#مفاهیم_قرآن
#مکتب_روایی_محض
4⃣3⃣ یکی از کسانی که قائل به عدم تفسیر قرآن بدون حدیث است مرحوم بحرانی صاحب تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن می باشد.
تفسیر البرهان یکی از تفاسیر حدیثی است که به آن #مکتب_روایی_محض (مکتب اول) می گوییم. یعنی فقط با حدیث تفسیر می کنند و روششان، #روش_روایی_محض است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/8
#حدیث_بسندگی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#مکتب_روایی_تکمیلی
5⃣3⃣ #تفسیر_روایی_تکمیلی در کنار سایر تفاسیر و در مقابل #تفسیر_روایی_محض قرار دارد.
در تفسیر روایی از روش عقلی، ادبی(استناد به کتاب لغت، صرف و نحو و مبادی، بیان) استفاده می کنند و در ضمن استناد به حدیث هم می کنند و احادیث را در تفسیر حجت می دانند که این #مکتب_روایی_تکمیلی (مکتب دوم) است، مثل تفسیر تبیان و المیزان.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/8
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#مکتب_تفسیر_تاییدی
6⃣3⃣ مکتب سوم در روش تفسیر، #مکتب_تفسیر_تاییدی است.
این مکتب در واقع روایات را حجت نمی داند بلکه اگر در تایید تفسیری که کرده اند روایتی باشد، آن روایت را هم می آوردند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/8
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#اقسام_آیات_قرآن
7⃣3⃣ در حديث منقولی از امام علی(ع) مبنی بر اینكه خداوند كلام خود را سه قسمت كرده، آمده است:
«ان اللَّه قسم كلامه ثلاثة أقسام فجعل قسما منه يعرفه العالم و الجاهل و قسما لايعرفه الا من صفی ذهنه و لطف حسه و صح تمييزه و شرح صدره للإسلام و قسما لا يعرفه الا اللَّه و أمنائه و الراسخون فی العلم»
💠 اولین قسم، بر اساس اين روايت يك قسمت از كلام الهی است که #عالم و #جاهل میتوانند بفهمند. اين بدان معناست كه كلام قرآن بر اساس #فهم_بشر نازل شده است و بخشی از آن را همه میفهمند؛ مانند خطاب ها و قصههای قرآنی و فهم معنای آیات از طریق ترجمه.
💠 دومين قسم از قرآن به گونه ای است که فقط كسانی كه #ذهنشان_صاف (خالی از حب و بغض و امراض روحی مانند حسادت)، و #حسشان_لطيف (یعنی دقیق و باریک) باشد و خداوند نيز به آنها #شرح_صدر(صدر محل اندیشه است و هر چه محل اندیشه وسیع تر باشد یعنی قلب بزرگتر است و هر چه قلب بزرگتر باشد تعقل و تفکر بالاتر است) داده باشد ، آن قسم را می فهمند.
💠 سومین قسم از آيات را كه لايههای پنهان قرآن هستند تنها #خداوند و #راسخان_در_علم كه #پيامبر(ص) و #امامان(ع) هستند، درك میكنند. فهم اين گروه بالاترين فهم است و معرفتشان به حد اعلی است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/8
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#تقسیم_بندی_آیات_قرآن
8⃣3⃣ امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است یک بخش را همه می فهمند، بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم.
این تقسیم بندی می تواند تقسیم آیه ای داشته باشد و هم تقسیم بندی به این صورت که آیات قرآن کریم دارای سطوح مختلفی است. یک ظاهری دارد که همه ممکن است بفهمند و یک سطحی دارد که علما با آن ویژگی های ذکر شده می فهمند و یک سطح دیگری دارد که فقط خداوند و راسخان در علم که پیامبر(ص) و امامان(ع) هستند، درک می کنند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/8
#اقسام_آیات_قرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#دیدگاه_متعادل
9⃣3⃣ پیرامون فهم قرآن کریم سه دیدگاه وجود دارد
دیدگاه اول #افراطی ها هستند که معتقدند همه ی آیات قرآن را می فهمیم و نیاز به مبین و تفسیر نداریم.
دیدگاه دوم #تفریطی ها هستند که خود شامل دو گروهند، گروهی می گویند ما هیچ چیز از معنا و آیات قرآن نمی فهمیم و گروه دیگر نیز می گویند ما نصوص را ممکن است بفهمیم و نیاز به روایات نداشته باشیم ولی اکثر آیات قرآن ظاهرند (یعنی چند معنا از آنها برداشت می شود ولی یک معنا ظهور پیدا می کند) و این معنای ظاهری نیز برای ما حجت نیست، تا اینکه معصوم تایید یا تبیین کند.
دیدگاه سوم دیدگاه #متعادلی است که در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است. حضرت می فرمایند خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است، یک بخش را همه می فهمند بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/8
💯 @bayyenat313
AUD-20201227-WA0002.aac
4.83M
✅ شرح سوره نبأ
أ لَمْ نَجعَلِ الأرضَ مِهادا
🔻حجتالاسلام محمد پویا
هدایت شده از علی نصیری
تفسیر جلسه ۱.m4a
50.91M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۱)
مباحث این جلسه:
شناسنامه سوره مبارکه فاتحه
@alinasirigilani
هدایت شده از علی نصیری
تفسیر جلسه ۲.mp3
12M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۲)
مباحث این جلسه:
بررسی روایات فضایل سوره مبارکه فاتحه
@alinasirigilani
#مفاهیم_قرآن
0⃣4⃣ #دلائل_فهم_ظواهر_آیات_قرآن
۱. آیات و روایاتی که مربوط به #تدبر_در_قرآن می باشد.
حتی برخی آیات کسانی را که در قرآن تدبر نمی کنند، توبیخ می کنند.
✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا
آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمینگرند؟ و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار مییافتند.
(آیه ۸۲ سوره مبارکه نساء)
✔️ #تدبر به معنای #پشت_و_رو_کردن است. وقتی مطلبی را می خواهیم کاملا بفهمیم موشکافی می کنیم و گویی مطلب را زیر و رو می کنیم تا معنا و مفهوم مطلب را بفهمیم.
دعوت به تدبر در قرآن به این معنی است که قرآن قابل درک و فهم است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/15
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣4⃣ #دلائل_فهم_ظواهر_آیات_قرآن
۲. وجود #خطاب_های_عمومی در کنار خطاب های خصوصی نشان دهنده این است که لااقل مخاطب عام باید آیاتی را که مربوط به مخاطب عمومی است بفهمد و این یعنی قرآن قابل درک و فهم است و این گونه نیست که نشود از قرآن چیزی را فهمید.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/15
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣4⃣ #دلائل_فهم_ظواهر_آیات_قرآن
✅ وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ
و ما می دانیم که آنان می گویند: یقیناً این آیات را بشری به او می آموزد!! [چنین نیست که می گویند، زیرا] زبان کسی که [آموختن قرآن را به پیامبر] به او نسبت می دهید، غیر عربی است و این قرآن به زبان عربی فصیح و روشن است.
(سوره مبارکه نحل آیه ۱۰۳)
۳. قرآن خودش را به عنوان #عربی_مبین معرفی می کند. مبین یعنی روشن و آشکار.
خود قرآن می فرماید روشن است و اگر قابل فهم نباشد این متناقض است به این معنا که روشن است ولی قابل فهم نیست.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/15
#روشن_بودن_آیات_قرآن
💯 @bayyenat313