eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سوره مبارکه مائده آیه 69 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آوردند، و کسانى که به آیین یهود گرویدند و صابئان [=پیروان یحیى ] و نصارى، هر کدام که به خداوند یگانه و روز بازپسین، ایمان بیاورند، و کارهاى شایسته انجام دهند، نه ترسى بر آنهاست، و نه اندوهگین مى شوند. 💠 خدای تعالی در بسیاری از آیات قرآن در کنار ایمان به الله ایمان به قیامت را مطرح می کند. ✔️ایمان به قیامت غیر از آگاهی داشتن به حوادث و اتفاقاتی است که در قیامت اتفاق می افتد و . ✔️ ایمان از ریشه امن است به معنای ، و انس. یعنی انسان با هرچیزی که انس داشته باشد و با آن آرام شود و در کنار آن احساس امنیت بکند به آن ایمان دارد. ✔️ ایمان به خدای تعالی نیز همین است، یعنی اینکه انسان با حقیقت خدای تعالی که خالق همه ی هستی است احکم الحاکمین و اعدل العادلین با این حقیقت دلش آرام شود و احساس امنیت بکند و دیگر از چیزی وحشت نکند. و ایمان به خدا جدای از این است که اسماء و صفات الهی را بشناسیم و براهین فلسفی اثبات وجود خدا و ... را بدانیم، بلکه ایمان به خدا این است که با حقیقت خدا انس داشته باشیم. ✔️ نیز همین طور است یعنی انسان با انس داشته باشد و چیزی که در مشکلات و گرفتاری های دنیا به او آرامش می دهد قیامت باشد اگر اینطور بود به قیامت ایمان دارد و در غیر این صورت نسبت به قیامت علم و آگاهی دارد نه ایمان. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه حج آیه1 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ اى مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمى است! 💠 با قیامت بسیار می تواند در زندگی انسان اثربخش باشد و اش را اصلاح کند زیرا می داند با تک تک اعمالش در قیامت مواجه خواهد شد. به همین دلیل خدای تعالی در کنار بحث را مطرح می کند. ✔️"يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ" یعنی ای مردم مراقب باشید و خدا را ناظر اعمال و رفتار خود بدانید. خدایی که لحظه به لحظه در حال پرورش و تربیت شماست یعنی همه ی شئون وجودی تان در اختیار اوست. ✔️"إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ" علت مراقبت این است که زلزله رستاخیز امر عظیمى است! یعنی همه ی باورها ایمان ها و انس ها که در مسیر الهی نباشد را به هم می ریزد و متزلزل می کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه رعد آیه 28 الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب همان کسانى که ایمان آورده اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است. آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرام مى گیرد. 💠 از ظاهر آیه انحصار فهمیده می شود،چون متعلق فعل یعنی "بذکرالله" بر خود فعل یعنی "تطمئن" مقدم آمده،در نتیجه می فهماند که . ✔️ایمان اثرش این است که دل فقط با یاد خدا آرام شود. اگر انسان در مشکلات و سختی ها نام خدا را بیاورد و آرام نشود یعنی به ایمان نرسیده است. ✔️ حقیقت دل فقط با یاد خدا آرام می شود و چیز دیگری این امنیت و آرامش را نمی تواند ایجاد کند؛ انسان برای کسب امنیت و آرامش در پی هر چیز دیگری باشد به مقصد نمی رسد؛ کسی که فکر می کند با پول با آرامش می رسد هرچه بدست می آورد باز می بیند اندک است زیرا احساس آرامش نمی کند و ادامه می دهد؛ یا کسانی که با بدست آوردن قدرت به دنبال آرامش هستند می بینند که به هر درجه ای می رسند باز قدرتی هست که آنان را تهدید می کند و باز به دنبال کسب قدرت بیشتر می روند در حالی که نمی دانند اگر به ایمان به خداوند برسند به امنیت و آرامش مطلق می رسند و . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه اعراف آیه 29 قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ بگو: «پروردگارم امر به عدالت کرده است. و روى خویش را در هر مسجد (و به هنگام عبادت) به سوى او کنید. و او را بخوانید، و دین (خود) را براى او خالص کنید.(و بدانید) همان گونه که در آغاز شما را آفرید، (بار دیگر در رستاخیز) باز مى گردید». 💠 معاد به معنی عود است یعنی بازگشت. ✔️از نظر معرفتی هستی یک قوس نزول دارد و یک قوس صعود و این قوس صعود یعنی بازگشتن به جای اول. ✔️ ؛ یعنی هر آنچه که از ناحیه ی ذات اقدس الهی ظهور پیدا کرده و در قوس نزول هرچه پیش رفته کثرت ایجاد شده تا رسیده است به عالم ماده دوباره به اصل خود باز می گردد و در واقع به نقطه ی کمال خویش می رسد زیرا عالم دنیا ظرفیت رسیدن هر چیزی به کمال خودش را ندارد و در این بازگشت و عود همه ی هستی حتی جمادات نیز به کمال خود می رسند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه ابراهیم آیه 48 يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‌ها (به آسمان‌هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند. 