eitaa logo
بینات
153 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سوره مبارکه بقره آیه124 وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ و (یاد کنید) هنگامى که پروردگار ابراهیم، او را با دستوراتى آزمود. و او به طور کامل از عهده آنها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم.» ابراهیم گفت: «از دودمان من (نیز امامانى قرار بده)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمى رسد (مگر آنها که شایسته اند)». 💠 امام هدایت باطنی دارد، یعنی تصرف در قلب مومنین می کند(البته انسانی که از خود ظرفیت و قابلیت نشان می دهد) و هدایتش، هدایت تکوینی است. همین طور جامعه و روح جامعه هم اگر دارای ظرفیت رشد باشد امام است که با تصرفش باعث رشد آن جامعه می شود علاوه بر رشد انسان و جامعه رشد و تکامل تاریخ هم با تصرف امام صورت میگیرد و این هدایت غیر از هدایت ظاهری است که انبیاء داشته اند و شامل موعظه و بشارت و ... بوده است و یک هدایت باطنی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat313
✅خداوند در آفرینش انسان اهدافی چون رسیدن به مقام و تکامل انسانی را در نظر گرفته است .با این حال در این و حرکت او به سوی عبودیت موانعی وجود دارد که باید با آزمایش های گوناگون دست و پنجه نرم کند تا از آنها سرافراز بیرون آید و به مقامی که شایسته آن است برسد. و امتحان واژه هایی هستند که از حکایت می‎کنند و شامل حال همه انسان ها در همه اعصار و حتی تمامی انبیاء و اولیای الهی می گردد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat313
(علیه السلام) 💠 در داستان طولانى شدن عمر حضرت نوح (ع ) آمده است که وقتى آن حضرت درخواست عذاب از آسمان براى قوم خود كرد، خداوند جبرئيل را با هفت هسته خرما نزد وى فرستاد و گفت : اى نوح؛ خداوند متعال مى فرمايد: اين مردم آفريده ها و بندگان من هستند و من آنها را به وسيله صاعقه آسمانى از بين نمى برم مگر بعد از ابلاغ دعوت و اتمام حجت خویش بر آنان ، بنابراين دوباره براى دعوت امت خود برگرد كه من به خاطر آن به تو پاداش ‍ مى دهم . اين هسته هاى خرما را غرس نما كه پس از روئيدن و رشد كردن و بارور شدن آنها، تو نيز به گشايش و نجات دست خواهى يافت و پيروان مؤمن خود را به اين امر بشارت بده . وقتى درختان خرما روئيدند و شاخ و برگ برآورده و بارور شدند و پس از زمانى طولانى به ميوه نشستند، نوح (ع ) از خداوند سبحان درخواست نمود كه به وعده خود وفا كند، اما خداوند (بار ديگر) او را مامور كرد از هسته هاى همان نخل ها بكارد و باز صبر و تلاش پيشه سازد و دليل و حجت را بر قوم خود تمام گرداند. در اين هنگام گروه هايى كه به او ايمان آورده بودند از جريان باخبر شدند. در نتيجه سيصد نفر از آنان مرتد شدند و گفتند: اگر ادعا و دعوت نوح حق بود نمى بايست پروردگارش خلف وعده كند!!. بدين ترتيب خداوند متعال ، تا هفت بار پى در پى او را مامور كاشتن و بارور ساختن نخل ها نمود و هر بار گروهى از پيروان او از دين برمى گشتند تا آنكه طرفداران او به هفتاد و چند تن رسيدند در اين هنگام به وى وحى فرستاد كه : اى نوح اينك ظلمت شب به صبح روشن تبديل گرديد و حق و حقيقت آشكار شد و زلال ايمان از كدورت كفر، با كنار رفتن بد سرشتان باز شناخته شد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 (علیه السلام) 💯 @bayyenat313
💠 جنگ احزاب چنانچه از نامش پیداست مبارزه همه جانبه ای از ناحیه عموم دشمنان اسلام، از جمله قبائل یهود و طائفه قریش بود. حتی قبائلی که با پیامبر پیمان داشتند و قبائلی که داخل مدینه بودند هم بصورت پنهانی با ابوسفیان و بنی امیه هم پیمان شده بودند تا اسلام را ریشه کن کنند. وقتی مدینه محاصره شد خداوند در سوره احزاب می فرماید: ⬅️ هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا آن جا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند. ⬅️وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا و (نیز به خاطر آورید) زمانى را که منافقان و بیماردلان مى گفتند: «خدا و پیامبرش جز وعده هاى دروغین به ما نداده اند.» این سخن منافقین است ولی مومنان میگویند: ⬅️وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا (امّا) مؤمنان وقتى لشکر احزاب را دیدند گفتند: «این همان چیزى است که خدا و پیامبرش به ما وعده داده، و خداوپیامبرش راست گفته اند.» و این (موضوع) جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود. ✔️در این جنگ بود که صف منافقین از صفوف مسلمین مشخص شد و مسلمانان راستین سخت آزمایش شدند. و در نهایت مسلمانان پیروز شدند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat313
