نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد. یعنی ایجاد مراکز علمی و موسسات تحقیقاتی و تربیت دانشمندانی که بتوانند علم را پیشرفت دهند، مبتنی بر ثروت است. ثروت دست افراد خاصی است که وقتی می‌خواهند این مراکز را شکل دهند، با توجه به اهداف خاص خودشان، این‌ها را جهت‌دهی می‌کنند و این جهت گیری در واقع در فلسفه‌ی علم اتفاق می‌افتد. علمی که از اینجا نشئت می‌گیرد بیش از آنکه در خدمت بشریت باشد در خدمت اهداف اقتصادی و سیاسی صاحبان قدرت و ثروتی است که عرصه‌ی تولید علم را ایجاد کردند، در نتیجه این علم نهایتا به نفع آن‌ها شکل می‌گیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
3⃣2⃣ ✅ دومین نکته از ویژگی که دشمنان دارند و موجب می شود شما با آنها در بحث ولایت تجدید نظر بکنید، هم جبهه نشوید و ابراز مودت به آنها نکنید علتش اقدامات عملی در اخراج رهبری شما از فضای خودشان است یخرجون الرسول و ایاکم ان تومنوا ... از کجا اخراج می کنند؟ اگر سطحی نگاه کنیم می گوید پیامبر و مهاجرین را از مکه اخراج کردند. اما با نگاه امروزی یعنی شما و رهبری شما را از اون فضایی که می تواند بستر رشد باشد بیرون می کنند اجازه نمی دهند شما در آن فضا حضور داشته باشید در فضایی که بتوانید با آنها تعامل داشته باشید و از مزایای علمی و تکنولوژی آنها برای اهداف خودتان استفاده کنید با توجه به هدفی که شما دارید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
4⃣2⃣ ✅ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ ۙ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ پیامبر و شما را به خاطر ایمانتان به خدا که پروردگار شماست [از وطن] بیرون می کنند. 💠 نکته ی ادبی أن تومنوا در این‌جا لأن تومنوا است. در کاربرد و عمل جایی که می خواهد بگوید بعدی علت اولی است لام حذف می شود و أن ذکر می شود مثل اینجا یخرجون الرسول و ایاکم أن تومنوا، در اینجا می خواهد بگوید بخش دوم علت بخش اول است یعنی چرا شما را اخراج می کنند؟ بخاطر اینکه به خدا ایمان دارید. و اگر هدف این باشد که بگوید این کار برای این انجام می شود که این اتفاق بیفتد آنجا به جای أن، لام می آورند یعنی أن حذف می شود و لام ذکر می شود. در ادبیات عرب جایی که می خواهد بگوید دومی علت اولی است اونجا لام را حذف می کند أن می آورد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
6⃣2⃣ ✅ قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ 💠 خداوند در آیات ابتدایی سوره ممتحنه می فرماید: لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ یعنی چه کار کنید؟ خداوند در آیه ۴ سوره ممتحنه یک الگو را معرفی می کند. برای شما یک اسوه ی نیکویی بود. کجا؟ در ابراهیم و کسانی که با او بودند. اولا والذین معه و این اسوه بودن حضرت ابراهیم نشان می دهد که ما حضرت ابراهیم را درست نشناخته ایم و درست معرفی نکرده ایم. ما حضرت ابراهیم (ع) را فقط در این حد شناخته ایم که عمویش را هدایت کرد و رفت در جامعه با عده ای ستاره پرست و خورشید پرست و ...محاجه کرد تا آنها را به راه راست هدایت کند و بعد رفت بت های مردم را شکست و او را برای این کار در آتش انداختند و از آنجا بیرونش کردند و رفت و ازدواج کرد و در پیری خدا به او حضرت اسماعیل و حضرت اسحاق را داد و بعد حضرت هاجر و اسماعیل را به دستور خدا برد در بیابان رها کرد جایی که امروز شد مکه. و آنجا به برکت الهی به یمن حضور حضرت هاجر و حضرت اسماعیل چاه زمزم چوشید و آب پیدا شد و شهر مکه کنارش ساخته شد. بعد حضرت ابراهیم آمد کعبه رو بنا کرد و مکه شد یک شهر توحیدی و بعد حضرت ابراهیم از دنیا رفت. ولی این‌جا می گوید حضرت ابراهیم یک مشی سیاسی و مبارزاتی داشته است و یارانی داشته است در حالی که در این ماجرایی که ما خواندیم تنها بود و اینجا می فرماید علاوه بر اینها حضرت ابراهیم تنها نبوده است و جریانی داشته است گروه و افراد و فعالیت هایی داشته اند. اینها به قومشان که مشرک بودند و در مسیر نادرست بودند گفتند ما از شما بیزاریم. برائت یعنی قطع کامل ارتباط آن هم نه با سلم و دوستی بلکه با خشم و ناراحتی این می شود برائت منکم و ما تعبدون من دون الله. می فرماید: بین ما و شما دشمنی و بغض و کینه آشکار شد تا همیشه و این همیشه را قید می زند تا اینکه شما ایمان بیاورید به خدای یکتا. و در نهایت خداوند می فرماید نه تنها ابراز مودت و محبت نکنید و آن‌ها را بر خودتان مسلط نکنید و نه تنها پیرو آن‌ها نشوید بلکه شما باید با آن‌ها رابطه برائت و خشم داشته باشید تا وقتی که حتی تومنوا بالله وحده. یعنی این‌جا موضع یک موضع تهاجمی است نه موضع تدافعی. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
