eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
5⃣5⃣ دلایل دیدگاه متعادل، آیاتی هستند که دستور تبیین و تعلیم قرآن را به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می دهند. ✅ بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند.(آیه 44 سوره نحل) ✅ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ما اين كتاب را بر تو نازل نكرده‌ايم جز براى آنكه هر چه را در آن اختلاف مى‌كنند برايشان بيان كنى. و نيز راهنما و رحمتى براى مؤمنان باشد.(آیه 64 سوره نحل) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
6⃣5⃣ ِبالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند.(آیه 44 سوره نحل) 💠 اینکه در آیه شریفه خداوند می فرماید ما ذکر را بر تو نازل کردیم، این برای دو هدف بوده است (ص) است و است و چون تفکر کردن منوط به تبیین ذکر توسط پیامبر(ص) است معلوم می شود که تفکر مردم هم مبتنی بر تبیین پیامبر(ص) است یعنی آیات قرآن کریم موضوع تفکر می شود. و اگر نبود خدای تعالی آیات قرآن کریم نمی داد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
7⃣5⃣ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ما اين كتاب را بر تو نازل نكرده‌ايم جز براى آنكه هر چه را در آن اختلاف مى‌كنند برايشان بيان كنى. و نيز راهنما و رحمتى براى مؤمنان باشد.(آیه 64 سوره نحل) 💠 آیه شریفه می فرماید ما کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر فقط برای اینکه آن را کنی. یعنی هیچ راه دومی وجود ندارد، باید تبیین کنی و هر چه را در آن اختلاف مى‌كنند، برايشان بيان كنى. حداقل تبیین، در مورد است یعنی اگر کسانی درباره مراد و منظور خود آیه با هم داشتند پیامبر(ص) باید آن آیه را تبیین کند البته الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ می تواند اعم از آیات باشد یعنی در هر موضوعی که مربوط به باشد و مربوط به زندگی اجتماعی یا مسائل فرهنگی و سیاسی. در هر موردی که محل اختلاف باشد، قرآن می تواند آن اختلاف را حل کند؛ البته با تبیین پیامبر اکرم (ص). "وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ" یعنی ما قرآن را نازل نکردیم مگر برای اینکه تو تبیین کنی و هدایت و رحمتی باشد برای مومنان. این آیه (ص) است. پس این آیه را روشن می کند. حداقل در آیاتی که در فهمش اختلاف است و طبق این آیه، آیاتی که اختلافی در فهم آن نیست و همه یک جور برداشت می کنند رجوع لازم نیست. اما هر جایی در هر سطحی از قرآن اختلاف بود آن مرجعی که باید معنای درستی بدهد پیامبر (ص) است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 (ص) 💯 @bayyenat313
8⃣5⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه) 💠 در زمان نزول قرآن کریم جامعه دو طبقه بود یک طبقه بود و علت اینکه به اینان می گفتند این بود که اینها اهل بحث و علم و دانشگاه بودند و از کودکی مدرسه می رفتند و خواندن و نوشتن و تورات می آموختند. این طبقه اهل کتاب بودند و به بقیه مردم می گفتند یعنی آموزش و تربیت او مادری است و این طور نیست که نزد استادی آموزش دیده باشد بلکه همه چیز را در قبیله یاد می گرفتند. البته طبقه سومی هم شکل گرفته بود که از امی هایی بودند که با اهل کتاب ارتباط پیدا می کردند و خواندن و نوشتن می آموختند و با علمای آنها مدرسه می رفتند و کتابهایشان را می خواندند و تقریبا یک قشر معادل روشنفکران امروز را تشکیل می دادند که اینان را می گفتند. قرآن می فرماید که پیامبر نه از اهل کتاب بود و نه از حنفا بلکه از بین امی ها خدا رسولی را برانگیخت که آیاتش را بر جامعه تلاوت می کرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
9⃣5⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه) 💠 در آیه شریفه تلاوت با حرف اضافه علی متعدی شده است. به معنی است، یعنی بالا. یعنی بر جامعه تلاوت می کرد نه برای جامعه. این مفهوم بار معنایی خاص دارد که در و تغییر ارزش ها موثر است. این آیه فقط بحث تعلیم، بیان و اخلاق نیست‌. پیامبر(ص) مانند علمای اخلاق، درس اخلاق نمی داد که گفته شود الاخلاق. بلکه می فرماید ، این فراتر از بیان و گفتن است. یعنی فقط می توان به نظام سازی تعبیرش کرد. یعنی فضایی را ایجاد می کند که در این فضا افراد رشد کنند و تزکیه شوند، اینگونه نیست که فقط بگوید این کار را بکن اخلاقت خوب شود. پس فقط بحث بیان نیست بلکه بحث سازی و است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