💠 تغییر آسمانها و زمین در قیامت، کمال است زیرا زمین جامدی که بنظر می رسید رشد و شعوری ندارد؛ رشد و شعورش ظهور پیدا می کند و به کمال خود می رسد یعنی . ✔️ هر موجودی متناسب با مرتبه ی وجودی خودش یعنی به میزانی که درک و شعور دارد و به میزانی که متوجه می شود که این کاری که می کند ظلم است یا نه معاد دارد. ✔️ ممکن است خیلی از حیوانات در پایین ترین مرتبه از درک و شعور باشند و برخی از حیوانات به دلائل و شرایطی یک مقداری نسبت به بقیه درک و شعورشان بالاتر رفته باشد مثل سگ اصحاب کهف که قرآن کریم مطرح می کند یا اسب هایی که در جهاد فی سبیل الله استفاده شده است همه ی اینها رشد پیدا می کنند ولی رسیدن به کمال و رشد شان در معاد رخ میدهد و ✔️ در نتیجه در قیامت متناسب با ظرفیت درک و شعور خودشان رخ می دهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅ خدا به واسطه‌ی عقلی که در انسان به ودیعه نهاده و به واسطه‌ی پیامبرانی که فرستاده است، حجت را بر انسان تمام کرده است و اگر انسانی با وجود توانایی، به دنبال یادگیری دین نرود و از آن تبعیت نکند، محسوب شده و نزد خدا هیچ عذر و بهانه‌ای نخواهد داشت. ✔️اما انسانی که هيچ‌گونه عنادی با حق نداشته‌، ولی به دليل عدم دسترسی به منابع صحيح و يا پائين بودن سطح فكری، توانایی کشف حقایق را نداشته و از نيل به حق بازمانده‌‌ است در این‌صورت بوده و نه کافر محسوب می‌شود و نه مومن؛ بلکه جزو شمرده می‌شود. آيات قرآن اين دسته را از عذاب حتمی مستثنا کرده و می‌فرمايد: ✅«إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُولئِكَ عَسَی اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ[نساء/98-99] مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانی كه به راستی تحت فشار قرار گرفته‌اند و حقيقتاً مستضعفند. نه چاره‌ای دارند و نه راهی می‌يابند، امید است که خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار دهد.». 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅ امام باقر (علیه السلام) می فرماید: در قبر سوال نمی شود مگر از کسی که یا دارد. سوال شد پس سایر مردم چه می شود؟ فرمود: آن ها رها می شوند و با آنها کاری ندارند و در حالتی شبیه خواب به سر می برند تا قیامت که ازآنها می پرسند چه مدت برزخ طول کشید؟ می گویند یک نصف روز یا یک روز. مدت برزخ به این شکل می گذرد. 📚 ( الكافی، ج‏3، 235) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
. براساس روايات اسلامي جنبه همگانی ندارد، بلکه اختصاص به صالح‌العملی دارد که در یک مرحله عالی از ایمان قرار دارند و همچنین و طاغیان ستمگری که در مرحله منحطی از کفر و ظلم قرار دارند؛ چنین به نظر می‌رسد که بازگشت مجدد این دو گروه به زندگی دنیا به منظور تکمیل حلقه تکاملی گروه اول و چشیدن کیفر دنیوی گروه دوم است. ✔️به تعبیر دیگر گروهی از که در مسیر تکامل معنوی با موانع در زندگی خود روبرو شده‌اند و تکامل آنها ناتمام مانده‌است، حکمت الهی ایجاب می‌کند که سیر تکاملی خود را از طریق بازگشت مجدد به این جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر حکومت جهانی حق و عدالت باشند و در بنای این حکومت شرکت جویند، چرا که شرکت در تشکیل چنین حکومتی از بزرگترین افتخارات است و برعکس، گروهی از علاوه بر کیفر خاص خود در رستاخیز باید مجازات‌هایی در این جهان، نظیر آنچه اقوام سرکشی مانند فرعونیان و عاد و ثمود و قوم لوط دیدند ببینند، و تنها راه آن رجعت است. ✔️چنانكه امام جعفر صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید:" رجعت عمومی نیست بلکه جنبه خصوصی دارد، تنها گروهی بازگشت می‌‏کنند که یا دارند." 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat13
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 1⃣ ما از دیدگاه عموم مردم متفاوت است برخی مشکلات اقتصادی را مسئله اصلی می دانند و برخی مشکلات سیاسی یا فرهنگی را، اما یکی از مشکلات اساسی جامعه ی ما . 💠 همین سردرگمی در تشخیص مشکل اصلی جامعه، نشانه ی نبود تفکر و تعقل در جامعه ی ماست. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat13
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 2⃣ دلیل نبود و یا ضعف آن، این است که تفکر و تعقل و آرامش می خواهد. وقتی فضای آرامی برای تفکر نباشد ما نمی توانیم تفکر و تعقل کنیم مختصات خود را پیدا کنیم، تحلیل درستی از وضعیت خود داشته باشیم و مشکلات اصلی خود و موانع خود را پیدا کنیم. ✔️ در واقع رشد و تربیت انسان نیاز به تعقل و تفکر دارد و تفکر و تعقل در فضای آرام و در آرامش حاصل می شود، پس مشکل اصلی نبود تفکر و تعقل است. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat13
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 3⃣ وقتی انسان در اضطراب، نگرانی و سختی هست به انسانی می ماند که در حال غرق شدن است و بی هدف دست و پا می زند و فریاد می کشد و در نهایت هیچ نتیجه ای نمی گیرد، بدون تحلیل، استدلال و برنامه ریزی هدف هایی را نشانه می گیرد که آن هدف ها مشکل اصلی نیستند و با آنها از غرق شدن نجات نمی یابد. ✔️اگر فضای آرام و آرامش برای تفکر و تعقل باشد انسان با تدبیر و تعقل با استدلال و برنامه ریزی پیش می رود مسیر حرکت خویش را پیدا می کند راه رهایی از مشکلات را می یابد و به هدف می رسد. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat13
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 4⃣در مکتب اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) برای رشد، اصلاح و تربیت انسان یک دوره ی آموزشی یا از این قبیل برگزار نمی شود بلکه تلاش می شود ابتدا فضای رشد، درک، فهم و تعقل برای انسان ایجاد شود که این فضا با سکون و آرامش در خانواده حاصل می شود و ثمره ی رشد انسان را در پی دارد. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat13