eitaa logo
بینات
154 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣4⃣ ✅رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ پروردگارا، ما را مایه فتنه و امتحان کافران مگردان و پروردگارا، ما را بیامرز که تنها تویی که (بر هر کار) بسیار مقتدری و (به صلاح خلق) کاملا آگاهی.(سوره مبارکه ممتحنه،آیه ۵) کلمه به معنای است. و اقرار به ایمان همراه با در سختی قرار گرفتن می باشد، چون وقتی می گوییم خدا را قبول داریم باید در مقابل ظالمین و مستکبرین بایستیم چون اگر قرار باشد فقط خدا و قانون خدا اجرا شود این با منافع آنها ناسازگار هست و آنها در برابر انسان می ایستند و حتما این اتفاق می افتد پس این فتنه و گداخته شدن است که در آن امتحان وجود دارد.و در بیشتر آیات هست که مومن به فتنه می افتد و مورد آزمایش قرار می گیرد. از جهت دیگر نیز تفسیر می‌شود که خدایا ما در مواجهه با آنها خطا نکنیم که به نفع آنها تمام بشود . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/12/20 💯 @bayyenat313
4⃣4⃣ ✅یکی دیگر از مصادیق ایجاد فتنه ایجاد تزلزل و اضطراب در نظام و حاکمیت اسلامی است و از مصادیق دیگر فتنه این است که امور جامعه را برای رهبری دگرگون جلوه دهند و در نتیجه رهبری جامعه تصمیم اشتباه بگیرد. و از مصادیق دیگر فتنه این است که از آیات متشابه قرآن استفاده می کنند تا در جامعه تزلزل ایجاد کنند و فضای آرامش جامعه را از بین ببرند. ✅هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ اوست كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بعضى از آيه‌ها محكماتند، اين آيه‌ها ام‌الكتابند، و بعضى آيه‌ها متشابهاتند. امّا آنها كه در دلشان ميل به باطل است، به سبب فتنه‌جويى و ميل به تأويل از متشابهات پيروى مى‌كنند، در حالى كه تأويل آن را جز خداى نمى‌داند. و آنان كه قدم در دانش استوار كرده‌اند مى‌گويند: ما بدان ايمان آورديم، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمى‌گيرند.(آیه 7 سوره آل عمران) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/12/20 💯 @bayyenat313
5⃣4⃣ ✅...وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ خدایا اگر هم در این مسیر دچار خطایی شدیم و جاهایی کوتاه آمدیم که باعث شد آنها برما مسلط شوند و چیز هایی از دست بدهیم . اینها را برای ما جبران کن یعنی آنها بر ما مسلط نشوند و دیگر این اتفاقات برای ما نیفتد پس غفران به معنای از بین بردن آثار آن اتفاق است که بخشیدن هم در آن هست ولی اینجا اینها این بخشش را نمی خواهند بگویند. و می گویند چون تو عزتمند و حکیم هستی ما این درخواست را از تو داریم. در نتیجه غفران یعنی با پوشاندن عواقب کارهایی که بعضی از ما کردند ما را مورد فتنه ی کفار قرار نده چون تو قدرتمند و حکیم هستی. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/12/20 💯 @bayyenat313
استاد حیدری: بسم الله الرحمن الرحیم وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا (الاسراء /۸۲) وَنُنَزِّلُ ...عطف بر جاءالحق از آیه ۸۱ سوره اسراء ( و قل جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل  کان زهوقا) است یعنی بعد از آمدن حق و رفتن باطل ها از قرآن چیزی که شفاء و رحمت است نازل می‌کنیم (حق بودن هر صاحب حقی به سبب حق بودن ولایت است) ننزل به صیغه ی جمع متکلم آورده شده تا تعظیم و بزرگداشت حضرت رسول الله  باشد زیرا که بعد از آمدن حق با ولایت مطلقه متحد می‌شود که عبارت از مشیت است که آن به صورتی شامل همه ی موجودات است با این حال خداوند خواسته نفس پیامبر صلی الله علیه و آله را با حق نازل شده شریک گرداند من القرآن ..از قرآن چیزی که شفا و رحمت است مقصود از کتاب تدوینی یا مقام جمع است که همان مقام محمود است ما هو شفاء...چیزی که شفای بدن و روح از هر آفت و درد است زیرا آنچه از مقام جمع نازل شده از هر نقص و آفتی پاک و پاکیزه باشد شفاء برای کسی است که به قرآن استشفاء کرده و به کسی که قرآن بر او نازل شده متصل شود ولا یزید الظالمین الا خسارا ...و قرآن در مورد ظالمین جز زیان چیزی نخواهد بود زیرا آنان مانند جنس فاسد شده هستند که زیاد تابیدن آفتاب جز تعفن چیزی به بار نمی‌آورد