✅ با مقایسه آزمایش قوم حضرت نوح (علیه السلام) و امت اسلام، متوجه می شویم که که در زمان پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) بشریت از لحاظ عقلانی رشد قابل توجهی کرده بوده است زیرا امتحان قوم حضرت نوح با هفت عدد هسته خرما صورت می گیرد ولی امتحان امت اسلام با جنگ سخت و عظیمی چون جنگ احزاب صورت می گیرد و در واقع رشد مسلمانان در آن زمان در این بوده است که در این مبارزه و تقابل قرار بگیرند. الان نیز بعد از 1400 سال شرایط همان است و بشریت از لحاظ عقلی رشد قابل توجهی کرده است و امتحان بشر امروز با هفت عدد هسته ی خرما انجام نمی شود بلکه صورت می گیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 . 💯 @bayyenat313
✅ سوره مبارکه مائده آیه 69 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آوردند، و کسانى که به آیین یهود گرویدند و صابئان [=پیروان یحیى ] و نصارى، هر کدام که به خداوند یگانه و روز بازپسین، ایمان بیاورند، و کارهاى شایسته انجام دهند، نه ترسى بر آنهاست، و نه اندوهگین مى شوند. 💠 خدای تعالی در بسیاری از آیات قرآن در کنار ایمان به الله ایمان به قیامت را مطرح می کند. ✔️ایمان به قیامت غیر از آگاهی داشتن به حوادث و اتفاقاتی است که در قیامت اتفاق می افتد و . ✔️ ایمان از ریشه امن است به معنای ، و انس. یعنی انسان با هرچیزی که انس داشته باشد و با آن آرام شود و در کنار آن احساس امنیت بکند به آن ایمان دارد. ✔️ ایمان به خدای تعالی نیز همین است، یعنی اینکه انسان با حقیقت خدای تعالی که خالق همه ی هستی است احکم الحاکمین و اعدل العادلین با این حقیقت دلش آرام شود و احساس امنیت بکند و دیگر از چیزی وحشت نکند. و ایمان به خدا جدای از این است که اسماء و صفات الهی را بشناسیم و براهین فلسفی اثبات وجود خدا و ... را بدانیم، بلکه ایمان به خدا این است که با حقیقت خدا انس داشته باشیم. ✔️ نیز همین طور است یعنی انسان با انس داشته باشد و چیزی که در مشکلات و گرفتاری های دنیا به او آرامش می دهد قیامت باشد اگر اینطور بود به قیامت ایمان دارد و در غیر این صورت نسبت به قیامت علم و آگاهی دارد نه ایمان. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ سوره مبارکه حج آیه1 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ اى مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمى است! 💠 با قیامت بسیار می تواند در زندگی انسان اثربخش باشد و اش را اصلاح کند زیرا می داند با تک تک اعمالش در قیامت مواجه خواهد شد. به همین دلیل خدای تعالی در کنار بحث را مطرح می کند. ✔️"يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ" یعنی ای مردم مراقب باشید و خدا را ناظر اعمال و رفتار خود بدانید. خدایی که لحظه به لحظه در حال پرورش و تربیت شماست یعنی همه ی شئون وجودی تان در اختیار اوست. ✔️"إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ" علت مراقبت این است که زلزله رستاخیز امر عظیمى است! یعنی همه ی باورها ایمان ها و انس ها که در مسیر الهی نباشد را به هم می ریزد و متزلزل می کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ سوره مبارکه رعد آیه 28 الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب همان کسانى که ایمان آورده اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است. آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرام مى گیرد. 