eitaa logo
بینات
152 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
0⃣5⃣ لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ و َقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُون َدر حقيقت، پيش از اين [نيز] در صدد فتنه‌جويى برآمدند و كارها را بر تو وارونه ساختند، تا حق آمد و امر خدا آشكار شد، در حالى كه آنان ناخشنود بودند. (آیه 48 سوره توبه) 💠 بیشترین کاربرد معنایی در مباحث و در می باشد. ✔️دوران فتنه به زمانی گفته می شود که رهبری جامعه معلوم نباشد کیست یعنی در جامعه مشتبه شده باشد. آیه شریفه نیز دقیقا درباره رهبری است. ایه شریفه می فرماید می خواهند امور جامعه را حتی بر تو که پیامبر هستی دگرگون جلوه بدهند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
1⃣5⃣ لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ و َقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ در حقيقت، پيش از اين [نيز] در صدد فتنه‌جويى برآمدند و كارها را بر تو وارونه ساختند، تا حقّ آمد و امر خدا آشكار شد، در حالى كه آنان ناخشنود بودند.(آیه 48 سوره توبه) 💠 یعنی ، یعنی حرکت بسوی چیزی که مطلوب است. فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِه يعنىِ آرزو و تمنای آنها و خواسته ی خیلی شدید آنها است و . یعنی آیات متشابه را آنگونه که خودشان می خواهند تبیین کنند و اجرا کنند چون یکی از مصادیق تأویل، اجرا است یعنی آن آیات را در جامعه جاری کنند و بر اساس آیات متشابه کنند و نظامی را که می خواهد ایجاد کند نابود کنند و از بین ببرند و فتنه ایجاد کنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
2⃣5⃣ آنچه را در جامعه تعیین می کند است و به جای اینکه این نظام و سیستم را بر اساس در جامعه ایجاد کند، آنهایی که در دلشان میل به باطل است بر اساس ایجاد می کنند و بخاطر همین است که چهل سال از انقلاب می گذرد ولی نظام فرهنگی، سیستم سینمایی و هنر تماما منطبق با آن چیزی هست که دشمن می خواهد و این یعنی ؛ یعنی ظاهرش بر اساس آیات قرآن است ولی در واقع بر اساس آیات متشابه یک نظامی را ایجاد می کنند که دقیقا نظامی است که دشمن می خواهد و اگر خود آنها هم بودند همین نظام و سیستم را به وجود می آوردند. یعنی تمام امور پیچیده ای که ما بعنوان ، آن هم نفوذ های پیچیده از آن یاد می کنیم. مدیری که فکر می کند ضد آمریکاست ولی برنامه و طرح و تصمیمی را تهیه می کند که دشمن می خواهد، این یعنی برای آن رهبر و مدیران مسائل را دگرگون جلوه می دهند تا آنها تصمیماتی را بگیرند که خودشان (دشمنان اسلام) می خواهند که طبق آیات شریفه قرآن همه اینها است. ✅ لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ در حقيقت، پيش از اين [نيز] در صدد فتنه‌جويى برآمدند و كارها را بر تو وارونه ساختند، تا حقّ آمد و امر خدا آشكار شد، در حالى كه آنان ناخشنود بودند.(آیه 48 سوره توبه) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
3⃣5⃣ برای مثال: یعنی ایجاد بسترها و مقررات در روابط و تجهیزاتی که نتیجه اش این باشد که به نفع و در گردش باشد و باعث شود و نهایتا باعث از بین رفتن شکافها شود و فاصله های طبقاتی بین ضعيف و قوی از بین برود و ثروت ایجاد شود و مردم به رفاه برسند. ولی از آیات و روایات فراوانی که درباره نظام بانکی اسلامی وجود دارد می فهمیم که نظام بانکی موجود، اسلامی نیست. زیرا نتیجه اش بیشتر شدن و ثروتمندتر شدن ثروتمند و فقیر تر شدن فقیر است و این یعنی ضد عدالت و . پس این نظام اسلامی نیست و این یعنی ؛ یعنی بر اساس نظامی را ایجاد کرده اند که ما خیال می کنیم اسلامی است یعنی آیات قران توسط مفسر درست و رسمی تأویل نشده و توسط الذین فی قلوبهم زیغ تأویل شده که یا است یا که خودش فکر می کند ضد دشمن است ولی با تعلیماتی که گرفته منطبق با دشمن عمل می کند. ✅ در نتیجه «و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم» نشان می دهد که باید توسط و انجام شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
4⃣5⃣ در کریم معتقد است که قرآن کریم قابل فهم است ولی در عین حال نیاز به که همان هستند، دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
5⃣5⃣ دلایل دیدگاه متعادل، آیاتی هستند که دستور تبیین و تعلیم قرآن را به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می دهند. ✅ بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند.(آیه 44 سوره نحل) ✅ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ما اين كتاب را بر تو نازل نكرده‌ايم جز براى آنكه هر چه را در آن اختلاف مى‌كنند برايشان بيان كنى. و نيز راهنما و رحمتى براى مؤمنان باشد.(آیه 64 سوره نحل) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