آخرین آیه سوره (آیه ۱۱-صفحه۵۹۶) وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى @TafsireRuzane 🔺تحديث نعمت به معناى ذكر و ياد آورى و نشان دادن آن است ، حال يا به زبان و يا به عمل ، و اين عمل شكر نعمت است . 🔹بازگو کردن نعمات به دیگران ، در صورتى كه به عنوان شكر و سپاس الهى ، و نـه بـه عـنـوان افـتـخار برترى جوئى انجام گيرد، علاوه بر اينكه انسان را در مقام عبوديت پروردگار تكامل مى بخشد و اثرات مثبت اجتماعى دارد، در روح و جان خود انسان نيز اثر آرام بخشى مى گذارد. 🔺يـادآورى نـعـمـتـهـاى خـدا سـبب مى شود كه انسان كمبودها را كمتر احساس كند، و از بيماريها شكوه نكند چرا كه بر سلامت اعضاء ديگر خود شكرگزار است . 🔹بیان نعمات خدا که نصیب ما شده، هم برای خودمان، از نظر تلقین مثبت، خوب است و هم برای دیگران آموزنده است. 🔺ايـنـگونه افراد در سختيها و طوفانهاى زندگى گرفتار يأس و نوميدى و اضطراب و ناراحتى نمى شوند روحى آرام و قلبى مطمئن دارند و توان آنها در مبارزه با مشكلات زياد است . 🔹اين سنت افراد سخاوتمند و كريم است كه وقتى نعمتى به آنها روى آورد بازگو مى كنند و شكر خدا را بجا مى آورند، و عملشان نيز تأييد و تأكيدى است بر اين حقيقت ، به عكس بخيلان دون همت كه دائما ناله مى كنند، و اگر دنيا را نيز به آنها بدهى اصرار در پرده پوشى بر نعمتها دارند، چهره آنها فقيرانه ، و سخنانشان آميخته با آه و زارى و عملشان نيز بيانگر فقر است ! پایان سوره ضحیٰ @TafsireRuzane ❤️ اَللَّهُمَّ مَا بِنَا مَنْ نِعْمَة فَمِنْک. هرچه داریم از تو داریم نعمتهايت بيش از آن است كه بتوان آنها را بازگو كرد، آنها را از ما سلب مكن ، و به كرمت بيفزا.
سلام علیکم استاد ما فرمودند که در قرآن منظور از نعمت، نعمت ولایت است.
امیرالمومنین علی ع: کسـی که یک ششم شب را به عبـادت بپردازد، نامـش در زمـره بـازگشتـگان به سوی خـدا ثبت شود و گنـاهـان قبـل و بعـد او بخشیـده خواهـد شـد.
🏞 کجاست حرکت ما ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۹۹ #️⃣ ‌ ▫️@einsad
📜 عاشورا و نظم نوين جهانی! ▪️ما مى‏بينيم كه چگونه مردان راه نشستند و بازگشتند و خود فروخته سر بر هر دامانى گذاشتند و با هر طاغوت و پفيوزى پيمان بستند و به حكومت خدا و محمد صلى الله عليه و آله و على عليه السلام پشت كردند و از زندگى و مرگ محمدى گريختند. ▪️همان‏طور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زياد، خيلى‏ها را در تاريخ از حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند، وحشت از قدرت و ابر قدرت امروز كه نظم نوين را فرياد مى‏زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدك مى‏كشد و از تمامى راه‏هاى تبليغى و رسانه‏هاى جهانى و ماهواره‏هاى مسلط و تصويرهاى مسموم بهره مى‏برد. ▪️ وحشت و طمع از اين قدرت‏ها و وادادگى در برابر آن‏ها و سر نهادن بر فرمان آن‏ها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر (عج)، از وحشت اهل كوفه كم ندارد. ▪️و راستى كه بركت روز حسين عليه السلام مى‏تواند، ما را به بيدارى بكشاند و با يارانى كه در محاصره افتاده‏اند و انتظارهاشان به نااميدى رسيد و هيچ‏كس به يارى آن‏ها نشتافت تا آن‏جا كه در روز تاسوعا دوست و دشمن تنهايى را باور كرد و دشمن تصميم به تمام كردن كار گرفت، با يارانى كه بدون انتظار نتيجه و با يقين به شكست اين‏گونه استوار ماندند، با اين ياران و اصحاب حسين عليه السلام به مقايسه بكشاند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۸۸ #⃣ ▫️@einsad
با سلام و احترام
فایل صوتی جلسه صد و یکم مبحث دکترین انتظار مورخ 1402/06/19