💠 از ظاهر آیه انحصار فهمیده می شود،چون متعلق فعل یعنی "بذکرالله" بر خود فعل یعنی "تطمئن" مقدم آمده،در نتیجه می فهماند که . ✔️ایمان اثرش این است که دل فقط با یاد خدا آرام شود. اگر انسان در مشکلات و سختی ها نام خدا را بیاورد و آرام نشود یعنی به ایمان نرسیده است. ✔️ حقیقت دل فقط با یاد خدا آرام می شود و چیز دیگری این امنیت و آرامش را نمی تواند ایجاد کند؛ انسان برای کسب امنیت و آرامش در پی هر چیز دیگری باشد به مقصد نمی رسد؛ کسی که فکر می کند با پول با آرامش می رسد هرچه بدست می آورد باز می بیند اندک است زیرا احساس آرامش نمی کند و ادامه می دهد؛ یا کسانی که با بدست آوردن قدرت به دنبال آرامش هستند می بینند که به هر درجه ای می رسند باز قدرتی هست که آنان را تهدید می کند و باز به دنبال کسب قدرت بیشتر می روند در حالی که نمی دانند اگر به ایمان به خداوند برسند به امنیت و آرامش مطلق می رسند و . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ سوره مبارکه اعراف آیه 29 قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ بگو: «پروردگارم امر به عدالت کرده است. و روى خویش را در هر مسجد (و به هنگام عبادت) به سوى او کنید. و او را بخوانید، و دین (خود) را براى او خالص کنید.(و بدانید) همان گونه که در آغاز شما را آفرید، (بار دیگر در رستاخیز) باز مى گردید». 💠 معاد به معنی عود است یعنی بازگشت. ✔️از نظر معرفتی هستی یک قوس نزول دارد و یک قوس صعود و این قوس صعود یعنی بازگشتن به جای اول. ✔️ ؛ یعنی هر آنچه که از ناحیه ی ذات اقدس الهی ظهور پیدا کرده و در قوس نزول هرچه پیش رفته کثرت ایجاد شده تا رسیده است به عالم ماده دوباره به اصل خود باز می گردد و در واقع به نقطه ی کمال خویش می رسد زیرا عالم دنیا ظرفیت رسیدن هر چیزی به کمال خودش را ندارد و در این بازگشت و عود همه ی هستی حتی جمادات نیز به کمال خود می رسند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ سوره مبارکه ابراهیم آیه 48 يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‌ها (به آسمان‌هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند. 💠 تغییر آسمانها و زمین در قیامت، کمال است زیرا زمین جامدی که بنظر می رسید رشد و شعوری ندارد؛ رشد و شعورش ظهور پیدا می کند و به کمال خود می رسد یعنی . ✔️ هر موجودی متناسب با مرتبه ی وجودی خودش یعنی به میزانی که درک و شعور دارد و به میزانی که متوجه می شود که این کاری که می کند ظلم است یا نه معاد دارد. ✔️ ممکن است خیلی از حیوانات در پایین ترین مرتبه از درک و شعور باشند و برخی از حیوانات به دلائل و شرایطی یک مقداری نسبت به بقیه درک و شعورشان بالاتر رفته باشد مثل سگ اصحاب کهف که قرآن کریم مطرح می کند یا اسب هایی که در جهاد فی سبیل الله استفاده شده است همه ی اینها رشد پیدا می کنند ولی رسیدن به کمال و رشد شان در معاد رخ میدهد و ✔️ در نتیجه در قیامت متناسب با ظرفیت درک و شعور خودشان رخ می دهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ از امام صادق علیه السلام روایت است: عمل که بر پایه باشد، در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین باشد برتر است. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح74 💯 @bayyenat313
✅ خدا به واسطه‌ی عقلی که در انسان به ودیعه نهاده و به واسطه‌ی پیامبرانی که فرستاده است، حجت را بر انسان تمام کرده است و اگر انسانی با وجود توانایی، به دنبال یادگیری دین نرود و از آن تبعیت نکند، محسوب شده و نزد خدا هیچ عذر و بهانه‌ای نخواهد داشت. ✔️اما انسانی که هيچ‌گونه عنادی با حق نداشته‌، ولی به دليل عدم دسترسی به منابع صحيح و يا پائين بودن سطح فكری، توانایی کشف حقایق را نداشته و از نيل به حق بازمانده‌‌ است در این‌صورت بوده و نه کافر محسوب می‌شود و نه مومن؛ بلکه جزو شمرده می‌شود. آيات قرآن اين دسته را از عذاب حتمی مستثنا کرده و می‌فرمايد: ✅«إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُولئِكَ عَسَی اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ[نساء/98-99] مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانی كه به راستی تحت فشار قرار گرفته‌اند و حقيقتاً مستضعفند. نه چاره‌ای دارند و نه راهی می‌يابند، امید است که خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار دهد.». 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313