5⃣2⃣ ✅ قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ ۖ رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ برای شما مؤمنان بسیار پسندیده و نیکوست که به ابراهیم و اصحابش اقتدا کنید که آنها به قوم (مشرک) خود گفتند: ما از شما و بتهای شما که به جای خدا می‌پرستید به کلی بیزاریم، ما مخالف و منکر شماییم و همیشه میان ما و شما کینه و دشمنی خواهد بود تا وقتی که تنها به خدای یگانه ایمان آرید، الاّ آنکه ابراهیم به پدر (یعنی عموی) خود گفت: (اگر ایمان آری) من برای تو از خدا آمرزش می‌طلبم (که از شرک و عصیان گذشته تو درگذرد) و (هر گاه ایمان نیاوری) دیگر من بر نجات تو از (قهر و غضب) خدا هیچ کاری نتوانم کرد، بار الها، ما بر تو توکل کردیم و رو به درگاه تو آوردیم و بازگشت تمام خلق به سوی توست. (آیه 4 سوره ممتحنه) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
7⃣2⃣ ✅ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ 💠 قاعده ی کلی درباره من دون الله در قرآن خود دون یعنی و اما در اصطلاح وقتی گفته می شود من دون یا به معنی می آید یا به‌ معنی . ✔️ بیشتر جاهایی که قرآن من دونه را بکار برده یعنی در برابر خدا، در مقابل خدا یعنی شما در برابر خدا چیز های دیگری را عبادت می کنید. پس این دون می‌شود برابر. از اینجا یک قاعده ی کلی در مباحث اعتقادی بدست می آید و آن این است که بیشتر جاهایی که در قرآن آمده‌ است من دون الله در برابرش غير خدا نیست در برابرش آن کسی هست که مقابل خداست یعنی دوگانه بین خدا و کسانی که مقابل خدا هستند و در این صورت کسانی که مقابل خدا نیستند ولو غير خدا هستند آنها شامل من دون الله نمی شوند. ✔️ پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن من الله ذکر شده اند و صدا کردن پیامبر و اهل بیت ایشان در طول صدا کردن خدا هست نه در عرض آن و برای آنان شأن خدایی قائل نیستیم. ✔️ پس کلمه من دون الله معمولا در قرآن کریم به معنای در برابر خداست نه غير خدا اگر چه در معنای لغوی من دونه به معنای غير او یا پایین تر از او هم می آید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
8⃣2⃣ ✅ قاعده ی کلی درباره من دون الله در قرآن 💠 فقط به معنای نیست منظور از خواندن و دعا در قرآن آن خواندنی است که طرف مقابل را به عنوان اینکه دارای قدرت الهی است صدا می کنند. مثلا می‌خواهند که حاجاتی را بدهد. یا حتی ممکن است حاجتی نباشد و او را صدا می زنند بخاطر اینکه دارای قدرتی هست که مثلا بدادشان برسد این‌ها خواندن من دون الله است. اینجایی که می گوید من دون الله صدا نزنید یعنی صدا زدنی که برای او قدرت الهی قائل می شوید صدا نزنید پس اگر شما کسی را صدا زدید و قدرت الهی قرار دادید او فقط غير خدا نیست بلکه او را در عرض خدا و شریک خدا قرار دادید لذا اینهایی که می گویند لا تدعوا من دون الله نهی می کنند از دعا کردن و خواستن از کسی، همه نهی از شرک می کنند. اما اگر بیمار شدید و از پزشک کمک خواستید آیا رفته اید سراغ غير خدا ؟آیا این آیات آنها را نفی می کنند؟ نه چون درست است که آن فرد غير خداست اما من دون الله به معنای در برابر خدا نیست شما به عنوان اینکه او هم قدرتی است در برابر خدا از او چیزی نمی خواهید اتفاقا او را وسیله می دانید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/11/1 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰از خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔷 وَ لَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ، وَ الاُْخْرَى الْمُعَاهَدَةِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلْبَهَا وَ قَلاَئِدَهَا وَ رُعُثَهَا، ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلاَّ بِالاِْسْتِرْجَاعِ وَ الاِْسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرینَ مَانَالَ رَجُلا مِنْهُمْ کَلْمٌ، وَلاَ أُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِن بَعْدِ هَذا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً! اگر مردی مسلمان از شدت تاسف بعد از این واقعه بمیرد، مورد سرزنش نیست! 🔶 کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا دشمن و مقابل ظالم و یاور مظلوم باشید!