6⃣5⃣ ِبالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند.(آیه 44 سوره نحل) 💠 اینکه در آیه شریفه خداوند می فرماید ما ذکر را بر تو نازل کردیم، این برای دو هدف بوده است (ص) است و است و چون تفکر کردن منوط به تبیین ذکر توسط پیامبر(ص) است معلوم می شود که تفکر مردم هم مبتنی بر تبیین پیامبر(ص) است یعنی آیات قرآن کریم موضوع تفکر می شود. و اگر نبود خدای تعالی آیات قرآن کریم نمی داد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
7⃣5⃣ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ما اين كتاب را بر تو نازل نكرده‌ايم جز براى آنكه هر چه را در آن اختلاف مى‌كنند برايشان بيان كنى. و نيز راهنما و رحمتى براى مؤمنان باشد.(آیه 64 سوره نحل) 💠 آیه شریفه می فرماید ما کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر فقط برای اینکه آن را کنی. یعنی هیچ راه دومی وجود ندارد، باید تبیین کنی و هر چه را در آن اختلاف مى‌كنند، برايشان بيان كنى. حداقل تبیین، در مورد است یعنی اگر کسانی درباره مراد و منظور خود آیه با هم داشتند پیامبر(ص) باید آن آیه را تبیین کند البته الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ می تواند اعم از آیات باشد یعنی در هر موضوعی که مربوط به باشد و مربوط به زندگی اجتماعی یا مسائل فرهنگی و سیاسی. در هر موردی که محل اختلاف باشد، قرآن می تواند آن اختلاف را حل کند؛ البته با تبیین پیامبر اکرم (ص). "وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ" یعنی ما قرآن را نازل نکردیم مگر برای اینکه تو تبیین کنی و هدایت و رحمتی باشد برای مومنان. این آیه (ص) است. پس این آیه را روشن می کند. حداقل در آیاتی که در فهمش اختلاف است و طبق این آیه، آیاتی که اختلافی در فهم آن نیست و همه یک جور برداشت می کنند رجوع لازم نیست. اما هر جایی در هر سطحی از قرآن اختلاف بود آن مرجعی که باید معنای درستی بدهد پیامبر (ص) است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 (ص) 💯 @bayyenat313
8⃣5⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه) 💠 در زمان نزول قرآن کریم جامعه دو طبقه بود یک طبقه بود و علت اینکه به اینان می گفتند این بود که اینها اهل بحث و علم و دانشگاه بودند و از کودکی مدرسه می رفتند و خواندن و نوشتن و تورات می آموختند. این طبقه اهل کتاب بودند و به بقیه مردم می گفتند یعنی آموزش و تربیت او مادری است و این طور نیست که نزد استادی آموزش دیده باشد بلکه همه چیز را در قبیله یاد می گرفتند. البته طبقه سومی هم شکل گرفته بود که از امی هایی بودند که با اهل کتاب ارتباط پیدا می کردند و خواندن و نوشتن می آموختند و با علمای آنها مدرسه می رفتند و کتابهایشان را می خواندند و تقریبا یک قشر معادل روشنفکران امروز را تشکیل می دادند که اینان را می گفتند. قرآن می فرماید که پیامبر نه از اهل کتاب بود و نه از حنفا بلکه از بین امی ها خدا رسولی را برانگیخت که آیاتش را بر جامعه تلاوت می کرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
9⃣5⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه) 💠 در آیه شریفه تلاوت با حرف اضافه علی متعدی شده است. به معنی است، یعنی بالا. یعنی بر جامعه تلاوت می کرد نه برای جامعه. این مفهوم بار معنایی خاص دارد که در و تغییر ارزش ها موثر است. این آیه فقط بحث تعلیم، بیان و اخلاق نیست‌. پیامبر(ص) مانند علمای اخلاق، درس اخلاق نمی داد که گفته شود الاخلاق. بلکه می فرماید ، این فراتر از بیان و گفتن است. یعنی فقط می توان به نظام سازی تعبیرش کرد. یعنی فضایی را ایجاد می کند که در این فضا افراد رشد کنند و تزکیه شوند، اینگونه نیست که فقط بگوید این کار را بکن اخلاقت خوب شود. پس فقط بحث بیان نیست بلکه بحث سازی و است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
0⃣6⃣ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلّى الله عليه و آله و سلم يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِن: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع».  من از رسول الله (صلى الله عليه و آله) بارها شنيدم كه مى گفت: پاك و آراسته نيست امتى كه در آن امت، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند.(نامه ۵۳ نهج البلاغه) 💠 این حدیث حکایت از و در جامعه دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313 
1⃣6⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه) 💠 قرآن کریم کتابی است که نیازمند است و چون نیازمند تعلیم است پس حتما معارفی دارد که با خواندن کتاب بدست نمی آید. مثل کتاب درسی که کتاب تعلیمی است و نیاز به استاد دارد و اگر فردی بدون استاد خودش بخواند متوجه نمی شود. و وظیفه ی و قرآن کریم بر عهده ی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313