0⃣6⃣ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلّى الله عليه و آله و سلم يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِن: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع».  من از رسول الله (صلى الله عليه و آله) بارها شنيدم كه مى گفت: پاك و آراسته نيست امتى كه در آن امت، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند.(نامه ۵۳ نهج البلاغه) 💠 این حدیث حکایت از و در جامعه دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313 
1⃣6⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه) 💠 قرآن کریم کتابی است که نیازمند است و چون نیازمند تعلیم است پس حتما معارفی دارد که با خواندن کتاب بدست نمی آید. مثل کتاب درسی که کتاب تعلیمی است و نیاز به استاد دارد و اگر فردی بدون استاد خودش بخواند متوجه نمی شود. و وظیفه ی و قرآن کریم بر عهده ی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
2⃣6⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند،(آیه 2 سوره جمعه) 💠 یعنی و و مستحکم. یعنی چیز های متقن و مستحکمی که برای جامعه مورد نیاز است و بر اساس آن قواعد و اصول، باید جامعه ساخته شود تا انسان کند. را نیز در مواردی می گویند. یعنی دانش اگر صرف تجربیات و اطلاعات باشد این فقط است اما آنچه که بر اساس آن جامعه استوار می شود و سازمان و ساختارش درست می شود، حکمت است. و همین طور در مورد اخلاق و رفتار انسانها، حکمت آن قواعد و گزاره هایی هستند که باعث می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/29 💯 @bayyenat313
بسم الله الرحمن الرحیم عزیز برادرم حسین، پس از سی سال خصوصا در این بیست سال که نفس تو پیوسته تنفسم بود، اولین سفر را بدون تو درحال انجام هستم. در طول سفر بارها بر حسب عادت صدایت کردم. همه تعجب کردند، در هواپیما، ماشین و . . . . بارها نگاه کردم، جایت خالی بود، معلوم شد خیلی دوستت داشته‌ام. حسین عزیز تو نسبتی با من داشتی که حتما فرزندانت با شما و شما با فرزندانت نداشته ای و فرزندانم هم با من نداشته اند. همیشه نه تنها از جسمم مراقبت می کردی، بلکه مراقب روحم هم بودی. اصرار به استراحت، اصرار به خوردن، خوابیدن و . . . بیش از احساس یک فرزند به پدرش بود. بیست سال اخیر پیوسته مراقبت کردی که تمام وقت من صرف اسلام و جهاد شود و اجازه ندادی وقت من بیهوده هدر رود. حسین عزیز! خوشحالم از من جدا شدی، خیلی خوشحالم. اگر چه مدتی از لحاظ روحی گمشده ای دارم، اما از جدا شدن تو خوشحالم، چون طاقت نداشتم تو را از دست بدهم. من همه عزیزانم را از دست داده ام و عزادار ابدی آنها هستم، لحظه ای نمی توانم بدون آنها شاد باشم. هر وقت خواستم زندگی کنم و آرامش داشته باشم، یک صف طولانی از دوستان شهیدم که همراهم بودند، مثل پروانه دورم می چرخیدند و جلو چشمم هستند. حسین! بارها که با هم به خطوط مقدم می رفتیم، من سعی می کردم تو با من نیایی و تو را عقب نگهدارم. اگر چه هرگز بر زبان جاری نکردم و می نویسم برای آینده پس از خودم، که خدا می داند با هریک از آنها که از دست داده ام چه بر من گذشت و حتی بادپا، جمالی، علی دادی را از دست دادم و نگران بودم که تو را هم از دست بدهم. همیشه جلو که می رفتم نگران پشت سرم بودم که نکند گلوله ای بخورد و تو شهید شوی. به این دلیل خوشحال هستم که از من جدا شدی، حداقل من دیگر داغدار تو نمی شوم و تو زنده از من جدا شدی که خداوند را سپاسگزارم. حسین جان! شهادت می دهم که سی سال با اخلاص و پاکی و سلامت و صداقت زندگیت را فدای اسلام کردی. تو بی نظیری در وفا، صداقت، اخلاص و کتمان سر. حسین! پسرم، عزیزم، برادرم، دوستم، از خداوند می خواهم عمری با برکت داشته باشی و حسین پورجعفری را همانگونه که بود، با همان خصوصیت تا آخر حفط کنی. حسینی که برای هر مجاهدی اعم از عراقی، سوری، لبنانی، افغانی و یمنی، آشنا بود. او نشانه و نشانی من بود. چه زیبا بود در این چند روز سراغت را از من می گرفتند و کسی باور نمی کرد همراهم نباشی. حسین عزیز! فقط قیامت است که حقیقت ارزش اعمال معلوم می شود و چه زیباست آنوقتی که همه حیران و متحیرند و تو خوشحال و خندانی. اجر این خستگی ها را آنوقت دریافت خواهی کرد، آنوقت که خانواده و وابستگان به تو نیازمندند و به تو توسل می جویند، خداوند اجر جهاد تو برادر خوبم را اجر شهید قرار دهد. به تو قول می دهم که اگر رفتم و آبرو داشتم، بدون تو وارد بهشت نشوم. حسین عزیزم! سعی کن پیوسته تر و تازه بودن جهادی را در هر حالتی در خودت حفظ کنی، اجازه نده روزمرگی روزانه و دنیا یاد دوستان شهیدت را از یادت ببرد. یاد حسین اسدی، یاد حسین نصرالهی، یاد احمد سلیمانی، یاد حسین بادپا، یاد که را بگویم و چند نفر را بجویم؟ چرا که فراموشی آنها حتما فراموشی خداوند سبحان، است. حسین جان! عمر انسان در دنیا به سرعت سپری می شود، ما همه به سرعت از هم پراکنده می شویم و بین ما و عزیزانمان فاصله می افتد. ما را غریبانه در گودال و حفره وحشت که می گذارند،در این حالت هیچ فریادرسی جز اعمال انسان نیست. چون فقط چراغ اعمال مقبول است که امکان روشنایی در آن خاموشی و ظلمت مطلق را دارد. حسین عزیز! اجازه نده در هر شرایطی هیچ محبتی بر محبت خداوند سبحان و هیچ رضایتی بر رضایت خداوند سبحان غلبه کند. برادر خوبم! اگر می خواهی دردمند نشوی، دردمند شو! دردی که خنکای وجودت را در گرمای سوزنده غیر طاقت است. دردی که گرمای وجودت در سرمای جانکاه باشد، عزیز برادرم همه دردها، درد نیستند و همه بلاها، بلا نمی باشند. چه بسیار دردهایی که دوای دردند و چه بسیار بلاهایی که در حقیقت خودت را به او بسپار و رضایتش را عین نعمت و لطف و محبت بدان. حسین! می دانی چه وضعی دارم و آگاهی بر غم و اندوه درونم. می دانی چقدر به دعایت نیازمندم. خوب می دانی چقدر هراسناکم و ترس همه وجودم را فراگرفته است و لحظه ای رهایم نمی کند. اما نه ترس از دشمن و نه ترس از نداشتن، نه ترس از از مقام و مکان. تو می دانی! چون پاره ای از وجودم بودی، ترس من از چگونه رفتن است، تو آگاهی به همه اسرارم! دعایم کن و در دعایت رهایم نکن. انشالله تو و خانواده مجاهد و صبورت همیشه موفق و موید باشید. خداحافظ برادر خوب و عزیزم، دوست و یار باوفاو مهربان و صادق سی ساله ام. خداحافظ، برادرت قاسم سلیمانی ۱۰ / ۸ / ۱۳۹۵ سفر حلب
👆 شهید حسین پورجعفری حدود ۳۰ سال از صبح تا شب همراه سردار سلیمانی بوده و در آخر هم کنار سردار شهید شدند. در یک برهه‌، حوالی سال ۹۵ خانواده شهید پورجعفری از ایشان میخواهند که دیگر جهاد کافی هست و بیشتر به امور خانواده بپردازند. شهید هم بدلیل ملاحظات خانواده استعفا میدهند. بعد از آن، شهید سلیمانی برای اولین‌بار برای مأموریت عازم سوریه میشوند درحالی که برخلاف همیشه پورجعفری همراهشان نبوده. شهید سلیمانی این نامه را در آن سفر، برای حسین پورجعفری می‌نویسد. . ظاهراً بعد از این نامه، شهید پورجعفری خانواده را راضی می‌کند و دوباره برمی‌گردند به سپاه قدس و نهایتا در کنار شهید سلیمانی به فیض شهادت می‌رسد.
3⃣6⃣ قرآن کریم سه چیز را به عنوان برای و برای و بیان کرده است که بررسی این در بررسی به ما کمک می کند. سبک زندگی، دایره گسترده ای دارد اینکه انسان با چه کسی دوستی می کند، با چه کسی ازدواج می کند، نوع لباس پوشیدنش و انتخاب شغل و رشته تحصیلی اش و هر چیزی که در زندگی تکرار شونده است و مربوط به سلائق و عادات و باورها و ارزش ها می شود داخل در مقوله ی سبک زندگی است. و از های مهم سبک زندگی در دنیاست. سبک های مختلف زندگی مبنایش برداشت شخصی انسان از زندگی است. اینکه انسان از پدیده ها و محیط اطراف چه برداشتی دارد و چگونه برای خودش تحلیل کرده است و چگونه اینها را پذیرفته است و همانطور که ذکر شد از نظر قرآن کریم، اینها مبتنی بر سه چیز است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
4⃣6⃣ بخشی از مردم در طول تاریخ و در همین واقعیت امروز جامعه ما و اندیشه شان و مبنای شان است. حسبان یعنی آن چیزی که شخصیت درونی و باطنی و حقیقی انسان آن را پذیرفته است و این معمولا بر اساس تفکر و استدلال، و تحقیق و آزمایش چیزی نمی پذیرد بلکه برداشت و باورش بی نیاز از استدلال و اندیشه است‌. بررسی واژه حسبان در قرآن کریم نشان می دهد که اکثر انسان باورهایشان را بر مبنای حسبان انتخاب می کنند و سبک زندگی و رفتارهایشان را بر مبنای آن انجام می دهند، بدون اینکه خودشان بدانند چون حسبان مربوط به انسان، که همان است، می شود. حسبان در فارسی یعنی که این همان (صفر در صد) است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313