هدایت شده از بینات
✔️ نکته‌ای قرآنی 🔸اراده الهی بر هلاک جامعه وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا(16 الإسراء) ١) معنی «إذا اردنا ان نهلک قریة» چیست؟ آيا خدا اراده بر هلاکت جامعه می‌کند؟ و آیا خودش جامعه را به فساد کشانده و بعد هلاک می‌کند؟ ٢) أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا، چه معنایی دارد؟ آيا خدا امر به فسق می‌کند؟ و آیا مترفین به فرمان خدا فسق می‌کنند؟ اگر اینطور است که بخاطر اطاعت او باید پاداش بگیرند نه آنکه عذاب شوند: فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا! 🔷 پاسخ 🔸اراده دو معنی دارد: یکی معنای معروف که در کتب لغت بیان شده و آن خواستن به معنای حقیقی است. اما معنای دوم که مجازی و عرفی است، "نزدیک شدن" است. مانند: فلانی وقتی خواست بمیرد چنين وصیت کرد. یا: آسمان وقتی می‌خواهد ببارد، من دلم می‌گیرد. 🔹روشن است که خواستن در این دو جمله به معنای نزدیک شدن است، یعنی وقتی مردن او نزدیک شد، و وقتی باریدن آسمان نزدیک می‌شود. چون کسی اراده مردن نمی‌کند، و آسمان اراده باریدن نمی‌کند. 🔸در قرآن هم داریم: فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ (الكهف٧٧) پس در آن شهر دیواری دیدند که می‌خواست فرو بریزد، موسی (علیه السلام) آن را برپا کرد..، یعنی نزیک بود که فروریزد. 🔹اراده در جمله وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً، هم به معنای نزدیک شدن است. یعنی وقتی نزدیک شود که جامعه ای را هلاک کنیم. و روشن است که هلاک کردن جامعه، بخاطر فساد و کفران اکثر مردم آن است بطوریکه امکان اصلاح دیگر نباشد. 🔻و اما جمله أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا، قطعا خدا امر به فسق و فحشا نمی‌کند: إن الله لا یأمر بالفحشاء و المنکر. 🔹امر در اينجا به‌معنای تهدید است. مثل بگرد تا بگردیم. یا: هر غلطی می‌خواهی بکن! یعنی وقتی زمان هلاک جامعه‌ای بخاطر کفران و فسادشان نزدیک شد، مترفانشان را غرق در نعمت می‌کنیم و می‌گوییم که هر غلطی خواستند بکنند و وقتی غرق در فساد شدند، به دست خودشان هلاک می‌شوند. بله https://ble.ir/bayyenat313 ایتا https://eitaa.com/Bayyenat313 سروش https://splus.ir/bayyenat44
هدایت شده از بینات
-1813963008_-303228350.pdf
462.4K
@resalatccc *📣 انتشار فایل کامل کتاب 📗پسرک و سرکار برای اولین بار با اجازه ناشر و نویسنده ، کل کتاب یکجا تقدیم همراهان مشتاق مرکز فرهنگی رسالت می شود✨🍃* [📗✨ دوستان کل کتاب رو مطالعه کنند تا در مسابقه نهایی که فقط مخصوص اعضای کانال های مرکز فرهنگی رسالت هست،امکان شرکت داشته باشند.](https://ble.ir/resalatccc) *روابط عمومی * *مرکز فرهنگی رسالت* [بله](https://ble.ir/resalatccc) / [ایتا](https://eitaa.com/resalatccc) / [تلگرام](https://t.me/resalatccc)/ [روبیکا]( https://rubika.ir/resalatccc)/ [سایت](www.resalatccc.ir)📡